Kritik mot Migrationsverket för bristande service och tillgänglighet!

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Kritik mot Migrationsverket för bristande service och tillgänglighet samt för ett felaktigt beslut.

Sammanfattning
Under 2013 kom det in ovanligt många klagomål till JO som rörde brister i Migrationsverkets service och tillgänglighet. I beslutet behandlas en av anmälningarna och möjligheterna generellt att komma i kontakt med verket per telefon och e-post. Av utredningen framgår att Migrations-verket har haft problem med att hantera enskildas telefonsamtal och e-postförfrågningar på ett godtagbart sätt, men också att verket vidtagit vissa åtgärder för att komma till rätta med problemen, bl.a. genom att införa ett s.k. callbacksystem hos verkets kundtjänst. För att förvaltningslagens krav på service och tillgänglighet ska tillgodoses krävs dock även att enskilda kan få kontakt med personal vid verkets olika enheter inom rimlig tid. De klagomål som kommit in till JO visar att Migrationsverket inte alltid lever upp till detta krav.

Migrationsverket kritiseras för att ha brustit i service och tillgänglighet. Verket kan inte heller undgå kritik för att ha meddelat ett felaktigt beslut om registrering av uppehållsrätt. Med anledning av att antalet anmälningar om brister i Migrationsverkets service och tillgänglighet alltjämt är relativt högt finns det anledning för JO att ägna fortsatt uppmärksamhet åt frågan.

Med vänlig hälsning Thaikonsult
 
Tur att det uppmärksammans. Var inte lätt 2007 och kan förstå om det blivit värre. Tänk om fler än Göran Hägglund under vakna och inse verkligheten.

Jag tror inte våra politiker tror att internet finns utanför riksdagen och inte att vi förstår något. De tror de klara sig undan, den tiden är förbi Stefan, fortsätt du att kritisera Alliansen för att de inte lyssnar på dig och att inte SD följer praxis ... snart blir han ett stort skämt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

S
Svar
11
Visningar
2 K
Liverpool
L
 
Tillbaka
Topp