Endoo har helt rätt,,, missade det pappret med immigration. Dock så har det visat sig nu i Thailand att inte alla immigration-kontor överhuvudtaget bryr sig att utfärda detta papper,,, läs Khon Kaen.....
Istället, eller som alternativ om problem, så går man istället till Amphoe-kontoret, pratar med den ansvarige där som sedan utfärdar det papper som intygar att man bor där man påstår att man bor. Detta papper godkänns utan några betänkligheter utav Körkortskontoret här.
Angående "Gula Boken"så är det faktiskt lite olika beroende på var man bor. Jag själv bor uppe i Isaan. jag är folkbokförd i huset som vi äger, och därför så finns jag registrerad i den "gula boken". Bor Svarre här uppe, så kan han agera som jag säger, inte alla bor ju nere i Pattaya, Bangkok eller Phuket.
Sjukintyget kostar 100 baht på sjukhusen (3st) här och går jag till min klinik där min läkare finns, så betalar jag 20 baht......
Pratet om internationellt körkort förstår jag inte alls. Bor du i Thailand vilket är kravet för att få thaikörkort, så är det olagligt att köra med internationellt körkort här. Det räcker MER ÄN VÄL med ditt vanliga svenska körkort.Precis som jag säger. Följ de råd jag gav ditt, och glöm för all del inte översättningen av alla dina dokument, samtliga skall vara översatta till thai.
Till sist, du skall ha ett 1 års uppehållstillstånd (baserat på retirement eller marriage eller liknande) för att kunna få thaikörkort. Körkortet gäller 1 år. man förlänger sedan och nu kommer det konstiga i kråksången... Jag själv fick EJ förlängt med mer än 1 år i taget. jag frågade varför flera gånger. För jag har hört ifrån flera håll att dessa killar hade förlängt sina körkort med 5 år.... Jag vet tyvärr inte svaret, bluff eller sant...
Lycka till....