Kramar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
[/b]Hej!

Var i Thailand för en månad sedan.
Jag och min sambo träffade en Thailändare där nere och trots att han bara kunde knackig engelska och vi ingen Thailändska så blev vi bra vänner.
När vi skulle åka hem så gav vi honom varsin kram och han såg mer eller mindre chockad ut he, he..
Kramas man inte på samma sätt i Thailand som här i Sverige?

Jätte tacksam för svar!

Annan kultur

Generellt så visar man ingen kärlek offentligt, inte ens till sin kille/tjej !
Väldig sällan men ser thaier pussas eller kramas. Inte ens i filmer på tv visas kärlek... Personligen tycker jag är lite konstigt eftersom thaierna annars är så öppna och lätta att få kontakt med.

Jag har varit tillsammans med min thaitjej i över 5 år och trots det så rodnar hon om svärmor ser på då jag ger henne en puss på kinden.

Lite lustigt !

He, he... Stackars vår vän..
Tur att han fortfarande pratar med oss.. :)

Gör man en Wai (är det hälsningen då man sätte ihop händerna?) även till de som är muslimer i Thailand?
Han är nämligen muslim och jag såg aldrig att han gjorde en sådan hälsning.

Hoppas att han förstår att vi bara menade väl och att vi kramade honom för att vi tycker om honom... He, he.. han tycker säkert vi är hel knasiga... :p

Ja, ja..
Så man ska göra en wai i stället. Ska komma ihåg det tills nästa gång.

Tack!

Ja det där med fysiska känsloyttringar är inte helt lätt. När tjejen kom till Sverige så reagerade hon lite på hur folk kramades, pussades och hånglade vart man än vände sig. En del kan ju ofta gå rätt långt även i det offentliga.
Nu har hon vant sig lite och reagerar inte så mycket.

När vi är i Thailand så håller vi, som mest, hand och kanske en liten kram, man jag har inga större problem med det.
När jag träffade hennes vänner så skakade vi hand men med hennes föräldrar så kör jag med en artig wai istället.

// G

Hahaha!

Det stämmer bra. Jag har svårt för slapp-fisk handskakning så nu blir det mest wai för mig.
I Thailand så kan jag köpa det, då handskakning inte är standard, men att skaka hand med en svensk person som helt verkar saknar muskler i handen är snudd på irriterande.

// G

Tack så mycket för era komentarer.
Har blivit lite klokare tror jag. :smirk:

Han skakade hand med oss, och det var ett fast grepp han tog. Inte någon "lam fisk" handskakning inte utan ett vanligt "västerländsk" handskskning.
(Han är yngre än oss och han gjorde aldrig någon Wai-hälsning till oss).

Tänkte på det här med att de visar känslor genom att tex önska en sång eller ge bort något.
Han köpte en present till oss strax innan vi skulle åka hem. Vi vart bägge väldigt glada för den. Men jag känner mig nu ännu gladare när någon (vem det nu var) förklarade att det är så de visar att de tycker om varandra. :):nod::)

Han sa också, "You good", "Me like you" och "I thank you very much". Så det kunde han säga iaf. Fast det är kanske just det där med att säga att man älskar någon som är extra känsligt...

:p

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp