Kolkraftverk i Krabi läggs på is

 
A

Anonym

Gäst
Enligt svttexttv:

Kolkraft i Krabi läggs på is

Efter protester skrinlägger Thailands
regering planerna på ett nytt kol-
kraftverk i semesterorten Krabi.
Talespersonen Sansern Kaewkamnerd
säger att regeringen har beordrat en
ny miljökonsekvensbeskrivning.

Tidigare i veckan uppgav regeringen
att man skulle gå vidare med planerna
på ett kolkraftverk bara någon mil
från strandparadis som Phi Phi och Ko
Lanta, vilket vållade protester utan-
för regeringsbyggnaderna i Bangkok.

Tre aktivister frihetsberövades vid
demonstrationen. I Thailand är dylika
opinionsyttringar förbjudna.
 
Man kan ju undra varför de inte tittar mer på solkraft i Thailand. Någon gång borde ju brytpunkten nås då det kan bli lönsamt. Kolkraftverk i Krabi låter ju som ett skämt och jag tror inte att det skulle attrahera turister. Inte direkt vad man längtar efter om man vill åka på semester några veckor.

landscape-201057_1280.jpg
 
Kolkraftverk eller kärnkraftverk är som att välja mellan pest eller kolera.
Nu gällde det ju inte kärnkraft. Solenergi är säkert en utmärkt idé, förutsättningar finns absolut. Singapore har ett LNG-drivet kraftverk väster om staden, det är också en förhållandevis ren energikälla även om den inte är förnybar.
 
Solel är ngt jag tror på här i Thailand och planerar för att sätta upp en mindre anläggning på 1 MW. Men det finns lite käppar i hjulen som jag kanske tar upp här lite kort.

2012 fanns en av världens största anläggningar (dom finns fortfarande men idag långt ifrån de största) i Lopburi på ca 70MW och ökat med tiden. https://www.adb.org/results/thailand-one-worlds-largest-solar-energy-farms

Det finns ett mål att om 20 år så ska 6.000MW produceras från solenergi.
Licenserna släpps lite då och då. Förra gången så var det en omgång på 800MW (2016) som "delades ut", med riktigt bra avtal på 25 år.
Men här tänkte en hel del "ockrare" att det skulle gå att tjäna snabba pengar utan att behöva investera en enda krona. Dom plockad på sig licenser utan avsikt att bygga en solfarm, utan sälja vidare dessa. Priset jag fick av dessa var heh, sitt ner nu... 15 miljoner Baht för 1MW !!! Dom kan kamma sig...
Väntar hellre ngt år till och får allt den lagliga vägen.

Viljan finns till att bygga ut, men det är så tråkigt att korruptionen gör att licenser hamnar på svarta marknaden. Det blir garanterat inget nytt släpp, förrän dessa blivit sålda. Men jag behöver inte hasta:)

Om ngn är intresserad så en yta på 5 Rai räcker gott o väl att ha en anläggning på 1MW som producerar ca 1,5 miljoner kWh om året. Investeringen (40-50 milj Baht) är tbx på 10 år, och under dessa 10 åren finns pengar avsatta till byte av invertrarna som behöver bytas 1 gång under dessa 25 åren.
Man slipper plöja, så, vattna eller mata dagligen:). Skulle solen sluta lysa så får vi andra problem som blir värre än att inte kunna betala skulderna.

Detta är min pensionsplan:)

Intressanta bilder på solstrålning. Så kan man få det att funka med solel i Skåne, så känns det som näst intill omöjligt att misslyckas i rätt region i Thailand:) Finns juh dock nackdelar här. Den stora fienden är värme.
Det finns inga bra sätt att kyla panelerna med, så den som kommer på en kostnadseffektiv lösning och tar patent på den slipper hen oroa sig för framtiden ekonomiskt;)

SolarGIS-Solar-map-Thailand-en.png


SolarGIS-Solar-map-Europe-en.png
 
Visst sol lyser ju men kommer inte lösa Thailands behov av el, garanterat.
Man kan ju drömma men antingen fjärde generationen av kärnkraft eller kol gas i Thailands fall.
Vi svenskar är helt bortskrollade i denna fråga men fakta visar att även land som Thailand behöver energi som vi i Sverige.
Fast vi vill helst inte att de får det utan kan fumla i mörkret ett tag till.
 
Solel är ngt jag tror på här i Thailand och planerar för att sätta upp en mindre anläggning på 1 MW. Men det finns lite käppar i hjulen som jag kanske tar upp här lite kort.

2012 fanns en av världens största anläggningar (dom finns fortfarande men idag långt ifrån de största) i Lopburi på ca 70MW och ökat med tiden. https://www.adb.org/results/thailand-one-worlds-largest-solar-energy-farms

Den här licensen du pratar om, vad gäller den för? fördelar nackdelar?

Det finns ett mål att om 20 år så ska 6.000MW produceras från solenergi.
Licenserna släpps lite då och då. Förra gången så var det en omgång på 800MW (2016) som "delades ut", med riktigt bra avtal på 25 år.
Men här tänkte en hel del "ockrare" att det skulle gå att tjäna snabba pengar utan att behöva investera en enda krona. Dom plockad på sig licenser utan avsikt att bygga en solfarm, utan sälja vidare dessa. Priset jag fick av dessa var heh, sitt ner nu... 15 miljoner Baht för 1MW !!! Dom kan kamma sig...
Väntar hellre ngt år till och får allt den lagliga vägen.

Viljan finns till att bygga ut, men det är så tråkigt att korruptionen gör att licenser hamnar på svarta marknaden. Det blir garanterat inget nytt släpp, förrän dessa blivit sålda. Men jag behöver inte hasta:)

Om ngn är intresserad så en yta på 5 Rai räcker gott o väl att ha en anläggning på 1MW som producerar ca 1,5 miljoner kWh om året. Investeringen (40-50 milj Baht) är tbx på 10 år, och under dessa 10 åren finns pengar avsatta till byte av invertrarna som behöver bytas 1 gång under dessa 25 åren.
Man slipper plöja, så, vattna eller mata dagligen:). Skulle solen sluta lysa så får vi andra problem som blir värre än att inte kunna betala skulderna.

Detta är min pensionsplan:)

Intressanta bilder på solstrålning. Så kan man få det att funka med solel i Skåne, så känns det som näst intill omöjligt att misslyckas i rätt region i Thailand:) Finns juh dock nackdelar här. Den stora fienden är värme.
Det finns inga bra sätt att kyla panelerna med, så den som kommer på en kostnadseffektiv lösning och tar patent på den slipper hen oroa sig för framtiden ekonomiskt;)

SolarGIS-Solar-map-Thailand-en.png


SolarGIS-Solar-map-Europe-en.png
 
Visst sol lyser ju men kommer inte lösa Thailands behov av el, garanterat.

Det kommer det naturligtvis inte göra, men det hade kunnat avlasta en massa om fler mikroproducenter kunde få komma igång. De stora pojkarna väntar också.

Mitt inlägg var till en början en kommentar till @Berralund 's "Solenergi är säkert en utmärkt ide" men som vanligt kunde jag inte sluta skriva:-\
 
Det kommer det naturligtvis inte göra, men det hade kunnat avlasta en massa om fler mikroproducenter kunde få komma igång. De stora pojkarna väntar också.

Mitt inlägg var till en början en kommentar till @Berralund 's "Solenergi är säkert en utmärkt ide" men som vanligt kunde jag inte sluta skriva:-\


Du pratar om licenser, vad gör dessa i samanhanget?

När det gäller instrålningen så brukar jag skriva med sic, 100w/m2 omvandlad energi till el, själva värmeinstrålningen i mina siffror ungefär
700w/m2, det finns siffror om detta som är betydligt högre, kanske man skulle titta lite närmare på att ta tillvara värmen istället...

Solceller har jag skrivit tidigare att farmen ska ha som en backup.
 
Jag tror väl om solceller, men som jag ser det så vill Thailand ha investerare, och även behålla kontrollen, och vi är tillbaka om detta med företagande, vilket jag inte tror på i detta land, jag brukar säga att Chinas garantier är värda noll och intet, i Thailand är det ännu sämre...
 
Jag tycker det med solkraft@Pjodd skrev om skulle vara intressant att satsa på, sen började jag tänka som @Ubon. Investera i Thailand är väl inte så bra investering.

Har ni läst boken om Ingvar Kamprad (tror det var i den). Där beskrivs ett thaiprojekt som går åt skogen. Kommer inte ihåg detaljerna, men gör Ingvar skeptisk till att investera i Thailand.
 
Du pratar om licenser, vad gör dessa i samanhanget?

Elproduktion är reglerad på det sätt att (detta kan säkert ngn annan förklara bättre än mig) "en snubbe" måste ha koll på hur mycket el som kommer in i ledningarna, för det måste balanseras med det som tas ut. Skulle det okontrollerat ploppa upp elproducenter så tappar man kollen på hur mycket el som matas in i elnätet och hela elnätet skulle slåss ut. Jag kan inte detaljerna, utan bara principen.
Såg ett program på Discovery om just dessa "snubbar" (i England) som sa att efter en fotbollsmatch så får man öka "krämen" då alla sätter igång sina vattekokare till teet. Däremot om det blir förlängning så är det värre att räkna ut då det ser olika ut varje gång.

Så om jag vill starta ett kraftverk eller min lilla 1MW anläggning så måste dom ha koll på vem som producerar hur mycket. EGAT håller i dessa trådar och för att återvända till kolet så ser ni här den planerade utvecklingen de närmsta åren. http://www.egat.co.th/en/index.php?option=com_content&view=article&id=317&Itemid=137
Naturgas är mycket större än kolet vilket glädjer mig.


När det gäller instrålningen så brukar jag skriva med sic, 100w/m2 omvandlad energi till el, själva värmeinstrålningen i mina siffror ungefär
700w/m2, det finns siffror om detta som är betydligt högre, kanske man skulle titta lite närmare på att ta tillvara värmen istället...

Dessa kartor tar jag inga siffror ifrån då det är så många faktorer och förluster på vägens gång innan det blir el ut till mätaren. Det jag tycker är intressant är att jämföra olika geografiska områden för att få en fingervisning om olika platser.
En intressant siffra i sammanhanget är att man i genomsnitt kan "skörda" el 5 (5,02 för att vara exakt) timmar per dygn (Bkk).

Att ta tillvara på värmen är mycket enklare och effektivare, frågan är vad man ska med den till. Efterfrågan är snarare kyla:)
Det går att göra el via temperaturskilnad (Peltiereffekt) men verkningsgraden är sjukt låg och knappast lönsam med dagens teknik. Kommer du på ett sätt att via solen värma upp vattnet så det börjar koka, så kan du driva en turbin som genererar elen.
Det finns hur mycket kvar som helst att utveckla, men oljemaffian håller hårt i sina intressen. Dessutom, vad skulle hända om staten inte längre skulle få in pengar för sin CO2 skatt?


Solceller har jag skrivit tidigare att farmen ska ha som en backup.

Min syn på det hela är att generellt är det en bra idé men då måste nyttan värderas i pengar, då lagring av el är fortfarande dyrt. Batterier har förhållandevis kort livslängd (beroende hur de används förstås) och dyra i inköp.

Om man har (som kanske i ditt fall @Ubon ) djur som kräver ngn elektrisk utrustning och dör efter ngn timme utan den (tex luftpump till fiskar) och det blir stora ekonomiska förluster, ja då är det all idé med sådan backup. Men är det för att jag inte får varmvatten i duschen under strömavbrottet så hade väl jag skippat det.
En annan aspekt är juh också hur frekvent strömavbrotten kommer och hur länge de brukar vara. Men där känner man sitt område bäst själv.
Det kan juh vara så att elen försvinner ngn dag i veckan på kvällstid när man vill duscha, då kan det vara idé att göra en backup för just det syftet.

Så det är omöjligt att säga om det är bra eller ej. Allt beror på behov och situation som är väldigt individuellt.

Oj, det blev mycket här till morgonkaffet:)
 
Jag tycker det med solkraft@Pjodd skrev om skulle vara intressant att satsa på, sen började jag tänka som @Ubon. Investera i Thailand är väl inte så bra investering.

Har ni läst boken om Ingvar Kamprad (tror det var i den). Där beskrivs ett thaiprojekt som går åt skogen. Kommer inte ihåg detaljerna, men gör Ingvar skeptisk till att investera i Thailand.

Investera eller ej, det är frågan:) Om jag får låna lite från Shakespeare...

Jag har själv lite blandade känslor i detta men återkommer alltid till "friskt vågat, hälften vunnet".
Att investera är att ta en risk. Att inte ta risker så växer man inte som människa. Visst var det farligt att börja ta de små stegen som ett barn. Man trillar men reser sig upp igen för att föröka om på nytt, denna gången förhoppningsvis lite bättre.
Man måste naturligtvis analysera riskerna man tar. Min första fråga är -Kommer det ta livet av mig?

Vad gäller investeringar i Thailand så är min erfarenhet att juh mindre man "klyddar" juh mindre blir risken att ngn vill "återta" verksamheten eller stoppa den.
Jag skulle kunna köpa min licens (som jag skrev om tidigare i tråden) av dessa "återförsäljare" och börja verksamheten på studs, men hur bra är det i längden? Hur kom dom över denna licens, var det på laglig väg, är det lagligt att köpa den från dom? Om 5-10 år så kanske det sätts in utredningar för att stoppa alla som kommit över licenserna på olaglig väg, och då är man till råttorna.
Jag känner ingen som har startat sin verksamhet på laglig väg fått ha stänga ner, däremot ett otal som fått sina verksamheter stängda för att dom myglat på ett eller annat sätt. Så här har vi en riskanalys och det är upp till var och en att avgöra. Ska inte slå mig på bröstet och skrika att jag har alltid gjort allting korrekt, nej absolut inte. Jag har också varit på "fel sida" lagen och förlorat en verksamhet men inte bölar jag o snyftar över att Thailand är ett skitland att investera i. Jag tog en risk och förlorade. Det var mitt eget fel att jag gick över gränsen. Men folk i allmänhet vägrar att ta på sig det ansvaret, utan vill skylla på ngn annan.

So what om jag får vänta ett par år på min licens. Om jag fått den på rätt väg, vad kan gå fel? Hade jag varit yngre så hade jag nog tagit den chansen men nu är det försent i livet att riskera så mycket pengar.

Fick ett erbjudande av Farmers Bank att på min (bolagets) mark sätta upp solpaneler under deras licens. Finansieringen var det inga problem med och allt var guld o gröna skogar. Heh, jag är i Thailand och detta lät för bra för att vara sant. Mycket riktigt. För att göra historien kort så kom jag fram till detta. Bolaget får lån för installationen (bra), allt skulle administreras under bankens namn (öhh varför?), vinsten skulle bli så liten att inom 5 år så skulle vi kursa (japp) och dessutom kontrakt på 5-års basis (vem ställer upp på det?).
Summa summarum så var deras plan (som jag ser det) att ge mig ett "lockande" erbjudande, att jag gör installationen för att sedan försätta mig i kk för att som garanter sno anläggningen med mark och allt.
I rättvisans namn vill jag inte påstå att det var deras plan, utan mina tankar på det hela.

Men om det skulle vara så att jag nappade på erbjudandet och förlorade allt, är det då inte mitt fel som näringsidkare att inte uppmärksammat dessa fallgropar? Eller ska jag böla som andra loosers -Buhu buhu, investera inte i Thailand, dom bara luras.
Nu menar jag inte att ni här på forumet som undrar över investera eller ej är loosers, hoppas ni förstår mig rätt nu.
Vill bara ge min syn på (och den behöver inte vara sann) investeringar i Thailand. För visst är det så att den som misslyckats skriker högst och skyller på andra? Personer som lyckas är ganska lågmälda om sina framgångar och syns inte så mycket.

Men vad är det som är så frustrerande här? Jo, det är att ha tålamodet att INTE gå på mutvägen. Att konkurrera med ohederliga människor om ett jäkla dokument är kämpigt. Dessa personer går på karaokebarer med beslutsfattarna men samtidigt så märker jag att en viss rädsla börjar spridas där uppe i leden. Detta tackar jag (utan att vara politisk) Prajuth för. Snaran dras åt hela tiden, om än lite så dock.
Jag börjar förstå varför det går så "sakta" med att rensa ut mutskandaler. Föreställ er att alla kontrakt baserade på mutor skulle rivas upp nu. Det skulle få hela Thailands ekonomi att rasa på ett ögonblick. Det tjänar ingen på. Jag tror att planen är att låta det gamla bero, men förhindra nya skumma avtal för framtiden. Meeen där kom jag lite OT, sorry. Dock hänger det ihop i sammanhangen;)

Det är lockande att gå den enkla vägen, men till vilket pris?

Så min slutsats är att spelar man efter de rätta reglerna så har man lite att frukta (såvida man inte har dåligt affärssinne)

Jag funderade precis över varför jag skriver allt detta. och det jag kom fram till är att det är så sällan man kan läsa om hur en eventuellt (för man kan aldrig få veta resultatet med säkerhet) dålig affär kunde undvikas.

Ingvar var skeptisk till att investera i Thailand, men ändå har vi ett Ikea i Bkk. Han har produktion av vissa delar till möbler här i Thailand. Kanske var han lockad av att gå den enkla vägen när han misslyckades, eller så hade han inte ork att vänta ut den lagliga vägen? Jag har inte läst boken men vi kan förstå att den inte kommer ge någon ärlig bild på eventuella mutor då det skulle skada Ikeas rykte.

Jaha, skulle bara skriva ett par ord...
 
Senast redigerad av en moderator:
Elproduktion är reglerad på det sätt att (detta kan säkert ngn annan förklara bättre än mig) "en snubbe" måste ha koll på hur mycket el som kommer in i ledningarna, för det måste balanseras med det som tas ut. Skulle det okontrollerat ploppa upp elproducenter så tappar man kollen på hur mycket el som matas in i elnätet och hela elnätet skulle slåss ut. Jag kan inte detaljerna, utan bara principen.
Såg ett program på Discovery om just dessa "snubbar" (i England) som sa att efter en fotbollsmatch så får man öka "krämen" då alla sätter igång sina vattekokare till teet. Däremot om det blir förlängning så är det värre att räkna ut då det ser olika ut varje gång.

Så om jag vill starta ett kraftverk eller min lilla 1MW anläggning så måste dom ha koll på vem som producerar hur mycket. EGAT håller i dessa trådar och för att återvända till kolet så ser ni här den planerade utvecklingen de närmsta åren. http://www.egat.co.th/en/index.php?option=com_content&view=article&id=317&Itemid=137
Naturgas är mycket större än kolet vilket glädjer mig.




Dessa kartor tar jag inga siffror ifrån då det är så många faktorer och förluster på vägens gång innan det blir el ut till mätaren. Det jag tycker är intressant är att jämföra olika geografiska områden för att få en fingervisning om olika platser.
En intressant siffra i sammanhanget är att man i genomsnitt kan "skörda" el 5 (5,02 för att vara exakt) timmar per dygn (Bkk).

Att ta tillvara på värmen är mycket enklare och effektivare, frågan är vad man ska med den till. Efterfrågan är snarare kyla:)
Det går att göra el via temperaturskilnad (Peltiereffekt) men verkningsgraden är sjukt låg och knappast lönsam med dagens teknik. Kommer du på ett sätt att via solen värma upp vattnet så det börjar koka, så kan du driva en turbin som genererar elen.
Det finns hur mycket kvar som helst att utveckla, men oljemaffian håller hårt i sina intressen. Dessutom, vad skulle hända om staten inte längre skulle få in pengar för sin CO2 skatt?




Min syn på det hela är att generellt är det en bra idé men då måste nyttan värderas i pengar, då lagring av el är fortfarande dyrt. Batterier har förhållandevis kort livslängd (beroende hur de används förstås) och dyra i inköp.

Om man har (som kanske i ditt fall @Ubon ) djur som kräver ngn elektrisk utrustning och dör efter ngn timme utan den (tex luftpump till fiskar) och det blir stora ekonomiska förluster, ja då är det all idé med sådan backup. Men är det för att jag inte får varmvatten i duschen under strömavbrottet så hade väl jag skippat det.
En annan aspekt är juh också hur frekvent strömavbrotten kommer och hur länge de brukar vara. Men där känner man sitt område bäst själv.
Det kan juh vara så att elen försvinner ngn dag i veckan på kvällstid när man vill duscha, då kan det vara idé att göra en backup för just det syftet.

Så det är omöjligt att säga om det är bra eller ej. Allt beror på behov och situation som är väldigt individuellt.

Oj, det blev mycket här till morgonkaffet:)


Kan tänka mig en stirlingmotor som drivs direkt via solen, som genererar el, via generator, betydligt effektivare än solceller, om denna nu är så effektiv? varför finns det då inte en uppsjö av dessa i drift? tillverkningskostnaden är en bromskloss.

Hittade detta på Ny Teknik:

* Solceller 6-15 procent
* Liten stirlingmotor 10-20 procent
* Soldrivna ångkraftverk 15-20 procent
* Ångmaskin 20 procent
* Vindkraftverk 25-35 procent
* Bensinmotor 30 procent
* Stirlingmotor för solkraftverk 30 procent
* Dieselmotor 40 procent
* Stor fartygsdiesel 50 procent
* Vattenkraftverk utan dammar 50 procent
* Elmotor 90 procent

Betydligt billigare att tillverka solceller, Nasa i sitt rymdprogram talar om att möjligen att man kan komma upp i c:a 25% verkningsgrad, själv tror jag att stirlingmotorn för solkraft är min melodi, kanske som backupp 2 hk, ungefär 1500w. Har bestämt för mig att jag skrivit något om detta i någon tråd,
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte ditt inlägg. Är det inte bra att en beslutsfattare läser på och dessutom tar hänsyn till folkets vilja?
Det är väl en allmänn uppfattning att militärt styre tar inte hänsyn till folkets åsikt.
Här i Thailand tycks militären vara mera seriösa och vill göra något bra.
I jämförelse bryr sig inte politikerna i Sverige alls på folkviljan. Det senaste miljölagen är ett bra exempel i total galenskap och sägs binda även kommande regeringar, fast i verkligheten gör det lyckligtvis inte det.
Thailand är helt enkelt mera demokratisk land än Sverige.
Att rösta och resultatet blir att 4 % betyder mera än över femtio är väl inte demokrati, eller?
 
Kan tänka mig en stirlingmotor som drivs direkt via solen, som genererar el, via generator, betydligt effektivare än solceller, om denna nu är så effektiv? varför finns det då inte en uppsjö av dessa i drift? tillverkningskostnaden är en bromskloss.

Hittade detta på Ny Teknik:

* Solceller 6-15 procent
* Liten stirlingmotor 10-20 procent
* Soldrivna ångkraftverk 15-20 procent
* Ångmaskin 20 procent
* Vindkraftverk 25-35 procent
* Bensinmotor 30 procent
* Stirlingmotor för solkraftverk 30 procent
* Dieselmotor 40 procent
* Stor fartygsdiesel 50 procent
* Vattenkraftverk utan dammar 50 procent
* Elmotor 90 procent

Betydligt billigare att tillverka solceller, Nasa i sitt rymdprogram talar om att möjligen att man kan komma upp i c:a 25% verkningsgrad, själv tror jag att stirlingmotorn för solkraft är min melodi, kanske som backupp 2 hk, ungefär 1500w. Har bestämt för mig att jag skrivit något om detta i någon tråd,

Tittade lite på Stirlingmotor då jag inte hört om det tidigare och förstod snabbt att det handlade om att utvinna el från temperaturskillnader. Det är en sk. varmluftsmotor och blev genast skeptisk då det brukar handla om väldigt stora temperaturskillnader för att få någon effekt över huvud taget.
"Återvinning av energi spelar en stor roll vid design och konstruktion av stirlingmotorer. Upphettning och avkylning av arbetsgasen många hundra gånger i minuten är inte någon jätte enkel sak, särskilt som temperatur skillnaden kan vara flera hundra grader" http://hem.tyfon.net/wa0542/Stir04SW.htm

Samma med Peltier som är termoelektriskt. Det började i Ryssland där satte man dem på utsidan av skorstensröret utomhus. +100 på insidan och -50 på utsidan. Genererade tillräckligt med ström för att driva en liten radio, typ.

BTW "Ny" Teknik du reffererar till, är det inte artikeln från 2008? http://www.nyteknik.se/energi/genombrott-for-stirlingmotorn-6438364?

Solceller för oss vanliga dödliga är uppe i 16% verkningsgrad och ökar ständigt.
 
 

Liknande trådar

C
Svar
6
Visningar
4 K
I
A
Svar
42
Visningar
5 K
P
K
Svar
2
Visningar
2 K
kajsa
K
I
Svar
1
Visningar
3 K
A
I
Svar
6
Visningar
3 K
ingo17
I
 
Tillbaka
Topp