Körkort i Thailand, en fråga om kultur?

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

A

Anonym

Gäst
Kultur kallar man sådant, ett sätt att leva. En del anser att endast den egna kulturen är korrekt, allt annat är korkat. Jag håller inte med, det finns oftast olika perspektiv med lika goda motiv till vad man gör.

Men korkade, nej!
Brist på körkortsutbildning kan du väl inte påstå är en kultur sak och inte att det är bättre med lägre utbildning och fler döda på vägarna. Samma sak med byskolorna i Isaan.

Jag säger inte att thai är knäppa, men påstår inte att allt annat är kulturskillnader och lite gulligt som jag läser mellan raderna.

Kultur = "Socialt överförda levnadsmönster.

Är det inte det detta handlar om, "Gulligt" mellan raderna är din tolkning men jag tycker man måste respektera andra människors levnadsmönster.
Men en dålig körkortsutbildning kan väl inte vara ett "Socialt överförda levnadsmönster" ... tycker det känns lite långsökt.

En helt annan sak om man tar genvägar eller siesta, går nakna etc.

Men en dålig körkortsutbildning kan väl inte vara ett "Socialt överförda levnadsmönster" ... tycker det känns lite långsökt.

En helt annan sak om man tar genvägar eller siesta, går nakna etc.

Så hur skulle du vilja definiera en körkortsutbildning om det inte är "socialt överfört". Är det något som görs om från grunden varje år.

Senast redigerad av en moderator:
Så hur skulle du vilja definiera en körkortsutbildning om det inte är "socialt överfört". Är det något som görs om från grunden varje år.
Du är mig en konstig rackare. Totalt omöjligt att föra en diskussion med!

Om du på flit allvar tror att brist på körkortsutbildning är kultur är du nog en mästare att sopa allt under mattan.

Brist på körkortsutbildning är något helt förkastligt och slapphet från myndigheterna.

Det kan man inte försvara och kalla en liten gullig kulturskillnad.

Du är mig en konstig rackare. Totalt omöjligt att föra en diskussion med!

Om du på flit allvar tror att brist på körkortsutbildning är kultur är du nog en mästare att sopa allt under mattan.

Brist på körkortsutbildning är något helt förkastligt och slapphet från myndigheterna.

Det kan man inte försvara och kalla en liten gullig kulturskillnad.

Vänta lite mu, nu har du helt plötsligt bytt ämne. Du talade förut om dålig körkortsutbildning vilket jag tycker är kulturellt eftersom utbildningen för att köra bil är något som utvecklas och blir bättre från år till år och därmed förs vidare till nästa generation.

Nu talar du plötsligt om bristande körkortsutbildning. Det är något helt annat att människor kör bil helt utan utbildning och är något som varje generation kan kontrollera som du säger.

Så bestäm dig vilket du menar.

Vänta lite mu, nu har du helt plötsligt bytt ämne. Du talade förut om dålig körkortsutbildning vilket jag tycker är kulturellt eftersom utbildningen för att köra bil är något som utvecklas och blir bättre från år till år och därmed förs vidare till nästa generation.

Nu talar du plötsligt om bristande körkortsutbildning. Det är något helt annat att människor kör bil helt utan utbildning och är något som varje generation kan kontrollera som du säger.

Jag tycker att körkortsutbildningen är bristande då den i stort sett inte existerar dvs bristande ... vad är problemet?

Förstår allvarligt talat inte vad du håller på med ... bytt ämne från körkortsutbildning till körkortsutbildning.

Kan någon annan tolka vad han menar?

Förstår allvarligt talat inte vad du håller på med ... bytt ämne från körkortsutbildning till körkortsutbildning.

Kan någon annan tolka vad han menar?

hehe.., Ja nä svårtytt:) dålig och bristande körkortsutbildning ser jag som samma sak. Bristande är ju när något brister i utbildningen, alltså avsaknad av bra utbildning.

Tror mackes här avser att bristande utbildning är samma sak som ingen utbildning alls vilket är fel.

hehe.., Ja nä svårtytt:) dålig och bristande körkortsutbildning ser jag som samma sak. Bristande är ju när något brister i utbildningen, alltså avsaknad av bra utbildning.

Tror mackes här avser att bristande utbildning är samma sak som ingen utbildning alls vilket är fel.
Exakt men i så fall ett ordbryderi snarare än att anklaga mig för att inte hålla mig till ämnet ...

Nu handlade om man verkligen kan klassificera att dålig/bristande körkortsutbildning handlar om kultur och att det är lite tabubelagt att kritisera ...

Det man menar med kultur är olika saker att lösa olika problem eller uppgifter. Bra eller dåligt. Men att tycka att vissa länder gör rätt som inte satsar på ex.vis körkortsutbildning verkar vara väldigt långsökt och mer envist än klokt!

Exakt men i så fall ett ordbryderi snarare än att anklaga mig för att inte hålla mig till ämnet ...

Nu handlade om man verkligen kan klassificera att dålig/bristande körkortsutbildning handlar om kultur och att det är lite tabubelagt att kritisera ...

Det man menar med kultur är olika saker att lösa olika problem eller uppgifter. Bra eller dåligt. Men att tycka att vissa länder gör rätt som inte satsar på ex.vis körkortsutbildning verkar vara väldigt långsökt och mer envist än klokt!

Om det nu i någon mening är kulturellt betingat och det skulle vara till grund för att utbildningen är dålig eller obefintlig beror det i så fall på att thai är ganska konservativa till att förändra något och i den meningen är det ett kulturellt problem då man inte hängt med i utvecklingen eller insett den snabba utvecklingen i trafiken.

Utbildningen idag är anpassad för trafiken som existerade för 50-60 år sedan.

Så det kulturella här är då konservatism.

För att spinna vidare på detta så ser jag också ett annat problem när det gäller Thailand och det är att man utvecklar gärna, skapar nya lagar och regelverk i en takt som inte är i fas med folks utbildning.

Alltså man är väldigt konservativ till att i samma takt fostra och utbilda sina invånare och det gäller ju på fler områden än körkortsutbildning och detta har ju givetvis med folks ekonomiska resurser att göra. Att hålla folk okunniga men låta dem få tillgång till samhället är ju kulturellt betingat, på så sätt kan man bötfälla människor och tala om för dem vad för fel de gjort, istället för att lära dem vad som är fel respektive rätt.

Korruptionen en annan kulturell orsak till låg utbildning, man har alltid kunnat köpa sig fri eller köpa sig till.

Förhoppningsvis ser vi kanske ett ljus i tunneln och Thailand kommer nog som alla andra länder att gradvis utvecklas på alla områden, så egentligen allt i ett samhälle är mer eller mindre kulturellt betingat så också körkortsutbildningen trots allt.:)

Jag tycker att körkortsutbildningen är bristande då den i stort sett inte existerar dvs bristande ... vad är problemet?

Jag försöker igen då.

Att körkortsutbildningen i stort sett inte existerar är fel. Thailand har ett system för utbildning där alla som vill ha körkort får se en utbildningsfilm på runt en timma och sedan får svara på ett antal frågor (jag tror det är 60) som man skall ha 75% rätt på.

Man får också göra ett praktiskt prov där man får visa att man kan manövrera en bil, svänga och fickparkera.

Ett antal studenter som testas blir underkända vid varje tillfälle. Om du underkänns så måste du utbilda dig vilket sköts av bilskolor eller på egen hand som i Sverige.

Det för oss till värderingen av utbildningen som inte sköts av staten utan av den enskilde eller någon av honom anlitad privat lärare. Att den skulle vara dålig är ju i så fall ett resultat av att testerna inte är tillräckligt krävande.

Så då talar vi om testerna. Den teoretiska testen förändrades för några år sedan till att bli betydligt mer krävande och det tycker jag är en kulturell utveckling, det kommer dock att ta lång tid innan det påverkar situationen eftersom många redan har ett körkort som de fått med lägre krav på teoretiska kunskaper.

De praktiska testet är enligt våra mått mätt undermåligt eftersom det inte innefattar landsvägskörning men är också det en kulturell kvarleva som säkerligen kommer att förändras. Här krävs mycket lite utbildning men den existerar ju då ingen föds med förmågan att manövrera en bil eller en mc.

På ett område är Thailand mer krävande än oss i Sverige, det gäller de fysiska testerna, alla testas avseende reaktionsförmåga och syn, praktiska tester som inte finns i Sverige utan delvis överlåts till läkarintyget. Klart mer krävande än i Sverige. Dessa tester utförs varje gång du förnyar körkortet som gäller i fem år (första gången i ett år) om du inte har flera bestraffningar för trafikföreteelse.

Så ser det ut i Thailand och att säga att utbildningen inte existerar är fel, att säga att den är dålig är med vår västerländska måttstock vilken inte gäller här, det är en annan kultur med andra sätt att värdera saker.

Att sedan många kör utan körkort har ju inte med utbildningen att göra utan mer med korruptionen vilket också är en kulturell företeelse.

Utbildning / prov var åtminstone för några år sedan ett stort skämt så man kan bara välkomna en rejäl skärpning av kraven. Jag var med när frugan tog sitt hemma i Si Bun Rueang (det var personal från Nong Bua Lamphu som kom dit en lördag) och hela förfarandet var skrattretande. Köra in och stanna mellan några uppställda koner och därefter backa snett in mellan några andra koner.

Därefter ett teoretiskt prov på en dator, dom som missade fick benägen hjälp av personalen. Frugan klarade allt utan hjälp men det var ett flertal som satt där ganska länge.

Att dom fysiska testerna är tuffare är inte fel men jag undrar om personalen där är omutliga?

Körkorts utbildningen här är så dålig att det är rent korkat om man nu inte har som mål att det ska förolyckas många i trafiken, kanske för att motverka överbefolkning. Ibland kan man nästan tro att det är så dom resonerar.

Att man kan ta ett mc kort på 1.5 tim är ett stort skämt. Dom får inte lära sig nånting om planering och placering i trafiken, det enda Thai vet är att jag ska först, släpp inte fram nån annan och kör gärna mot trafiken om det blir närmare och köra om kan man göra hur som helst bara det finns lite plats.
Har man målat ett gult spärrområde i en korsning, ja det måste ju betyda att där ska jag stanna och se till att ingen annan kommer fram.

Nu är jag utrustad med vassa armbågar och kan ta för mig i trafiken så jag bryr mig inte så mycket, men visst fn är körkortsutbildningen korkat dålig.
Men är väl som någon sa, att hålla folket så okunniga som möjligt genomsyrar hela samhället, det är lättare att styra okunniga människor.

Körkorts utbildningen här är så dålig att det är rent korkat om man nu inte har som mål att det ska förolyckas många i trafiken, kanske för att motverka överbefolkning. Ibland kan man nästan tro att det är så dom resonerar.

Att man kan ta ett mc kort på 1.5 tim är ett stort skämt. Dom får inte lära sig nånting om planering och placering i trafiken, det enda Thai vet är att jag ska först, släpp inte fram nån annan och kör gärna mot trafiken om det blir närmare.

Har du sett videon och gjort provet för Thailändskt körkort eller är det bara stenbordskrönor du kommer med.

Jag fick ta MC-kort när jag kom hit eftersom mitt svenska var äldre än 5 år och det du skriver stämmer inte!!!

Däremot är det rätt att landsvägskörning inte ingår i vare sig teoretisk eller praktiska test och utbildning vilket är en brist.

Har du sett videon och gjort provet för Thailändskt körkort eller är det bara stenbordskrönor du kommer med.

Jag fick ta MC-kort när jag kom hit eftersom mitt svenska var äldre än 5 år och det du skriver stämmer inte!!!

Däremot är det rätt att landsvägskörning inte ingår i vare sig teoretisk eller praktiska test och utbildning vilket är en brist.
Kan det möjligen vara så att det skiljer mellan olika provinskontor? Man får den känslan ibland.

Ja det skiljer naturligtvis mellan olika städers och provinsers landoffice, helt klart. Jag själv var uppe på landoffice här i Chaiyaphum förra veckan, för en kompis räkning (gjorde honom sällskap).

Vi fick börja med att stanna till vid "min" klinik, kompisen satt kvar i bilen, medans jag stegade fram till personalen på kliniken, framförde mitt ärende, de halade fram ett färdigprintat läkarintyg, och pekade var kompisen själv skulle skriva under. Intyget i sig förklarade att kompisen var helt fri, och kontrollerad, och befanns vara helt frisk. Så med det så hade vi avverkat det stora hindret, hahaha!!

Vi åkte sedan till landoffice där alltså kompisen skulle göra 3 st tester. Han satt på en stol, såg ett stoppljus framför sig, och när det blev rött skulle han stampa på bromsen.. Ojsan jättesvårt... undrar om någon thai fallerade, kanske missade bromspedalen??

Fick sedan 2 rep i näven vilka han skulle dra i, och få ett mönster inne i en apparat som man såg 3 meter där framme, att komma upp jämsides.... Tydligen djupseendet som kollades.. Och det sista var att gå till en apparat, och sätta ansiktet där, och sedan titta rakt fram... i marginalen på båda sidor, så uppenbarade sig olika färger, vilka man skulle säga, utan att kolla åt sidan, man kollade alltså vidseendet....

Efter detta, så fick han gå in och kolla en video, han sade att det tog en styv timme, jag hade gått vid detta laget, ty detta var det sista enligt uppgift. Han berättade att han hade kollat videon, sedan suttit ner och väntat, fotat sig, och sedan fått sitt körkort....

Det praktiska slapp han som falang, hur det praktiska går till här vet jag inte med säkerhet, mer än att min fru fick köra inom ett inhägnat område, och en gång komma ut på landsvägen och köra 5 minuter, men hon gjorde inte en endaste sekund bakom ratten inne i stans trafik, innan hon fick sitt körkort...

När körkortet för henne som thai var i hamn, så kan jag säga att jag aldrig i hela mitt liv sett en mer oerfaren, mer outbildad trafikant i hela mitt liv... Mycket bättre nu, men det känns lite visset faktiskt att denna nationens förare skall träna sig i att köra i trafiken, allt medans dom mördar varandra p.gr.a. att dom är välrdelösa outbildade chaufförer...

På ett område är Thailand mer krävande än oss i Sverige, det gäller de fysiska testerna, alla testas avseende reaktionsförmåga och syn, praktiska tester som inte finns i Sverige utan delvis överlåts till läkarintyget. Klart mer krävande än i Sverige. Dessa tester utförs varje gång du förnyar körkortet som gäller i fem år (första gången i ett år) om du inte har flera bestraffningar för trafikföreteelse.

Så ser det ut i Thailand och att säga att utbildningen inte existerar är fel, att säga att den är dålig är med vår västerländska måttstock vilken inte gäller här, det är en annan kultur med andra sätt att värdera saker.

Att sedan många kör utan körkort har ju inte med utbildningen att göra utan mer med korruptionen vilket också är en kulturell företeelse.
Du svarade ju inte på frågan vad det var du tyckte jag skrev som inte höll mig till ämnet!

Medicinska testerna i Thailand är väl knappast bättre i Thailand. I Sverige behöver vi ett intyg från en optiker. I Thailand en fet plånbok eller motsvarande tester. Fördelen med Thailand är att de kollar upp varje gång du förlänger om inte korruptionen fanns.

Så du tror på allvar att de som bestämmer i Thailand inte vet något om trafiksäkerhet och att de inte förstår bättre. Att vi västerlänningar är så mycket mer överlägsna? Det är exakt vad du skriver i "att säga att den är dålig är med vår västerländska måttstock vilken inte gäller här". Jag kan upplysa dig om att det är farligare i trafiken i Thailand så samma måttstock gäller där. Det är till och med forskare utanför västvärlden eniga om.

Det handlar bara om totalt brist på ledarskap i Thailand och att de inte bryr sig. Med ditt resonemang dömer du ut ett helt lands kultur. Kultur har skapats genom årtusenden och att politiker är slappa, dumma och inte bryr sig om sina medborgare kan du inte beskylla kulturen för.

Jag hade inget kk för mc i sverige så det fixade jag här, tog allt som allt 4 tim varav 2.5 tim bestod av väntan.
Det effektiva provet var förutom syntestet att kolla på en video, teoriprov samt 5 min körning på snitslad bana. Busenkelt och ett stort skämt att kalla för körkortsutbildning. Det var ju bara en extremt enkel variant av uppkörning som inte krävde mycket till förkunskaper.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L
Svar
20
Visningar