Kul att göra runt Phuket?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hejsan igen!

Jo, vi hade besämt oss för att försöka hitta en resväg ner till Satun från Phuket. Men jag hittar inte något bra alternativ.
Så vi kommer inte att göra den resan.

Vad kan man istället göra runt Phuket?
Vi är 7 vuxna (23-65år) och en barn på 1 år.

Jag gillar Phi Phi men min sambo längtar inte riktigt dit...
Finns det någon annan ö/strand som påminner om Phi Phi i Phuket trakten?
Något ni rekomenderar?

Vad kan man annars göra/åka?

Skulle någon av er åka upp till Bangkok? (Tänker på min lilla son).
Eller ska man hålla sig på strand ställerna?

Tacksam för svar!
Jenny

Hej!
Jag har vart i Phuket 3 ggr, något som "liknar" eller är bättre än phiphi, skulle rekomendera "Phang nga bay, Hong island" det ligger vid bron mellan phuket och phang nga. Sedan ut mot havet. Det är som berg i vattnet, man paddlar. Sedan så är det så att på några ställen går bergen runt, och för att komma in i det där "rummet" så måste man åka under berget, då lägger man sig på kanoten sedan åker under berget, det är ca 1 ½ meter från vattenytan - bergstaket" rätt häftigt! det skulle ja rekomendera.
Andra ställen är tex Phuket fanta sea (kamala beach) där har dom en show + jätte fina hus m.m (sök på phuket fanta sea) på google, så kan du se. :)
också finns det ju sunset på kata noi, riktigt fint! :)

Hej Jenny!!!

Hade jag varit i er situation så hade jag tagit färjan från phuket till koh lanta via phi phi och så hade jag stannat på första beachen där det är väldigt vackert och många mysiga restauranger och barer utefter strandkanten.
Hade jag velat se "paradisstränder" så hade jag åkt på snorkelturer runt omkring lanta. det finns flertalet underbara ställen.
skickar en bra sida där ni själva kan titta och se vad som finns att göra på koh lanta och i dess omgivning.
koh lanta är inget hålligångställe utan ett ställe där man kopplar av , njuter, tar en drink i någon bar, ägnar dagarna åt häftiga upplevelser, spelar boll, volleyboll på beachen, boule och liknande, mysiga promenader utefter stranden, njuter av god thailändsk mat, hyr vespa, elefanttrekking etc...
shopping i Saladan - utbudet är inte så stort som i phuket långt därifrån men det mesta man behöver kan man hitta.

http://www.lantainfo.com/

om ni sedan "gjort lanta" så skulle jag tagit en minibuss -passar er och åkt till ao nang och stannat till där. Runt omkring Ao Nang finns också underbara stränder och öar.

http://www.krabiguiden.se/

ni kommer inte att ångra er jag lovar. Bör sägas att det är många svenskar på lanta. Både turister och svenskar som flyttat till ön. På ön finns svensk skola.
Mig gör det ingenting att det är många svenskar. Jag umgås med dem jag känner för. Tidigare störde det mig men nu bryr jag mig inte. Svenskar älskar thailand och man träffar på dem överallt mer och mernoch om jag vill ta kontakt så är det enkelt när man har samma språk.

marianne

Tack, Tack för era svar!
Ska prata med gubben min och se vad vi tycker passar oss och våran lilla unge.

Vad anser ni om att åka till Bkk? Bra el dåligt?

hej

vi har varit i bbk alla resor utom vid vår andra resa. min man fick chocken första gången vi var där och sa aldrig mer men man vänjer sig och nu tycker vi om mångfalden.

det finns mycket att se och mycket att köpa. det är mycket varmt och mängder med folk vart man än är och många blandade lukter.

om ni tar en taxi ifrån flyget till hotellet och tar taxi dit ni ska när ni ska på sightseeing eller shoppa så ska det nog funka. det är väldigt billigt att åka taxi i bkk så använd er av det och passa på att ta ett dopp i bassängen på hotellet för att roa barnet....

om ni inte testar så kommer ni säkert att ångra er.
En natt kanske är tillräckligt första gången. Är det kul så får ni mersmak och om inte så går 1 dygn fort.

lycka till
och hör av er om ni vill ha tips....
här på forumet finns så många som kan hjälpa till

marianne

Har varit i Bangkok förut. Var där 5 dagar tror jag.

Det är därför som jag undrar om det är så bra för en liten människa.
Jag känner ingen lust alls att åka dit men gubben min vill shoppa...

Att åka taxi med eller utan bälten i den vansinniga trafiken är ok om jag ska åka själv, men att sätta sig i en bil med eller utan bälten med ett litet barn i famnen känns inte säkert för 5 öre.
Om det skulle hända något skulle jag aldrig förlåta mig själv. Därför tycker jag att det inte är värt med billig shopping.

Finns det att få tag i taxi bilar med bilbarnstol i Bkk?

Att åka taxi på t.ex phuket är inte heller kul utan bilbarnstol men där är trafiken iaf inte lika crazy...

hej jenny!!!

jag håller med dig. Det måste kännas mycket olustigt.
Varför inte då handla i phuket. där finns det mesta. ni kan ju åka till Big C, Tesco Lotus etc...
Han kan nog handla så han blir trött på det utan att ni behöver åka till bkk.
jag har aldrig sett någon bilbarnstol i thailand men det betyder inte att jag sett allt långt därifrån. vi får höra med andra medlemmar som har mer erfarenhet.
jag tycker i alla fall att du ska fundera över detta flera gånger.

lycka till
marianne

Det finns en svensk familj som har startat ett taxibolag med bilbarnstolar här i Phuket. www.kids-on-board.com

Det finns dock inga bilbarnsstolar i lokaltaxina här i Phuket (eller Thailand) men jag tycker absolut att ni ska ta och köpa en när ni anländer och sedan ta med den när ni ska åka taxi. Dessutom är de inte dyra, när ni åker hem så kan ni bara ge bort det. Alternativet är att ta med er egen men det är kanske inte så kul att kånka på den.

:wai:

Om jag skall begränsa mig till Phuket, så brukar jag rekommendera Nai Yang Beach till barnfamiljer. En fin strand rel långgrund strand utan några större vågor eller farliga strömmar, stranden omges av ett rev, Phukets största.

Läs Svenska Dagbladets artikel från förra året: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_193583.svd

Hasse

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
827
Anonym
A
A