Länk till hur man tar Thai körkort och vad som krävs.

 
Jag har gjort de två första 2-åriga i Klaeng mellan Rayong och Chanatburi.

Thai har fått se på film och göra test.

Samtliga, thai och falang har gjort färgtest, rektionstest, perferiseende och djupseende.

Iår när jag förlängde och fick 5-årigt, gjorde det i Phrae, bara färgtest och reaktionstest.
 
Var du på Chonburis? Kan också bero på att alla där måste se filmen men får kortet? Samma i Rayong, i Pattaya måste du genom hela om du inte haft körkort innan, prov, film och uppkörning men går du via agency blir du körd till Rayong eller Chonburi med lättare krav...
Men vid förnyning bara certificate of residense och gamla kortet typ 250 baht om du inkluderar hälsointyget.
Vi var på den Pattaya vid väg 36 i början av året då skolorna var stängda på Corona. Då sa det att det är "nytt" nu att alla (kommer inte ihåg om det bara skulle gälla Faranger). Vi har bara två årigt KK och hon surrade nåt om två o fem år, fattade inte allt....

Så de sa ni kan inte förlänga KK nu då skolorna är stängda och det är utbildningen med filmen som ni inte kan / får se. Kolla om vi öppnat om några veckor om skolorna öppnat och de gjorde det. Filmen var vi tvungna att se. Plus färg och reaktion samt lämna residence Cert och hälsointyget.
 
Vi var på den Pattaya vid väg 36 i början av året då skolorna var stängda på Corona. Då sa det att det är "nytt" nu att alla (kommer inte ihåg om det bara skulle gälla Faranger). Vi har bara två årigt KK och hon surrade nåt om två o fem år, fattade inte allt....

Så de sa ni kan inte förlänga KK nu då skolorna är stängda och det är utbildningen med filmen som ni inte kan / får se. Kolla om vi öppnat om några veckor om skolorna öppnat och de gjorde det. Filmen var vi tvungna att se. Plus färg och reaktion samt lämna residence Cert och hälsointyget.
Ok tur man har par år igen då...
 
Fick ur tummen å åkte iväg ca 4 mil tot 8 för att få veta att man måste boka tid via fick en lapp på thai 555
Min fru översatte efter bästa förmåga,
Tillslut fick vi reda på att nästa tid var om en månad 555
Åkte sen till en körskola ca6-7 km hemifrån fick veta att mitt internationella körkort inte gäller i Thailand 555
Dom kunde hjälpa mot en "smärre" ersättning 5000 thb plus att jag skulle vara tvungen att åka till khon-kaen ca 6-7 mil enkelt där betala ja inte vet jag, ślutar väl på ca 10000thb för ett körkort som gäller i 5 år med otur kanske bara 4,
Tror jag skiter i detta blir både billigare och enklare med ett internationellt körkort varje år/resa för självklart gäller det
Bara skitsnack av körskola
Märke på körskolekärringen att hon blev bara mera irriterad när hon förstod att jag inte gick på hennes skitsnack om att internationellt inte för funkade i Thailand
 
Hej

För egen del har mitt tredje körkort gått ut nu, blir till att göra ett nytt nästa gång vi kommer ned.

Mvh isan lover
Det må du gjøre FØR det har gått 1 år ellers så må du ta alt som den første gangen. Og har man ikke et lokalt førerkort så blir det teori og oppkjøring også.
 
Det må du gjøre FØR det har gått 1 år ellers så må du ta alt som den første gangen. Og har man ikke et lokalt førerkort så blir det teori og oppkjøring også.
Hej

Det stämmer nog men jag har hört många som hat fått ok att förnya sina körkort öndå fast dom har hunnit gå ut p.g.a pandemin, men det fungerar säkert på lite olika sätt överallt som vanligt.

Mvh isan lover
 
Etter å ha bodd i Thailand i en mannsalder så slutter jeg aldri å forundres over at mange utlendinger er så fastlåste i sitt vestlige tankesett at dem ikke klarer helt å forstå at hva en offentlig tjenestemann gjør i Thailand nødvendigvis ikke trenger å være helt etter lovboka for en offentlig tjenestemann i Thailand har et stort "armrom" når det gjelder å "tolke" loven. Så sett på bakgrunn av dette så kan man ha mange forskjellige opplevelser på diverse offentlige kontorer i Thailand. Og dette med thailandsk førerkort og DLT er ett av disse stedene som man gjør det.

Nå er et internasjonalt førerkort gyldig for et år eller lengre, men i Thailand så er det gyldig i kun 90 dager. Og etter det så må man ha et thailandsk førerkort.

Nå var linken som TS brukte en tanke ukorrekt fordi det blant annet stod "invalid international drivers license", "If you have an international drivers license, you must have it translated to English or Thai languages and it must be certified by your embassy if it is not in English language" og "2 passport photos". Så trolig har ikke TS lest nøye nok igjennom linken.

Det å få et førerkort i Thailand ser ut til for noen å være et problem. Men i bunn og grunn så det veldig enkelt. I hvertfall for de av oss som har et Non Immigrant Visa og ikke en Oppholdstillatelse.

Selv om veitrafikkloven i Thailand krever et Non Immigrant Visa for et 2-års prøve-sertifikat så krever de fleste DLT (Biltilsynet) kun et visum. Og i enkelte tilfeller bare ett Visa Exemption (30+30-dagers visumfritt opphold). Men dette gjelder stort sett på turist-steder som Pattaya og Phuket. Men når man fornyer førerkortet etter 2 år så krever dem normalt et Non Immigrant Visa. Men dem aksepterer ofte også at man kan fornye for 2 nye år dersom man ikke har et Non Immigrant Visa, men dette er ikke lovens intensjon.


Hva man krever av papir-arbeide for et 2-års prøve-sertifikat er følgende.

IN CASE OF FOREIGNER TEMPORARY (TWO YEAR) DRIVING LICENSE
HAVE TO PREPARE THE DOCUMENTS AS FOLLOW
1
PASSPORT WITH VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY)
2
ORIGINAL PRESENT RESIDENT ADDRESS IN THAILAND CERTIFY FROM EMBASSY / IMMIGRATION BUREAU (VALID FOR 1 YEAR) OR WORK PERMIT (WITH PRESENT RESIDENT ADDRESS IDENTIFIED) AND ORIGINAL PHOTO COPY
3
ORIGINAL MEDICAL CERTIFICATE (5 DISEASES FORM) FROM CLINIC OR HOSPITAL (VALID FOR 1 MONTH)
4
ORIGINAL AND PHOTO COPY OF INVALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE (1949 CONVENTION) OR LOCAL DRIVING LICENCE (TRANSLATE IN TO ENGLISH OR THAI LANGUAGE AND CERTIFY BY EMBASSY IF IT IS N'T IN ENGLISH LANGUAGE)"

Nå må jeg få lov til å påpeke at oversettelsen " INVALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE" tydelig er en skrivefeil. For hva det skulle ha stått er "VALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE". Og i tillegg så kan jeg ikke tenke meg at ett internasjonalt førerkort ikke er på engelsk.

Dersom man ikke har et internasjonalt førekort så må man få verifisert sitt nasjonale førerkort på sin nasjonale ambassade i Bangkok eller ved et konsulat.

Og så må man gjennomgå en fargeblind-test, en avstand-bedømmelses-test og en reaksjonstest hos DLT.
Dersom man ikke har et nasjonalt førerkort så må man igjennom prosessen med teori og oppkjøring.

Det som kan være litt slitsom for noen er at man må sitte å se på en video i opptil 2 timer vedrørende trafikksikkerhet både for et 2-års prøve-sertifikat og for en 5-års forlengelse. Men ved min siste fornyelse så var videoen tekstet på engelsk.

Og tar man et bilde og betaler avgiften dersom man allerede ikke har gjort det. Og så får man sitt thailandske førerkort.

TEMPORARY (TWO YEAR) DRIVING LICENSE | กรมการขนส่งทางบก
 
Senast redigerad av en moderator:
Fick ur tummen å åkte iväg ca 4 mil tot 8 för att få veta att man måste boka tid via fick en lapp på thai 555
Min fru översatte efter bästa förmåga,
Tillslut fick vi reda på att nästa tid var om en månad 555
Åkte sen till en körskola ca6-7 km hemifrån fick veta att mitt internationella körkort inte gäller i Thailand 555
Dom kunde hjälpa mot en "smärre" ersättning 5000 thb plus att jag skulle vara tvungen att åka till khon-kaen ca 6-7 mil enkelt där betala ja inte vet jag, ślutar väl på ca 10000thb för ett körkort som gäller i 5 år med otur kanske bara 4,
Tror jag skiter i detta blir både billigare och enklare med ett internationellt körkort varje år/resa för självklart gäller det
Bara skitsnack av körskola
Märke på körskolekärringen att hon blev bara mera irriterad när hon förstod att jag inte gick på hennes skitsnack om att internationellt inte för funkade i Thailand
Jeg har hørt historier før hvor kjøreskoler forlanger store summer for å “hjelpe” deg med et førerkort uten at man ikke engang trenger å møte opp hos DLT. Dette er selvsagt strengt ulovlig, men korrupsjon i Thailand er en del av livet og noe man bare må akseptere selv om man personlig ikke utnytter “mulighetene”.

Hva som var bakgrunnen for denne personen på kjøreskolen sin påstand om at et internasjonalt førerkort ikke var gyldig i Thailand vet jeg selvfølgelig ikke, men kanskje denne personen mente at den bare var gyldig i 90 dager. Men mitt råd er å ikke bruke et internasjonalt førerkort i Thailand fordi dersom man leier en bil og man har et uhell så vil det være visse begrensninger på bilforsikringen.
 
Fick tipset av en vän om polisen i thailand stoppar dig ta fram ditt svenska körkort peka på eu symbolen säg internationall. Fick prova detta före jul och fungerade!

Men förstår att man behöver ett riktigt körkort om man bor i landet men för såna som mig som kommer 1 månad per år knappast... Ett par hundra till fikakassan kommer man undan med..
 
Fick tipset av en vän om polisen i thailand stoppar dig ta fram ditt svenska körkort peka på eu symbolen säg internationall. Fick prova detta före jul och fungerade!

Men förstår att man behöver ett riktigt körkort om man bor i landet men för såna som mig som kommer 1 månad per år knappast... Ett par hundra till fikakassan kommer man undan med..
Kanske rätt av dig , Men vad gör du om du orsakar en olycka!
 
Hej

Nu går Department of Land Transport (DLT) ut och varnar folk för att ”köpa” körkort utan att ens behöva göra några test eller besöka ett DLT kontor för att få ett körkort, priset uppges variera mellan 2 000-12 000 baht beroende vilken typ av fordon det handlar om, visserligen dyrare än dom hundralappar det egentligen ska kosta.

1646404408915.jpeg



Mvh isan lover
 
kolla kak.se ser ut som att man kan få 3årigt internationellt körkort till Thailand. OM jag förstått tabellen riktigt.
 
kolla kak.se ser ut som att man kan få 3årigt internationellt körkort till Thailand. OM jag förstått tabellen riktigt.
Jag har haft några IKK genom åren och har endast fått 1 årigt utfärdat till Thailand så även denna gång. Har även läst här på detta forumet att ett IKK endast är giltigt i 90 dagar men det är en uppgift som jag inte fått bekräftat.
 
Jag har haft några IKK genom åren och har endast fått 1 årigt utfärdat till Thailand så även denna gång. Har även läst här på detta forumet att ett IKK endast är giltigt i 90 dagar men det är en uppgift som jag inte fått bekräftat.
Ändrades för några månader sedan, så 3 årigt gäller också. Tallviking lade upp någon ny lista om det.

De 90 dagarna vet jag inte. Jag har hört 30 dagar från inresa, därför jag skaffat ThaiKK istället.
 
Jag har haft några IKK genom åren och har endast fått 1 årigt utfärdat till Thailand så även denna gång. Har även läst här på detta forumet att ett IKK endast är giltigt i 90 dagar men det är en uppgift som jag inte fått bekräftat.
Jag köpte IKK från MHF. Gäller 3 år.
Så billigare, om du köper från dom nästa gång.
Thailand har Thailand har ratificerat båda konventionerna (1949 + 1968)
"1968" ratificerat i Maj 2020

 
Ändrades för några månader sedan, så 3 årigt gäller också. Tallviking lade upp någon ny lista om det.

De 90 dagarna vet jag inte. Jag har hört 30 dagar från inresa, därför jag skaffat ThaiKK istället.
Ja. Thailand accepterar numera det treåriga Internationella Körkortet

Det där med 90 dagar/30 dagar verkar vara någon vandringssägen som fått fäste. Har i många år hört detta och alltid försökt få den som påstår det att länka till var det står och INGEN har någonsin kunnat länka till någon form av trovärdig källa !

Så om det ens är sant att en sådan regel finns eller om allt är en "vandringssägen" är helt omöjligt att avgöra.

En gång fick jag en uppgift att det inte är trafiklagarna som säger detta utan de thailändska (vissa) försäkringsbolagen som kommit med denna och det skulle ev kunna vara mer troligt men som sagt. INGA trovärdiga källor har presenterats.
 
Ja. Thailand accepterar numera det treåriga Internationella Körkortet

Det där med 90 dagar/30 dagar verkar vara någon vandringssägen som fått fäste. Har i många år hört detta och alltid försökt få den som påstår det att länka till var det står och INGEN har någonsin kunnat länka till någon form av trovärdig källa !

Så om det ens är sant att en sådan regel finns eller om allt är en "vandringssägen" är helt omöjligt att avgöra.

En gång fick jag en uppgift att det inte är trafiklagarna som säger detta utan de thailändska (vissa) försäkringsbolagen som kommit med denna och det skulle ev kunna vara mer troligt men som sagt. INGA trovärdiga källor har presenterats.
Låter intressant om detta stämmer för då skulle ju detta räcka för flera resor, Någon som skaffat en sådan. Ett par år sedan vi tittade till vårat hus nu:cool:
 
 

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
3 K
L
 
Tillbaka
Topp