Lära sig Thailändska

Matt82

Forumveteran
Någon som har testat Transparent.com? Förutom att det används "chan" istället för "pom" verkar det bra men det är väldigt svårt för mig som enbart kan några enkla meningar och ord att avgöra. Tjejen tyckte väl att det är ok men ibland används det lite mer formell Thai än vad som används vid vardagstal sa hon. Det finns även möjlighet att lära sig Svenska där så vi funderar på att testa.

Det jag undrar är främst om någon har testat och är nöjd, både för att lära sig Thai men även om någon testat för att lära sig Svenska?

Någon som har testat Transparent.com? Förutom att det används "chan" istället för "pom" verkar det bra men va enkla meningar och ord att avgöra. Tjejen tyckte väl att det är ok men ibland används det lite mer formell Thai än vad som används vid vardagstal sa hon. Det finns även möjlighet att lära sig Svenska där så vi funderar på att testa.

Det jag undrar är främst om någon har testat och är nöjd, både för att lära sig Thai men även om någon testat för att lära sig Svenska?

Det finns idag hur många websiter och appar som helst för att plugga språk och det är väldigt personligt vad man bäst tar till sig men också beroende på vilket stadie du befinner dig. Testa lite olika och känn efter hur det känns. Du skall inte betala för att testa, skippa sådana.

När det gäller phom - chan så är det maskulint - feminint, män använder phom och kvinnor chan (dichan) precis som ka - khrap. Dock inte hugget i sten, män kan använda chan informellt. Informellt med vänner och formellt är väldigt olika språk!

Senast ändrad:
Det finns idag hur många websiter och appar som helst för att plugga språk och det är väldigt personligt vad man bäst tar till sig men också beroende på vilket stadie du befinner dig. Testa lite olika och känn efter hur det känns. Du skall inte betala för att testa, skippa sådana.

När det gäller phom - chan så är det maskulint - feminint, män använder phom och kvinnor chan (dichan) precis som ka - khrap. Dock inte hugget i sten, män kan använda chan informellt. Informellt med vänner och formellt är väldigt olika språk!

Tack. Ja den biten har jag lärt mig, det är nästan oundvikligt :)

Det finns väldigt många appar och websiter, jag har kollat in många och dragit hem lite appar på mobilen. Bland annat lärde jag mig att räkna med hjälp av mobilen. Tyvärr är det fruktansvärt varierande kvalité på gratisapparna. Det är nog säkrast med en betalapp eller website då dessa känns seriösare. Sen vill jag hitta den som är "bäst" eller i alla fall mest grundlig och inte lär ut felaktig grammatik eller ett talesätt som inte används i Thailand idag.

Jag tar gärna emot tips på bra sidor, böcker och annat.

Tack. Ja den biten har jag lärt mig, det är nästan oundvikligt :)

Det finns väldigt många appar och websiter, jag har kollat in många och dragit hem lite appar på mobilen. Bland annat lärde jag mig att räkna med hjälp av mobilen. Tyvärr är det fruktansvärt varierande kvalité på gratisapparna. Det är nog säkrast med en betalapp eller website då dessa känns seriösare. Sen vill jag hitta den som är "bäst" eller i alla fall mest grundlig och inte lär ut felaktig grammatik eller ett talesätt som inte används i Thailand idag.

Jag tar gärna emot tips på bra sidor, böcker och annat.
Vill du ha en bra app så rekomenderar jag Thai for beginners författad av Benjawan Poomsan Becker.
Bästa appen jag sett på marknaden för att lära sig men det är en betalapp.

http://www.paiboonpublishing.com/products.html

Nu köpte jag även appen. Jag antar att du menade Thai for Beginners och inte Survival Thai for English?

Appen är riktigt bra för mig! Klarade första lektionen utan problem eller hjälp så fick ge mig själv en klapp på axeln =)

Vill öva upp en ordentlig grund så att jag kan prata tillräckligt för att lära mig mer när vi är i Thailand.

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
3 K
Lunkan
L
D
Svar
2
Visningar