Rätt och fel Liten guide till Thailands märkliga lagar.

 
Hej

För mig var det en nyhet att det är förbjudet att köra mc i bar överkropp och att detta brott kan bestraffas med böter.

Mvh isan lover
 
Hej

Läste den här guiden till några av Thailands lite märkliga lagar och tyckte att den förtjänade att uppmärksammas, det är ju inget nytt direkt men man blir ändå lite förvånad när man läser om det.

A Guide to Thailand’s Strange Laws

Mvh isan lover

Vad var det för märkligt med dessa lagar? Alla kulturer har sina lagar och regler som utvecklas i olika takt!

Vad som däremot utmärker västerlänningar att vi har så fruktansvärt svårt att acceptera andra kulturer, det enda som gäller är västerländsk moral och våra värderingar oavsett var på jorden man befinner sig! Respekt verkar inte vara något som många av oss växer upp med.
 
Vad var det för märkligt med dessa lagar? Alla kulturer har sina lagar och regler som utvecklas i olika takt!

Vad som däremot utmärker västerlänningar att vi har så fruktansvärt svårt att acceptera andra kulturer, det enda som gäller är västerländsk moral och våra värderingar oavsett var på jorden man befinner sig! Respekt verkar inte vara något som många av oss växer upp med.

Hej

Respekt för andra kulturer är väl en sak men att man kan förvånas att det är förbjudet och straffbart att inneha kortlekar och köra mc i bar överkropp i ett land som Thailand tycker jag inte är så konstigt.

Mvh isan lover
 
Hej

Respekt för andra kulturer är väl en sak men att man kan förvånas att det är förbjudet och straffbart att inneha kortlekar och köra mc i bar överkropp i ett land som Thailand tycker jag inte är så konstigt.

Mvh isan lover
Att det är förbjudet att köra MC med bar överkropp tycker inte jag är konstigt. Råkar du ut för en olycka blir kroppen bara ett stort skrapsår om du är helt oskyddad. Så det bör ha med säkerheten att göra.
 
Att det är förbjudet att köra MC med bar överkropp tycker inte jag är konstigt. Råkar du ut för en olycka blir kroppen bara ett stort skrapsår om du är helt oskyddad. Så det bör ha med säkerheten att göra.

Hej

Det är nog första tanken men själv är jag inte säker på det, jag tror att det är av en helt annan anledning, går man tillbaka i tiden ansågs det opassligt för män att bära både shorts och gå i bar överkropp, speciellt på landet, minns mina första resor ut på den Thailändska landsbygden i Isaan, då fanns det inte någon vuxen som bar shorts eller tog av sig i bar överkropp oavsett hur varmt det var, detta t.o.m vid hårt kroppsarbete.

Männen hade antingen ett skynke som knöts runt midjan eller långbyxor, till detta vanligen en skjorta av något slag, vid mitt första äktenskap köpte min svärfar ett sånt skynke till mig, han påtalade att det endast var barn som gick i shorts.

Att ta av sig på överkroppen var ovanligt förr, det skedde när man badade och tvättade sig i floden, kanske ute i skogen eller farmen om man var ensam där o.s.v, men det var helt omöjligt att besöka byn i bar överkropp eller gå till en affär eller restaurang.

Senast för två år sedan köpte en av frugans morbröder ännu ett sånt skynke till mig, det tar jag på mig ibland både för att det är praktiskt och flr att glädja morbrodern, detta blir oerhört populärt bland männen i byn när man bär denna traditionella klädsel.

1531457877980.jpeg

Hittade den här bilden som visar hur folk klädde sig förr, sen var det ju väldigt olika typer av skjortor förstås, dessa ser nästan lite feminina ut.

Tygstycket runt midjan är viktigt och bärs av många än, ibland runt midjan, ibland på huvudet och den används även för att torka svett ur pannan vid arbete och som handduk när man badar.

Mvh isan lover
 
Dom är moderna männen i din by. 555

Hej

Ja så är det nog faktiskt, redan i slutet av 80-talet och på tidigt 90-tal började även män ute i byarna bära shorts och gå mer i bar överkropp, förmodligen kom även dom på att det är både praktiskt och skönt i värmen, vem vi ska tacka för detta vet jag inte, men förmodligen har både utlänningar på plats i landet öppnat lite för detta, kanske även via TV där fotboll ifrån Europa är stort, där ser man ju mängder av män i shorts.

Nu är det ingen som reagerar alls på detta ute i byarna., men den gamla lagen lever tydligen vidare.

Mvh isan lover
 
Hej

För mig var det en nyhet att det är förbjudet att köra mc i bar överkropp och att detta brott kan bestraffas med böter.

Mvh isan lover
Du vet uppenbarligen inte allt , det ÄR förbjudet på offentlig plats att inte skyla överkroppen... men snuten orkar väl inte alltid beivra allt :)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp