Koh Kho Khao februari 2019

Studenten

Medlem
Ok, då kommer mina tankar om KKK (Koh Kho Khao, inget annat).

En ö lite norr om Khao Lak som jag har väldigt blandade känslor om. Vacker ö som kanske är underskattad, eller skrämt bort turisterna pga deras bisarra prissättningar (återkommer till det). Ön är seriöst riktigt vacker (jag kommer peta in bilder senare) med rikt fågelliv med en natur som jag inte sett någonstans i Thailand. Öde stränder (stranden på östsidan är över en mil lång). Den största behållningen fick jag av att köra på "vägar" som man inte ens vill köra moppe med. Eget fortskaffningsmedel är måste jag säga ett måste om man vill hit och utforska (inte med ngn liten citybil). Jo, det går bra men då får ni promenera långt för att utforska.

Det är sjuuuukt dyrt på denna ö. Seriöst. Se prislistan för "taxi" som kommer nedan. I butiken på hotellet där vi bodde så får man betala för en flaska Blend 285 (som kostar normalt ca 260B) 750!!! Baht. Inte för att jag trånar efter sprit, men det ger en fingervisning som de flesta kan relatera till. Cigaretter var dubbelt så dyra, ja allt var svindyrt. Restaurangen åt vi inte på (inte för att jag är snål), inte för att det var vansinnigt dyrt, utan för att det fanns ingen omsättning på maten (risk för gammal mat). Vi bodde på en resort (en riktig resort, inte "thairesort:D) med 150+ rum/bungalows men bara under 10 pers som bodde där.

Det fanns tydliga spår efter tsunamin, så varför betala pengar till ett museum på fastlandet när man kan ströva fritt och få känslan om vad som hände. Fick faktist en större känsla av obehag på KKK än när jag besökte Auschwitz i min ungdom. Kanske för att det låg närmre i tiden. Kanske för att museum inte kan återskapa den "riktiga" känslan. Typ, jaha, här är en patrullbåt på land, här visas foton, här kan man gå som visar hur stor vågen har varit. På samma sätt var det att gå runt i barackerna på Auschwitz med skyltar som berättar alla hemskheter. Vänligen notera att jag INTE förringar händelserna! Men att gå bredvid havet på stranden och titta på ruinerna gav ett annat intryck. Kanske förstärktes känslan för att jag var i Khao Lak kort efter tsunamin?

Oavsett priser och historia, så är ön värd ett besök. Det tar typ 10min med färja som går ganska regelbundet. Vill man inte övernatta så ta iaf en dagstur över. Såg en stor ödla korsa vägen. Gissningsvis 2,5m lång (baserat på att den var nästan lika lång som min fil var bred), vattenbufflar med fåglar som sitter på dessa, fåglar som var riktigt färggranna (dessvärre inga bilder på fåglarna, ödlan eller bufflarna:confused:). Återigen, jag är ingen fotograf eller har ngn bra kamera att ta bilder med (vilket är synd, för det var på många ställen magiskt vackert). Ok, så jag skickar ut bilderna så får vi se hur det blir:)

Det tåls att upprepa att vägen från ön, förbi Ranong, via Kra Buri österut mot Chumphon är riktigt vacker med lite trafik och stor körglädje.

Glömma bifoga bilden

4AF8C969-859C-46FD-850D-DF6701BB2B6B.jpeg

Vet inte hur de mörka bilderna blir på datorn, men så har det stått i 15 år (eller nått sånt?) och är till salu om ngn är intresserad. Jag har tjatat på tanten att ringa o fråga. Får jag henne till att göra det så kommer försäljningspriset att publiceras här. Om ngn annan ”hinner före” så lägg ut priset här så säljaren inte får storhetsvansinne av att många intressenter hör av sig:)

8B154FA8-874E-4C50-8497-34BC37091519.jpeg

7689A87D-4B8D-4166-9E49-242F8A5AC015.jpeg

E987951E-5534-4ED1-A263-37BDBCC0D6EB.jpeg

CCCD7B46-E66F-4A1E-A4F7-F4D83E6F7956.jpeg

3F7EF89F-6045-42E4-88BD-A7D0D46932DD.jpeg

Så, nu har jag inte fler intressanta bilder från KKK. Jag borde ha haft fler, men jag upplever mina stunder i nuet med alla mina sinnen, inte kameralinsen. Japp, världens sämsta reporter 5555

Ja det ser ju ut att vara ett överbefolkat ställe och svårt att hitta en ledig solstol (bokstavligt talat). Och det där risiga stället kan ju bli ekonomiskt - riktigt luftigt så inget behov av AC. :)

Tack för alla fina bilder, undervärdera inte dig själv. :wai:

Tack Berra, men jag tror att om jag hade fått använda min ryska Zenith-kamera och framkallat mina svartvita bilder själv (som jag gjorde på tidigt 80-tal) så hade troligtvis kvalitén på bilderna varit högre än från en mobilkamera, trots utan färg.

Ok, jag bjuder på ett sidospår. Farsan kommer att vända sig i graven nu när han får reda på det...
Jag fick ett kitt med väldigt små skruvmejslar i födelsedagspresent när jag var, hmmm... 11-12 år gamal. Till mitt försvar vill jag bara säga att man ger inte en 11-åring skruvmejslar i present! Detta kit finns fortfarande (se bild nedan).

Jag har alltid varit intresserad av foto. Att jag lever fortfarande kan jag tacka gudarna för att farsan inte var våldsam. Han hade en Hasselblad. Ni vet, den svindyra kameran... Jag var intresserad av hur den funkade. Hasselblad på bokhyllan, skruvmejslar på mitt rum, 11 år och nyfiken.
Jag tog kameran och med mina nya små skruvmejslar lossade på alla skruva som fanns. Tog loss allt som gick att ta loss. Kan ni föreställa er hur många rörliga delar det fanns i en kamera från förr? MÅNGA!!! Naturligtvis så kunde jag inte få ihop alla fjädrar, bländare och allt annat, så jag öppnade kamerahuset och petade ner allt där och ställde tbx kameran på hyllan som om ingenting hade hänt.
Kanske fattade farsan att han fick skylla sig själv eftersom han gav mig dessa skruvmejslar (ge dom inte till era barn, bara ett tips), så han straffade mig senare med att ge mig en rysk kamera (Zenith) när jag blev äldre, som i sig var bra, men var absolut inte kompatibel med objektiven som gick att köpa i Sverige (bajonett/skruv).Så ville jag zooma in ngt så fick jag göra det i fotolabbet o hur bra blev det? 555

Hoppas att ni andra hade en bättre barndom:p

skruvmejslar.jpg

Ok, då kommer mina tankar om KKK (Koh Kho Khao, inget annat).

En ö lite norr om Khao Lak som jag har väldigt blandade känslor om. Vacker ö som kanske är underskattad, eller skrämt bort turisterna pga deras bisarra prissättningar (återkommer till det). Ön är seriöst riktigt vacker (jag kommer peta in bilder senare) med rikt fågelliv med en natur som jag inte sett någonstans i Thailand. Öde stränder (stranden på östsidan är över en mil lång). Den största behållningen fick jag av att köra på "vägar" som man inte ens vill köra moppe med. Eget fortskaffningsmedel är måste jag säga ett måste om man vill hit och utforska (inte med ngn liten citybil). Jo, det går bra men då får ni promenera långt för att utforska.

Det är sjuuuukt dyrt på denna ö. Seriöst. Se prislistan för "taxi" som kommer nedan. I butiken på hotellet där vi bodde så får man betala för en flaska Blend 285 (som kostar normalt ca 260B) 750!!! Baht. Inte för att jag trånar efter sprit, men det ger en fingervisning som de flesta kan relatera till. Cigaretter var dubbelt så dyra, ja allt var svindyrt. Restaurangen åt vi inte på (inte för att jag är snål), inte för att det var vansinnigt dyrt, utan för att det fanns ingen omsättning på maten (risk för gammal mat). Vi bodde på en resort (en riktig resort, inte "thairesort:D) med 150+ rum/bungalows men bara under 10 pers som bodde där.

Det fanns tydliga spår efter tsunamin, så varför betala pengar till ett museum på fastlandet när man kan ströva fritt och få känslan om vad som hände. Fick faktist en större känsla av obehag på KKK än när jag besökte Auschwitz i min ungdom. Kanske för att det låg närmre i tiden. Kanske för att museum inte kan återskapa den "riktiga" känslan. Typ, jaha, här är en patrullbåt på land, här visas foton, här kan man gå som visar hur stor vågen har varit. På samma sätt var det att gå runt i barackerna på Auschwitz med skyltar som berättar alla hemskheter. Vänligen notera att jag INTE förringar händelserna! Men att gå bredvid havet på stranden och titta på ruinerna gav ett annat intryck. Kanske förstärktes känslan för att jag var i Khao Lak kort efter tsunamin?

Oavsett priser och historia, så är ön värd ett besök. Det tar typ 10min med färja som går ganska regelbundet. Vill man inte övernatta så ta iaf en dagstur över. Såg en stor ödla korsa vägen. Gissningsvis 2,5m lång (baserat på att den var nästan lika lång som min fil var bred), vattenbufflar med fåglar som sitter på dessa, fåglar som var riktigt färggranna (dessvärre inga bilder på fåglarna, ödlan eller bufflarna:confused:). Återigen, jag är ingen fotograf eller har ngn bra kamera att ta bilder med (vilket är synd, för det var på många ställen magiskt vackert). Ok, så jag skickar ut bilderna så får vi se hur det blir:)

Det tåls att upprepa att vägen från ön, förbi Ranong, via Kra Buri österut mot Chumphon är riktigt vacker med lite trafik och stor körglädje.
Trevlig rapport.

Hur var prisbilden för boende?

Ja många öar är dyra jämfört med fastlandet.
På Kho tao, var allt dyrare, på 7/11 var det nästan dubbla priser än på fastlandet på vissa saker, tex vatten, pga transporten av varor till öarna sa dom.

Trevlig rapport.

Hur var prisbilden för boende?

Den är generellt dyr (Phuket-priser skulle jag vilja säga, utan att erbjuda det Phuket har) .
Där vi bodde på en "riktig" resort var ordinarie pris för ett rum 3.000+ vilket inte är ok. Via AGODA (och säkert andra förmedlare) fanns en kampanj som gav en bungalow (stor) i trädgårdsdelen för 1.300B. Det var mer rimligt med tanke på omgivningen (strand med övergivet betongfundament). Bungisen i sig var riktigt ren, fin och stor. Men ska jag betala 3.000+B så ställer jag större krav på omgivningen. Missförstå mig rätt, jag unnar oss gärna rum/bungisar/villor för 10.000B/natt men då stiger naturligtvis kraven;).

Det fanns ett område med bambuhyddor (som var fullbokat när vi kom) för ca 2.000B/natten på Hapla Beach. Det skulle jag kunna betala för atmosfären och lägets skull. Även om hyddorna inte hade AC (tror jag). Ska bifoga bild.
Där vi bodde hette Dreamz Ocean Pearl Resort & Spa som jag bifogat bilder från. Ser nu på Tripadviser att priset sjunkit till 1.024B vilket får anses vara rimligt. Boendet blir inte billigare på "walk in" som på andra platser. Tvärt om så måste man antingen boka via valfri webbsida eller visa priset (som jag gjorde) för att få "rätt pris".
Känslan av att "nu när det är lite folk måste vi höja priserna" var ganska tydlig. Detta gör bara att färre människor kommer.

Ja många öar är dyra jämfört med fastlandet.
På Kho tao, var allt dyrare, på 7/11 var det nästan dubbla priser än på fastlandet på vissa saker, tex vatten, pga transporten av varor till öarna sa dom.

Jag köper att det är dyrare på öarna av naturliga anledningar. Men om det inte finns ngn tillströmning av turism så vilken fantasivärld lever folket i? KKK har absolut inget värde att vara så dyrt.
Koh Chang som oxå är en ö är prismässigt billig. Maten är vad jag tycker väldigt prisvärd när man kliver upp i klass.

[EDIT] Dieseln på KC kostade bara ngn satang mer än på fastlandet

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
A

Tillbaka
Topp