Körkort och trafikskolor i Thailand

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när @Jonas skrev om körkortsutbildningen i Pattaya. Uppe hos oss i Isaan finns mig veterligen ingen utbildning alls, det är bara att köra upp och göra teoriprovet på en dator.

Vad har ni för erfarenheter av detta?

I Chiang Mai lämnade jag in de efterfrågade dokumenten (tillsammans med mitt Internationella körkort) åsattes för ett färgtest och sedan var det klart. Ifjol efter ett år så fick jag det förlängt med 5 år. Aldrig teori och aldrig praktiskt prov. Däremot min norska kompis han fick göra testet...hm och missade 2 gånger...lite problem med engelskan.....tror jag. Men jag vill minnas att han inte kunde styrka, med ett Internationellt körkort.

Min fru tog körkort i Chonburi Town ved en körskola för 1 år sen . Och teoriprovet för nytt körkort
i Thailand har skärpts till från 2 maj 2014 är det slumpet urval på 50 frågor av 1000 .
Minsta antalet rätt för godkänd är 45 ,det är 90 %
Samtliga 1000 frågor fins på trafikverkets hemsida , Tyvärr bara på Thai än så länge .

http://www.dlt.go.th/th/sara/knowledge-for-lic-test.pdf

Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när @Jonas skrev om körkortsutbildningen i Pattaya. Uppe hos oss i Isaan finns mig veterligen ingen utbildning alls, det är bara att köra upp och göra teoriprovet på en dator.

Jaaah men de har ju en körskola mitt emot Non Song ca. 1,5 mil före Udon-Thani, om man kommer från Khon Kaen sidan, alltså väg nummer 2. Höger sida på stora vägen. Den har funnits i flera år nu.

Klart man bara kan köra upp och göra provet. Det kan du göra i Sverige med om du kan köra bil och kan teorin.
Körskola i Sverige är väl ingen statlig inrättning?
Samma här det är privata körskolor, frugan skall inte köra våran bil utan någon förkunskap i bilkörning.

Min gumma tog sitt korkort i gar ,1 veckas korning pa skolan . 5,500 thbt , lasning hemma , hade kort med mig i tva manader , Klarade forsta uppkorningen , 5 fel av 70 teorifragor ,riktigt svara dessutom , massor med kuggfragor .
Hamtar lappen pa Trafficoffice i morgon :thumbsup:

Jaaah men de har ju en körskola mitt emot Non Song ca. 1,5 mil före Udon-Thani, om man kommer från Khon Kaen sidan, alltså väg nummer 2. Höger sida på stora vägen. Den har funnits i flera år nu.
Detta hade jag ingen aning om. Men har trafikskolan några elever när det är skitenkelt att klara av ett prov genom att stoppa mellan några koner och backa in mellan några och göra detsamma?

Så enkelt var det för frugan i varje fall. Jag var själv med och upplevde den stora händelsen. Helt sanslöst, behöver jag säga att hon klarade det?
Just därför jag sa att jag tror inte ni har någon trafikskola ;)
Har väl annan kundkrets här i turistgettona, eller civilisationen same same ;)

Just därför jag sa att jag tror inte ni har någon trafikskola ;)
Har väl annan kundkrets här i turistgettona, eller civilisationen same same ;)

Kanske man skall ha en viss kunskap har , folk i Isaan ar ju obildbara .....;) Lika bra att ge dem lappen mot en muta ........ Kan ju i alla fall inte ratta en bil

Det blev en fel :" SKRIV " Youtube Ta körkort bil & mc Thailand ,
Här visas en film om körkort i Thailand

Här på foto ser du min granne som är Polis , och kör Polis bil till dagen i många år .
För 6 månar sedan sa jag till min fru : ta 10 timmar på körskola och träna dig i trafiken för du
kör ny bilen . Och hennes lärare på körskolan berätta om Polis käring utan körkort , hon hade
panik för att få körkort , och hon tog 10 timmar på körskola , men måtte vänta en månad på
teori prov , som alla andra .

P1070249.JPG

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L
Svar