körkort Thailand

• Trådstartare Trådstartare ingo17
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I

ingo17

Gäst
Hej samtliga! har bott här sen 2003 och aldrig haft problem med polisen och svenskt körkort, igår stoppade de mig och sa jag skulle till polisstationen för betala böter,körkortet svenskt gällde ej?? jag gav polisen 200 bth och fick köra vidare.
Någon som vet exakt vad som gäller med körkort i Thailoand, menar gäller ej svenskt körkort här?
Ha det gott alla

"Det svenska körkortet måste ersättas med ett inhemskt dito då det förstnämnda endast är giltigt i tre månader från ankomstdagen. Att ansöka om thailändskt körkort kräver följande:

* Befintligt internationellt körkort
* Pass (inkl visum)
* Passfoto
* Hälsointyg
* Intyg från immigrationsmyndigheten som styrker den sökandes adress
* 105 Baht i avgift

Det första thailändska körkortet gäller i ett år. Därefter förnyas körkortet vart femte år."

Det där står på taxzero.se

Svenskt körkort gäller och gäller inte. Det beror på vilken polis som stoppar dig. Att du över huvudtaget fick köra viidare tyder på att polisen som stoppade dig tjänade en egen slant. Antar att du inte fick något kvitto.
I vissa städer fungerar det kanon, t ex Pattaya och Bangkok. Blev själv stoppad av polis i BKK för att köra utan bälte. När han såg mitt svenska körkort sa han: 'Så du kör runt utan internationellt körkort'. Ja, sa jag och mer var det inte med det. Däremot fick jag böta astronomiska 200 baht för bältesmissen. Vad kostar det i Sverige idag? 1.000:-?
Om du vill vara garderard kompletterar du ditt körkort med ett internationellt men det har ju en tidsbegränsning.
För att skaffa thaikörkort går du till svenska konsulatet eller ambassaden och beäger en översättning av ditt körkort till thailändska. DU måste INTE ha internationellt körkort om du väljer detta alternativ.
Sedan går du till en allmänläkare som tar ditt blodtryck och lyssnar på andningen. Tar 2 minuter och kostar 100 baht.
Om du har en Tabien Bahn (bevis på att du bor på en viss adress) behöver du inte gå till immig.myndigheten.
Med dessa papper plus ditt pass och nytaget foto går du till körkortsmyndigheten och ställer dig snällt i den ofta dagslånga kön.
När det blir din tur får du testa ditt färgseende samt göra en reaktionstest och en avståndsbedömningstest. Ingen av dom är svår om du inte har problem av något slag förståss.
Tänk på att du måste ansöka om två körkort, dels för bil men också för motorcykel om du har för avsikt köra motorcykel. Det får du endast om ditt svenska körkort godkänner motorcykelkörning.
Kostnaderna totalt är betydligt högre än 105 baht. Konsulatet tar betalt, kortet kostar pengar, läkaren tar betalt och avgiften för körkortet är högre, har för mig det kostade, dubbel om du tar för både bil och MC.
Första gången gäller ditt körkort 1 år. När du ansöker för en förlängning är det lätt att missa alla regler och då får du bara för ett ytterligare år, annars 5 år.

Har tagit körkort här, var inga problem förutom allt papper som vanligt. Dom ville ha fotokopia på mitt Svenska körkort fotokopia på mitt internationella , läkarintyg, adress i Thailand sen fick jag sätta mig i en stol med två pedaler framför och trycka på höger pedal så en grön lampa lyste sen slocknade den och en röd lampa tändes då skulle jag trycka på den vänstra pedalen, detta upprepades två gånger sen var det klart, tog 10 min. och jag hade ett nytt Thaikörkort i handen. Tror mitt treåriga barnbarn klarat uppkörningen.

Tack för verkligt tydliga svar gällande körkort. Ok måste väl ställa mig i kön en dag.

hej.
Jag har inte intrnasjonellt körkort. Det tok meg en halv timma å få thailänsk körkort. Jag måtte räsa till den Norska ambasaden i Bangkok å få en bekreftelse på mitt norska kjörkort. Tillbaka i Sikiho ville dom ha bekreftelsen, mitt norska körkort, pass, visum och min frus husbok. Derefter blev det nogra reaksjons ock färgtester. Inte kjörning. Lite fotografering och vips var det klart med båda bil och motorsykkelkörkort. I Norge hadde jag kun kjörkort for lett motorsykkel, men her får jag ochså kjöra tung. At gå vägen om ambassaden tror jag är det viktigaste, så at du får stempel och utskrift från svenska körkortregisteret. Första gången får du for ett år, senn fem år av gången. Lycka till.
Hälsningar Spinks

Hej!
Vart vänder jag mig om jag vill ha kontakt med Thailänska körkortsmyndigheten för förnyelse till mitt Thalänska körkort.
Mitt nuvarande körkort går ut 10 juli i år

De gör du i den provinsen du ska vara i tex..
de går bra på alla större orter

glimten66

Ja, det är lite "lokalt" och vilken Polis som stoppar en! själv har jag visat Svenskt körkort o dom bara tittat och sen lett vänligt och sagt Ok! och även mött någon "sur" som sagt det inte var Ok! då har jag tagit fram Internationellt körkort! och då inga problem! fast vid nått tillfälle, blivit påpekad, att det var för Gammalt!! då har det vart bot,med 200 Bht (och ej mot kvitto) ...var du än gör! protestera aldrg! utan betala och var Glad, så ordna sej Allt ;)

Helt ratt, samma for mig.

Har blivit stoppad en gang, visade det internationella korkortet och sen var allt OK. Det galler att le. :)

Berralund :wai:

Både jag och min man har ansökt om internationella körkort nu inför Thailandsresan, då vi planerar att resa runt i Thailand med bil ;D
Ska bli riktigt roligt med en roadtrip! :nod:

:wai:

Hahahaha...ja den taktiken funkar också, det tråkiga är om man råkar bli stoppad ofta eller nåt, det går åt pengar då och betala böter är inte min favoritsyssla direkt ;D
Så vi bestämde oss att ha internationella körkort för säkerhets skull :nod:

:wai:

Femme, det är klokt att ha internationellt körkort. Man kan ju ha mycket roligare för Bahten än att betala böter. Är man dessutom medlem i Motormännen så får man en hyfsad rabatt. Kör man bara in på ett Testcenter så får man kortet direkt. :nod:

Lycka till med körningen!!

Har ni tänkt på att om det händer en olycka, och ni inte har giltigt körkort så betecknas det som olovlig körning. Det betyder att ni får ett återbetalningskrav från försäkringsbolaget, för de omkostnader de haft.

Precis, Rune!

Och olycksrisken är ju ganska påtaglig i Thailand. Det är väl nästan alltid så att det är Farangens fel i polisens ögon. >:(

Jag skulle aldrig få för mig att köra i Bangkok t ex.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L