Lånehajar med 163 fordon som säkerhet greps Phitsanulok.

På familje visum O som @Isan Lover har får man arbeta men måste söka tillstånd ett wp, på pensionär o får man inte utföra någon typ av arbete.
Många väljer familjevisum då det ger dig en bredare rättighet..
Hej

Helt korrekt och det räcker långt eftersom absolut ingen i Thailand bryr sig om att utlänningar jobbar inom familjens jordbruk, det är snarare något som släkt, grannar, polis och övriga lokala myndigheter uppskattar och berömmer.

Mvh isan lover

Hej

Så dom delar bara ut två typer av visum?

Alla andra typer av visum dom beviljar finns alltså inte?

Mvh isan lover
Är vistelsen mindre än ett år registrerar man dig som turist av thailändska myndigheter.

Skit i namnet på visumet.

Nu har du inte så många typer av visum att välja på upp till tre månader.
De som finns är passande för tillfällig vistelse.

Lite mindre än i Filippinerna där det finns 6 olika visum under kategorin turism.
Bland annat studenter vid universitetet från andra länder registreras som turister även om studierna är flera år.
Längden spelar mindre roll då det betraktas som tillfälligt.
Även tidsbegränsade wp registreras som turism.

Jösses, kliv ner från din höga häst.

De är lata, jobbar inte en sekund om de absolut inte måste. Å kom inte dragande med dina erfarenheter från byn och om din perfekta by är ett undantag. Var inte så längesedan du beklagade dig över hur jobbigt det var i byn, inga jobb och massa knark.

Det finns jobb i fabrikerna runt Bkk, Khob Kean osv.. men dit vill de inte åka... Så nog fan sitter de å kollar när riset växer... å enligt dig lånar istället.
Knarket har ju blivit enormt problem i byarna.
Vi har ju själva drabbats i släkten, jabba problemet är stort.
Systersonen sattes på behandlingshem för han gick ner sig.
Systerdottern och hennes make blev av familjen tvingade till skiljsmässa efter han nästan ihjälslagen, dom sålde, han blev skickad till sin släkt, hon till Syd Korea jobba på farm.

Knarket har ju blivit enormt problem i byarna.
Vi har ju själva drabbats i släkten, jabba problemet är stort.
Systersonen sattes på behandlingshem för han gick ner sig.
Systerdottern och hennes make blev av familjen tvingade till skiljsmässa efter han nästan ihjälslagen, dom sålde, han blev skickad till sin släkt, hon till Syd Korea jobba på farm.
Hej

Samma problematik i vår by och släkt, dom äldre är helt ointresserade men en del av ungdomarna trillar dit, en mycket oroande utveckling.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är tydligen en oerhört viktig fråga där Kurant har mycket att lära ut både till utlänningar och Thailändska myndigheter, han får väl försöka övertala dom att börja använda hans eget system och register. :)

Mvh isan lover

Det är ju minst lika mycket prestige från din sida i den frågan.
Boende, besökande, turistande….
Det är väl få som har blivit så förnärmad som du av att bli kallad turist i Thailand.

Det är ju minst lika mycket prestige från din sida i den frågan.
Boende, besökande, turistande….
Det är väl få som har blivit så förnärmad som du av att bli kallad turist i Thailand.
Hej

Jag blir mest nyfiken vad som ligger bakom hans lite udda intresse och förvånas över den energi han lägger på detta som dom flesta människor förmodligen ser som helt ointressan och ovidkommande.

Det är naturligtvis helt upp till den sökande och den Thailändska ambassaden att avgöra vilken kategori en sökande ska tillhöra när det handlar om typ av visum, väl på plats är det ju sen upp till individen vad denne väljer att göra i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Jag blir mest nyfiken vad som ligger bakom hans lite udda intresse och förvånas över den energi han lägger på detta som dom flesta människor förmodligen ser som helt ointressan och ovidkommande.

Det är naturligtvis helt upp till den sökande och den Thailändska ambassaden att avgöra vilken kategori en sökande ska tillhöra när det handlar om typ av visum, väl på plats är det ju sen upp till individen vad denne väljer att göra i Thailand.

Mvh isan lover
Du får inte arbeta på familjevisumet, missförstå mig korrekt, du får söka wp med familjevisum, det får du inte göra med pensionsvisum.

Hej

Mvh isan lover

Om jag åker till Spanien och jonglerar på hotellrummet så är jag fortfarande turist.
Påtar jag i min egna trädgård så är jag fortfarande turist.

Om jag själv tycker att jag forskar min avföring på toaletten i Spanien så är jag ingen forskare, jag är turist.

Du får inte arbeta på familjevisumet, missförstå mig korrekt, du får söka wp med familjevisum, det får du inte göra med pensionsvisum.
Hej

Visst är det så.

Men som du säkert vet så har mig veterligen ännu inte någon falang fått problem med myndigheterna eller negativa efterföljder av att jobba på sin familjs eller släktens mark med jordbruk eller skogsbruk, så där verkar behovet av WP inofficiellt egentligen inte finnas.

Dom enda som verkar bry sig, ta illa upp och talar om lagbrott o.s.v är märkligt nog undantagslöst andra falanger

Mvh isan lover

Om jag åker till Spanien och jonglerar på hotellrummet så är jag fortfarande turist.
Påtar jag i min egna trädgård så är jag fortfarande turist.

Om jag själv tycker att jag forskar min avföring på toaletten i Spanien så är jag ingen forskare, jag är turist.
Hej

Det är ok för mig, du får kalla dig precis vad du vill, men du får kolla med Kurant så det blir rätt. :)

Mvh isan lover

Hej

Visst är det så.

Men som du säkert vet så har mig veterligen ännu inte någon falang fått problem med myndigheterna eller negativa efterföljder av att jobba på sin familjs eller släktens mark med jordbruk eller skogsbruk, så där verkar behovet av WP inofficiellt egentligen inte finnas.

Dom enda som verkar bry sig, ta illa upp och talar om lagbrott o.s.v är märkligt nog undantagslöst andra falanger

Mvh isan lover
Ja Thaiarna i byn tycker ofta det är kul se farang jobba, vi fick ju en ny farang i byn under songkhran, ung kille som var på fälten, pratades om det dagligen och så kul dom tyckte det var att se.

Men som sagt finns lagar, och kommer en nitisk kan du åka dit rejält, så gäller ju överväga risken vs vad det ger.
Jag gör det inte, jag hjälpte bära majssäckar när jag bodde i Phetchabun, men idag gör jag inget. För mycket att riskera med tanke på att jag har allt här.

Men som sagt finns lagar, och kommer en nitisk kan du åka dit rejält, så gäller ju överväga risken vs vad det ger.
Jag gör det inte, jag hjälpte bära majssäckar när jag bodde i Phetchabun, men idag gör jag inget. För mycket att riskera med tanke på att jag har allt här.
Hej

Den dagen den förste utlänningen åker fast och straffas för att ha arbetat på familjens eller släktens mark ska jag börja oroa mig, men det känns fortfarande osannolikt att det kommer att ske, ingen part har ju något att vinna på det.

Mvh isan lover

Hej

Den dagen den förste utlänningen åker fast och straffas för att ha arbetat på familjens eller släktens mark ska jag börja oroa mig, men det känns fortfarande osannolikt att det kommer att ske, ingen part har ju något att vinna på det.

Mvh isan lover
Jag läste på nätet att en blev bötfälld med 1 miljon baht för han hjälpte bära cementsäckar till sitt husbygge.
Skröna eller ej, svårt att avgöra, men försiktig efter det.
Hemma i huset fixar jag men i byn är jag försiktig.

Ser ju på marketplace att faranger lägger ut saker dom byggt till själva, är ju svårt att bevisa, bara säga 2nd hand eller släkting gjorde, är inte olagligt att sälja andra hands varor.

Tillbaka
Topp