kolla här alla klimatskeptiker

in-ka

Forumräv
Vad händer om det hade blivit kallare?
En buffel i Tanzania dör, förgiftar ett vattendrag, byhövdingen dör, grannbyn anklagas för dennes död vilket givetvis leder till fullständigt inbördeskrig.
Detta i sin tur ger ringverkningar på något sätt och således finns det inga pandor i kina, vilket orsakar bambuskogsexplosion som mer eller mindre utrotar djurarter till höger och vänster.

Du är ju inne på kaosteori och det blir intressant att se uträkningarna.
att det blivit snö å kallt i texas är nog övergående men det skapade ju stora problem den korta tiden det varade
ja visst blir det ringar på vattnet pga klimatförändringarna, ja vi får väl se (njaa det får VI kanske inte, men våra barn å barnbarn)
se uträkningarna? jag har inga uträkningar men jag går ju inte på trumpismen 555

andrejsdenruskige

Forumveteran
att det blivit snö å kallt i texas är nog övergående men det skapade ju stora problem den korta tiden det varade
ja visst blir det ringar på vattnet pga klimatförändringarna, ja vi får väl se (njaa det får VI kanske inte, men våra barn å barnbarn)
se uträkningarna? jag har inga uträkningar men jag går ju inte på trumpismen 555

Så det blir ändringar, men man har ingen aning ändringarna blir till det bättre eller till det sämre eller ens var det blir bättre/sämre.

Gör du det ditt samvete tillåter. Jag lever på som vanligt utan några större ansträngningar och hoppas på utveckling till det bättre och inte en avveckling som leder till katastrof.

in-ka

Forumräv
Så det blir ändringar, men man har ingen aning ändringarna blir till det bättre eller till det sämre eller ens var det blir bättre/sämre.

Gör du det ditt samvete tillåter. Jag lever på som vanligt utan några större ansträngningar och hoppas på utveckling till det bättre och inte en avveckling som leder till katastrof.
Det finns en intressant film om jordens vatten (kampen om vattnet) på SVT play

OsoPolar

Aktiv medlem

Vi måste lära oss av historien så att vi är beredda på cykliska händelser. En brittisk astronom, Edward Maunder, studerade solfläckar och konstaterade att under åren 1645 - 1715 var antalet solfläckar osedvanligt lågt. Det sammanföll med en period av kyla och missväxt. Denna kalla tid kallas Maunders Minimum. Lördagen den 30 januari 1658, red Karl X Gustav ut med sina arme ut på isen över Stora Bält. Nu har solcykel 25 startat och NASA tror att den kommer att vara den svagaste på 200 år. Åren 1790 - 1830 kallas Dalton Minimum och beskrivs som rysligt kalla. Om människan vill påverka klimatet får man nog ge sig på solfläckarna, ett jobb för Greta?

andrejsdenruskige

Forumveteran
Vi måste lära oss av historien så att vi är beredda på cykliska händelser. En brittisk astronom, Edward Maunder, studerade solfläckar och konstaterade att under åren 1645 - 1715 var antalet solfläckar osedvanligt lågt. Det sammanföll med en period av kyla och missväxt. Denna kalla tid kallas Maunders Minimum. Lördagen den 30 januari 1658, red Karl X Gustav ut med sina arme ut på isen över Stora Bält. Nu har solcykel 25 startat och NASA tror att den kommer att vara den svagaste på 200 år. Åren 1790 - 1830 kallas Dalton Minimum och beskrivs som rysligt kalla. Om människan vill påverka klimatet får man nog ge sig på solfläckarna, ett jobb för Greta?

Nejdå!

Det finns inga naturliga ändringar....förutom det som är bra.
ALLA ändringar, dvs de dåliga ändringarna, är det enbart människan som står för.

soysanwan

Forumveteran
Såg att det blir utredning om elbolagens kapacitet att överföra tillräckligt med ström. Verkar som om de har samma problem som Sverige med att överföra ström. Många elledningar blev visst överbelastade..

soysanwan

Forumveteran
En av klimatteorierna är att med varmare klimat så blir det bättre fart på vindarna. Kan det ha bärighet på det som hände i Texas?

mats

Medlem
”Klimatet just” nu heter en specialsida på DN. Det är inte Greta som skrivit den men okunskapen lyser igenom.
DN:s Maria Gunter svara på frågor om koldioxidhalten i atmosfären och skriver:
”På Venus, som har en mycket tät atmosfär som består till mer än 96 procent av koldioxid, är temperaturen runt 470 grader.”
Den höga temperaturen på Venus har inte ett dugg med koldioxid att göra. Trycket på molekylerna är 90 ggr större än vid jordens havsyta. Så kan det gå när hysteriska, okunniga journalister tillåts sprätta ut sin dynga.
Vore ju kul om du även kunde berätta varför trycket på molekylerna är 90 ggr större än vid jordens havsytan. För som den ignorante i ämnet jag är skulle jag kunna tro att det var just 96%co2 och 470 gr som gav 90ggr trycket i jordens havsytan.

Walter

Forumräv
Och varför bygga in vindkraften där det blåser minst i landet...och en vansinnigt rus att detta "kvarnspel" ska fylla ut minuskontot på elen...

soysanwan

Forumveteran
Och varför bygga in vindkraften där det blåser minst i landet...och en vansinnigt rus att detta "kvarnspel" ska fylla ut minuskontot på elen...
för att det brukar bli vilda protester på de bästa lägena. Med tanke på överföringsförlusterna så borde de byggas nära konsumenterna.
En liten fotnot : Det sägs att det förloras mer än motsvarande en reaktor att överföra mellan Norrland och Södra Sverige. En gammal siffra som mycket väl kan vara betydligt högre.

soysanwan

Forumveteran
Samtidigt så är det rekordvarmt i stratosfären.

OsoPolar

Aktiv medlem
Vore ju kul om du även kunde berätta varför trycket på molekylerna är 90 ggr större än vid jordens havsytan. För som den ignorante i ämnet jag är skulle jag kunna tro att det var just 96%co2 och 470 gr som gav 90ggr trycket i jordens havsytan.
Bra Mats! Jag älskar folk som ifrågasätter och tänker tänker självständigt!
Allmänna gaslagen säger: pV=NkT, där
p = tryck
V = volym
N = antal molekyler
k = Boltzmanns konstant
T = absolut temperatur
Venus befinner sig närmre solen än Jorden och har kraftigare vulkanisk aktivitet, således varmare.
Högre temperatur, enligt gaslagen, medför högre tryck/större volym.

Liknande trådar

Topp