kolla här alla klimatskeptiker

 
Den 9 juni i år är det val till Europaparlamentet.
Sju olika partigrupper, med representerande partier från medlemsländerna, förbereder för att locka till sig väljare.
Nu har ett utkast till EPP:s, parlamentets största partigrupp, valmanifest läckt. I det står att läsa bland annat att de ska verka för en förändring av det förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035.
 
Thailand har redan från 2024 och kommer att skärpa utsläppsreglerna ytterligare för nya fordon framåt. De har satt som mål att följa EU normerna för hur stora utsläppen får vara men men naturligtvis med en eftersläpning när dessa gäller i Thailand jämfört med när dessa började gälla inom EU. EURO 5 normerna för nya dieselfordon började gälla redan från 1 januari 2024 och om jag förstår rätt så skall EURO 6 normerna gälla för samtliga lätta fordon från 2026 och det innebär SCR-rening (AD-Blue tillsättning) för dieselfordon. Nästa steg inom EU blir dock kommande EURO 7 normer som blir väldigt tuffa att klara och som vad jag vet ännu ej har blivit fastställda


Thailändska utsläppslagar förändras: Vad förare behöver veta​


Thailand ökar sitt spel i kampen mot luftföroreningar med stränga utsläppsnormer för fordon. Dessa föreskrifter, som leds av Thai Industrial Standards Institute och Pollution Control Department, är ett bevis på Thailands engagemang för renare luft och en hälsosammare miljö.

Som ett viktigt steg har Thailand anammat Euro 5-standarden för dieselbränsle, som ska börja träda i kraft den 1 januari 2024. Detta språng, som syftar till att stävja föroreningar från fordon, anpassar landet till europeiska utsläppsriktmärken, vilket visar upp en dedikerad ansträngning för att minska ner på kväveoxider, partiklar, kolväten och kolmonoxidutsläpp. Det är ett djärvt steg framåt i Thailands resa mot hållbarhet och folkhälsoskydd.

Thailands resa mot dessa nuvarande standarder har sina rötter i en historia av miljömedvetande. Avdelningen för föroreningskontroll, som grundades 1992, understryker landets långvariga engagemang för miljökvalitet. Den här bakgrunden belyser hur Thailand konsekvent har utvecklat sitt regelverk och reagerat på allmänhetens krav och globala trender för att säkerställa en säkrare, renare atmosfär. Det historiska sammanhanget ger en lins genom vilken du kan uppskatta landets proaktiva hållning när det gäller miljövård.

Utsläppsnormer

När du dyker djupare in i de ansträngningar Thailand gör för att stävja luftföroreningar, blir det avgörande att förstå ramarna för utsläppsnormer. Dessa regler dikterar hur mycket föroreningar ett fordon kan släppa ut, vilket säkerställer renare luft för alla.

Euro III

På din resa för att förstå Thailands strategi för att ta itu med fordonsföroreningar kommer du att upptäcka att landet har anammat Euro III-standarden för tunga fordon. Detta avgörande drag anpassar Thailand till stränga internationella normer, speciellt anpassade för att hantera utsläpp från större kommersiella fordon.

Vad innebär Euro III?

Euro III står som en betydande tröskel i kampen mot luftföroreningar och sätter gränser för de viktigaste föroreningarna: kväveoxider (NOx), partiklar (PM), kolväten (HC) och kolmonoxid (CO). Var och en av dessa komponenter spelar en roll för luftkvaliteten, och genom att sätta lock på deras utsläpp hjälper Euro III till att säkerställa att luften förblir renare.

Omfattningen av Euro III i Thailand

Det är här det blir interaktivt. Om du använder eller tillverkar motorfordon som väger över 3 500 kg, utrustade med antingen kompressionständningsmotorer eller sådana som körs på naturgas (NG) eller flytande petroleumgas (LPG), är Euro III-standarderna vad du behöver uppfylla.

Denna centrala förordning täcker ett brett spektrum av tunga motorer, vilket säkerställer att de släpper ut färre föroreningar och därmed bidrar väsentligt till Thailands initiativ för renare luft. Sedan Thailand antog dessa standarder i maj 1998 har de varit avgörande för landets progressiva miljöpolitik.

Nya fordonsregler

I ett ambitiöst språng framåt har Thailand lagt ut en kurs mot ännu strängare utsläppsnormer. Med folkhälsan och turistsektorns vitalitet i åtanke har landet beordrat biltillverkare att snabbt anpassa sig till Euro 5- och Euro 6-standarderna – till åren 2024 respektive 2026. Denna snabba övergång understryker hur brådskande Thailand tar itu med luftföroreningsutmaningarna, särskilt hotet med PM2,5-föroreningar som grumlar Bangkoks himmel.

av Sarishti Arora
FOTO VIA: Tingey Injury Law Firm FRÅN: Unsplash.com

Hela historien: The Thaiger 2024-02-03

För den som vill gräva i EURO normerna

 
En boj utanför Florida Bay registrerade i juli 2023 38,8 grader. Troligen den högsta havstemperaturen som observerats. Uppgiften är inte officiell då ingen myndighet typ WMO ansvarar för kontrollen.
I ett feberliknande tillstånd (över 37 C) påstår Antonio Guterres att vi har trätt in i “epoken av global kokning”.
Om han har rätt tvingas vi sänka kokpunkten för vatten från 100 C till 38.8 C.

Kork.jpg
 
En boj utanför Florida Bay registrerade i juli 2023 38,8 grader. Troligen den högsta havstemperaturen som observerats. Uppgiften är inte officiell då ingen myndighet typ WMO ansvarar för kontrollen.
I ett feberliknande tillstånd (över 37 C) påstår Antonio Guterres att vi har trätt in i “epoken av global kokning”.
Om han har rätt tvingas vi sänka kokpunkten för vatten från 100 C till 38.8 C.

Kork.jpg
Global kokning har inget att göra med vattens kokpunkt.
Se sid 137, andra stycket, 5 meningen i syslöjdshandboken.
 
Thailand har redan från 2024 och kommer att skärpa utsläppsreglerna ytterligare för nya fordon framåt. De har satt som mål att följa EU normerna för hur stora utsläppen får vara men men naturligtvis med en eftersläpning när dessa gäller i Thailand jämfört med när dessa började gälla inom EU. EURO 5 normerna för nya dieselfordon började gälla redan från 1 januari 2024 och om jag förstår rätt så skall EURO 6 normerna gälla för samtliga lätta fordon från 2026 och det innebär SCR-rening (AD-Blue tillsättning) för dieselfordon. Nästa steg inom EU blir dock kommande EURO 7 normer som blir väldigt tuffa att klara och som vad jag vet ännu ej har blivit fastställda


Thailändska utsläppslagar förändras: Vad förare behöver veta​


Thailand ökar sitt spel i kampen mot luftföroreningar med stränga utsläppsnormer för fordon. Dessa föreskrifter, som leds av Thai Industrial Standards Institute och Pollution Control Department, är ett bevis på Thailands engagemang för renare luft och en hälsosammare miljö.

Som ett viktigt steg har Thailand anammat Euro 5-standarden för dieselbränsle, som ska börja träda i kraft den 1 januari 2024. Detta språng, som syftar till att stävja föroreningar från fordon, anpassar landet till europeiska utsläppsriktmärken, vilket visar upp en dedikerad ansträngning för att minska ner på kväveoxider, partiklar, kolväten och kolmonoxidutsläpp. Det är ett djärvt steg framåt i Thailands resa mot hållbarhet och folkhälsoskydd.

Thailands resa mot dessa nuvarande standarder har sina rötter i en historia av miljömedvetande. Avdelningen för föroreningskontroll, som grundades 1992, understryker landets långvariga engagemang för miljökvalitet. Den här bakgrunden belyser hur Thailand konsekvent har utvecklat sitt regelverk och reagerat på allmänhetens krav och globala trender för att säkerställa en säkrare, renare atmosfär. Det historiska sammanhanget ger en lins genom vilken du kan uppskatta landets proaktiva hållning när det gäller miljövård.

Utsläppsnormer

När du dyker djupare in i de ansträngningar Thailand gör för att stävja luftföroreningar, blir det avgörande att förstå ramarna för utsläppsnormer. Dessa regler dikterar hur mycket föroreningar ett fordon kan släppa ut, vilket säkerställer renare luft för alla.

Euro III

På din resa för att förstå Thailands strategi för att ta itu med fordonsföroreningar kommer du att upptäcka att landet har anammat Euro III-standarden för tunga fordon. Detta avgörande drag anpassar Thailand till stränga internationella normer, speciellt anpassade för att hantera utsläpp från större kommersiella fordon.

Vad innebär Euro III?

Euro III står som en betydande tröskel i kampen mot luftföroreningar och sätter gränser för de viktigaste föroreningarna: kväveoxider (NOx), partiklar (PM), kolväten (HC) och kolmonoxid (CO). Var och en av dessa komponenter spelar en roll för luftkvaliteten, och genom att sätta lock på deras utsläpp hjälper Euro III till att säkerställa att luften förblir renare.

Omfattningen av Euro III i Thailand

Det är här det blir interaktivt. Om du använder eller tillverkar motorfordon som väger över 3 500 kg, utrustade med antingen kompressionständningsmotorer eller sådana som körs på naturgas (NG) eller flytande petroleumgas (LPG), är Euro III-standarderna vad du behöver uppfylla.

Denna centrala förordning täcker ett brett spektrum av tunga motorer, vilket säkerställer att de släpper ut färre föroreningar och därmed bidrar väsentligt till Thailands initiativ för renare luft. Sedan Thailand antog dessa standarder i maj 1998 har de varit avgörande för landets progressiva miljöpolitik.

Nya fordonsregler

I ett ambitiöst språng framåt har Thailand lagt ut en kurs mot ännu strängare utsläppsnormer. Med folkhälsan och turistsektorns vitalitet i åtanke har landet beordrat biltillverkare att snabbt anpassa sig till Euro 5- och Euro 6-standarderna – till åren 2024 respektive 2026. Denna snabba övergång understryker hur brådskande Thailand tar itu med luftföroreningsutmaningarna, särskilt hotet med PM2,5-föroreningar som grumlar Bangkoks himmel.

av Sarishti Arora
FOTO VIA: Tingey Injury Law Firm FRÅN: Unsplash.com

Hela historien: The Thaiger 2024-02-03

För den som vill gräva i EURO normerna

Haha det är ju de gamla jävla bussarna, lastbilarna och tuktuk som släpper ut. Då e det ju ändå skit samma 555
 
Maths Nilsson kallar sig författare och har skrivit.
”Vi har tio år på oss!”
Här kan man läsa den gratis:
När det, ha, ha ha!
Det där var ett bra ex. på att det är olämpligt med överdrifter.
Det är som så att ju längre det väntas, ju smärtsammare åtgärder behövs.
 
Kanske får bli Thailand på heltid för våra barnbarn istället för 50/50 sverige/thailand om man ska tro på den här forskarrapporten.

Golfströmmen är på väg att vända inom 100 år och då kan temperaturen i Sverige sjunka med 20 grader C


Finns även nu rapporter om att jordens polarisation (norr/söder) kan skifta (sker normalt ungefär var 200.000 år men har nu inte skett på 780.000 år). Dock är periodiciteten väldigt oregelbunden och under dinosaurieperioden t.ex skiftade den inte på 50 miljoner år.
 
Kanske får bli Thailand på heltid för våra barnbarn istället för 50/50 sverige/thailand om man ska tro på den här forskarrapporten.

Golfströmmen är på väg att vända inom 100 år och då kan temperaturen i Sverige sjunka med 20 grader C


Finns även nu rapporter om att jordens polarisation (norr/söder) kan skifta (sker normalt ungefär var 200.000 år men har nu inte skett på 780.000 år). Dock är periodiciteten väldigt oregelbunden och under dinosaurieperioden t.ex skiftade den inte på 50 miljoner år.

Vi hittar nog en skatt eller avgift som kan hindra att det sker.
 
Kanske får bli Thailand på heltid för våra barnbarn istället för 50/50 sverige/thailand om man ska tro på den här forskarrapporten.

Golfströmmen är på väg att vända inom 100 år och då kan temperaturen i Sverige sjunka med 20 grader C


Finns även nu rapporter om att jordens polarisation (norr/söder) kan skifta (sker normalt ungefär var 200.000 år men har nu inte skett på 780.000 år). Dock är periodiciteten väldigt oregelbunden och under dinosaurieperioden t.ex skiftade den inte på 50 miljoner år.
Vi skulle med VPN kunna se på SVT helt gratis. Det gör vi naturligtvis inte då vi ogillar skattefinasierad kloakjournalistik.

Kloakjournalistik.jpg
 
Vi skulle med VPN kunna se på SVT helt gratis. Det gör vi naturligtvis inte då vi ogillar skattefinasierad kloakjournalistik.

Kloakjournalistik.jpg

Märkligt att nästan varje gång du kommentarer någon form av rapport är det enda du har att klaga på vilken mediakanal som skriver om det

Aldrig hört talas om "skjut inte på budbäraren"

Just denna rapport (https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk1189) har ju varit uppe i många medier världen över senaste tiden.
 
Vi skulle med VPN kunna se på SVT helt gratis. Det gör vi naturligtvis inte då vi ogillar skattefinasierad kloakjournalistik.

Kloakjournalistik.jpg

Märkligt att nästan varje gång du kommentarer någon form av rapport är det enda du har att klaga på vilken mediakanal som skriver om det

Aldrig hört talas om "skjut inte på budbäraren"

Just denna rapport (https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk1189) har ju varit uppe i många medier världen över senaste tiden.
Som alltså inte är gjord av SVT utan av universitetet i Utrecht i Nederländerna.
 
Märkligt att nästan varje gång du kommentarer någon form av rapport är det enda du har att klaga på vilken mediakanal som skriver om det

Aldrig hört talas om "skjut inte på budbäraren"

Just denna rapport (https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk1189) har ju varit uppe i många medier världen över senaste tiden.
Detta är en typisk kloaknyhet som inte har något med verkligheten att göra.
Golfströmmen startade för 34 miljoner år sedan
när förflyttningar av kontinentalplattor täppte till flöden av sötvatten till Atlanten och gjorde vattnet saltare.
De som lever ytterligare 34 miljoner år kanske kommer att drabbas. inte vi.
 
Detta är en typisk kloaknyhet som inte har något med verkligheten att göra.
Golfströmmen startade för 34 miljoner år sedan
när förflyttningar av kontinentalplattor täppte till flöden av sötvatten till Atlanten och gjorde vattnet saltare.
De som lever ytterligare 34 miljoner år kanske kommer att drabbas. inte vi.

Du kanske skulle ta arbete som opponent på universitetet i Utrecht ?
 
Du kanske skulle ta arbete som opponent på universitetet i Utrecht ?
Det verkliga hotet är när vätet på Solen tar slut, om ca 5 miljarder år.
Solen är Golfströmmens motor och utan den blir det kallt i Norrtälje.
Emellertid ökar Solen i ljusstyrka med cirka 1 % vart 100:e miljoner år.
Haven på Jorden kommer att tömmas på vatten redan om 1 miljard år
och då är ”problemet med Golfström” löst för all framtid.
 
Detta är en typisk kloaknyhet som inte har något med verkligheten att göra.
Golfströmmen startade för 34 miljoner år sedan
när förflyttningar av kontinentalplattor täppte till flöden av sötvatten till Atlanten och gjorde vattnet saltare.
De som lever ytterligare 34 miljoner år kanske kommer att drabbas. inte vi.
Kan du "förklar för en som in't begrip" vad det du påstår på något som helst sätt bevisar att forskningsrapporten som vi snackar har fel och din analys som säger om inte förrän om 34 miljoner år är rätt ? Jag har läst fler rapporter än den TV länkar till som även dom hävdar att Golfströmmen är på väg att avta. Vilken betydelse har det hur länge sen Golfströmmen uppstod, jag bara frågar ?
 
Kan du "förklar för en som in't begrip" vad det du påstår på något som helst sätt bevisar att forskningsrapporten som vi snackar har fel och din analys som säger om inte förrän om 34 miljoner år är rätt ? Jag har läst fler rapporter än den TV länkar till som även dom hävdar att Golfströmmen är på väg att avta. Vilken betydelse har det hur länge sen Golfströmmen uppstod, jag bara frågar ?
Om det tog 34 miljoner år för kontinenterna att gå samman är det naturligtvis bara gissning från min sida att det tar lika lång tid för dem att gå isär.
Geologernas teori är att våra kontinenter kommer att vandra bort från varandra i cirka 50 miljoner år till.
Den som lever får se.
 
 
 
Tillbaka
Topp