Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den frågan skall du nog inte ställa på ett forum! Har du problem med blodkärlen är det kritiskt att hålla Kolesterolet nere, är du däremot fullt frisk så finns det ingen anledning att överhuvudtaget bry sig. Bara din läkare kan svara på hur det står till med dina blodkärl om ens han kan, det är väldigt diffusa symptom och svårdiagnostiserat. Ett tydligt symptom är för högt blodtryck, högre än 130/80. Tyvärr har hälften av alla svenskar det.
Normalt behöver inte betyda friskt. Jag skulle vilja säga att ett normalt blodtryck för en fullt frisk och vältränad människa är 110-120. Det är vad de flesta barn har. Men med våra kostvanor i väst har det blivit 130-140 bland annat på grund av inflammerade blodkärl. I inflammationer fastnar det "onda" kolesterolet. Det finns två sätt att fixa detta, se till att bli av med inflammationerna genom sundare kost- och motionsvanor eller ät piller för att minska kolesterolet. Vilket är bäst och för vem?Har haft stora problem med mitt blodtryck. Kom till sjukhuset och hade 78/ 47 inlagd och fick 2 påsar blod, blev omedelbart piggare. Har nu sedan kollat detta var 6 mån,sedan 2012, äter numera järntabletter varje dag, trycket är nu normalt samt att blodvärdet passerat 130, vilket anses som lägsta värde.
Normalt blodtryck för men är 130 - 140, för kvinnor 120 - 130, passerar man 145 är det nog dags att göra något.
Att hålla koll på det goda och det onda kolesterolet är enkelt, bara ett vanligt blodprov.Viktigt att göra detta.
Men nu är det väl så att det borde väl finnas en del här som har erfaren het av att äta medicin mot får högt kolesterol finns ju nackdelar, så den frågan kan man väl ta på ett forum.Den frågan skall du nog inte ställa på ett forum! Har du problem med blodkärlen är det kritiskt att hålla Kolesterolet nere, är du däremot fullt frisk så finns det ingen anledning att överhuvudtaget bry sig. Bara din läkare kan svara på hur det står till med dina blodkärl om ens han kan, det är väldigt diffusa symptom och svårdiagnostiserat. Ett tydligt symptom är för högt blodtryck, högre än 130/80. Tyvärr har hälften av alla svenskar det.
Nu skall vi vara noga med om vi talar om det övre eller undre trycket. Det övre (hjärtats arbetsfas) kan påverkas av olika faktorer såsom stress, nervositet, kroppsansträngning osv. Så tillfälligt förhöjt där behöver inte vara alarmerande. Är det undre (hjärtats vilofas) däremot förhöjt är det dags att agera. Det trycket påverkas inte på samma sätt av yttre faktorer. Sen har det även med åldern att göra.
Jag har alltid haft läkarskräck av någon outgrundlig anledning så mitt övre tryck blir alltid påverkat när jag är hos doktorn. I januari hade jag 155/85 hos doktorn, när jag kollade hemma och ombord låg det på 140/85 vilket är helt ok för en 60-åring. Dessutom är mina kolesterolvärden utmärkta, så även triglyceriderna (blodfetter). Så jag är inte det minsta orolig, har fått grönt ljus av doktorn.
Ja vila skall man göra, i mitt fall var det 15 minuter innan mätningen. Men vilan hjälper tyvärr föga när man är nervös som tusan och har förhöjd puls. Jag är väl medveten om att det är fjantigt men kan inte rå för det. Men som sagt - normalt när jag mäter själv hemma eller ombord.Sitter man ner, och vilar 5 - 10 min innan man mäter, så blir det ett lägre/ exaktare resultat.
Min sista mätning var 124 / 78, men jag är ju en gammal man, jämfört med dig.