Kreditkortsförmåner, kreditkort Thailand.

PanPan

Forumveteran
Jag ansökte om Bkk Bank kreditkort för något år sedan och hade fått det men skrotade det när man var tvungen att deponera samma summa som man ville ha i kredit. Brukar funka bra med debetkort i de flesta lägen (Swedbank/Bkk Bank) men ibland funkar det inte. T.ex. när man bokar hyrbil.
Har inte haft något större behov av kreditkort annars, som du skriver löser man det mesta med ett debetkort men visst är det bättre med kreditkort och man vet ju att det funkar på alla hotell etc.
Förväntar mig ett UOB Privi miles i dagarna, supplement från frugan som förbarmar sig över sin stackars panka farangmake.
Gött mos att slippa slösa egna pengar :)

/ SatanG
Som tråden handlar om så är det massa rabatter och förmåner att få med Thailändska kreditkort.
Varje bank har sina egna.
Som jag skrivit tidigare som ett exempel Joe Laberos show på Tiffanys gav 30% rabatt om man betalade med kasikorn kreditkort vs om man betala med cash eller debit.
Central festival ger flera butiker olika rabatter.
10% med kasikorn kredit.
100 baht för varje 1000 poäng bangkok kredit.
Köpcentren i Bamgkok har flera krediterbjudande, såg på ett köpcenter där det satt en tavla vid ingåengen med fom olika rabatterna på olika butiker för olika kort.
Klart man klarar sig med kontanter men som sagt man missar förmåner.

SatanG

Forumräv
Krediter kostar oftast .oavsett du nyttjar eller ej.Swefbanks kostar
I Sverige kanske det är annorlunda men av de som frugan använder (Uob Privi miles, UOB Yolo Platinum, SCB) så behöver man inte betala någon årsavgift om man spenderar en viss summa per år. Det är lågt satta summor så inget svårt att få korten utan årsavgift.

/ SatanG

SatanG

Forumräv
Om du ser länken från bangkokbank så ser du alla rabatter du får.
Jag betalar med kortet tar ingen kredit.
På 2 månader har jag fått ihop poäng för en flygresa till Singapore med air asia bara genom att betala med kortet.
Kanske jag fattat fel men hur använder man ett kreditkort utan att handla på krediten?
Det är väl att man har räntefri kredit i ett visst antal dagar och som kommer på en räkning. Betalar man inte den så får man rätt saftig % i extrakostnad.

/ SatanG

SatanG

Forumräv
Som tråden handlar om så är det massa rabatter och förmåner att få med Thailändska kreditkort.
Varje bank har sina egna.
Som jag skrivit tidigare som ett exempel Joe Laberos show på Tiffanys gav 30% rabatt om man betalade med kasikorn kreditkort vs om man betala med cash eller debit.
Central festival ger flera butiker olika rabatter.
10% med kasikorn kredit.
100 baht för varje 1000 poäng bangkok kredit.
Köpcentren i Bamgkok har flera krediterbjudande, såg på ett köpcenter där det satt en tavla vid ingåengen med fom olika rabatterna på olika butiker för olika kort.
Klart man klarar sig med kontanter men som sagt man missar förmåner.
Håller med dig, bättre förmåner och rabatter/cashback med kreditkort.

/ SatanG

PanPan

Forumveteran
Kanske jag fattat fel men hur använder man ett kreditkort utan att handla på krediten?
Det är väl att man har räntefri kredit i ett visst antal dagar och som kommer på en räkning. Betalar man inte den så får man rätt saftig % i extrakostnad.

/ SatanG
Jo otydligt av mig jag använder inte krediten så jag åker på ränteavgift, ser till att ha motsvarande summa på kortet som jag handlar för, så när det dras finns pengarna där.
Jag kan även gå in på internetbanken och betala krediten direkt.

Atom

Aktiv medlem
Självklart ska man ha ett thailändskt kreditkort om man bor i, eller vistas mycket i, Thailand. Jag undrar ofta hur man kan få så många förmåner och rabatter när uppenbarligen både banken, kortutställaren (Visa, MC) och affären/restaurangen också tjänar på det. Svaret är helt enkelt att det är de som inte har kreditkort som får betala kalaset då affärer/restauranger lägger på 3-5% för att betala för kalaset. I förlängningen förlorar också smårestauranger och mom and pop shops som inte tar emot kort; och det är givetvis lite synd.

Givetvis finns det de som handlar utan täckning och får betala höga räntor samt de som köper mer än de tänkt för att nå en viss poäng men de är nog en liten minoritet. Frugans poäng räckte till 2 uppgraderingar Bkk-Stockholm-Bkk och det är ju över 100,000 Baht bara där plus alla 5-10% rabatter vid var och varannat inköp.

nmax

Forumveteran
Jag måste lita på mitt kort utomlands o HSBC är så stor ute i världen o jag kan få högt limit med den.
Litar inte så mycket på Thai bankernas kort ute i världen. :rolleyes: Men det är bara jag det, :eek:har aldrig provat att ha ett Thai visa kort utomlands. Men min svåger har Bangkok Bank visa vilket typ vet ej, men jag har inte behövt hjälpa honom när vi har rest tillsammans. Så vist funkar dom:D
På Bali och KL funkade både mitt och tjejens mastercard från Bkk Bank utan problem.
Limit per dag är nog iofs rätt låg men räcker för att bli mätt och sova gott.
Har dessa kort mest som backup och använder normalt mitt Svenska mastercard om vi åker utanför Thailand men funkar gör dom.

Frågade om kredit kort på Bkk Bank, inga problem, bara att låsa motsvarande belopp på kontot som man vill ha i "kredit".
Hmmm....

PanPan

Forumveteran
På Bali och KL funkade både mitt och tjejens mastercard från Bkk Bank utan problem.
Limit per dag är nog iofs rätt låg men räcker för att bli mätt och sova gott.
Har dessa kort mest som backup och använder normalt mitt Svenska mastercard om vi åker utanför Thailand men funkar gör dom.

Frågade om kredit kort på Bkk Bank, inga problem, bara att låsa motsvarande belopp på kontot som man vill ha i "kredit".
Hmmm....
Du får 1,5% ränta på den låsta summan.

nmax

Forumveteran
Hur man gör, ja jag vet inte...sant du säger där ang namnet på kortet.
Men jag bokade senast igår hotell i Pattaya, mitt namn kommer upp och har sovit jättebra inatt.
Har också både bokat och använt mitt som deposit i Stckholm på hotell.
Har aldrig haft några problem.
Mitt debit card funkar också att betala hotell med online.

PanPan

Forumveteran
Gjorde liten miss idag, fick ju 200 baht att handla för på foodland föröver 2000 baht spenderat på terminal 21.
Skulle ju delat upp betalningarna för bara 1 per person, handlade ju för 12.000 baht på terminal 21 men en betalning, ett kvitto, en 200 baht voucher.
Hade jag delat upp det och betalt 2000 baht åt gången, hade vi ju fått veckans mat betald.
Bara att vi hämtat voucher i omgångar.

PanPan

Forumveteran
Mitt debit card funkar också att betala hotell med online.
Som jag skrivit nu i flera inlägg att min erfarenhet där är ju flera år gammal och inlägget är nästan 2 år sen.
Bra att det funkar idag, men ni kommenterar ju historia.
Min commodore 64 kunde jag med ladda spel på, typ.

PanPan

Forumveteran
Våran barnvagn tex på central 30% rabatt med the 1 card sen 10% rabatt med kreditkortet.
Många faranger som missar alla rabatter som finns.
Går och betalar cash och gnäller över priset ;)
Jag har ju sett alla rabatter så nyttjar det.
Inte ovanligt att erat kvitto från tesco tex innehar en voucher stående på Thai och ni kan betala en del av nästa köp med kvittot inom ett visst antal dagar.

nmax

Forumveteran
Gjorde liten miss idag, fick ju 200 baht att handla för på foodland föröver 2000 baht spenderat på terminal 21.
Skulle ju delat upp betalningarna för bara 1 per person, handlade ju för 12.000 baht på terminal 21 men en betalning, ett kvitto, en 200 baht voucher.
Hade jag delat upp det och betalt 2000 baht åt gången, hade vi ju fått veckans mat betald.
Bara att vi hämtat voucher i omgångar.
Hade du handlat på lokala marknaden istället så hade du säkert sparat en 50 lapp till :reta:

nmax

Forumveteran
Som jag skrivit nu i flera inlägg att min erfarenhet där är ju flera år gammal och inlägget är nästan 2 år sen.
Bra att det funkar idag, men ni kommenterar ju historia.
Min commodore 64 kunde jag med ladda spel på, typ.
Ja det stämmer nog att det har ändrats för minnet säger att det inte gick att boka hotell med debit kortet för ett par år sen.
Är anti att köpa på kredit och har aldrig brytt mig om att läsa på vad det eg innebär med en del sk kreditkort men börjar inse att jag missat nåt.

PanPan

Forumveteran
Hade du handlat på lokala marknaden istället så hade du säkert sparat en 50 lapp till :reta:
Får du det att låta som jag är dumsnål men tex 30%rabatt plus 10% är igen dålig rabatt.
Första gången jag fattade vad som stod på Tesco kvittot var när en Thaifamilj nästan betala hela sitt inköp med gamla kvitton.

nmax

Forumveteran
Får du det att låta som jag är dumsnål men tex 30%rabatt plus 10% är igen dålig rabatt.
Första gången jag fattade vad som stod på Tesco kvittot var när en Thaifamilj nästan betala hela sitt inköp med gamla kvitton.
Handlar inte på marknaden jag heller och varför betala mer än man behöver även om man har råd. Kvittona på Tesco ger ju rätt ofta en bra rabatt så ibland sparar vi också på dom.
Men kreditkort har jag mest uppfattat att ge bonus på flyg vilket för mig som inte flyger ens en gång/år är rätt ointressant.
Ett krux för mig är att tjejen inte begriper vad det står i villkoren för div olika kort och än mindre kan förklara för mig och den infon jag sett inne på banken har varit på Thai så har inte brytt mig. Men kanske värt att undersöka lite iaf.

PanPan

Forumveteran
Handlar inte på marknaden jag heller och varför betala mer än man behöver även om man har råd. Kvittona på Tesco ger ju rätt ofta en bra rabatt så ibland sparar vi också på dom.
Men kreditkort har jag mest uppfattat att ge bonus på flyg vilket för mig som inte flyger ens en gång/år är rätt ointressant.
Ett krux för mig är att tjejen inte begriper vad det står i villkoren för div olika kort och än mindre kan förklara för mig och den infon jag sett inne på banken har varit på Thai så har inte brytt mig. Men kanske värt att undersöka lite iaf.
Bangkokbank är mest inriktat på flyg och poängsamlande, andra banker direktrabatt i %.
Som jag förstått det, men kan ha fel.
Bangkobank har iallafall info på Eng om olika rabatter, se tidigare inlägg med länk, även delvis kortförmånerna.
Kasikorn hade också info på hemsidan om olika rabatter varje månad.

PanPan

Forumveteran
Även the 1 card finns som kreditkort, så kolla runt och jämför samt va du nyttjar mest, så finner du nog.
Som sagt, dom låsta pengarna står inte bara och ruttnar utan ger ränta och du väljer belopp själv.

Krister

Forumveteran
Tjena.
Jag undrar om det finns nåt man kan göra med poängen. Ser ut som jag har en 200 tusen poäng. (PTS)

Screenshot_20200505-122145.jpg

nmax

Forumveteran
En fördel med kreditkort i dessa tider är ju att man inte blir blåst om man köpt biljett med ett flygbolag som går i konkurs.

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
B Thailändska Nyheter 0

Topp