Ja det skiljer naturligtvis mellan olika städers och provinsers landoffice, helt klart. Jag själv var uppe på landoffice här i Chaiyaphum förra veckan, för en kompis räkning (gjorde honom sällskap).
Vi fick börja med att stanna till vid "min" klinik, kompisen satt kvar i bilen, medans jag stegade fram till personalen på kliniken, framförde mitt ärende, de halade fram ett färdigprintat läkarintyg, och pekade var kompisen själv skulle skriva under. Intyget i sig förklarade att kompisen var helt fri, och kontrollerad, och befanns vara helt frisk. Så med det så hade vi avverkat det stora hindret, hahaha!!
Vi åkte sedan till landoffice där alltså kompisen skulle göra 3 st tester. Han satt på en stol, såg ett stoppljus framför sig, och när det blev rött skulle han stampa på bromsen.. Ojsan jättesvårt... undrar om någon thai fallerade, kanske missade bromspedalen??
Fick sedan 2 rep i näven vilka han skulle dra i, och få ett mönster inne i en apparat som man såg 3 meter där framme, att komma upp jämsides.... Tydligen djupseendet som kollades.. Och det sista var att gå till en apparat, och sätta ansiktet där, och sedan titta rakt fram... i marginalen på båda sidor, så uppenbarade sig olika färger, vilka man skulle säga, utan att kolla åt sidan, man kollade alltså vidseendet....
Efter detta, så fick han gå in och kolla en video, han sade att det tog en styv timme, jag hade gått vid detta laget, ty detta var det sista enligt uppgift. Han berättade att han hade kollat videon, sedan suttit ner och väntat, fotat sig, och sedan fått sitt körkort....
Det praktiska slapp han som falang, hur det praktiska går till här vet jag inte med säkerhet, mer än att min fru fick köra inom ett inhägnat område, och en gång komma ut på landsvägen och köra 5 minuter, men hon gjorde inte en endaste sekund bakom ratten inne i stans trafik, innan hon fick sitt körkort...
När körkortet för henne som thai var i hamn, så kan jag säga att jag aldrig i hela mitt liv sett en mer oerfaren, mer outbildad trafikant i hela mitt liv... Mycket bättre nu, men det känns lite visset faktiskt att denna nationens förare skall träna sig i att köra i trafiken, allt medans dom mördar varandra p.gr.a. att dom är välrdelösa outbildade chaufförer...