Koh Samui-bon Sven-Göran "Svennis" E.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Koh Samui-bon Sven-Göran "Svennis"..

""Shaowpanyaa" " sa:
Enligt obekräftade uppgifter kommer Sven-Göran Erikssons sommarstuga på Koh Samui att kosta ca 5 miljoner kronor. :cool:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 2&rss=1402
Vad säger Administrationen?...Vi kanske borde bjuda in Svennis som hedersmedlem här på Chaimai Dot Kom. :question:

Vi kan väl hjälpas åt att lära honom språket :!:,för han lär nog allt behöva sin muntliga kommunikation på thai framöver :paranoid: ...så han kan hålla sig flytande bland bubblorna i poolen :p ...nu när han ska börja jaga badbrudar till nya jakuzzin. :D

Enligt uppgifter finns det plats för fem personer under vattenfallet i jakuzzin som också är inramad i äkta Italiensk marmor. :cool:

Shaowpanyaa

"legolas " sa:
Oh fan, har ni lyckats med att hitta denna gamla tråden... hahaha... Ja det är ju kanske mer lämpligt än ni anade nu när ni grävde fram den. Svennis är ju härnere anställd som tränare nu, så hans sommarstuga kommer säkert väl till pass tror jag!!!

Men förutom det, så är han värd varenda krona som han tjänat i livet. Han har dragit in så himla mycket pengar, både till de klubbar han varit anställd i, och också till de spelare som spelat i hans framgångrika lag!!

Så vi skall nog låta bli att vara som vanligt, svenskt avundsjuka och fokusera på våra egna liv.

legolas

Så vi skall nog låta bli att vara som vanligt, svenskt avundsjuka och fokusera på våra egna liv.

Vem är avundsjuk?, inget jag kan utläsa.

Kanske jag som är negativ men jag tycker inte att någon inom sportvärlden förtjänar de miljoner de får över sig. Sant att de jobbar hårt och offrar mycket för sin sport men det gör även många vanliga arbetare som dessutom betalar deras löner indirekt. Uteblir fansen så går ju klubbarna omkull. Världen är ju som den är p.g.a. girighet och ingen lär sig nånting. Nu ska jag sluta innan jag studsar av ilska. :-X

Kan bara hålla med LEGOLAS i vad du skriver om Svennis!! En hedersknyffel som en del "janteanhängare" måste klanka på så fort tillfälle ges!! Och för att inte tala om skvallerpressen...där väl inte mer än höst 10 % innehåller ett uns av sanning!
Karma till LEGOLAS för bra skriet! :)

Frank :nod:

Nja, det finns ju gränser för vad som är rimligt. Det har gått fullständig inflation i sporten. För att ta Zlatan som exempel tycker jag han förtjänar en bra lön, men det blir ju fullständigt orimliga belopp det rör sig om. Drygt 300 000 per dag (EFTER skatter och avgifter), eller en årslön per dag om man så vill. Hälso- och sjukvård skulle jag tippa också ingår i kontraktet. Behövs inte så lång tjänstgöring till den lönen för att stå sig livet ut.

I vissa sportligor strejkar ju till och med spelarna när klubbarna vill vara lite återhållsamma för att inte tappa kontrollen över ekonomin. Stackars spelarna skulle nog bli alldeles utblottade. Trots det har de råd att strejka och gå utan lön. Nog kan idrottare få tjäna bättre än oss vanliga dödliga, men inom rimlighetens gränser.

Varför skall en idrottare tjäna mer än en sjuksköterska? Eller nån som jobbar på långvården?

"ragnela " sa:
Varför skall en idrottare tjäna mer än en sjuksköterska? Eller nån som jobbar på långvården?

Nä, det finns förstås ingen naturlag som säger att det ska vara så. Har nog mest med hur "spektakulärt" det är. Fast det argumentet håller inte riktigt heller. Det sker mer spektakulära saker på sjukhusen än i allsvenskan. Ett vanligt argument är att de inte har någon säkerhet när den relativt korta karriären är över och att de fått offra utbildning för att ägna sig åt träning.

Här står lite intressant: http://bloggar.expressen.se/texas/2011/ ... lsvenskan/

Fast jag kan inte förstå varför en allsvensk spelare ska ha så väl betalt. Deras stapplande konster gör väl ingen åskådare glad och deras kostnader/risker borde inte vara större än för spelare i superettan?

"ragnela " sa:

Det där fick du karma för Ragnela! Förvisso behöver kanske en idrottare tjäna lite mer eftersom hon/han i många fall offrar skola och utbildning för sin helhjärtade satsning. Men sådana fantasisummor som nämndes tidigare är ingen värd och framför allt inte Zlatan.

Han är en överreklamerad diva som kan glänsa i sina ljusa stunder, men i landslaget har då inte gjort någon större succé.

Sjuksköterskor/sjukvårdsbiträden som jobbar t ex inom långvården är dom stora hjältarna i mina ögon. Jobbar och sliter för att vårda gamla och sjuka och för detta får dom en usel ersättning och i en del fall inte ens uppskattning. Framför allt inom demensvården, det ser jag på nära håll genom min mamma. Det är underbara människor som jobbar där och lägger ner hela sin själ för att göra ett gott jobb.

Så all heder åt dom, inte bortskämde Zlatan!

"ledarn " sa:
Dom genomför inte skolgången för att dom inte klarar av den.....
Sen blir en del av dom duktiga med bollen eller pucken och kan leva ett välbetalt liv....

Dom "offrar" ingenting.....
Hade dom inte blivit duktiga på sin sport hade dom supit ihjäl sig...

Dom hade definitivt inte klarat intagspoängen till Vårdskolan !!

Som ni säkert kan förstå tycker jag att dom är överbetalda allihop...
Bättre förr när dom fick jobba halvtid som säljare eller brandmän..

Nja, det finns kanske en och annan som hade klarat det men dom är nog lätt räknade på ena handens fingrar. Men förvisso, lägger man av med skolan och satsar på idrotten på heltid då stod man garanterat inte först i kön när intelligensen delades ut.

"ledarn " sa:
Dom genomför inte skolgången för att dom inte klarar av den.....
Sen blir en del av dom duktiga med bollen eller pucken och kan leva ett välbetalt liv....

Dom "offrar" ingenting.....
Hade dom inte blivit duktiga på sin sport hade dom supit ihjäl sig...

Dom hade definitivt inte klarat intagspoängen till Vårdskolan !!

Som ni säkert kan förstå tycker jag att dom är överbetalda allihop...
Bättre förr när dom fick jobba halvtid som säljare eller brandmän..

Oj! Du har inga höga tankar om intelligensnivån inom idrotten! ;D ;D

Så man kan då dra slutsatsen att de får ekonomisk kompensation för bristande intelligens. En slags handikappersättning och idrotten är en slags dagverksamhet. ;)

Men idrottstjejer då? Tjejer är ju i regel duktigare i skolan. Nä visst ja, de tjänar ju inte så bra heller.

"legolas " sa:
Varför skall en medelmåtta tjäna lika mycket som en superstjärna?

De flesta professionella idrottare är ju långt ifrån några superstjärnor.
Utbilda tycker jag de kan göra parallellt med idrottskarriären. Jag jobbar och läser samtidigt. Varför skulle inte de kunna klara det? Om de inte är "studieämnen" får de väl försöka hitta något annat passande jobb efter idrottskarriären, precis som alla andra människor tvingas göra.

Missförstå mig inte nu. Jag älskar sport och tycker nog att professionella idrottare ska kunna klara sig hyggligt på sin sport om det finns en publik. Dock gillar jag inte oskäliga ersättningar, varken hos idrottare eller andra.

"ragnela " sa:

Ska och ska, vet jag inte.
Men dom gör det.

Någonstans ska pengarna gå som tydligen folk är villiga gör att betala för att se på sporten och köpa diverse tröjor.

En spelare som Messi eller Zlatan är one i a million, eller billion kanske.

Tror inte att Knut Isaksson i division 5 västra tjänar något vidare då han måste ha ett jobb på sidan om.

Rätt eller fel, det är så livet är och man får göra det bästa av sin egna situation och inte bli så bekymrad över andras framgångar.

Själv tycker jag att det är roligt att det finns några som lyckas i livet. Oavsett om det är ekonomiskt, artistiskt eller känslomässigt.

Av egen erfarenhet kan jag säga följande: Det finns en jättehög med människor som jobbar hårt, tar ansvar, tar hand om ungarna med skola, dagis och allt vad det innebär men knappt får det att gå runt. Vad är det som säger att de ska ha sämre ställt än en person som sparkar på en boll eller dribblar med en puck? Inte är det idrottarnas bidrag till klubbarna iaf då de flesta klubbar går back, se Barcelona som ligger runt 500 miljoner back och får låna av en redan krisande spansk bank för att hålla sig flytande.

Jag säger inte att vårdbiträdet ska tjäna lika mycket som stjärnidrottaren men man tycker att det kan finnas en rimlig nivå. Att dra in 300.000kr om dagen är ju bara befängt och de pengarna skulle göra större nytta någon annanstans. Allokering är dagens ord.

Jag håller med Legolas om att stjärnorna riskerar mycket men de har både försäkringar och pensioner i lönen samt de flesta blir erbjudna andra tjänster inom idrotten när de slutar, det är ju inte så att de får börja städa på McDonalds när de lägger karriären på hyllan :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
A

Tillbaka
Topp