koh chang

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
söker tips på billigt o bra boende på koh chang.

du som varit på koh chang skriv gärna ett par rader o berätta om hur du upplevde ön. tycker mig se på bilder att ön har beacher som inte är speciellt breda. du som varit på koh lanta o koh chang - kan man jämföra öarna`? jag har fått för mig att koh chang är lite som lanta o det skulle vara kul att höra en jämförelse över öarna.

om du bott på ön. vilken beach är bäst?? o billigt boende.. ungefär var ligger priserna på en resort som inte tvunget har pool...

marianne

Personligen tyckte vi att Koh chang var otroligt dåligt så vi vænde redan efter 2 dagar, och jag har tålamod vilket sæger en hel del. inga fina strænder ala krabi, pytteliten ø som man kør runt i på mindre æn 1 timme och inga affærer eller kultur att besøka.Och de ær som du sæger,smala strænder och på andra halvan inga strænder. Koh kod skulle vi nog brænna vidare till om vi var tvingad att vara på ett återbesøk.

Bungalowsen låg runt 400 -700 baht och lite finare hotell mellan 1300baht och uppåt.De enda seværda vi missade var monkey school som hade vart kul att se men den finns ju på ett flertal stællen runt i thailand så.....
Sen att de dog 1 man och en lite tjej dær veckan innan pga tidvattnet som suger ut de mesta var ju inte bættre.De finns många varningsskyltar om det som tur ær.Tyværr har vi inte vart på koh lanta och kan jæmføra, men dæremot Koh samui som var helt kanon...men dock inte lika fint som Krabi.
Vår røst går till Krabi som nr 1 fortsatt
Mvh Roger och Jeab

hej

alltid bra att höra hur andra upplevelser. vi har väl varit på de flesta ställen förutom koh chang o dess övärld. koh samet var jättefint men väldigt lugnt. koh samui har vi varit många ggr o det är toppen. där är vi kända...
koh lanta lika så. helt underbar ö o en fantastisk övärld. koh haa, koh hai, koh muuk, koh kradan, koh rok ....

varit många ggr i krabi - ao nang men det lockar inte längre.

vad som kan locka nu är koh chang, kao lak som är fantastiskt vackert o kao sok...
kanske strax nedanför huahin ..

ja , det är inte lätt finns många bra ställen

marianne

någon mer som har upplevelser ifrån koh chang. upplevelserna är ju helt personliga o jag skulle gärna höra fler...

under tiden - ha de gött :nod:
marianne

hej!
jag håller inte med det helgonet skriver om Koh Chang.
Det är en helt underbar, lagom liten ö! Det finns massor av bangalows och en del hotell, det blir tyvärr fler... Men ett otroligt härligt ställe med riktigt coola bungalows är Independent Bo's som ligger på White sand beach, som även är den största stranden på ön. Koh chang är en väldigt lugn och fridfull ö, jätte vackra sandstränder bland annat Lonely Beach, klong prao beach, kai bae beach.

Öarna runt om är även dom helt underbara, Koh Kood är verkligen paradiset, där finns det några få resorter och nästan inga turister alls, helt underbart. Vi bodde på The beach - natural resort. Så otroligt fint och jättefina thailändare som jobbade där och dom var så personliga och trevliga och hjälpsamma, jättebra ställe med massor av olika bungalows. Ön har även ett fint vattenfall, Klong Chao, dä vi var helt själva och badade. På ön byggs nu deras första väg, tidigare har det varit näst intill omöjligt att ta sig runt. En perfekt ö för att bara njuta och ta det lugnt och koppla bort allt annat, ett riktigt paradis.

Koh Wai är riktigt fin även den och har bungalows precis på stranden, dock väldigt mycket sandflugor.

Vi bodde på flera olika ställen på Koh Chang men höll oss på White sand beach, KC Grande är ett stort hotell på White sand beach, för mycket turist känsla för min smak och alldeles för stort men oj så fint, rummen var helt otroligt fina, priserna låg där på 3000 baht per natt. Där fanns även bungalows och små hus. Vi bodde även på ett mindre hotell, Mac Resort, det var fina rum och en liten pool. Bungalows finns det gott om på white sand beach men som sagt, independent Bo's, en klar favorit, riktigt ballt ställe.

Visst kan jag hålla med 'helgonet' om att det är dåligt med kultur och shopping och turist sevärdheter, men visst fanns det underbara platser ändå, vattenfallet Klong Prao och elefanter och den otroligt fascinerande fiskebyn Bang Bao. Och snorkling runt öarna utanför Koh Chang var helt underbart, en heldag med en stor träbåt där det ingick snorklingsutrustning, dricka, lunch, mellanmål, underhållning, och snorkling på fyra olika öar, kostade runt 400 bath (!!!) Så otroligt bra pris och vilken upplevelse! Jättefina korallrev och riktigt häftiga fiskar.

Jag kan inte säga något dåligt alls om ön, är man ute efter turism och shopping är det inte bästa stället att åka till, men letar du efter fina, lite mindre stränder, underbara små gatukök, regnskog, otroligt fina människor är det rätt ställe. Åker tillbaka dit om några månader igen, vill inte till något annat ställe än den ön.

Tänk vad olika intryck man kan få! :)

Mvh Linnea

härligt inlägg

Linnea

det verkar som om det blir koh chang för oss o jag tror att det blir toppen.

marianne :wai:

vad härligt!

önskar er en trevlig tid där och hoppas ni ser det vackra med ön! :)

hej linnea

jag är helt övertygad. jag tror att det kommer att vara ganska likt koh lanta, där jag varit ett tiotal ggr o tycker väldigt mkt om.
det ska bli så härligt....

marianne

Linnea: De är de som gör oss levande, att vi är olika.jag antar att du inte känner mig sen tidigare och då förstår du inte samtidigt mitt el Jeabs påstående. Vi har sprättat igenom de flesta stränderna i tidig ålder och föredrar numera kultur och sevärdheter och då ligger koh chang dåligt till.
Men som du säger som jag håller helt med om.
Koh Chang är en avkopplings ö, thats it.... för de finns inget annat

Men eftersom marianne gjorde en skillnad så svarade vi därefter,hehe
Lycka till marianne och hoppas att avkopplingen kommer att göra dig gott både i kropp och själ. Vi har bara ett liv så njut så länge de varar är måttot för de flesta. MEN ........ nu kommer en sak,
lev livet och ångra dig än att ångra att du inte levt livet
Och nu har du världens chans med barnen dina och ingen ursäkta "låsande" partner :wai:

mkt bra citat helgonet...

ska jag verkligen anamma.

LEV LIVET O ÅNGRA DET SOM BLIR FEL ÄR MKT BÄTTRE
ÄN
ATT ÅNGRA ATT MAN INTE LEVT LIVET......

marianne :nod:

dessutom helt rätt i att nu blir resan på mina villkor... ingen "låsande" partner

Hej Roger!
ja & tur är väl det att alla är olika, precis som du säger är det vad som gör oss levande.
Självklart förstår jag att koh chang inte är ett höjdarställe för kultur och sevärdigheter, och det var det som jag tyckte var skönt med det, att det bara var avkoppling. Men en dag ska jag också ut och se Thailands sevärdigheter och bara resa runt, men nu längtar jag bara bort från detta höst/vinter mörker till att ligga på en strand och bara njuta. Är ny på den här sidan så har inte riktigt hängt med i era egna historier. Bor ni i Thailand? Marianne gör det i alla fall vad jag förstått? :)

ni verkar så härliga alla på den här hemsidan, tycker verkligen det är helt underbart hur man kan disskutera och läsa om allting, kan inte slita, hittar nya trådar och ämnen hela tiden, så otroligt spännande. Nu är jag är helt inställd på att lära mig lite thailändska, vilken inspiration man får av alla inlägg på språkhörnan och lektioner!

hälsningar linnea :)

hej linnea

läste ditt inlägg o visst är forumet bra. här finns mkt att hämta för den som är intresserad av thailand. här finns även många intresserade om man har några tips att dela med sig....

jag bor faktiskt inte i thailand. men jag har varit där ett antal ggr.
har tidigare haft funderingar om att i framtiden flytta dit men vi får väl se vad livet har med sig åt oss......

jag tycker att det är underbart att bara vara, att sticka ut o snorkla, plocka snäckor, ta en kall öl o svalka sig med, köra runt på vespa, snacka med folk, både turister o thailändare. tycker det är speciellt kul att snacka med ortsbefolkningen..
när jag varit ett tag på ett ställe så börjar jag hitta på nya planer så ett par resmål per resa i alla fall. då kan man kombinera med andra exotiska ställen o intressanta platser.
känner att jag skulle vilja bo ngn natt på en bungalow på vattnet, typ på en flotte . det hade varit maxat, vi får väl se om det går i uppfyllelse ngn gång...

det finns så mkt man kan göra
o när man är där så har man all tid i världen...

ha de gött

Hej på er!
Jag och min sambo samt min kompis och hans familj ska åka på semester i mars. Jag och sambon i 4 veckor och kompisen i tre. Vår nuvarande plan är att först spendera tre dagar i Bangkok för att sen åka vidare till Koh Chang. Därifrån får vi se vad det blir, men ett inte allt för vågat tips är att vi flyttar till Koh Kood när vi börjar få färg, haha.
Jag vill hemskt gärna höra av dig Marianne om hur du tyckte Koh Chang var,om du hinner hem innan vi åker. Och Linnea, precis som du beskriver Koh Chang vill vi att det ska vara. Vi trodde faktiskt att det skulle vara mer "turistigt". Min och sambons favorit hittills är Koh Bulon Leh.
Jag är ny medlem här från och med idag och hoppas jag kan vara med och bidra med tips och berättelser. 2010 blir min tredje resa, sambon gör sin femte. Vi luffar runt med ryggsäck, men med tanke på vår ålder har vi det gärna lite skönt, det får inte vara för spartanskt ;D
Avslutar med två frågor:
1:/ Vad heter buss på thai? (står ej i ert förträffliga lexikon)
2:/ Jag vill åka till Angkor Wat från Koh Chang utan att klämma in mig i en minibuss med andra turister. Resa lite på lokalbefolkningens villkor så att säga. Någon som har några bra tips?

บัส el รถบัส

bàt el. rót-bàt

jag lovar att skriva o berätta hur koh chang är. är oxå sugen på ankor wat
men vet inte hur långt det är...

hör du ngt måste du berätta.

hej!
vad roligt! Jag är också ny på det här forumet men är redan som fast.
(Hade skrivet ett långt bra svar men när jag skulle posta det så försvann allt så nu blir det ett lite kortare, men men...) :)

härligt att ni ska åka till koh chang, det är verkligen en fin ö som sagt. Och om det är stillhet och bara vila och ta det lugnt så är koh kood perfekt, så himla mysig ö. det finns väl en 5-10 små resorter. vi bodde på The beach natural resort som jag berättat tidigare, det är en helt underbar liten resort. väldigt vacker uppbyggd med olika bungalows, det är en väldigt romantisk plats och väldigt familjär, rekomenderas verkligen(!)

Du får berätta om eran resa och om vad ni tyckte och vad ni gjorde när ni är hemma igen.

--- Undrar också om det är någon som vet nåt om vädret på Koh Chang under juni - juli - augusti perioden??

Har hört att det kan vara en hel del regn.. Jag själv har bara varit där i oktober och novmber.

hälsning linnea :)

hej linnea

jag kommer att skriva på forumet när jag är i thailand så håll ögonen öppna.. jag kan inte hålla mig ifrån internet. jag är ju en riktig datanörd...
mina barn måste oxå in på nätet. min son för att han läser en datautbildning på högskolan o måste jobba en del o min dotter likaså för hon går på gymnasiet o måste hålla sig ajour med vad som händer, men det blir inte en belastning....

jag har inte varit på koh chang tidigare fastän jag varit ett antal ggr i thailand. har varit på g flera ggr men blivit kvar på andra ställen där man trivts väldigt bra o kanske varit trött på att flänga runt.

visst är det ett bra forum.. det finns ju lite av varje o man själv kan välja att vara delaktig eller ej. vi ser ju givetvis att det är roligare med mer aktiva medlemmar för det gynnar oss ju allihopa.

ha de gött

Marianne!
Tacksam om du rapporterar speciellt noggrant när det gäller strändernas och vattnets kvalité. För många är inte detta lika viktigt. De kanske ändå föredrar polen. För mig och min fru det är en stor njutning och viktig del av vistelsen att få bada i kristallklart, rent vatten med fast botten så att inte vågorna river upp sand och grums. Ett gott exempel är stranden vid Kata Noi Beach, som är helt fantastisk. Även Khao Lak South Beach är ganska OK, men kommer man längre norr ut, t.ex. Bang Niang är sanden så fin att vattnet alltid är grumligt. Nu har jag hört att Koh Chang har lite dyiga eller leriga stränder, vilket har hindrat oss från att chansa på en resa dit. Spana åt mig är du snäll.
Mvh/Leif

hej leif

jag lovar jag ska kolla. detta har jag inte hört om faktiskt. vi har varit på väg flera ggr men det har blivit avblåst av väder o att man velat stanna kvar med kompisar, att det kanske skulle bli för lugnt... men att det skulle vara dåliga stränder har jag aldrig hört.
jag gillar oxå att bada i havet o ligga o flyta på en madrass eller ligga o flyta direkt på vågorna o bara njuta...

ska kolla in läget runt om där vi hamnar...

Tack för det! Ser fram emot en rapport från en som har samma uppfattning om hav och bad. Är faktiskt förvånad över att så många verkar hålla sig till poolerna när det finns så fantastiska stränder.
Ha en skön resa!
Leif

hej leif

jag tror att det mest är barnfamiljer som håller till vid poolen. lättvindigast så tror du inte??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
58
Visningar
4 K
Anonym
A
G
Svar