Lite hjälp om buddismen värdekonflikter

S

Sawitree

Gäst
Hej allihopa

Jag läser just nu Etik och människan livsvillkor och har en fråga som jag fastnar på och behöver lite hjälp från er. Fråga är

Vilka värdekonflikter kan olika uppfattningar om hälsa, vård och omsorg, liv och död leda till?

Jag tänkte kanske om abort, organdonation eller dödshjälp, men jag kommer inte på hur ska jag beskriva dem.
Är det någon här som kan hjälpa mig med några tankar.

Tack på för hand
mvh
Sawitree

Hej allihopa

Jag läser just nu Etik och människan livsvillkor och har en fråga som jag fastnar på och behöver lite hjälp från er. Fråga är

Vilka värdekonflikter kan olika uppfattningar om hälsa, vård och omsorg, liv och död leda till?

Jag tänkte kanske om abort, organdonation eller dödshjälp, men jag kommer inte på hur ska jag beskriva dem.

Tack på för hand
mvh
Sawitree
Skicka P.m till M.rNewdawn.Han kan nog svara på dina frågor.

Jajamensann mackes, jag har kopierat många av dina inlägg, och gett henne dessa. Hon verkade tacksam och glad att ha blivit upplyst!!!

Vad är en "värdekonflikt"? Låter lite fikonspråk, lite som "rasifierad" och sånt snömos. Kan någon upplysa mig, den fåkunnige....

En värdekonflikt är för mig detsamma som ett moraliskt dilemma. Värden inom buddismen som går emot mina egna moraliska värderingar. Exempelvis talar buddismen om att skydda allt liv men i västerländsk moral ingår ju rätten till abort av ett oönskat barn.

Senast ändrad:
Exempelvis talar buddismen om att skydda allt liv men i västerländsk moral ingår ju rätten till abort av ett oönskat barn

Jo men mackes nu blev det väl lite fel här, en religions/ism etik kan du ju inte använda i samband med mänsklig moral, kristendomen förespråkar väl inte aborter, det är ju vi människor själv som valt att ha det som en demokratisk rättighet mer eller mindre och kan ju inte jämföras med Buddhistisk etik och kan ju inte bli en värdekonflikt.

Förövrigt värnar väl alla religioner allt liv. Vad som finns i en religiös text och den moral människan har går ju inte att ställa mot varandra.

Jo men mackes nu blev det väl lite fel här, en religions/ism etik kan du ju inte använda i samband med mänsklig moral, kristendomen förespråkar väl inte aborter, det är ju vi människor själv som valt att ha det som en demokratisk rättighet mer eller mindre och kan ju inte jämföras med Buddhistisk etik och kan ju inte bli en värdekonflikt.

Förövrigt värnar väl alla religioner allt liv. Vad som finns i en religiös text och den moral människan har går ju inte att ställa mot varandra.
Kan han väl han skriver ju som går imot hans personliga moral.
Religion måste väl inte ställas mot religion i jämförelse går hur bra som helst att ställa den imot sin personliga moral.
Religioner är ju mänsklig moral, religionerna är ju skapade av människor och det är människor som dikterat var religions moral.

Religion måste väl inte ställas mot religion i jämförelse går hur bra som helst att ställa den imot sin personliga moral.

Ja alla har vi olika uppfattningar, om det är ok för dig har jag inget emot det;)

Religioner är ju mänsklig moral, religionerna är ju skapade av människor och det är människor som dikterat var religions moral.

Sen är det ju så också att jag tror att ordet missuppfattas. En värdekonflikt sker inom dig själv, låt säga att din moral säger något men du är nödd till att gå emot den, det är en värdekonflikt.

I hela våra liv ställs vi ständigt inför situationer där vi måste ta beslut som kanske inte alltid är i överensstämmande med moral eller andra värden. Det andra som det pratas om här är ju bara olika värdegrundsprinciper, den ena tycker si och den andra tycker så och då handlar det ju bara om ställningstagande inte värdekonflikt.:)

Ett intressant ämne. Hände förra helgen att sonen till av våra bästa vänner skadades allvarligt i en mc olycka. Han ligger i koma och gjort det en vecka nu. Vi var till sjukhuset igår, Noi har t o m sovit över där flera nätter. Jag har ju husbygget att övervaka så jag finns i Phrae. Nu kommer vi till frågan hur göra, stänga av respiratorn och då dör Kapten. Hur skulle du göra om det vore ditt barn?
Var är hans liv värd, kommer han att vakna? Frågar du föräldrarna Yo och Shaman så skall de uppehålla hans liv i evighet.
Tänkte mycket på det här för satt där i sjukhuset igår kväll. Pratade till pojken han är död fast hjärtat slår, pulsen är normal.
Inte enkelt att svara på när skall respiratorn stängas för ingen alltså ingen vet om han vaknar.
Den knepiga frågan uppstår skall man gå efter föräldrarnas önskan eller läkarnas?
Vet inte om det här är riktigt relevant när det gäller värdegrunder men som jag tänker är inte allting svart eller vitt.

Är värderingen av thaibath gentemot krona en värdekonflikt? eller en värderingskonflikt? Det är terminologin jag reagerar på, det är där snömoset ligger. Vad betyder ordet, om det nu ens finns?

Ett intressant ämne. Hände förra helgen att sonen till av våra bästa vänner skadades allvarligt i en mc olycka. Han ligger i koma och gjort det en vecka nu. Vi var till sjukhuset igår, Noi har t o m sovit över där flera nätter. Jag har ju husbygget att övervaka så jag finns i Phrae. Nu kommer vi till frågan hur göra, stänga av respiratorn och då dör Kapten. Hur skulle du göra om det vore ditt barn?
Var är hans liv värd, kommer han att vakna? Frågar du föräldrarna Yo och Shaman så skall de uppehålla hans liv i evighet.
Tänkte mycket på det här för satt där i sjukhuset igår kväll. Pratade till pojken han är död fast hjärtat slår, pulsen är normal.
Inte enkelt att svara på när skall respiratorn stängas för ingen alltså ingen vet om han vaknar.
Den knepiga frågan uppstår skall man gå efter föräldrarnas önskan eller läkarnas?
Vet inte om det här är riktigt relevant när det gäller värdegrunder men som jag tänker är inte allting svart eller vitt.

Usch vad tråkigt och jobbigt. Sånt händer ju så fort, från en sekund till en annan.

Jag råkade ut för två nära döden upplevelser i går. I en kurva tappade framförvarande bil sin last. Som tur fick jag stopp precis framför en stor träbock.

Senare fick en dåre för sig att han skulle göra en omkörning även att en buss skymde utsikten. Sp tjugo meter från mig får jag en mötande bil. Jag hann ut i dikesrenenen och han lyckades avbryta omkörningen.

Om inte hjärnan är död är han ju inte död. Har läkarna sett någon hjärnaktivitet. Svenska skicross stjärnan Anna Holmlund (tror jag hon heter) låg ju i flera månader i paket men har ju vaknat. Mikael Schumacher har väl fortfarande inte riktigt vaknat.

Svårt val och kan ju bli ett ekonomiskt beslut om ingen försäkring täcker.

Är värderingen av thaibath gentemot krona en värdekonflikt? eller en värderingskonflikt? Det är terminologin jag reagerar på, det är där snömoset ligger. Vad betyder ordet, om det nu ens finns?

Klart att det finns, du har ju själv skrivit det!:rolleyes:, det andra är kapitalism och ekonomi:D

Abrakadabra betyder heller ingenting, ordformen -ifiering betecknar når man blir eller kan bli. Hur blir man rasifierad?

För mig finns även immateriella värden, så som moral och etik. Det är dessa värden jag talar om.

För en god moral har väl ett värde? Har du något annat ord för det?

Hej allihopa

Tack på för hand
mvh
Sawitree
Hej

De olika värderingar som finns beror väl på hur människor/regeringar värderar ett människoliv, eftersom det var människor det handlar om. I större delen av västvärlden handlar det om ekonomi i första hand, på andra ställen är religion nr. 1.

Ett exempel från Sverige på sent 80-tal: En god vän födde en son när hon var gravid i v. 26, då hade sjukhuspersonalen direktiv om att barn som föds före v. 26 är det inte värt PENGARNA det kostar att försöka hålla barnet vid liv, det är så liten chans att barnet klarar sig då. Han klarade sig utan några andra insatser från barnmorskor m.m. än för ett vanligt barn. Några dagar tidigare så hade det klassats som en spontan abort.

Vore intressant att höra ex. Bangkok Hospitals inställning.

Där hade iaf jag fått en värdekonflikt som jag är glad att jag inte behövde göra någon bedömning av.

Organdonationer i Thailand, hur fungerar det? Det borde finnas en gigantisk tillgång från alla trafikolyckor. Obehagligt att tänka på en exportmarknad men jag gjorde det ändå.

Dödshjälp fungerar nog liknande överallt, har någon väldigt ont av ex. för långt gången cancer eller liknande så pumpa dom fulla med morfin tills livet tar slut. Det blir ju en slags dödshjälp.

Läkarens ord till mannen som behövde en hornhinnetransplantation:

- Dom dåliga nyheterna är att vi inte har några just nu, dom goda är att det regnar ute så snart kommer det in en donator/motorcyklist.

Ekonomi, religion, etik, vi lägger hela tiden värderingar på vilket av dessa som är viktigast. Och många av våra etiska uppfattningar/regler kommer från religioner även om jag vill kalla mig skeptiker.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar