Korkort MC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

svarre

Gäst
Hur skaffar jag ett THAI mc KORT FOR EN 110CC Honda Har Svenskt korkort for bil och tung lastbil ( B,C C ) . mvh Svarre

Så här skulle jag göra.

Steg 1: Åk till immigration och säg att du behöver "intyg" för att ta kökort. Då får du se vad de säger. Eftersom det varierar är det bättre att inte spekulera mer utan faktiskt åka dit. Du kan som sagt behöva styrka boende och det kan du i så fall göra genom att be den du hyr hus av om du nu hyr, att få en kopia på registreringen, vilket inte är från en gul bok ;)

2: För att underlätta att få körkortet om du får pappret från immigration är att du sen har ett internationellt körkort, då slipper du göra ett par prov. Dock har du ju inte A behörighet så om du inte planerar att samtidigt ordna B körkort kan du ju lika bra skippa internationellt eftersom det då inte gynnar dig för A behörigheten du inte har.

3: När du tar dig till den plats där du kan ordna körkort ska du (kan som regel alltid ordnas runt knuten på plats) ha kopia på pass och och på sidan som visar datumet när dit uppehållstllstånd går ut. Du ska också innan ha ordnat läkarintyg som vad jag vet kostar 200 bath på skuhus eller klinik.

Se till att kom tidigt annars lär du få återvända dagen därpå.

"legolas " sa:
Endoo har helt rätt,,, missade det pappret med immigration. Dock så har det visat sig nu i Thailand att inte alla immigration-kontor överhuvudtaget bryr sig att utfärda detta papper,,, läs Khon Kaen.....

Istället, eller som alternativ om problem, så går man istället till Amphoe-kontoret, pratar med den ansvarige där som sedan utfärdar det papper som intygar att man bor där man påstår att man bor. Detta papper godkänns utan några betänkligheter utav Körkortskontoret här.

Angående "Gula Boken"så är det faktiskt lite olika beroende på var man bor. Jag själv bor uppe i Isaan. jag är folkbokförd i huset som vi äger, och därför så finns jag registrerad i den "gula boken". Bor Svarre här uppe, så kan han agera som jag säger, inte alla bor ju nere i Pattaya, Bangkok eller Phuket.

Sjukintyget kostar 100 baht på sjukhusen (3st) här och går jag till min klinik där min läkare finns, så betalar jag 20 baht......

Pratet om internationellt körkort förstår jag inte alls. Bor du i Thailand vilket är kravet för att få thaikörkort, så är det olagligt att köra med internationellt körkort här. Det räcker MER ÄN VÄL med ditt vanliga svenska körkort.Precis som jag säger. Följ de råd jag gav ditt, och glöm för all del inte översättningen av alla dina dokument, samtliga skall vara översatta till thai.

Till sist, du skall ha ett 1 års uppehållstillstånd (baserat på retirement eller marriage eller liknande) för att kunna få thaikörkort. Körkortet gäller 1 år. man förlänger sedan och nu kommer det konstiga i kråksången... Jag själv fick EJ förlängt med mer än 1 år i taget. jag frågade varför flera gånger. För jag har hört ifrån flera håll att dessa killar hade förlängt sina körkort med 5 år.... Jag vet tyvärr inte svaret, bluff eller sant...

Lycka till....

Saker varierar som sagt en del i Thailand :)

Pratet om internationellt körkort vilket är giltigt körkort ihop med orginal körkortet gör så du inte behöver köra upp eller skiva teori för de behörigheter du redan har tagit i Sverige. Så fungerar det åtminstone på Koh Samui och på flera andra platser. Har du inte det saknar du i Thailagen körkort och får ta den långa vägen.

De 200 bath för hälsounderkökning är standard på Samui oavsett nationalitet.

Det är ju som sagt så att det mesta har sina variationer och här finns nu 2 variationer för TS att ta del av. ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
1
Visningar
1 K
Phirawan
P

Tillbaka
Topp