Kontanter eller plastpengar?

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Hur gör ni i Sverige och i Thailand? Använder ni kontanter eller kort? Själv har jag börjat använda mer kontanter igen, har blivit skrämd av omvärldsläget. För hackas bank- och betalsystemen blir samhället lamslaget. Med kontanter kan man åtminstone betala i kassan på ICA även om allt kommer att ta mycket längre tid.

I thailand varken eller för det mesta. Alla tar nu mera scan, man scannar en qr kod på mobilen och betalar elektroniskt dras exempelvis från thai bankkonto.

Alla från squid försäljare.på stranden och nudelståndet till femstjärniga lyxhotell har QR koden framme för scanning.

Har i beredskap för ett allvarligt krisläge kontanter i Sverige med rätt mycket sedlar i mindre valörer som jag hoppas det går att handla mat för men är inte kassasystemen online så är det risk att det inte går att handla ens med kontanter. I vardagen annars kort i Sverige och kontanter i Thailand hittills utom för lite större summor.

När vi köpte en ny 125 cc scooter senast i Thailand 2018-2019 och vi ville betala med kort så sa affären att då blir priset väsentligt högre! Så vi åkte då till en ATM och tog ut Baht i kontanter med våra thaliändska bankkort och tillbaka till affären och köpte scootern. Det kan nog vara från fall från fall dock beroende på var man handlar…

När vi köpte hus i Thailand i december 2022 så var enda accepterade betalningsmedlet en bankväxel på resterande 95% av köpesumman då vi betalat 5% i reservationsavgift. Vi ville göra upp affären på Bangkok bank men det var visst så att bankväxeln behövdes visas i samband med att min sambo och och representant för ”Mo Ban:et” besökte ”Land Office” för överlämnadet av lagfarten för tomten och huset som var en ”Chanote (Red Garuda)”. Gillade dock inte att min sambo var tvungen att gå och dra på en bankväxel från en dag till nästa dag vilket var nödvändigt!

Jag gillar inte att jag inte behöver knappa in min pin-kod eller på annat sätt legitimera mig om jag handlar med mitt kort här i Thailand. Det räcker med att "rita" dit en namnteckning på en slip eller med en elektronisk penna på en skärm. Den behöver inte alls likna namnteckningen man har på kortet för att köpet ska bli godkänt, inte ens i närheten faktiskt.

Jag gillar inte att jag inte behöver knappa in min pin-kod eller på annat sätt legitimera mig om jag handlar med mitt kort här i Thailand. Det räcker med att "rita" dit en namnteckning på en slip eller med en elektronisk penna på en skärm. Den behöver inte alls likna namnteckningen man har på kortet för att köpet ska bli godkänt, inte ens i närheten faktiskt.
Är slip fortfarande kvar i Thailand?
Är nog borta i hela övriga världen.

Dagens nya kort har ingen prägling längre så det går inte.

Annars tycker jag att betala med telefonen blir enklare och bättre hela tiden.
Dock har jag inte mitt GCash kopplat till något konto utan fyller på med pengar vid behov.
Perfekt att använda för att betala el, telefon, vatten, internet och på restaurang.
Smidigt att fylla på hos 7Eleven

Är slip fortfarande kvar i Thailand?
Är nog borta i hela övriga världen.
På Friendship här i Pattaya gör dom det i alla fall. Dom drar mitt kort i en "apparat" som spottar ur sig ett litet papper på summan som jag sedan får skriva under för godkännande. Kallas inte det för en slip ?

På Friendship här i Pattaya gör dom det i alla fall. Dom drar mitt kort i en "apparat" som spottar ur sig ett litet papper på summan som jag sedan får skriva under för godkännande. Kallas inte det för en slip ?
Jo det kallas nog inte slip eller kanske det gör det?

För mig ett kvitto på summan och att man godkänner beloppet.
Slip var när man drog kortet mekaniskt över ett karbonpapper.
Själv har jag aldrig upplevt det på 6-7 år.

Men att stoppa in kortet i en elektronisk läsare och singera sitter ju i nästan varenda taxi numera.

Men vem som helst kan använda kortet om dom inte efterfrågar legitimation.

I thailand varken eller för det mesta. Alla tar nu mera scan, man scannar en qr kod på mobilen och betalar elektroniskt dras exempelvis från thai bankkonto.

Alla från squid försäljare.på stranden och nudelståndet till femstjärniga lyxhotell har QR koden framme för scanning.
Jag har också övergått till att betala med QR payment på mobilen.

Känns säkrare än kort.

Jag har också övergått till att betala med QR payment på mobilen.

Känns säkrare än kort.
Jag betalar med kort för poängens skull.
Har lågt maxtak på kortet och summan dras ju inte direkt från kreditkortet, får sms varje gång jag betalar med det.
Men använder det oftast bara på större kedjor och näthandel annars cash eller qr.

Hur gör ni i Sverige och i Thailand? Använder ni kontanter eller kort? Själv har jag börjat använda mer kontanter igen, har blivit skrämd av omvärldsläget. För hackas bank- och betalsystemen blir samhället lamslaget. Med kontanter kan man åtminstone betala i kassan på ICA även om allt kommer att ta mycket längre tid.

För min del är det nog en 80/20% d.v.s. åttio procent användning av kort och tjugo procent av handhavandet av kontanter här i Sverige.

När det kommer till Thailand så är det nog mera åt 50/50% hållet i hanterande av kort & kontanter, det beror på att hålet i väggen vill gärna ha kontanter och har inga nymodigheter som maskiner för kort betalning, kan ju ha ändrats de senaste åren.

Sen när det kommer till de stora Tesco, Big C, Pizza Company, o.s.v., de gärna gillar att man använder kort istället för slantar, men de är också mera effektiva vid kontant hantering jämfört med Sverige om man endast har kontanter, så där har jag inga som helst hinder att använda kort el. kontanter, handlar mest om vad som lättast ta fram vid betalningen...

@JBK.Ltd.

Tillbaka
Topp