Långsiktigt sparande i Thailand

 
A

Anonym

Gäst
Vad finns det för alternativ på långsiktigt sparande i Thailand?

Hur ser ni på att ha sparandet i Sverige eller i Thailand (finns ju valutarisk och risk att ha sparande i ett land med militärdiktatur)?
 
Vad finns det för alternativ på långsiktigt sparande i Thailand?

Hur ser ni på att ha sparandet i Sverige eller i Thailand (finns ju valutarisk och risk att ha sparande i ett land med militärdiktatur)?
Skulle aldrig spara pengar i Thailand pga problemen att föra över dem till Sverige igen.
Valutarisken är väl just nu dessutom till nackdel för bahten så den lilla ränta man ev kan få här kan snabbt ätas upp.
Kapitalförsäkring eller ISK är det enda vettiga som jag ser det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vad finns det för alternativ på långsiktigt sparande i Thailand?

Hur ser ni på att ha sparandet i Sverige eller i Thailand (finns ju valutarisk och risk att ha sparande i ett land med militärdiktatur)?
Finns risker med att ha sparande i alla länder, Sverige har ju visat sig mer riskfyllt med banker som krisat.
Thailand har högre insättningskydd eller vad det heter, återbetalning om en bank går omkull, men det skall sänkas till en rimligare nivå, tror den nya skulle hamna i nivå med den Svenska.
På låst konto 3 år med insättning av en summa varje månad för Thai medborgare kan du få 2.5% skattefri ränta, den skattefria räntan gäller bara Thai.
I Sverige finns ju ingen ränta.
 
Senast redigerad av en moderator:
Valuta riske finns ju åt båda hållen, tyvvär nackdel för Thailand nu.
Men hade man låst ett konto för 5 år sen när räntan låg på 3.5, kronan mycket starkare, låst 3 år och växlat och sickat hem nu när kronan stått som lägst hade man tjänat bra på både valuta och ränta i krona.
 
[QUOTE="Jonas, post: 214914, member: 8195"
På låst konto 3 år med insättning av en summa varje månad för Thai medborgare kan du få 2.5% skattefri ränta, den skattefria räntan gäller bara Thai.
I Sverige finns ju ingen ränta.[/QUOTE]


2,5% skattefri ränta låter intressant för oss. Vilken bank och vad kallas detta konto?
 
Valuta riske finns ju åt båda hållen, tyvvär nackdel för Thailand nu.
Men hade man låst ett konto för 5 år sen när räntan låg på 3.5, kronan mycket starkare, låst 3 år och växlat och sickat hem nu när kronan stått som lägst hade man tjänat bra på både valuta och ränta i krona.
Jo med facit i hand är allt lätt..
Vad är det för risk med Svenska banker som du pratar om?
 
[QUOTE="Jonas, post: 214914, member: 8195"
På låst konto 3 år med insättning av en summa varje månad för Thai medborgare kan du få 2.5% skattefri ränta, den skattefria räntan gäller bara Thai.
I Sverige finns ju ingen ränta.


2,5% skattefri ränta låter intressant för oss. Vilken bank och vad kallas detta konto?[/QUOTE]
Ja ska bli intressant att höra var Jonas hittat detta. Mig veterligen så ska man skatta för kapitalinkomst i Thailand.
 
2,5% skattefri ränta låter intressant för oss. Vilken bank och vad kallas detta konto?
Ja ska bli intressant att höra var Jonas hittat detta. Mig veterligen så ska man skatta för kapitalinkomst i Thailand.[/QUOTE]
Finns både hos kasikorn och bangkokbank gäller för en max summa på Bangkok bank tror jag det var 600.000 totalt på dessa 3 år och skall sättas in fast belopp i månaden.
Bara för Thai, jag försökte teckna det på Kasikorn men fick inte som utlänning.
Jag skall kolla närmare på Bangkokbanks erbjudande när jag kommer hem och starta ett litet sparande till frugan och ungen där.
 
Kollar man på vad skattelagen i Thailand säger så kan man glömma skattefri kapital inkomst. Tror inte att bankerna kan gå över lagen men intressant om du hittar nåt.
 
Här är kontot på Kasikorn, står ingen ränta här nu sist jag kolla stod det 2,7%

http://www.kasikornbank.com/EN/Personal/BankAccounts/Fixed/Pages/TaweesupSpecialFixedDeposit.aspx


  • You can manage your savings consistently, at a fixed amount each month.
  • When your savings has reached a deposit period of 24 months, you will have the funds to spend as you desire.
  • Receive a high interest rate!
  • Get tax exemption for the interest earned after the deposit period is complete.
  • You can either deposit your money at a KBank branch or link the transaction with your savings or current account to transfer the money to your Taweesup Special Fixed Deposit Account automatically.
 
Valurarisken vet man ju aldrig vilket håll den jan slå åt. Men man kan ju gissa.

Behåller nu kapitalet i Sverige
 
Alternativet för mig om jag inte skall växla att behålla det på valutakontot, växla från Norska till Svenska nu och spara i Sverige är väl lika stor valutarisk som att växla till baht ;)

Sen vet jag inte hur det blir skattemässigt att sätta pengar på skandinaviskt konto.

Pratar om ett ränte kutt i Norge i September.

Norge har jag ingen bank så nåt håll måste jag växla åt till slut.

Kan ju spara på valutakontot och hoppas på en starkare NOK om 1 år så mycket saker som händer inom det närmsta året så svårt att se vilken valuta man skall satsa på.
USA valet, fortsatt nedgång i Norsk ekonomi och ränte minskning?, blir det val i Thailand nästa år, isåfall utgången och kommer det bli lugnt runt/efter valet, vad kommer hända med oljepriserna?
Blir mer att tänka på när man bor i ett land och har inkomstvaluta från annat land.
Hade jag tex. jobbat och bott i Sverige hade jag inte valutaspekulerat utan sparat i Sverige, samma hade jag haft lön i baht hade jag sparat i Thailand, men Norge har jag ingen koppling till sådär blir det nog bara problem.

Men jag skall öppna ett sånt konto med räntan för frugan och 8000 baht i månaden på det och sen ett till ungen (finns ett liknande konto för barn med) och spara 2000 i månaden där som han får ha när det blir dags för universitet, det låser jag i mitt namn.
 
Alternativet för mig om jag inte skall växla att behålla det på valutakontot, växla från Norska till Svenska nu och spara i Sverige är väl lika stor valutarisk som att växla till baht ;)

Sen vet jag inte hur det blir skattemässigt att sätta pengar på skandinaviskt konto.

Pratar om ett ränte kutt i Norge i September.

Norge har jag ingen bank så nåt håll måste jag växla åt till slut.

Kan ju spara på valutakontot och hoppas på en starkare NOK om 1 år så mycket saker som händer inom det närmsta året så svårt att se vilken valuta man skall satsa på.
USA valet, fortsatt nedgång i Norsk ekonomi och ränte minskning?, blir det val i Thailand nästa år, isåfall utgången och kommer det bli lugnt runt/efter valet, vad kommer hända med oljepriserna?
Blir mer att tänka på när man bor i ett land och har inkomstvaluta från annat land.
Hade jag tex. jobbat och bott i Sverige hade jag inte valutaspekulerat utan sparat i Sverige, samma hade jag haft lön i baht hade jag sparat i Thailand, men Norge har jag ingen koppling till sådär blir det nog bara problem.

Men jag skall öppna ett sånt konto med räntan för frugan och 8000 baht i månaden på det och sen ett till ungen (finns ett liknande konto för barn med) och spara 2000 i månaden där som han får ha när det blir dags för universitet, det låser jag i mitt namn.
Låter väl klokt för din del!
 
Oljepriset kommer nog fortsätta vara rätt lågt ett tag till så vad som händer med nok är klurigt. Men varför sparar du inte i aktier Jonas? Just nu är börsen på en mellan nivå som garanterat kommer att ligga mycket högre på lite sikt. Över tid har aktier alltid varit det bästa sparandet men inte alltid på kort sikt. Men fn du e ju ledig varannan mån och har ju massor av tid att läsa på och lära dig om börsen och aktier. Du som har lite kapital borde ju sitta å trada när du e hemma istället för å ränna på fåniga Thai kurser. 10% upp sen förra veckan..
 
Oljepriset kommer nog fortsätta vara rätt lågt ett tag till så vad som händer med nok är klurigt. Men varför sparar du inte i aktier Jonas? Just nu är börsen på en mellan nivå som garanterat kommer att ligga mycket högre på lite sikt. Över tid har aktier alltid varit det bästa sparandet men inte alltid på kort sikt. Men fn du e ju ledig varannan mån och har ju massor av tid att läsa på och lära dig om börsen och aktier. Du som har lite kapital borde ju sitta å trada när du e hemma istället för å ränna på fåniga Thai kurser. 10% upp sen förra veckan..
Ja jag har tänkt att höra med Bangkokbank om aktieportfölj samtidigt som jag är nere och kolla upp dom här räntekontona.
Vet inte om man behöver workpermit för att driva aktiehandel på Thailändsk bank? Jag har ju fått fondkonto redan.
 
Oljepriset kommer nog fortsätta vara rätt lågt ett tag till så vad som händer med nok är klurigt. Men varför sparar du inte i aktier Jonas? Just nu är börsen på en mellan nivå som garanterat kommer att ligga mycket högre på lite sikt. Över tid har aktier alltid varit det bästa sparandet men inte alltid på kort sikt. Men fn du e ju ledig varannan mån och har ju massor av tid att läsa på och lära dig om börsen och aktier. Du som har lite kapital borde ju sitta å trada när du e hemma istället för å ränna på fåniga Thai kurser. 10% upp sen förra veckan..
Du måste verkligen vara duktig på detta, börsen går ner du tjänar 10%, börsen går upp du tjänar 50%. Varför jobbar du? Du slår ju alla index tio gånger minst! Hur många procent gör du på ett år 800%? :D
 
Du måste verkligen vara duktig på detta, börsen går ner du tjänar 10%, börsen går upp du tjänar 50%. Varför jobbar du? Du slår ju alla index tio gånger minst! Hur många procent gör du på ett år 800%? :D
Alla veckor är inte lika Janne men visst det funkar. Ibland väldigt bra och ibland får man vänta på lägena. Men rätt mycket bättre än vad banken ger blir det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja jag har tänkt att höra med Bangkokbank om aktieportfölj samtidigt som jag är nere och kolla upp dom här räntekontona.
Vet inte om man behöver workpermit för att driva aktiehandel på Thailändsk bank? Jag har ju fått fondkonto redan.
Aktieportfölj i Thailand är ingen bra grej, då får du skatta fett på vinsten. Fixa en utländsk kapital försäkring. Föredrar själv dom Svenska fast kanske inte går att öppna om man inte är skriven i Sverige. Öppna en på farsan, han kan du väl lita på med dina aktier [emoji28] [emoji28] [emoji6]
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp