Kommer Thai Airways överleva skuld- och coronakrisen ?

 
Ja, så är det.
SAS har en massa gamla avtal som ger dom äldre livstidskontrakt/anställning.
Avtalen är från 80 och 90 talet samt några nyare.

Behålla de yngre och betala full lön till de över typ 55 år är inte så lätt.

Jag satt med i Kabinpersonalens avtalsgrupp i Ledarna i många år.
Dom äldre hade guldkantade avtal och förmåner.
Intressant.

Livstidskontrakt, dvs till döden. Det borde vara nåt annat än "fast anställning" dvs tillsvidare anställning som vi vanliga dödliga får hålla till godo med. Det avtalet gäller dock till pensionen iof.

Vore nåt för kvällspressen att snoka upp, undrar vad avtalet säger att de ska göra när de blir för gamla för att få jobba i kabinen.
 
Intressant.

Livstidskontrakt, dvs till döden. Det borde vara nåt annat än "fast anställning" dvs tillsvidare anställning som vi vanliga dödliga får hålla till godo med. Det avtalet gäller dock till pensionen iof.

Vore nåt för kvällspressen att snoka upp, undrar vad avtalet säger att de ska göra när de blir för gamla för att få jobba i kabinen.
De blir aldrig för gamla för att få jobba i kabinen
 
Intressant.

Livstidskontrakt, dvs till döden. Det borde vara nåt annat än "fast anställning" dvs tillsvidare anställning som vi vanliga dödliga får hålla till godo med. Det avtalet gäller dock till pensionen iof.

Vore nåt för kvällspressen att snoka upp, undrar vad avtalet säger att de ska göra när de blir för gamla för att få jobba i kabinen.
Då blir det marktjänst som incheckning, information mm, tills pensionering.
Avtalen ger rätt till behållen lön och andra förmåner.

Inte alls unikt och finns i många företag.
Vid mitt tidigare jobb, flyttades löner och fakturering till huvudkontoret.
De som hade de jobben fick andra arbetsuppgifter och behålla löner mm.
Behöver företaget permittera så är det LAS som gäller först in först ut även om det är olika avdelningar.
 
Senast ändrad:
Gäller de avtalen även om företaget går i konkurs?
Det kan de faktiskt göra vid en konkurs,
konkursförvaltaren får se vad som är prioriterade fordringar.
Även staten ställer upp med lönegaranti mm.
Läggs företaget ner helt blir det annat läge, i
inte alla konkurser blir slutet,
nya aktörer kan ta över och även få ärva både personal och avtal.

Inte helt lätt att bli av med äldre medarbetare till förmån för yngre.
 
Intressant.

Livstidskontrakt, dvs till döden. Det borde vara nåt annat än "fast anställning" dvs tillsvidare anställning som vi vanliga dödliga får hålla till godo med. Det avtalet gäller dock till pensionen iof.

Vore nåt för kvällspressen att snoka upp, undrar vad avtalet säger att de ska göra när de blir för gamla för att få jobba i kabinen.

Hej

Dom blir aldrig för gamla, om dom inte orjar
Det kan de faktiskt göra vid en konkurs,
konkursförvaltaren får se vad som är prioriterade fordringar.
Även staten ställer upp med lönegaranti mm.
Läggs företaget ner helt blir det annat läge, i
inte alla konkurser blir slutet,
nya aktörer kan ta över och även få ärva både personal och avtal.

Inte helt lätt att bli av med äldre medarbetare till förmån för yngre.

Hej

Så fungerade det i statliga företag utan krav på vinst, men på en fri marknad är det omöjligt att ha såna villkor för anställda, men förr var det guldkantade kontrakt för statsanställda som man bara kunde drömma om i den privata sektorn, men numera har det väl ändrats en del där också.

Mvh isan lover
 
Hej

Dom blir aldrig för gamla, om dom inte orjar


Hej

Så fungerade det i statliga företag utan krav på vinst, men på en fri marknad är det omöjligt att ha såna villkor för anställda, men förr var det guldkantade kontrakt för statsanställda som man bara kunde drömma om i den privata sektorn, men numera har det väl ändrats en del där också.

Mvh isan lover

Sådana upplägg känns väldigt stalinistiska.
Det är väl så socialismen har fungerat. Man håller varandra om ryggen.
Den som i slutändan får betala är de som inte jobbar åt staten och helst är det småföretagarna som ska stå för notan.

Mvh
Andreij(S)denruskige
 
Då blir det marktjänst som incheckning, information mm, tills pensionering.
Avtalen ger rätt till behållen lön och andra förmåner.

Inte alls unikt och finns i många företag.
Vid mitt tidigare jobb, flyttades löner och fakturering till huvudkontoret.
De som hade de jobben fick andra arbetsuppgifter och behålla löner mm.
Behöver företaget permittera så är det LAS som gäller först in först ut även om det är olika avdelningar.
Så lön och andra förmåner utgår efter "pensioneringen" fram till döden?

Plus vanlig allmän pension?

Jag blir ju inte förvånad iof.....
 
Nu är du bara löjlig....
Inte förvånad iof.....
Nä, jag satt och bläddrade i ett gammalt SAS avtal för piloterna. Man häpnar över förmåner och hur lite de jobbar. De jobbar nästan ingenting och "säljer" fri dagar till arbetsgivaren dvs går in o jobbar en dag och är 1/10 av månadslönen.

Fast det är lite oklart med de där livstidskontrakten tycker jag?

Vilka löner och förmåner utgår hela livet? Ersätter dessa den allmänna pensionen på något sätt?
 
Nä, jag satt och bläddrade i ett gammalt SAS avtal för piloterna. Man häpnar över förmåner och hur lite de jobbar. De jobbar nästan ingenting och "säljer" fri dagar till arbetsgivaren dvs går in o jobbar en dag och är 1/10 av månadslönen.

Fast det är lite oklart med de där livstidskontrakten tycker jag?

Vilka löner och förmåner utgår hela livet? Ersätter dessa den allmänna pensionen på något sätt?
Lördag och fylla.
Kom igen på måndag. :cool:
 
Lördag och fylla.
Kom igen på måndag. :cool:
Misstänkte att du inte hade täckning för dina påståenden om livstidskontrakten.

Men visst var det bra villkor med förmånsbestämd pension och sånt, och det är just pensionerna som SAS velat spara mest i när det gäller de ohemula lönekostnaderna.

Vad jag vet så har dock piloterna kvar sitt "skobidrag" och det var inte dåligt förr!
 
Misstänkte att du inte hade täckning för dina påståenden om livstidskontrakten.

Men visst var det bra villkor med förmånsbestämd pension och sånt, och det är just pensionerna som SAS velat spara mest i när det gäller de ohemula lönekostnaderna.

Vad jag vet så har dock piloterna kvar sitt "skobidrag" och det var inte dåligt förr!
Språkpoliser är det värsta jag vet.
Än värre med förhör och motfrågor som du håller på med.
Bråkstakar heter det i Västerbotten.
Tillför inget mer än en egen hormonkick och din egen kalsongfylla.
Fortsätt på MPR istället.... ;) :cool:
 
Språkpoliser är det värsta jag vet.
Än värre med förhör och motfrågor som du håller på med.
Bråkstakar heter det i Västerbotten.
Tillför inget mer än en egen hormonkick och din egen kalsongfylla.
Fortsätt på MPR istället.... ;) :cool:
Det går från klarhet till klarhet med de här livstidskontrakten.

Om du nu kallat dem för fel sak skriv då det så folk fattar vad du menar.

Om det finns några mer intressanta förmåner i avtalen så tas de gärna emot också, det är ändå det som diskuteras.

Annars finner jag ämnet avhandlat med min herre nu.
 
Turkish Airlines gör rätt för sig. Nu är det bara dotterns återbetalning från Thai A kvar, men ett stort ? när det händer.

78873246-16BC-4D25-99EE-25E573A72E06.jpeg
 
Jag flög ner med Emirates.
Arlanda-Dubai kändes det som vanligt, var ju inte fullt men inte långt ifrån och något varannat säte gällde inte.
Dubais flygplats var det mycket folk jämfört med andra flygplatser jag besökt under pandemin.
Dubai-Bangkok som på lågsäsong ungefär.

För mig det var max 500 som fick komma in till Bangkok per dag, det dom hade kapacitet för med tester etc.
Inte säker på om det var just 500 men det är satt ett maxtak.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp