Thailand har redan från 2024 och kommer att skärpa utsläppsreglerna ytterligare för nya fordon framåt. De har satt som mål att följa EU normerna för hur stora utsläppen får vara men men naturligtvis med en eftersläpning när dessa gäller i Thailand jämfört med när dessa började gälla inom EU. EURO 5 normerna för nya dieselfordon började gälla redan från 1 januari 2024 och om jag förstår rätt så skall EURO 6 normerna gälla för samtliga lätta fordon från 2026 och det innebär SCR-rening (AD-Blue tillsättning) för dieselfordon. Nästa steg inom EU blir dock kommande EURO 7 normer som blir väldigt tuffa att klara och som vad jag vet ännu ej har blivit fastställda
Thailand is stepping up its game in the fight against air pollution with stringent vehicle emission standards. Spearheaded by the Thai Industrial Standards Institute and the Pollution Control Department, these regulations are a testament to Thailand’s commitment to cleaner air and a healthier env...
aseannow.com
Thailändska utsläppslagar förändras: Vad förare behöver veta
Thailand ökar sitt spel i kampen mot luftföroreningar med stränga utsläppsnormer för fordon. Dessa föreskrifter, som leds av Thai Industrial Standards Institute och Pollution Control Department, är ett bevis på Thailands engagemang för renare luft och en hälsosammare miljö.
Som ett viktigt steg har Thailand anammat Euro 5-standarden för dieselbränsle, som ska börja träda i kraft den 1 januari 2024. Detta språng, som syftar till att stävja föroreningar från fordon, anpassar landet till europeiska utsläppsriktmärken, vilket visar upp en dedikerad ansträngning för att minska ner på kväveoxider, partiklar, kolväten och kolmonoxidutsläpp. Det är ett djärvt steg framåt i Thailands resa mot hållbarhet och folkhälsoskydd.
Thailands resa mot dessa nuvarande standarder har sina rötter i en historia av miljömedvetande. Avdelningen för föroreningskontroll, som grundades 1992, understryker landets långvariga engagemang för miljökvalitet. Den här bakgrunden belyser hur Thailand konsekvent har utvecklat sitt regelverk och reagerat på allmänhetens krav och globala trender för att säkerställa en säkrare, renare atmosfär. Det historiska sammanhanget ger en lins genom vilken du kan uppskatta landets proaktiva hållning när det gäller miljövård.
Utsläppsnormer
När du dyker djupare in i de ansträngningar Thailand gör för att stävja luftföroreningar, blir det avgörande att förstå ramarna för utsläppsnormer. Dessa regler dikterar hur mycket föroreningar ett fordon kan släppa ut, vilket säkerställer renare luft för alla.
Euro III
På din resa för att förstå Thailands strategi för att ta itu med fordonsföroreningar kommer du att upptäcka att landet har anammat Euro III-standarden för tunga fordon. Detta avgörande drag anpassar Thailand till stränga internationella normer, speciellt anpassade för att hantera utsläpp från större kommersiella fordon.
Vad innebär Euro III?
Euro III står som en betydande tröskel i kampen mot luftföroreningar och sätter gränser för de viktigaste föroreningarna: kväveoxider (NOx), partiklar (PM), kolväten (HC) och kolmonoxid (CO). Var och en av dessa komponenter spelar en roll för luftkvaliteten, och genom att sätta lock på deras utsläpp hjälper Euro III till att säkerställa att luften förblir renare.
Omfattningen av Euro III i Thailand
Det är här det blir interaktivt. Om du använder eller tillverkar motorfordon som väger över 3 500 kg, utrustade med antingen kompressionständningsmotorer eller sådana som körs på naturgas (NG) eller flytande petroleumgas (LPG), är Euro III-standarderna vad du behöver uppfylla.
Denna centrala förordning täcker ett brett spektrum av tunga motorer, vilket säkerställer att de släpper ut färre föroreningar och därmed bidrar väsentligt till Thailands initiativ för renare luft. Sedan Thailand antog dessa standarder i maj 1998 har de varit avgörande för landets progressiva miljöpolitik.
Nya fordonsregler
I ett ambitiöst språng framåt har Thailand lagt ut en kurs mot ännu strängare utsläppsnormer. Med folkhälsan och turistsektorns vitalitet i åtanke har landet beordrat biltillverkare att snabbt anpassa sig till Euro 5- och Euro 6-standarderna – till åren 2024 respektive 2026. Denna snabba övergång understryker hur brådskande Thailand tar itu med luftföroreningsutmaningarna, särskilt hotet med PM2,5-föroreningar som grumlar Bangkoks himmel.
av Sarishti Arora
FOTO VIA: Tingey Injury Law Firm FRÅN: Unsplash.com
Hela historien:
The Thaiger 2024-02-03
För den som vill gräva i EURO normerna
en.wikipedia.org