Kommande krav på försäkring för alla som reser till Thailand.

Väldigt fokus här på hur. Någon som funderat på om det verkligen är en bra ide' att tvinga alla att ha försäkring?

Jag trodde försäkringar var för dem utan eget kapital och dem är ju inte Thailand så intresserade av.

Jag tror inte det blir något av, som någon sa: ogenomtänkt!

Troligen har idén vuxit fram pga många som kommer ner och inte betalar för sina sjukhusräkningar. Man vill ju ha en garanti.

Jag tycker nog det verkar ganska bra att de skapar en typ av försäkring, men tror inte att de kommer att lyckas.

Vad ska man göra med en turist som inte har kapital eller försäkring? Tar man inte hand om personen får man dålig publicitet och tar man hand om personen och ingen betalar så åker ju sjukhuset eller staten på att betala ...

Men så är det ju i alla länder, men Thailand kanske drabbas mer än andra då de har flera turister och många med ganska dålig ekonomi (då många reser till Thailand då man uppfattar det billigt).

En annan väg att gå är ju att vid köp av biljett måste du samtidigt köpa en försäkring, kan ju flygbolagen tävla om vem som kan erbjuda den billigaste försäkringen, för blir man stoppad i passkontrollen i Bangkok och det blir respass hem igen kommer man att lägga det på flygbolagen och det vill man nog inte, så flygbolagen själva kommer att kräva köp av reseförsäkring vid biljettköp om inte köparen redan har en förstås.
Är ju faktist så att en stor del av världens utvecklade nationer har redan detta kravet och det fungerar utan att flygbolagen tävlar om försäkringar.
Fast vi märker inte av det men alla som bor utanför EU och skall till stora turistställen som Italien, Grekland, Spaninien, Frankrike och även till resten av EU måste ha det.
Kan tänka mig att USA, Kanada och Australien har det? Hur det ser ut i resten av världen vet jag inte.

Jag tycker det är ett helt rimligt krav att turister ska ha en försäkring. Varför ska Thailändska staten betala sjukhuskostnader och annat för turister. Resande får väl helt enkelt uppvisa ett reseförsäkringsbevis alternativt ordna med en försäkring på plats. Vi svenskar har det ju bra eftersom reseförsäkring ingår i hemförsäkringen.

Ser ut som det kommer komma krav att alla som skall resa till Thailand måste ha sjukvårdsförsäkring för att släppas in.
Kan ju bli svårt för vissa pensionärer då det är svårt att finna försäkring vid en viss ålder och om det finns till ett rimligt pris?
http://www.bangkokpost.com/news/gen...e-to-be-compulsory-for-travellers-to-thailand

Runt detta finns det en hel att fundera kring, reseskydd i hemförsäkringen har nämnts, nu är detta ett förslag, som rimligen ska utarbetas med dess alla riktlinjer, men med thailogik så går det nog att få ihop ett färdigt förslag på en vecka. Det talas bara om turister, ser inte att några andra visum skulle vara aktuella för detta, men för all del läs tråden 10 års visum till Thailand, inlägg 44, är detta kravet som kommer att gälla?

En sjukförsäkring som täcker öppenvård för minst 9 000 kronor och slutenvård för minst 90 000 kronor.

Hur skulle det bli då? ingen giltig försäkring, och om detta även skulle gälla "longstayers" deportation?

men som Thailand sagt tidigare, snälla pojkar in, dumma pojkar ut, ( dom nämner inget om dumma flickor).

Själv är jag övertygad att något blir det, vad återstår att se, lyfter lite mer på ögonlocket och sneglar mot Vietnam.

Jag tycker det är ett helt rimligt krav att turister ska ha en försäkring. Varför ska Thailändska staten betala sjukhuskostnader och annat för turister. Resande får väl helt enkelt uppvisa ett reseförsäkringsbevis alternativt ordna med en försäkring på plats. Vi svenskar har det ju bra eftersom reseförsäkring ingår i hemförsäkringen.

De som inte vill ha försäkring utan betalar sjukhuskostnader själv,
skall man tvinga på dem en försäkring?

De som inte vill ha försäkring utan betalar sjukhuskostnader själv,
skall man tvinga på dem en försäkring?

Så blir det nog, det handlar om att man ska ha en försäkring, inte att man kan välja, hur blir det om någon inte har en försäkring och skadar sig så allvarligt att denna icke är kommunikationsbar, hur ska hen då kunna betala?

Så blir det nog, det handlar om att man ska ha en försäkring, inte att man kan välja, hur blir det om någon inte har en försäkring och skadar sig så allvarligt att denna icke är kommunikationsbar, hur ska hen då kunna betala?

Konstig fråga, hur skall man kunna visa försäkringsbesked om man inte kan visa kreditkortet...
Även om jag är mycket för rättvisa tycker jag om principen att folk tar ansvar för sitt eget liv.

Konstig fråga, hur skall man kunna visa försäkringsbesked om man inte kan visa kreditkortet...
Även om jag är mycket för rättvisa tycker jag om principen att folk tar ansvar för sitt eget liv.

Konstig fråga? var ser Du en fråga? en fråga som mera är ett konstaterande...

Konstig fråga? var ser Du en fråga? en fråga som mera är ett konstaterande...

Frågetecken = fråga. Kanske retorisk men ändå en fråga.

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
Svar
2
Visningar
1 K
kjell.t