kolla här alla klimatskeptiker

Idag är det första april och jag letar efter det bästa aprilskämtet och hittade detta:

Idag är det första april och jag letar efter det bästa aprilskämtet och hittade detta:

Vadå aprilskämt. för det första så är det konstaterade fakta att maten vi äter i Sverige mer än till 50 % importerad. sedan så är det värre än så för att livsmedelsproduktionen är beroende av ett anta insatsvaror typ foder till djuren, gödsel och drivmedel.
Sedan är det magstarkt att kalla ett reportage som är publicerad den 14 mars för aprilskämt.

Vadå aprilskämt. för det första så är det konstaterade fakta att maten vi äter i Sverige mer än till 50 % importerad. sedan så är det värre än så för att livsmedelsproduktionen är beroende av ett anta insatsvaror typ foder till djuren, gödsel och drivmedel.
Sedan är det magstarkt att kalla ett reportage som är publicerad den 14 mars för aprilskämt.

Det är OsoPolar som är det största aprilskämtet, hela året runt.....

Ursäkta. kan du uppdatera en som tydligen missat något.
Vem är OsoPolar?

1711965651681.png

Klimatskojare vänder kappan efter vinden. Länge har man påstått att klimatet förändras så att det blir fuktigare, det blir mer regn. Klimatskojaren Erika Bjerström påstår tvärt om att vi är på väg in i ”eldens och hettans tidsålder.”
Hur skall klimatskojarna ha det?
”Klimatkrisen ser ut att stegras framför våra ögon” det pladdret har vi hört under flera årtionden.
Klimatskojare är ett stort skämt, bra första aprilskämt!

Klimatskojare vänder kappan efter vinden. Länge har man påstått att klimatet förändras så att det blir fuktigare, det blir mer regn. Klimatskojaren Erika Bjerström påstår tvärt om att vi är på väg in i ”eldens och hettans tidsålder.”
Hur skall klimatskojarna ha det?
”Klimatkrisen ser ut att stegras framför våra ögon” det pladdret har vi hört under flera årtionden.
Klimatskojare är ett stort skämt, bra första aprilskämt!
Bra att du stödjer skojeriet med din egen solkraft.

Har varit i Udon Thani i några dagar och det är rätt skitig luft här nu och har uppmätt PM2.5 90 microgram/m3 som mest utomhus. Det har visat sig att även i vårt stora sovrum/allrum att det räcker att köra en Smart Air - Sqair Purifier för att snabbt på maxfart få ned PM2.5 och PM10 till under 10 och under natten så kör jag halvfart konstant och då ligger PM2.5 och PM10 på mellan 0-4 sådär.

Den dyrare QP Lite Air Quality Monitor mäter mera saker som t.ex. CO2 halten än den Ikea Vindstyrka som kostar 1290 Baht. Men för att mäta PM 2.5 , temperatur och luftfuktighet så stämmer Ikeas mätare väl så bra. Vill man kunna läsa på distans så har Ikea en Smart Home lösning som heter Dirigera Hub som kostar 2490 Baht som man kopplar ihop med WiFi routern och då kan man styra även lampor etc. Allt finns även på Ikea i Sverige men jag har inget behov av luftrenare i Sverige där jag bor.

IMG_7255.png

IMG_1078.jpeg

Denna morgon så gick PM2.5 upp till hela 145! då jag vädrade ur vårt sov/allrum på morgonen. Rummet har ingen mekanisk ventilation och CO2 halten brukar vara ca 1200 ppm på morgonen vilket inte är någon farlig nivå men är lite högt och brukar då vädra ca 30-45 minuter till CO2 har kommit under 500 ppm. Efter detta stänger jag fönstren och dörrarna och kör igång luftrenaren på max och det brukar ta ca 30 minuter tills PM2.5 kommit ner på ca 10 microgram/m3 och då sätter jag luftrenaren på mellanfart (läge 2 av 3) som sedan går hela tiden eftersom det är det rum vi vistas i mestadels i huset.

IMG_1079.jpeg

Tyvärr så visas inte CO2 halten i ppm på Ikeaś Vindstyrka då denna endast visas på QP Light liksom även PM10. Det räcker dock mer än väl med att mäta endast PM2.5 som på Ikeas luftkvalité mätare då PM10 verkar att följa PM2.5 ganska linjärt av vad jag noterat.

IMG_1082.jpeg

IMG_7268.png

IMG_7269.png

Denna morgon så gick PM2.5 upp till hela 145! då jag vädrade ur vårt sov/allrum på morgonen. Rummet har ingen mekanisk ventilation och CO2 halten brukar vara ca 1200 ppm på morgonen vilket inte är någon farlig nivå men är lite högt och brukar då vädra ca 30-45 minuter till CO2 har kommit under 500 ppm. Efter detta stänger jag fönstren och dörrarna och kör igång luftrenaren på max och det brukar ta ca 30 minuter tills PM2.5 kommit ner på ca 10 microgram/m3 och då sätter jag luftrenaren på mellanfart (läge 2 av 3) som sedan går hela tiden eftersom det är det rum vi vistas i mestadels i huset.

IMG_1079.jpeg

Ja, det är inte direkt bra luftkvalitet inomhus då man egentligen saknar all form av ventilation.
Självdrag fungerar väl endast ok då skillnad på ute och innertemperatur blir tillräckligt stor, vilket sker väldigt sällan med nära intill 0 isolering i väggar och tak.

Mekanisk frånluft skulle nog bara dra in en massa damm i alla små (och stora) springor.
Det skulle väl kosta några miljoner extra att bygga ett tätt hus som är isolerat och kör med både filtrerad från- och tilluft.

Undrar dessutom hur det är med radonhalten i thaihus?

Ja, det är inte direkt bra luftkvalitet inomhus då man egentligen saknar all form av ventilation.
Självdrag fungerar väl endast ok då skillnad på ute och innertemperatur blir tillräckligt stor, vilket sker väldigt sällan med nära intill 0 isolering i väggar och tak.

Mekanisk frånluft skulle nog bara dra in en massa damm i alla små (och stora) springor.
Det skulle väl kosta några miljoner extra att bygga ett tätt hus som är isolerat och kör med både filtrerad från- och tilluft.

Undrar dessutom hur det är med radonhalten i thaihus?
Försöker att prova mig fram här i Udon Thani där det nu är både väldigt varmt och mer eller mindre skitig luft nu mitt i brännarsäsongen hur jag håller en någorlunda bra luftkvalité?

Rummet och hela huset saknar mekanisk ventilation och skulle det finnas så skulle ju tilluften behöva filtreras och AC jobba väsentligt mera. Livslängden på HEPA-filtren blir nog tyvärr kort med den vädring jag gjort för att ta ner CO2 halten varje morgon. Jag ska nu prova med att istället ha något fönster lite på glänt (har myggnät innanför) och se om jag kan hitta en "vettig kompromiss" där jag håller en jämnare nivå på CO2 och PM2.5 än hittills? Att det blir till priset för lite högre elräkning samt byta HEPA-filter oftare är nog bara att acceptera för hälsan är ju viktigare.

De dagar som jag vistas mestadels i sov/allrummet speciellt när luften är så skitig som nu och det blivit så varmt...Så brukar jag dra igång AC'n runt 11-12 tiden som sedan får vara igång tills runt midnatt eller då jag vaknar och slår av AC'n och bara låter en fläkt som skickar en luftström mot sängen får fortsätta att gå.

Jag tänker tills nästa säsong investera i en luftrenare med betydligt högre kapacitet till vårt hus i Udon Thani och det blir nog en sådan här.

Till vårt hus I Si Racha (generellt en bättre luftkvalité där) så har jag provat ut att dessa betydligt mindre luftrenare räcker till för att hålla en bra luftkvalité i både sovrummet och det andra rummet jag vistas i mest i. Men att köra bara en sådan här i Udon Thani mitt nu i brännarsäsongen känns som lite på gränsen och får se hur länge HEPA-filtret klarar sig innan det behöver bytas ut?

Försöker att prova mig fram här i Udon Thani där det nu är både väldigt varmt och mer eller mindre skitig luft nu mitt i brännarsäsongen hur jag håller en någorlunda bra luftkvalité?

Rummet och hela huset saknar mekanisk ventilation och skulle det finnas så skulle ju tilluften behöva filtreras och AC jobba väsentligt mera. Livslängden på HEPA-filtren blir nog tyvärr kort med den vädring jag gjort för att ta ner CO2 halten varje morgon. Jag ska nu prova med att istället ha något fönster lite på glänt (har myggnät innanför) och se om jag kan hitta en "vettig kompromiss" där jag håller en jämnare nivå på CO2 och PM2.5 än hittills? Att det blir till priset för lite högre elräkning samt byta HEPA-filter oftare är nog bara att acceptera för hälsan är ju viktigare.

De dagar som jag vistas mestadels i sov/allrummet speciellt när luften är så skitig som nu och det blivit så varmt...Så brukar jag dra igång AC'n runt 11-12 tiden som sedan får vara igång tills runt midnatt eller då jag vaknar och slår av AC'n och bara låter en fläkt som skickar en luftström mot sängen får fortsätta att gå.

Jag vet inte hur permanent du har tänkt bo där, men ett mindre ventilationssystem till sovrummet skulle väl kanske vara tillräckligt.
Isolera och täta ett rum kan man ju få till utan allt för stora ingrepp.

Jag vet inte hur permanent du har tänkt bo där, men ett mindre ventilationssystem till sovrummet skulle väl kanske vara tillräckligt.
Isolera och täta ett rum kan man ju få till utan allt för stora ingrepp.
Sov/Allrummet verkar vara rätt tätt av döma hur CO2 halten ökar när fönster och dörrar är stängda och skillnaden mellan när en eller två personer är i rummet och hur fort CO2 halten ökar då. Jo jag ska ta en funderare på om det går att göra något åt ventilationen? Men får se till att börja vad lite öppet fönster resulterar i för något?

Jag och frugan räknar med att bo i Thailand något mindre än 6 månader om året mellan november - april sådär och med att då bo växelvis i Udon Thani och Si Racha.

Egentligen är det stora problemet hur snabbt det sker.
snabba förändringar brukar bli smärtsamma.
Se bara på problemen många får med omställning av energisystemen. många går på knäna när de inte har råd med ny bil efter nya krav.
Utan den ultrasnabba omställningen av Ryssland hade vi inte haft problemet Putin
Hej

Ja klimatförändringar har vi ju alltid haft på jorden, det som är skrämmande är precis som du säger hur mycket snabbare dessa förändringar går numera p.g.a av mänsklig påverkan, både människor, djur och växter kan få svårt att klara av så snabba förändringar som det ser ut att handla om.

Mvh isan lover

Sov/Allrummet verkar vara rätt tätt av döma hur CO2 halten ökar när fönster och dörrar är stängda och skillnaden mellan när en eller två personer är i rummet och hur fort CO2 halten ökar då. Jo jag ska ta en funderare på om det går att göra något åt ventilationen? Men får se till att börja vad lite öppet fönster resulterar i för något?

Jag och frugan räknar med att bo i Thailand något mindre än 6 månader om året mellan november - april sådär och med att då bo växelvis i Udon Thani och Si Racha.
Har ni växter inomhus? Dom kan ju till viss del få ned CO2 men brukar också vara positivt för inomhus klimatet.

Har ni växter inomhus? Dom kan ju till viss del få ned CO2 men brukar också vara positivt för inomhus klimatet.
Nej vi har bara växter utomhus som en granne kommer och vattnar ett par gånger i veckan när vi inte är i Udon.

I Sverige har vi vårat hus ute på kusten några mil från Kalmar med en bra luftkvalitè. Någon ytterst sällan gång har jag dock känt lite ruttna ägg lukt som troligen kommit från Södra Cell massafabriken i Mönsterås

Jag ska nu prova med att istället ha något fönster lite på glänt (har myggnät innanför)
Detta har jag per automatik i mina fönster. Nästan alla fönster går inte att stänga helt (det blir en glipa upptill på 0.5 - 1 cm) haha. Men sitter mest på verandan under dagtid, minst varmt där 38-39 grader. Luften är under all kritik, men man dör antagligen av diverse åkommor som man kan drabbas av pga. ålder, cancer, lever, njurar, prostan, ändtarmen mm. Så jag oroar mig inte av luftföroreningar eller "klimatet".

Tillbaka
Topp