kolla här alla klimatskeptiker

 

OsoPolar

Forumräv
Hej

SD svänger – ställer sig bakom mål om nollutsläpp​

Sverigedemokraterna ställer sig bakom Sveriges mål om nollutsläpp till 2045. Det uppger källor för Aftonbladet.
Enligt tidningen har Tidöpartierna förhandlat fram en ny gemensam klimatpolitik som ska presenteras på en presskonferens senare i dag. Uppgörelsen innebär bland annat att SD ska skriva under på Sveriges klimatmål.


Mvh isan lover
De som sysslar med "klimatpolitik" har inte alla hästar i stallet eller saknar nödvändig kunskap för att fatta viktiga beslut. Om koldioxidgalet fördubblas kommer det att varmare - medeltemperaturen kan hamna på 15,15 grader istället för 15,00 grader. Felmarginalen för en laboratorietermometer är från 0,5 grader.
Det är hög tid att börja tillämpa vetenskapliga rön istället för att fastna i åsiktskorridoren.
 

Huahindinge

Aktiv medlem
De som sysslar med "klimatpolitik" har inte alla hästar i stallet eller saknar nödvändig kunskap för att fatta viktiga beslut. Om koldioxidgalet fördubblas kommer det att varmare - medeltemperaturen kan hamna på 15,15 grader istället för 15,00 grader. Felmarginalen för en laboratorietermometer är från 0,5 grader.
Det är hög tid att börja tillämpa vetenskapliga rön istället för att fastna i åsiktskorridoren.
Är det vad du har lärt dig på syslöjden?
 

Tallviking

Forumveteran
De som sysslar med "klimatpolitik" har inte alla hästar i stallet eller saknar nödvändig kunskap för att fatta viktiga beslut. Om koldioxidgalet fördubblas kommer det att varmare - medeltemperaturen kan hamna på 15,15 grader istället för 15,00 grader. Felmarginalen för en laboratorietermometer är från 0,5 grader.
Det är hög tid att börja tillämpa vetenskapliga rön istället för att fastna i åsiktskorridoren.

1699971264886.jpeg
 

Snegångaren

Aktiv medlem
Se upp om ni har en äldre dieselbil som inte är minst Euro 5 klassad med DPF (har Diesel Partikel Filter) som kom från årsmodell 2011 eller 2012 och skall köra över Öresundsbron eller in i Köpenhamn. Det kan nämligen bli en dyr överraskning såg jag precis i bifogad artikel. Nya miljödirektiv trädde i kraft 1 oktober i Danmark. Rätt många svenska billister som åkt dit hittills…

 

Wavis

Aktiv medlem
Se upp om ni har en äldre dieselbil som inte är minst Euro 5 klassad med DPF (har Diesel Partikel Filter) som kom från årsmodell 2011 eller 2012 och skall köra över Öresundsbron eller in i Köpenhamn. Det kan nämligen bli en dyr överraskning såg jag precis i bifogad artikel. Nya miljödirektiv trädde i kraft 1 oktober i Danmark. Rätt många svenska billister som åkt dit hittills…

Öresundsbron klarar man o även köra norrut o söderut förbi Köpenhamn, Men gäller o ha koll ..
 

Snegångaren

Aktiv medlem
Öresundsbron klarar man o även köra norrut o söderut förbi Köpenhamn, Men gäller o ha koll ..
Tack! Mycket sällan som jag kör till Danmark numera och min bil är oavsett en bensinbil med Euro 6 så det skall heller inte vara något problem bötesmässigt att köra in i Köpenhamn.

Undrar dock om de med gamla dieselbilar utan DPF kan svänga av vid Kastrup och parkera bilen där utan att åka på böter? Det har blivit så för mig rätt många gånger tidigare men inte längre tror jag. Jag har dock kvar mitt Bropass då det räcker med en enda tur och retur resa över Öresundsbron per år då man sparar så mycket med att ha Bropasset på avgiften att det går jämt ut på ett ungefär…
 

Tallviking

Forumveteran
Tack! Mycket sällan som jag kör till Danmark numera och min bil är oavsett en bensinbil med Euro 6 så det skall heller inte vara något problem bötesmässigt att köra in i Köpenhamn.

Undrar dock om de med gamla dieselbilar utan DPF kan svänga av vid Kastrup och parkera bilen där utan att åka på böter? Det har blivit så för mig rätt många gånger tidigare men inte längre tror jag. Jag har dock kvar mitt Bropass då det räcker med en enda tur och retur resa över Öresundsbron per år då man sparar så mycket med att ha Bropasset på avgiften att det går jämt ut på ett ungefär…

Så länge du håller dig på E20 förbi Köpenhamn och inte svänger av den in mot själva köpenhamn är det inga som helst problem. Motorvägen E20 förbi Köpenhamn och vidare söderut omfattas inte av miljözonen
 

OsoPolar

Forumräv
Litet nostalgi att titta på denna film:
På tjänsteresor vara svävaren till Köpenhamn en praktisk lösning: incheckning i Malmö.
Ville vi bara tura till Köpenhamn var bilfärjan bäst då fick vi fick god tid att äta en sillmacka och en räkmacka med elefantöl och en Gammeldansk. Jag har både färdats med tåg på bron och seglat under densamma, inte lika kul!
 

Snegångaren

Aktiv medlem
Hmm ska EU bestämma också när man måste skrota sin bil?


Men ser att ett undantag kan vara om mer än 30 år gammal samt är av Historiskt Intresse.
————————
Nu kommer det att finnas undantag för fordon av historiskt intresse, men begränsningarna är snäva. De måste vara minst 30 år gamla, tagna ur produktion och i strikt originalskick, eller som EU-kommissionen uttrycker det: ”historiskt bevarad och bibehållen i sitt ursprungliga skick och har inte genomgått några väsentliga förändringar i de tekniska egenskaperna hos dess huvudkomponenter”.
————————

Jag kan nästan inte tänka mig något mera av Historiskt Intresse än en Trabant som tillverkades 1957 - 1991 och så att säga har en koppling till Öst-Tysklands och Berlinmurens fall…Historiskt så mycket det kan bli och lite till…

Eftersom veteranfordon är undantagna miljözonerna av vad jag hört så kanske man rent av får köra en Trabant i t.ex. Stockholms innerstad? :rolleyes:

 

Snegångaren

Aktiv medlem
Till skillnad mot nästan ljudlösa elbilar så hörs den på långt håll och minskar risken för att någon blir påkörd. Inte bara hörs och syns den eller röken utan man känner också lukten av två-takts oljan på långt håll ;)
 

kurant

Forumveteran
Hmm ska EU bestämma också när man måste skrota sin bil?


Men ser att ett undantag kan vara om mer än 30 år gammal samt är av Historiskt Intresse.
————————
Nu kommer det att finnas undantag för fordon av historiskt intresse, men begränsningarna är snäva. De måste vara minst 30 år gamla, tagna ur produktion och i strikt originalskick, eller som EU-kommissionen uttrycker det: ”historiskt bevarad och bibehållen i sitt ursprungliga skick och har inte genomgått några väsentliga förändringar i de tekniska egenskaperna hos dess huvudkomponenter”.
————————

Jag kan nästan inte tänka mig något mera av Historiskt Intresse än en Trabant som tillverkades 1957 - 1991 och så att säga har en koppling till Öst-Tysklands och Berlinmurens fall…Historiskt så mycket det kan bli och lite till…

Eftersom veteranfordon är undantagna miljözonerna av vad jag hört så kanske man rent av får köra en Trabant i t.ex. Stockholms innerstad? :rolleyes:

En gammal Volvo Amazon som man bytt motor på är inte i orginal längre.
 

JBK.Ltd.

Forumveteran
Ska bli värre än väntat "klimakterie Märta Stenevi" är farten igen...

MP vill ha nytt klimatmål i EU: Barnfamiljer kommer få svårt att åka till Thailand

 

Krister

Forumveteran
Ska bli värre än väntat "klimakterie Märta Stenevi" är farten igen...

MP vill ha nytt klimatmål i EU: Barnfamiljer kommer få svårt att åka till Thailand

Snart förbjuds vedeldning helt och alla bilar som inte går på el.

Dårarnas land.
 
 
 
Topp