Krav på flygbiljett vid visumansökan till Sverige/Schengen???

• Trådstartare Trådstartare Rishi
  • Start datum Start datum

R

Rishi

Gäst
Jag har läst på många ställen att kravet på flygbiljett vid ansökningstillfället för besöksvisum till Sverige är borttaget.
Idag avkrävdes ett sådant biljettbevis på VFS Global i Bangkok.

(Visserligen hade hon glömt personbeviset från mig hemma vilket var skäl att nekas ansöka i sig. Bara att vända hem 8 tim för stackarn. Hade jag vetat så är det ju en smal sak att maila en pdf på några sekunder. Trist att de inte bistår med att hjälpa folk bättre.)

Inför nästa försök är det ju viktigt att veta om det finns ett krav på flygbiljett eller ej?
Är det nån som vet?

Jag har läst på många ställen att kravet på flygbiljett vid ansökningstillfället för besöksvisum till Sverige är borttaget.

(Visserligen hade hon glömt personbeviset från mig hemma vilket var skäl att nekas ansöka i sig. Bara att vända hem 8 tim för stackarn. Hade jag vetat så är det ju en smal sak att maila en pdf på några sekunder. Trist att de inte bistår med att hjälpa folk bättre.)

Inför nästa försök är det ju viktigt att veta om det finns ett krav på flygbiljett eller ej?
Är det nån som vet?
Dom tog bort det kravet på besöksvisum skall ju bara vara på turistvisum du behöver biljett bokning, hon har inte sökt fel och kryssat i turistvisum så det blivit missförstånd för där behövs fortsatt biljettbokning om dom inte ändrat igen?

Kollar på swedenabroad nu och är fortsatt inget biljettbokningskrav på besöksvisum bara på turistvisum.

Har också läst att detta krav ska vara borttaget, en godkänd försäkring däremot är det krav på.

...samt vid besök så måste man visa upp medel för uppehälle och resa hem. Vem som står för kulorna spelar ingen roll bara den personen kan intyga att dom har medel.

Inget biljett krav som sagt.

VFS Global är inte speciellt trevliga eller hjälpsamma. Dom talade nedvärderande till svärmor men min fru hörde vad dom sa och sa ifrån bestämt att så behandlar men inte människor. VFS Global fick sig ett par samtal på vägen hem också.

Jag tycker frugan gör rätt i att inte tolerera dessa översittar fasoner som så många thailändare är vana vid.

Jag har hjälpt 3 damer med visum till Sverige visserligen på Sv. Amb. men dom har aldrig begärt att man ska ha flygbiljett varken vid ansökan eller uthämtning av visum.
Roger Jag har läst på många ställen att kravet på flygbiljett vid ansökningstillfället för besöksvisum till Sverige är borttaget.

Är det nån som vet?

Dom tog bort det kravet på besöksvisum skall ju bara vara på turistvisum du behöver biljett bokning, hon har inte sökt fel och kryssat i turistvisum så det blivit missförstånd för där behövs fortsatt biljettbokning om dom inte ändrat igen?

Det kan vara problemet. Men eftersom jag måste skicka inbjudan, lönespecifikationer mm är det inte automatiskt besöksvisum? Vad är skillnaden om båda avser endast 90 dagar?

Jag skrev skrev också till VFS Global och undrade bl a om det inte var deras uppgift att hjälpa människor snarare än att försvåra. Kopia till ambassaden.

Vill nu inte riskera att något trist inträffar igen och en ny lång resa förgäves för henne. Jag åker ner nästa vecka och bistår och tar en semestertur söderut samtidigt. :)

Det kan vara problemet. Men eftersom jag måste skicka inbjudan, lönespecifikationer mm är det inte automatiskt besöksvisum? Vad är skillnaden om båda avser endast 90 dagar?
Nej du kryssar ju i visum ansökan vilken typ av visum, har hon kryssat i turist visum så kräver dom biljett bokning.
Inget som går per automatik.

Vi fick igår lära oss den hårda vägen att Thai Airways kräver tur och retur biljett för att som thailändare besöka Sverige. Jag förstod inte varför då jag har garanterat att stå för alla omkostnader. Personen i check in vägrade prata med oss och behandlade mor och svärfar som lägre stående varelser på klassiskt thai manér.

Enligt den information som jag hittills hittat på Thai Airways hemsida ska det inte vara några problem att resa på enkelbiljett. Vad har ni andra för erfarenhet?

Hur som helst så köpte jag en biljett och hämtade dom på Arlanda i morse.

Vi fick igår lära oss den hårda vägen att Thai Airways kräver tur och retur biljett för att som thailändare besöka Sverige. Jag förstod inte varför då jag har garanterat att stå för alla omkostnader. Personen i check in vägrade prata med oss och behandlade mor och svärfar som lägre stående varelser på klassiskt thai manér.

Enligt den information som jag hittills hittat på Thai Airways hemsida ska det inte vara några problem att resa på enkelbiljett. Vad har ni andra för erfarenhet?

Inte helt ovanligt att flygbolagen kräver returbiljett då flygbolaget får stå för returkostnaderna om dom inte kommer in.
Jag får alltid ha med mig ett garantibrev från rederiet båda vägar att dom står för alla kostnader som kan uppstå.
Men att du som privatperson lovar att stå för dom kostnaderna muntligt väger nog 0.

Inte helt ovanligt att flygbolagen kräver returbiljett då flygbolaget får stå för returkostnaderna om dom inte kommer in.
Jag får alltid ha med mig ett garantibrev från rederiet båda vägar att dom står för alla kostnader som kan uppstå.
Men att du som privatperson lovar att stå för dom kostnaderna muntligt väger nog 0.

Jag hade skriftligen garanterat vid visumansökan att jag står för alla kostnader. För check in personalen går det ju inte det att utläsa vad jag har garanterat av visumet i passet.

Anledningen till att vi inte köpte tur och retur från början var att dom vet inte hur länge dom vill stanna. Vi kunde köpt öppna biljetter men dom är så dyra så valet föll på enkelbiljetter.

Jag hade skriftligen garanterat vid visumansökan att jag står för alla kostnader. För check in personalen går det ju inte det att utläsa vad jag har garanterat av visumet i passet.

Anledningen till att vi inte köpte tur och retur från början var att dom vet inte hur länge dom vill stanna. Vi kunde köpt öppna biljetter men dom är så dyra så valet föll på enkelbiljetter.
Ja men som sagt ditt ord som privatperson väger ju ingenting hade det gjort det hade ju jag med kunnat garantera varje gång att jag kommer stå för kostnaderna när jag skall flyga
Kommer dom inte in och du vägrar betala är det inget flygbolaget kan göra med ditt skriftliga intyg. Flygbolaget är skyldiga att stå för och ordna returesan och kostnaden går då på dom.

Ja men som sagt ditt ord som privatperson väger ju ingenting hade det gjort det hade ju jag med kunnat garantera varje gång att jag kommer stå för kostnaderna när jag skall flyga
Kommer dom inte in och du vägrar betala är det inget flygbolaget kan göra med ditt skriftliga intyg. Flygbolaget är skyldiga att stå för och ordna returesan och kostnaden går då på dom.

Helt okej för mig men informera då den policyn så man slipper denna situation. Man måste ju på hyfsat enkelt sätt kunna läsa sig till den infon. Vi har vänner som åkt på enkelbiljett utan problem dock inte med Thai Airways.

Man lär så länge man lever :)

Helt okej för mig men informera då den policyn så man slipper denna situation. Man måste ju på hyfsat enkelt sätt kunna läsa sig till den infon. Vi har vänner som åkt på enkelbiljett utan problem dock inte med Thai Airways.

Man lär så länge man lever :)
Ja det skiljer sig på bolag och dom gånger jag flygit med Thai är nog dom få gånger jag fått visa upp det intyget.
En kollega ombord som bor i Fillipinerna säger att det är samma problem med Emirates han har problem att komma med även med intyg från rederiet och har fått köpt avbokningsbar flygbiljett för att få komma med.

Ja det skiljer sig på bolag och dom gånger jag flygit med Thai är nog dom få gånger jag fått visa upp det intyget.
En kollega ombord som bor i Fillipinerna säger att det är samma problem med Emirates han har problem att komma med även med intyg från rederiet och har fått köpt avbokningsbar flygbiljett för att få komma med.

Man kan ju undra varför Thai Airways säljer biljetter som inte går att "använda". Hur svårt kan vara att skriva "Vi kräver tur och returbiljett under följande omständighe

Man kan ju undra varför Thai Airways säljer biljetter som inte går att "använda". Hur svårt kan vara att skriva "Vi kräver tur och returbiljett under följande omständighe
Ja jag håller med dig, som sagt jag klassar bolaget som dom i botten, frugan och sonen höll på att inte komma med inrikesflyget med Thai till khon kaen för man måste ha med kreditkortet som det köpts med och visa upp vid incheckning. Jag hade köpt biljetten.

Ja jag håller med dig, som sagt jag klassar bolaget som dom i botten, frugan och sonen höll på att inte komma med inrikesflyget med Thai till khon kaen för man måste ha med kreditkortet som det köpts med och visa upp vid incheckning. Jag hade köpt biljetten.

Ja just den har dykt på en gång då jag skulle köpa en inrikesbiljett till frugan. Förstår inte alls, biljetten är betald, vem betalat kvittar väl.

Jag har varit väldigt nöjd hittills med Thai Airways men får nog börja titta åt annat håll. Att personalen behandlar vissa kunder sämre än hundar ogillas starkt.

Så om jag efter jag har köpt biljetten tappar bort kreditkortet . Det är faktiskt en situation som kan inträffa när det går någon dag mellan biljettköp och resa. Tar alltid en utskrift när jag köper biljett över nätet, och en på bokningsbekräftelsen.

För Svenska medborgere somreser till Sverige har de säkert inga problem med. men för Thais kan det bli omedelbar återresa om gränspolisen inte godkänner dina garantier. Har man en returbiljett så visar man att man tänker åka tillbaka. Deras besöksvisum grundar sig på uppgifter om din inkomst föregående år +ev.vad du hade på banken vid en viss tid. Efter det kan mycket hända fram tills de skall åka hem( t. ex ni blir ovänner och du inte vill betala biljetten, eller blivit av med jobbet och spelat bort dina pengar på poker). Då får bolaget bekosta deras hemresa och sänt vill de skydda sig för.Ytterligare ett troligt skäl kan vara att de inte vill att återresan skall ske med ett annat bolag. Fruktansvärda tanke är att de kan få för sig att ett annat bolag kan vara förmånligare att resa med.

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
3 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp