Hej allihopa
Jag läser just nu Etik och människan livsvillkor och har en fråga som jag fastnar på och behöver lite hjälp från er. Fråga är
Vilka värdekonflikter kan olika uppfattningar om hälsa, vård och omsorg, liv och död leda till?
Jag tänkte kanske om abort, organdonation eller dödshjälp, men jag kommer inte på hur ska jag beskriva dem.
Är det någon här som kan hjälpa mig med några tankar.
Tack på för hand
mvh
Sawitree
Hej
De olika värderingar som finns beror väl på hur människor/regeringar värderar ett människoliv, eftersom det var människor det handlar om. I större delen av västvärlden handlar det om ekonomi i första hand, på andra ställen är religion nr. 1.
Ett exempel från Sverige på sent 80-tal: En god vän födde en son när hon var gravid i v. 26, då hade sjukhuspersonalen direktiv om att barn som föds före v. 26 är det inte värt PENGARNA det kostar att försöka hålla barnet vid liv, det är så liten chans att barnet klarar sig då. Han klarade sig utan några andra insatser från barnmorskor m.m. än för ett vanligt barn. Några dagar tidigare så hade det klassats som en spontan abort.
Vore intressant att höra ex. Bangkok Hospitals inställning.
Där hade iaf jag fått en värdekonflikt som jag är glad att jag inte behövde göra någon bedömning av.
Organdonationer i Thailand, hur fungerar det? Det borde finnas en gigantisk tillgång från alla trafikolyckor. Obehagligt att tänka på en exportmarknad men jag gjorde det ändå.
Dödshjälp fungerar nog liknande överallt, har någon väldigt ont av ex. för långt gången cancer eller liknande så pumpa dom fulla med morfin tills livet tar slut. Det blir ju en slags dödshjälp.
Läkarens ord till mannen som behövde en hornhinnetransplantation:
- Dom dåliga nyheterna är att vi inte har några just nu, dom goda är att det regnar ute så snart kommer det in en donator/motorcyklist.
Ekonomi, religion, etik, vi lägger hela tiden värderingar på vilket av dessa som är viktigast. Och många av våra etiska uppfattningar/regler kommer från religioner även om jag vill kalla mig skeptiker.