Kreditkortsförmåner, kreditkort Thailand.

PanPan

Forumveteran
Nu har dom MC. Dom slutade med Visa för regeringen ville att dom skulle ancända SCOBBY Pay eller vad det hette. Enligt vad banken sa, men dom satt att det skulle bli MC om ett par månader och jag har bytat nu ovj fivk MC
Kreditkort så har dom både VISA och MC.
Debit card så MC.

jag har ett VISA kreditkort och ett MC kreditkort från bangkokbank.

Och ett MC debit card.
Debit card är ju det vanliga man får med kontot, ett bankomatkort och betalkort utan kredit och utan namn på.

Kreditkort får man ansöka om på banken och ansökan tar ca 1 månad.

Debit cards.

Kreditkort.

PeterSfa

Forumräv
Kreditdelen är helt ointressant för min del.
Men om du kollar på kortet ja länkar så ingår resesjukförsäkring, reseolycksfallsförsäkring och mycket annat.
Sen finns det flera saker du inte kan göra med debit card.
Internet handel.
Boka hotell och flygbiljetter på internet.
Dom hotell som kräver kort godtar inte debit card som garanti.
Handel med kreditkort ger dig mycket rabatter i Thailand tex. 10% på flera butiker inne på central.
Finns många fördelar kreditdelen är helt ointressant annars för min del.
En mindre protest. Jag har SCB debit kort.
Internethandel fungerar alldeles utmärkt. Även på europeiska och amerikanska siter.
Det accepteras också av Paypal och Google Play, så jag har ännu inte hittat en e-handelsida som inte accepterar SCB debit.
Boka hotell. Njae, mittemellan. I maj när jag besökte Bangkok bokade hotellet med mitt debitkort. Det var accepterat, men jag fick ett email som sade att jag måste betala omedelbart jag ankom hotellet. Det var från bokningssiten.
Jag skickade email direkt til hotellet för att verifiera eftersom jag fick det "luriga" beskedet från bokningssiten och fick svar tillbaks att de accepterat bokningen. Det är alltså inte helt klockrent med debitkort, men fungerade i mitt fall.

Även svenska debitkort fungerar för ehandel. Iaf Nordea Electron och Handelsbankens frikort som jag själv provat med.

PanPan

Forumveteran
En mindre protest. Jag har SCB debit kort.
Internethandel fungerar alldeles utmärkt. Även på europeiska och amerikanska siter.
Det accepteras också av Paypal och Google Play, så jag har ännu inte hittat en e-handelsida som inte accepterar SCB debit.
Boka hotell. Njae, mittemellan. I maj när jag besökte Bangkok bokade hotellet med mitt debitkort. Det var accepterat, men jag fick ett email som sade att jag måste betala omedelbart jag ankom hotellet. Det var från bokningssiten.
Jag skickade email direkt til hotellet för att verifiera eftersom jag fick det "luriga" beskedet från bokningssiten och fick svar tillbaks att de accepterat bokningen. Det är alltså inte helt klockrent med debitkort, men fungerade i mitt fall.

Även svenska debitkort fungerar för ehandel. Iaf Nordea Electron och Handelsbankens frikort som jag själv provat med.
Nu är inlägget du kommenterade rätt gammalt, debit card jag hade då, hade inget nummer eller namn på och svårt att handla på nätet då.
Mitt debit card jag har nu har nummer på men det hade jag inte på mina debit card när inlägget skrevs.

PeterSfa

Forumräv
Nu är inlägget du kommenterade rätt gammalt, debit card jag hade då, hade inget nummer eller namn på och svårt att handla på nätet då.
Mitt debit card jag har nu har nummer på men det hade jag inte på mina debit card när inlägget skrevs.
Aha, extremt gammalt kort då.
Sedan gott och väl 2005 har jag använt de svenska debitkorten för e-handel så det är inget nytt.
Banken menade att det egentligen bara är två skillnader mellan debet och kredit. Att kredit ger dig kredit ja, men också att de fungerar i de gamla kortdragarna eftersom nummer och namn är präglat. Debetkorten har tryckt text. Ja, och att du har försäkringar och köpskydd kopplat till kredit också.
Vad gäller thai debetkort vet jag inte när de började använda nummer på debetkorten, jag är ju bara inne på andra året här nere.
Aha, ett stället tar inte debetkort. Parkeringen under Åhlens i Stockholm. De vägrar acceptera debitkort, bara kredit gäller.
Man måste gå över gatan och ner fyra våningar i ett annat garage och pynta kontant och sedan gå tillbaks till bilen. Om man inte har kreditkort.

PanPan

Forumveteran
Aha, extremt gammalt kort då.
Sedan gott och väl 2005 har jag använt de svenska debitkorten för e-handel så det är inget nytt.
Banken menade att det egentligen bara är två skillnader mellan debet och kredit. Att kredit ger dig kredit ja, men också att de fungerar i de gamla kortdragarna eftersom nummer och namn är präglat. Debetkorten har tryckt text. Ja, och att du har försäkringar och köpskydd kopplat till kredit också.
Vad gäller thai debetkort vet jag inte när de började använda nummer på debetkorten, jag är ju bara inne på andra året här nere.
Aha, ett stället tar inte debetkort. Parkeringen under Åhlens i Stockholm. De vägrar acceptera debitkort, bara kredit gäller.
Man måste gå över gatan och ner fyra våningar i ett annat garage och pynta kontant och sedan gå tillbaks till bilen. Om man inte har kreditkort.
Har du handlat på nätet med ditt Thai debit card?
Har du nåt namn på ditt Thai debit card?
Jag har inget namn på mitt debit card, vad skriver du i fältet där namn skall fyllas i?
Jag har inte kunnat handla på nätet med dom korten innan?
Och det gäller Thaikort då, tråden handlar om Thaikort.
På kreditkort här nere får jag med mitt namn på, mina debitcard är namnlösa.

Nu har jag inte testat handla med mina Thaidebit card på nätet på par år men gick inte då.
Kanske funkar idag?

PanPan

Forumveteran
Vilket som förmånerna i butiker som rabatter etc gäller kreditkort, inte debit card.
Har vart på ställen även debit card gett rabatt dock lägre än kreditkortet.

Och det handlar då om Thailändska kort.

PeterSfa

Forumräv
Har du handlat på nätet med ditt Thai debit card?
Har du nåt namn på ditt Thai debit card?
Jag har inget namn på mitt debit card, vad skriver du i fältet där namn skall fyllas i?
Jag har inte kunnat handla på nätet med dom korten innan?
Och det gäller Thaikort då, tråden handlar om Thaikort.
På kreditkort här nere får jag med mitt namn på, mina debitcard är namnlösa.
Jag har handlat på nätet med mitt Thai SCB debetkort ja. Och jag använde den när jag bokade hotellet i Maj.
Nej intet namn, bara ett nummer.
Jag skriver mitt namn i fältet för namn på e-handelssidan. Jag vet vilket namn jag registerat kortet i, behöver inte läsa det på kortet.
Lazada handlar jag regelbundet mina grejer för pipor. Ebay handlar jag annan elektronik. Allt med mitt thai debetkort.

PanPan

Forumveteran
Jag har handlat på nätet med mitt Thai SCB debetkort ja. Och jag använde den när jag bokade hotellet i Maj.
Nej intet namn, bara ett nummer.
Jag skriver mitt namn i fältet för namn på e-handelssidan. Jag vet vilket namn jag registerat kortet i, behöver inte läsa det på kortet.
Lazada handlar jag regelbundet mina grejer för pipor. Ebay handlar jag annan elektronik. Allt med mitt thai debetkort.
Ok.
Ja sist jag provade med debitcard på nätet är nog 6 år sen och då fick jag ett e-kort istället av kasikorn för det funkade inte då för mig med mitt debitcard.

Idag har jag som sagt kreditkort från Bangkokbank för det ger mig förmåner som rabatter, flygpoäng etc.
Så handlar på nätet med dom.

PanPan

Forumveteran
Såg på Bangkokbank länken jag la tidigare MC kreditkortet ger 12% rabatt om man bokar hotell på agoda plus att jag får flygpoängen i tillägg.

PeterSfa

Forumräv
Ok.
Ja sist jag provade med debitcard på nätet är nog 6 år sen och då fick jag ett e-kort istället av kasikorn för det funkade inte då för mig med mitt debitcard.

Idag har jag som sagt kreditkort från Bangkokbank för det ger mig förmåner som rabatter, flygpoäng etc.
Så handlar på nätet med dom.
Försäkringar och köpskydd är bra.
Jag vet i Sverige där nekas man hyra fordon om man inte har ett kreditkort OK/Q8, CircleK mfl. Uthyrarna säjer att de har ekonomisk kompensation och försäkringar genom ditt kort, som de inte har på debet. Så det finns för dig nyttiga skillnader på korten.
Här i thailand fungerar kontanter fortfarande, så gissar att de hyr ut fordon även om man inte har kreditkort här.

Edit, I sverige fanns en tid ett bakomatkort, den fungerade bara på bankomat. Troligen liknande du hade från thai förut och inte ett debetkort.

PanPan

Forumveteran
Försäkringar och köpskydd är bra.
Jag vet i Sverige där nekas man hyra fordon om man inte har ett kreditkort OK/Q8, CircleK mfl. Uthyrarna säjer att de har ekonomisk kompensation och försäkringar genom ditt kort, som de inte har på debet. Så det finns för dig nyttiga skillnader på korten.
Här i thailand fungerar kontanter fortfarande, så gissar att de hyr ut fordon även om man inte har kreditkort här.

Edit, I sverige fanns en tid ett bakomatkort, den fungerade bara på bankomat. Troligen liknande du hade från thai förut och inte ett debetkort.
Nu har jag vart rätt kontantlös denna gången i Thailand, betalt det mesta med kort för att samla poäng.

A

Anonym

Gäst
Kreditdelen är helt ointressant för min del.
Men om du kollar på kortet ja länkar så ingår resesjukförsäkring, reseolycksfallsförsäkring och mycket annat.
Sen finns det flera saker du inte kan göra med debit card.
Internet handel.
Boka hotell och flygbiljetter på internet.
Dom hotell som kräver kort godtar inte debit card som garanti.
Handel med kreditkort ger dig mycket rabatter i Thailand tex. 10% på flera butiker inne på central.
Finns många fördelar kreditdelen är helt ointressant annars för min del.
Märkligt
Har ett Swedbank debit .går utmärkt att handla flygbilj mm samt handla internet från hela världen .så stämmer inte alls det du anger

PanPan

Forumveteran
Märkligt
Har ett Swedbank debit .går utmärkt att handla flygbilj mm samt handla internet från hela världen .så stämmer inte alls det du anger
Nu är som jag skrev tidigare inlägget gammalt och du hade väl själv problem att handla på nätet med dina Thaikort för några år sen, det hade ju du en tråd om.
Jag skriver inget om Svenska kort.

PanPan

Forumveteran
Krediter kostar oftast .oavsett du nyttjar eller ej.Swefbanks kostar
Om du ser länken från bangkokbank så ser du alla rabatter du får.
Jag betalar med kortet tar ingen kredit.
På 2 månader har jag fått ihop poäng för en flygresa till Singapore med air asia bara genom att betala med kortet.

SatanG

Forumräv
Helt klart många fördelar med kreditkort, själva krediten är ointressant.
Däremot stämmer det inte ang hotell/handel online ang betalkort du skriver, jag använder ett betaökort/Kasikorn fullt ut, har aldrig haft problem med onlinehandel/hotelbokningar på nätet. Fungerar även i Sverige/andra länder till allt hitintills, inga märkbara valutapåslag inte ens för småhandel i tex pressbyrån.
För att ta ut ett kreditkort måsta man vad jag förstår deponera samma summa man söker kredit för, sålänge man inte har en inkomst i Thailand som täcker kraven.
Jag anser att än så länge överskrider inte värdet av förmåner att tex deponera 200k på ett rätt kasst konto, särskilt då betalkortet fungerar fullt ut för all handel.
Jag ansökte om Bkk Bank kreditkort för något år sedan och hade fått det men skrotade det när man var tvungen att deponera samma summa som man ville ha i kredit. Brukar funka bra med debetkort i de flesta lägen (Swedbank/Bkk Bank) men ibland funkar det inte. T.ex. när man bokar hyrbil.
Har inte haft något större behov av kreditkort annars, som du skriver löser man det mesta med ett debetkort men visst är det bättre med kreditkort och man vet ju att det funkar på alla hotell etc.
Förväntar mig ett UOB Privi miles i dagarna, supplement från frugan som förbarmar sig över sin stackars panka farangmake.
Gött mos att slippa slösa egna pengar :)

/ SatanG

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
B Thailändska Nyheter 0

Topp