Levnadskostnader......

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

timberman

Nykomling
Hej!
Är det någon som kan tala om för mig ung. hur mycket det skulle kosta per månad i svenska pengar att leva i eller strax omkring Khao Lakområdet?
Är van att leva på låg nivå åtminstone efter svenska mått.
Vill bara ha nåt enkelt att bo i, säng o kylskåp. Går inte på krogen, lagar mat själv. Vill bara vara där nere o må gott. Gärna 3mån åt gången. Nån här kanske har bra insikt och erfarenhet som du vill dela med dig av. Mvh Peter

Khao Lakområdet e ju inte de billigaste området i thailand.....även om du lever riktigt sparsamt så tror ja inte du klarar dig under 10000 kr...som ja ser pris nivån där o mot övriga thailand e stor Khao lak phuket e dyrt....

ex.. ta en mat bit phuket thai mat inte falang mat 120-200 pattaya 80-120
hemma wapi pathum 30-60 bath
glimten66 :wai:

har säkert fel men de tror ja inte för ja har aldri fel ;D

Max 10 tusen kr i mån, 10 bath för vatten, macka 12 bath,
kvällsmat, soppa 25 bath = 47 bath per dag,
lev lycklig länge :nod:

kompisen säger att 11,000 bath/ månad är helt ok att leva på. då betalar han ändå 5000 bath i månaden på att hyra en lägenhet på kata beach. och med en pension på ca 35000bath så lever han ganska gott.

Om man ska snåla, då kan man leva på 47-50 bath
per dag, men då skulle jag vara kvar i svedala,
åker man på semester, då lever man gott :nod:

"Mats 49 " sa:
Hej Wanpen.

Istämmer med dig.
Ska jag leva på 47-50 bath per dag,
så stannar jag med säkerhet hellre kvar svedala.

Mvh

Mats 49

Ja de e så säkert ska man leva på dom smä bathingarna då e ja kvar hemma
ja vill kunna leva gott me min fru när ja e nere skulle aldrig falla mig in o snåla när ja e där..då kan ja lika bra stanna hemma o jobba

hej Timberman,Glimten,wanpen och Mats.

jag tror vi alla kan vara överens att med en lön/pension/bidrag om 9000-10000 skr kan man leva ett ganska behagligt liv i thailand,
I vissa delar i thailand är det mer fördelaktigt (ekonomiskt) att leva i och i andra bättre geografiskt. det finns något för oss alla.

sen tillkommer naturligtvis en massa pengar på boende och "släkt försörjning" o.s.v.

nu när snön töar och det slaskar under fötterna så längtar jag så att det gör ont att komma tillbaka till landet jag älskar ..

vill bara tillägga att med släkt försörjning menar jag bara att det är sällan man som falang flyttar till thailand ensam. det tillkommer mer utgifter än man kalkylerat med..hoppas ni inte missförstår.. :)

Hej Ulle förstår va du menar länktar me ner nu när de e sådant trist väder här

"ulle " sa:
jag tror vi alla kan vara överens att med en lön/pension/bidrag om 9000-10000 skr kan man leva ett ganska behagligt liv i thailand,

Det vore konstigt om man inte kunde leva bra på det i Thailand, eftersom man kan göra det i Sverige :)
(((För det mesta gör jag av med runt 8000, och jag har bl a 6-rumsvilla (halvbetald), mycket även fina kläder, 4 datorer som jag använder, biljardbord, husdjur, segelbåt...)))
"Min" thailänska frågade för några dagar sedan vad jag trodde jag skulle ha för levnadskostnader för mig själv då jag flyttat till Thailand. Om hela husbygget betalas kontant så tror jag det räcker med 12 000 BAHT/månad plus bilkostnader. Plus "Farangkostnader" d v s VISA och att åka och hälsa på i Sverige någon gång per år. Mer i början förstås, eftersom många saker behöver köpas in igen, för sådant som det inte lönar sig att ta med sig från Sverige.
12 000 baht/månad borde gå bra, eftersom "min" thailänska får ÖVER på 8000. Hon delar i o f s bostad med en syster, men har nästan svensk standard på utrustningen (tvättmaskin, microvågsugn...) Då har hon laptop, motorcykel (bra), plus en dålig bil, så hon funderar på att köpa en ny. Nyligen betalade hon kontant en tvåårig vidareutbildning på universitet (till rektor). Och hon gillar mat mycket mer än vad jag gör :)

Så det går att leva på ganska bra nivå till låg kostnad...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp