Svenskt körkort gäller och gäller inte. Det beror på vilken polis som stoppar dig. Att du över huvudtaget fick köra viidare tyder på att polisen som stoppade dig tjänade en egen slant. Antar att du inte fick något kvitto.
I vissa städer fungerar det kanon, t ex Pattaya och Bangkok. Blev själv stoppad av polis i BKK för att köra utan bälte. När han såg mitt svenska körkort sa han: 'Så du kör runt utan internationellt körkort'. Ja, sa jag och mer var det inte med det. Däremot fick jag böta astronomiska 200 baht för bältesmissen. Vad kostar det i Sverige idag? 1.000:-?
Om du vill vara garderard kompletterar du ditt körkort med ett internationellt men det har ju en tidsbegränsning.
För att skaffa thaikörkort går du till svenska konsulatet eller ambassaden och beäger en översättning av ditt körkort till thailändska. DU måste INTE ha internationellt körkort om du väljer detta alternativ.
Sedan går du till en allmänläkare som tar ditt blodtryck och lyssnar på andningen. Tar 2 minuter och kostar 100 baht.
Om du har en Tabien Bahn (bevis på att du bor på en viss adress) behöver du inte gå till immig.myndigheten.
Med dessa papper plus ditt pass och nytaget foto går du till körkortsmyndigheten och ställer dig snällt i den ofta dagslånga kön.
När det blir din tur får du testa ditt färgseende samt göra en reaktionstest och en avståndsbedömningstest. Ingen av dom är svår om du inte har problem av något slag förståss.
Tänk på att du måste ansöka om två körkort, dels för bil men också för motorcykel om du har för avsikt köra motorcykel. Det får du endast om ditt svenska körkort godkänner motorcykelkörning.
Kostnaderna totalt är betydligt högre än 105 baht. Konsulatet tar betalt, kortet kostar pengar, läkaren tar betalt och avgiften för körkortet är högre, har för mig det kostade, dubbel om du tar för både bil och MC.
Första gången gäller ditt körkort 1 år. När du ansöker för en förlängning är det lätt att missa alla regler och då får du bara för ett ytterligare år, annars 5 år.