Koh Samui??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Åker för tredje året till Thailand, denna gång bär det av till Koh Samui, Vi ska bo på Samui palm beach resort, HAR nån varit där får ni gärna berätta lite om stället.
Vi är lite oroliga för inrikesflyget, som vi aldrig prövat på förut, nån som kan berätta lite om det?

Vi längtar så vi håller på att bli galna åker sportlovet och det börjar ju närma sig. Det ska bli så skönt!!

Antigone :wai:

Hej Antigone!!!

Vad kul. Jag blir så avundsjuk... Var på Samui ligger hotellet?
Vi åker till Samui varje år minst en gång och då bor vi på Lamai beach. Vart har ni varit förut? Vi har flugit till Samuik ifrån Phuket, från Bangkok och vi har flugit ifrån Samui till Utapao - Pattaya. Vi har även flugit till Surathani och tagit färjan över, bilat och åkt taxi, buss etc.
Om ni flyger direkt till Samui så åker ni med Bangkok Airways eftersom de äger flygplatsen. Det är dyrt men man kan åka billigare om man tar första eller sista planet. Det skiljer mycket i pris.
Deras lounge i BKK är riktigt trevlig. Där finns gratis internet, gratis frukt, popcorn, saft, kaffe, kakor etc... Detta finns även på flygplatsen på Samui. Flygplatsen är väldigt vacker. Alla byggnader är "öppna" med
bambutak och man blir hämtad ute vid planet med små färgglada "tåg".
Förut har man fått betala flygplatsavgift för att lämna Samui ca 300 bth.
Vet inte om det fortfarande är så. Det får ni kolla upp så ni iså fall är beredda när ni ska åka hem.
är det något mer ni undrar över så hör av dig igen.
ha en underbar resa

marianne :wai:

Hej Marianne, vi åker med Novair till Phuket för byte där till ??

På Koh Samui ska vi bo på Boh Phut stranden ligger väl norr ut på Koh Samui tror jag. Hotellet ligger precis vid stranden.

Första gången var vi i Phuket - Kata Beach, andra gången var vi på Koh Lanta - bodde på Lanta resort precis innanför skolan. Tredje gången - blev det Phuket igen, Karon Beach.

Antigone

hej Antigone!!
det finns som sagt flera alternativ. om ni bestämt ska flyga till
Samui så får ni flyga med bkk air. det är de enda som trafikerar Samui eftersom de äger flygplatsen.
ni kan också flyga till Surathani med ex Thai air och kanske One to go och ta en buss ca 10 mil till färjan
Donsak och åka så
eller ta en buss eller minibuss eller taxi ifrån phuket.
jag har testat allt utom buss.
åker ni med båten från Donsak så tar den ca 1.5 timmar plus restiden ca 4 timmar plus väntan vid färjan och sedan kommer ni till Nathon på Samui som ligger ca 1.5-2 mil ifrån Bophut.
Flyger ni så är det inte långt ifrån flygplatsen till Bophut. Där är vackert´, lugnt och stilla. Vill ni sen kan ni ju åka in till Chaweng och handla eller festa loss.
Gå gärna in och kolla på www.bangkokairway.com (jag tror det är rätt adress) första och sista flyget är billigast. Dagtid är det DYRT.

är det något du funderar över så hör av dig igen

Hej Marianne, vi åker ju charter så det är väl bara att följa strömmen ;)
Men än har vi inte fått nån info, eller dyl angående inrikesflyget det är väl därför jag tjatar om det ;D

Hej Antigone!!!
Har ni charterbiljett till Samui eller bara till Phuket? Hur länge ska ni vara där? Jag tycker ni ska passa på och se Hinta Hin Yai som ligger precis söder om Lamai beach och Big Buddha som ligger på norra sidan.
Om ni vill åka ut på en dagstur med snorkling så tror jag Nang Yuan utanför Koh Tao är ett mycket bra val. Det är en underbart vacker ö ca 1.5 timmars båtfärd ifrån Samui om man tar katamaranen. Vi åkte med den till koh Tao och fick då möjlighet att se Nang Yuan. Med på båten åkte ett helt gäng som skulle snorkla där. Ska ni handla mat, dryck, kläder etc kan ni åka till Tesco Lotus.
har du fler funderingar så hör av dig

Hej!! Vi har charter till Koh Samui, Tack för alla tips om utflykter.Du kanske kan tipsa om lite annat också!?

Vi är redan i planerartagen inför nästa resa som kommer infalla om ganska exakt 1 år. Vi trives så bra på Koh Lanta så vi vill åka dit igen, sist var vi på Klong Dao beach (tror den heter så) vi bodde på Southern Lanta Resort och har vl egentligen inget negativt att säga om det mer än att vår bungalow inte var iordningställ när vi väl kom fram, men vi är inte så besvärade av sånt..
2009 skulle vi vilja till Koh Lanta igen då men vi prövar gärna på nåt nytt, det är så svårt när man går in o läser de olika resenärernas utlåtanden om de olika hotellen, det någon inte tyckte om kanske inte berör oss så mkt, och de som skriver att de blivit illa bemötta har antagligen själva inte varit så trevliga, man ser och hör ju en hel del när man är utomlands, man skäms ibland för att man är svensk när man ser vilka krav vissa har.

Våra önskemål är den där drömmen om en bungalow precis på stranden där man bara öppnar dörren så är man redan där... men även närhet till pool som sonen är i stort behov av ( han blir 11 år 2009) sen är det bra om det finns en "by" typ Saladaan som man kan åka o shopa o äta på lite olika restauranger,nöjesliv är inget vi är ute efter utan avkoppling, fin lång, och långgrund strand.
Har du några tips på var på Koh Lanta den drömmen finns?? Går ju alltså att boka en sån bungalow på Southern Lanta resort men finns det nåt du själv eller nån annan här inne på forumet vill rekommendera så tas tips gladeligen emot.

nu LÄNGTAR VI MASSOR till värmen och avkopplingen!!

Du ska inte tro att jag blir avundsjuk.............

Fast det är precis det jag är. Jag längtar hela tiden till Thailand och räknar dagar tills vi ska åka. Det är inte förrän i juni och det känns hårt. Vi brukar alltid åka först i februari-mars och sedan i juni men som sagt så blir det inte så i år.
Vi får ta igen det i höst i stället och åka då, Det var flera år sedan vi var i Thailand i oktober-november.

ha re gött

jag skrev om Lanta i ditt andra inlägg.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
A