hej!
jag håller inte med det helgonet skriver om Koh Chang.
Det är en helt underbar, lagom liten ö! Det finns massor av bangalows och en del hotell, det blir tyvärr fler... Men ett otroligt härligt ställe med riktigt coola bungalows är Independent Bo's som ligger på White sand beach, som även är den största stranden på ön. Koh chang är en väldigt lugn och fridfull ö, jätte vackra sandstränder bland annat Lonely Beach, klong prao beach, kai bae beach.
Öarna runt om är även dom helt underbara, Koh Kood är verkligen paradiset, där finns det några få resorter och nästan inga turister alls, helt underbart. Vi bodde på The beach - natural resort. Så otroligt fint och jättefina thailändare som jobbade där och dom var så personliga och trevliga och hjälpsamma, jättebra ställe med massor av olika bungalows. Ön har även ett fint vattenfall, Klong Chao, dä vi var helt själva och badade. På ön byggs nu deras första väg, tidigare har det varit näst intill omöjligt att ta sig runt. En perfekt ö för att bara njuta och ta det lugnt och koppla bort allt annat, ett riktigt paradis.
Koh Wai är riktigt fin även den och har bungalows precis på stranden, dock väldigt mycket sandflugor.
Vi bodde på flera olika ställen på Koh Chang men höll oss på White sand beach, KC Grande är ett stort hotell på White sand beach, för mycket turist känsla för min smak och alldeles för stort men oj så fint, rummen var helt otroligt fina, priserna låg där på 3000 baht per natt. Där fanns även bungalows och små hus. Vi bodde även på ett mindre hotell, Mac Resort, det var fina rum och en liten pool. Bungalows finns det gott om på white sand beach men som sagt, independent Bo's, en klar favorit, riktigt ballt ställe.
Visst kan jag hålla med 'helgonet' om att det är dåligt med kultur och shopping och turist sevärdheter, men visst fanns det underbara platser ändå, vattenfallet Klong Prao och elefanter och den otroligt fascinerande fiskebyn Bang Bao. Och snorkling runt öarna utanför Koh Chang var helt underbart, en heldag med en stor träbåt där det ingick snorklingsutrustning, dricka, lunch, mellanmål, underhållning, och snorkling på fyra olika öar, kostade runt 400 bath (!!!) Så otroligt bra pris och vilken upplevelse! Jättefina korallrev och riktigt häftiga fiskar.
Jag kan inte säga något dåligt alls om ön, är man ute efter turism och shopping är det inte bästa stället att åka till, men letar du efter fina, lite mindre stränder, underbara små gatukök, regnskog, otroligt fina människor är det rätt ställe. Åker tillbaka dit om några månader igen, vill inte till något annat ställe än den ön.
Tänk vad olika intryck man kan få!
Mvh Linnea