lära sig språk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Häromdagen så hade vi en läkare på studiebesök på vår avdelning. han kommer ifrån ungern och var i sverige några dagar i december. nästa gång blev i januari och då flyttade han hit. han kunde 3 svenska ord när han kom.
Sen dess har han studerat svenska på intensivfart nu 9 veckor och det är helt otroligt.

Han konverserar och det går riktigt bra. Man kan inte tro att det är sant men det är det faktiskt.

Är han ett språkgeni eller skulle även vi andra språkintresserade klara av samma sak om vi fick dessa resurser?

"dygnet runt" i 9 veckor och du pratar ett annat språk. Det hade varit helt underbart....

marianne

Jag tror inte att det beror på att man är ett "geni", jag tror det beror på att man verkligen vill lära sig och har viljan.
Thailand är mitt största intresse och därför är det lätt för mig att lära mig.
Det kan också bero på att han är i Sverige och hör svenska hela tiden.

Som förra sommaren så bodde jag med 14 thailändare (min brorsas thaitjejs släkt) (i sverige) och av dom 14 så kunde bara 1 svenska, eller hon kan inte så mycket, bara lite. Och dom andra 13 pratar inte engelska, bara thai. Så jag lärde mig jätte snabbt då eftersom jag bara pratade Thai, jag börja till och med tänka på thai ibland efter jag pratat det mycket. Och om jag hörde något ord på thai flera gånger så kan jag tillslut lista ut vad det betyder ändå om jag inte ens hade frågat vad det betyder.
... hoppas du förstår?
ha d bra

Thailänska är ett svårt språk ändå att förstå. visst kan jag lite granna men ska försöka lära mig mera eftersom jag älskar landet och har varit dära flera gånger och i framtiden så vill jag flytta dit. Men jag tror inte bara de är att lyssna på dom och förstå för det funkar nog inte. man måste ju fråga för att förstå.

Jo visst ska man också fråga för att förstå, men jag tycker själv att det är lättast att lära sig om man umgås med thailändare och hör dom prata. Jag tycker också att det är lättare att komma ihåg ord och meningar då man är med thailändare som bara pratar thai och inte engelska/svenska.

det är kämpigt att lära sig ett nytt språk. thai har många fördelar ex. att inga ord finns i plural och att man inte böjer verben, men ibland känns det som att man försöker lära sig 2 nya språk , transkriberat och thaitecken.

jag tycker det är jättekul men det tar mycket tid och ibland känner jag mig som en lågstadieelev när jag sitter och "ljudar mig igenom" meningarna.
jag märker dock att jag blir bättre på att läsa och det gillar jag.

när jag ser en text som jag vill försöka läsa kopierar jag den ibland och lägger den i word och förstorar den. jag tycker det blir enklare då men det har väl att göra med min "höga ålder".

hur lär du dig thai?

marianne

Hej Marianne.
haha det var kul att höra att du också kopierar sedan lägger in i tex Word för att förstora det, trodde jag var ensam om det! :)
ha de bra

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
3 K
Lunkan
L
D