hej igen!!!
vi brukar växla till oss ca 7-8 tusen på forex på landvetter och sedan hämtar vi ut efter hand. på koh lanta finns det många möjligheter att hämta ut pengar både via bank eller automat. på nästan alla resorter finns safetybox på rummen eller i receptionen. jag kommer inte ihåg hur det var på southern men jag är nästan säker på att de har dem på rummet.
southern lanta ligger på första beachen öch är en bra resort. de har en mycket vacker restaurang som ligger precis nere vid stranden. vi har varit ett antal ggr på koh lanta och stormtrivs där.vi har också bott på southern i en thaibungalow med utgång mot havet. den var jättefin. från southern lanta till saladan - byn där man går i land, är det ca 1,5 kilometer. i anknytning till southern lanta finns svenska skolan och många svenska villor. det är inte ovanligt att man här får se svenska par gifta sig. de har då varit i kontakt med travel insight - ett svenskägt företag som anordnar bröllop på stranden eller vart man vill. det är även de som byggt villorna och de som äger två av öns svenska skolor. den andra svenska skolan ligger på nästa beach prae beach- long beach. på klong dao beach bor det många barnfamiljer så dina ungdomar får säkert fullt upp. stranden är mkt vacker, flera kilometer lång men ej med vit sand. det är utefter beachen man umgås på dagar och kvällar. på dagarna solas det och på kvällarna går man i mörkret utefter stranden och sätter sig på en bar eller restaurang. det är inget nattliv på koh lanta utan här är lugnt och skönt. man kan gå i bikini ända tills man duschar inför kvällen så man behöver inte ha speciellt mikt kläder med sig. vi brukar bo på dr lanta bay resort och trivs väldigt bra. tidiga morgnar ser man joggarna utefter stranden och även fram på dagen kommer de som tycker om att ta en promenad utefter stranden. om det är fint väder ser man över till phiphi island som ligger ca1,5 timmar bort.
om ni vill in till byn kan ni åka tuktuk. man kan med fördel se koh lanta med en vespa. det är riktigt trevligt. det finns inga solsängar att hyra på koh lanta. de stolar som finns tillhör resorten. det finns flera kockskolor på ön om man är intresserad av att lära sig laga thaimat. det finns en i slutet av ön åt det hållet som prae beach är. har ej testat själv men väl vänner som är nöjda. man kan välja förmiddag eller eftermiddag.
en maträtt som är populär på lanta är hot pan. du får välja mat ex. seefood och så är det tillagat och serverat på en mkt varm tallrik. verkligen att rekommendera eller varför inte gai massaman curry - en gryta med kyckling, potatis, cashewnötter och potatis och curry. den älskar jag, men man får säga till när man beställer att man inte vill ha stark mat - mai aow ahaan phet eller så kan man säga mai phet -inte starkt. thäiländarna är mästare på att göra stark mat och åtiminstone klarar inte jag det. utefter stranden lär in säkert få se någon "elddansare" . det är skithäftigt. man tänder på 2 klot som man dränkt in med bensin, och de är koppkade till långa kedjor tror jag det är och så dansar de med dem i mörkret i takt till musiken och svänger dem i luften på alla möjliga sätt. det är fantastiskt att se. dessutom kan man köpa rislampor på stranden som man skickar upp i hiimlen lysande i mörkret, också häftigt. det finns massor att se runt koh lanta både på fastlandet och till havs. gillar ni att snorkla?
du får precisera mer vad ni är ute efter så kan jag ge fler tips.
snorkling, elefanttrekking, bada i heta källor, simma i kristall-lagun, bese er på ön ex, lanta old town, simma in i grottan på morakot cave, koh hai, koh rok, koh kradan, bu bu island etc, eller varför inte ta en shoppingstund i krabi.
vem vet vi kanske ses. vi brukar åka till koh lanta i februari, mars.
marianne