kroppsspråk thai vs Sverige

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Vill få mer kunskap om vilka "kulturkrockar" som kan uppkomma vad gäller kroppspråket eller, rättare sagt, hur vi hanterar våra vardagliga kommunikationer. Det handlar ju inte bara om det som sägs eller skrivs utan väldigt mycket handlar om kroppsspråk; hållning, gester, uttryck, handlingar av olika slag. Jag är särskilt intresserad av hur man ska försöka förstå och hjälpa thailändare som kommer till Sverige och ska försöka lära sig vårt sätt att kommunicera. Arbetar på skola som har några thailändska barn och vill ha hjälp med detta.

hej!!!

det där är svårt men jag ska göra ett litet försök. thailändare visar inte känslor utåt. de ler men vad de tänker får du nog inte alltid reda på. de vill inte mista ansiktet och går oftast inte in i jobbiga diskussioner. de kelar och kramas inte officiellt och man bör inte ta en thailändare på huvudet.

just nu kommer jag inte på något mer men du får säkert fler svar av de som kan detta bättre.

marianne

Tack för ditt svar :).

Förstår att jag ställer en komplex och komplicerad fråga. För att ta ett konkret exempel: Vi svenskar tar gärna i varandra när vi vill ha uppmärksamhet, t ex att man nuddar eller tar tag i en arm när man vill att ngn ska lyssna. Man kan ta i folk på ett kamratligt sätt som betyder "här finns jag - lyssna på mig". Jag känner igen det du skriver om Thailand och hur man ska bete sig, eftersom de tonårsbarn jag undervisar berättar att det inte är tillåtet att visa sina känslor offentligt. Men det jag är ute efter är den där tysta kommunikationen som man ibland inte ens tänker på att man utför. Jag är väldigt försiktig i vad jag gör men vill väldigt gärna veta när man gör "rätt" resp "fel".

hej!!!

jag tycker inte att du ställer en komplicerad fråga.Grejen är nog bara att många av oss inte levt i det thailändska samhället och förstår hur barnen uppfostras att visa känslor, hur man uppfostras att vara mot andra människor, mot sin familj,
mot främlingar, hur ser man på utbildning etc...

Vi kanske kan få många intressanta svar.

jag tänkte att medlemmar som inte har några eller få kunskaper om thailand genom denna tråd kan få en "vidare insikt" i ämnet. Däri också jag själv.

Det var därför jag skrev om att man inte visar känslor öppet etc....

ha re gött

marianne

"marianne " sa:
hej!!!

det där är svårt men jag ska göra ett litet försök. thailändare visar inte känslor utåt. de ler men vad de tänker får du nog inte alltid reda på. de vill inte mista ansiktet och går oftast inte in i jobbiga diskussioner. de kelar och kramas inte officiellt och man bör inte ta en thailändare på huvudet.

just nu kommer jag inte på något mer men du får säkert fler svar av de som kan detta bättre.

marianne
Hej hej,
Men jag tänker absolut inte att i Sverige man visar känslor öppet eller, och inte eller gå in i jobbiga diskussioner. Prova att få upp en diskussion med en svensk! 'Undvika konfrontationen' skulle vara en nationell motto här.
Men vi kan säga att thailändks leende är mer multifunkionell. ;D

phlaa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp