kolla här alla klimatskeptiker

kurant

Forumveteran
Thailand ligger i en gyllene triangel vad väder kan ställa till med.
Det varma indiska oceanen till väst och stilla havet i öster.
Båda kan leverera tropiska lågtryck och kommer kall luft in från Himalaya samtidigt blir det extremt.
Det händer en till två gånger per tio år.
Har upplevt knädjupt vatten i Issan många gånger och översvämningar.

Isan Lover

Forumveteran
Thailand ligger i en gyllene triangel vad väder kan ställa till med.
Det varma indiska oceanen till väst och stilla havet i öster.
Båda kan leverera tropiska lågtryck och kommer kall luft in från Himalaya samtidigt blir det extremt.
Det händer en till två gånger per tio år.
Har upplevt knädjupt vatten i Issan många gånger och översvämningar.
Hej

Det har jag också men inte under torrtiden som november tillhör i nordöstra Thailand, men under regntiden kan man åka båt och fiska längs vägarna och på fälten utanför byn.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

Det har jag också men inte under torrtiden som november tillhör i nordöstra Thailand, men under regntiden kan man åka båt och fiska längs vägarna och på fälten utanför byn.

Mvh isan lover
Jag har tillbringat så mycket tid mellan september och december att jag vet att årstider överlappar varandra med någon månad då och då.
Ungefär som i övriga världen.

Finns ingen exakta torrperioder men dina semestrar har legat senare än mina.
Efter nyår och två månader?

Krister

Forumveteran
Nått har i allafall hänt, alldrig hänt sedan tror det var 2007 som jag var här första gången att det regnat så här som det gör nu här i isan risskörden som nu på sista två åren här tröskas med skördetröskor och behöver då ligga i solen och torka, nu ligger det högar på många ställen med plast över så jag befarar att det snart ruttnar eller möglar, förra året regnade det också men inte så här och alla åren dessförinnan inte en droppe under hela vår vistelse här,
Deras skördetröskor använder vatten för att sålla ut riset och det är därför det torkas så fick jag det förklarat för mig. När man skördar för hand behövs inte detta utan de tröskas direkt i säckar. Har själv kört tröskbil med mitt x familj.

Isan Lover

Forumveteran
Jag har tillbringat så mycket tid mellan september och december att jag vet att årstider överlappar varandra med någon månad då och då.
Ungefär som i övriga världen.

Finns ingen exakta torrperioder men dina semestrar har legat senare än mina.
Efter nyår och två månader?
Hej

Det här handlar inte om vad jag eller du tycker, det finns metrologisk genomsnittlig statistik över årets alla månader och enligt denna är november månad statistiskt sett en torr och solig månad, samt en del av torrtiden.

Sen undrar du var du har fått uppgifterna ifrån att jag brukar åka till Thailand vid nyår och stanna två månader?

Enda sedan 80-talet har jag mestadels åkt till Thailand i november och ofta firat Loi Krathong där och stannat hela Dec, Jan och Feb, det är nog bara en eller två gånger som vi av någon speciell anledning har åkt senare, en gång för att pojken skulle få vara med på skolans Lucia och julfirande i kyrkan och vid senaste resan före pandemin.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

Det här handlar inte om vad jag eller du tycker, det finns metrologisk genomsnittlig statistik över årets alla månader och enligt denna är november månad statistiskt sett en torr och solig månad, samt en del av torrtiden.

Sen undrar du var du har fått uppgifterna ifrån att jag brukar åka till Thailand vid nyår och stanna två månader?

Enda sedan 80-talet har jag mestadels åkt till Thailand i november och ofta firat Loi Krathong där och stannat hela Dec, Jan och Feb, det är nog bara en eller två gånger som vi av någon speciell anledning har åkt senare, en gång för att pojken skulle få vara med på skolans Lucia och julfirande i kyrkan och vid senaste resan före pandemin.

Mvh isan lover
De stora haven som styr världens väder beräknas har förskjutit växlingen mellan monsunerna i + en månad bara de sista fem åren i SOA.
Statistik över längre perioder gäller inte längre.
November är nu inte en del av någon torrperiod längre.

Isan Lover

Forumveteran
De stora haven som styr världens väder beräknas har förskjutit växlingen mellan monsunerna i + en månad bara de sista fem åren i SOA.
Hej

Du tror alltså inte att den påverkan dom stora haven har finns med i dom metrologiska institutens statistik över medeltemperatur, nederbörd och soltimmar per månad ?

Är det bara du som tycker att november inte längre tillhör torrtiden i Isaan eller har du något vetenskapligt belägg eller någon statistik att styrka det påståendet med ?

Här nedan återfinns åtminstone den officiella statistiken som tydligt visar vilka månader som det regnar, hur många mm och hur många soltimmar man har per månad, här kan man nog inte med den bästa vilja i världen styrka det du påstår via dina egna observationer.

Climate in Isarn (Thailand)​

Hours of sunshine per day
Sunshine hours per day in Isarn

The number of hours of sunshine refers to the time when the sun is actually visible. That is, without any obstruction of visibility by clouds, fog or mountains. With 9 hours per day, February is the sunniest month in the region of Isarn. In August the sun shines the shortest.
Rainy days per month
Rainy days per month in Isarn

A rainy day is a day on which at least an amount of 0.1 mm precipitation (=0.1 liter) per square meter falls. This can be rain, snow, hail or even dew. So it does not have to rain the whole day. With 18 rainy days, August offers the most number of rainy days, and in December the least.
Precipitation in mm/day
Precipitation in Isarn

The amount of precipitation is measured in millimeters per square meter. Thus, at two mm/day, two liters

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

Du tror alltså inte att den påverkan dom stora haven har finns med i dom metrologiska institutens statistik över medeltemperatur, nederbörd och soltimmar per månad ?

Är det bara du som tycker att november inte längre tillhör torrtiden i Isaan eller har du något vetenskapligt belägg eller någon statistik att styrka det påståendet med ?

Här nedan återfinns åtminstone den officiella statistiken som tydligt visar vilka månader som det regnar, hur många mm och hur många soltimmar man har per månad, här kan man nog inte med den bästa vilja i världen styrka det du påstår via dina egna observationer.

Climate in Isarn (Thailand)​

Hours of sunshine per day
Sunshine hours per day in Isarn

The number of hours of sunshine refers to the time when the sun is actually visible. That is, without any obstruction of visibility by clouds, fog or mountains. With 9 hours per day, February is the sunniest month in the region of Isarn. In August the sun shines the shortest.
Rainy days per month
Rainy days per month in Isarn

A rainy day is a day on which at least an amount of 0.1 mm precipitation (=0.1 liter) per square meter falls. This can be rain, snow, hail or even dew. So it does not have to rain the whole day. With 18 rainy days, August offers the most number of rainy days, and in December the least.
Precipitation in mm/day
Precipitation in Isarn

The amount of precipitation is measured in millimeters per square meter. Thus, at two mm/day, two liters

Mvh isan lover
Är detta sista fem åren?

kurant

Forumveteran
Hej

Nej ett snitt över dom senaste 20 åren.

All climatic diagrams on this site result from the collected data from ten measuring weather stations in Isarn.
All data correspond to the average monthly values of the last 20 years.

Mvh isan lover
Jag har mina uppgifter från lokala bönder och fiskare i både Chaiyaphum och i Filippinerna.
Samtliga påstår att det har varit en förskjutning av både sådd och skörd av ris som exempel.
Redan 2015 var det två till tre veckor senare än vanligt.

Lågtrycken var tidigare över i mitten av december men nu räknar meteorologiska beräkningar med hela januari i SOA.

Isan Lover

Forumveteran
Jag har mina uppgifter från lokala bönder och fiskare i både Chaiyaphum och i Filippinerna.
Samtliga påstår att det har varit en förskjutning av både sådd och skörd av ris som exempel.
Redan 2015 var det två till tre veckor senare än vanligt.

Lågtrycken var tidigare över i mitten av december men nu räknar meteorologiska beräkningar med hela januari i SOA.
Hej

Misstänkte att det var så, det är ofta stor skillnad på vetenskapligt inhämtad och sammanställd statistik och den enskilda individer kan uppleva lokalt.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

Misstänkte att det var så, det är ofta stor skillnad på vetenskapligt inhämtad och sammanställd statistik och den enskilda individer kan uppleva lokalt.

Mvh isan lover
Ja statistik över långa perioder slår fel när det svänger fort.
Bara sista åren har det varit mycket extremt väder i världen som inte följer mångåriga tabeller.

Även i Sverige påstår SMHI att vintern är två veckor kortare i hela landet.

Isan Lover

Forumveteran
Ja statistik över långa perioder slår fel när det svänger fort.
Bara sista åren har det varit mycket extremt väder i världen som inte följer mångåriga tabeller.

Även i Sverige påstår SMHI att vintern är två veckor kortare i hela landet.
Hej

Ja fast det håller väl inte klimatförnekarna med om, men nu gällde det ju Isaan och där är ju statistiken ifrån dom senaste 20 åren tydlig, men vi befinner ju oss i en klimatkris och vem vet kanske kommer man i framtiden att kunna vada i vatten till knäna även under torrtiden i Isaan, men där är vi väl inte riktigt ännu.

Annars är väl värsta scenariot vid klimatförändringarna att dom glaciärer i Himalayas utlöpare som Mekongfloden har sitt ursprung i kommer att smälta bort, då väntar väl närmast torka och vattenbrist i regionen.

Mvh isan lover

SatanG

Forumveteran

Mina personliga reflektioner också, bara några år sedan det var regnperiod långt in i Januari här i Bkk ett år.
Kan både regna hårt och vara sol stora delar av månaden, självklart olika i olika delar av landet med.

/ SatanG

Isan Lover

Forumveteran
Mina personliga reflektioner också, bara några år sedan det var regnperiod långt in i Januari här i Bkk ett år.
Kan både regna hårt och vara sol stora delar av månaden, självklart olika i olika delar av landet med.

/ SatanG
Hej

Ja i Bangkok ska det ju statistiskt sett i princip bara förekomma någon enstaka dag med regn i januari på hela månaden.

Mvh isan lover

Topp