LUNG NOK FLAXAR OMKRING

Lung-Nok

Aktiv medlem
Anlände med Thai Airways 20 minuter före utsatt ankomsttid idag på morgonen. Tog bussen från Suvvan till Hua Hin. 27 grader i skuggan, regnskurar och åska på em. Hemma i Gävle hade man fått årets första snö och allt var vitt. Grämer mig inte särskilt att jag missade detta. Som vanligt kommer detta att bli en bildtråd, även om kameran fick vila idag. Valde att publicera under "Allmänt Thailandsforum", även om resan kommer att drabba Nepal och Filippinerna tillika. Huvuddelen av tiden kommer dock att spenderas i LOS och kanske blir det ett besök i provinsen Bung Kan, där Noken inte fladdrat särskilt mycket tidigare.

PanPan

Forumveteran
Anlände med Thai Airways 20 minuter före utsatt ankomsttid idag på morgonen. Tog bussen från Suvvan till Hua Hin. 27 grader i skuggan, regnskurar och åska på em. Hemma i Gävle hade man fått årets första snö och allt var vitt. Grämer mig inte särskilt att jag missade detta. Som vanligt kommer detta att bli en bildtråd, även om kameran fick vila idag. Valde att publicera under "Allmänt Thailandsforum", även om resan kommer att drabba Nepal och Filippinerna tillika. Huvuddelen av tiden kommer dock att spenderas i LOS och kanske blir det ett besök i provinsen Bung Kan, där Noken inte fladdrat särskilt mycket tidigare.
Ja Pu Thok i Bueng Khan är en klar sevärdhet, klassar den på min top 2 lista över ställen jag besökt i Thailand.

Lung-Nok

Aktiv medlem
Första bilden från denna resa blev på ett golv i Hua Hin. Hur kul kan det vara? Tja, bedöm själva....

23-1045 Golv PKK.jpg

I övrigt berättade min hyresvärdinna, att man fr o m nu kan få 90 ytterligare dagar fritt förutom de 30 man får vid ankomst. Enligt henne är det bara att gå till immigration och förlänga. Man behöver heller inte lämna landet under de här totalt 120 dagarna. Ta det här med en nypa salt för jag har inte fått det bekräftat, men stämmer det är det ju trevligt. Skälet skulle vara att regeringen behöver flera turister som spenderar pengar

Lung-Nok

Aktiv medlem
Söndag efter ännu ett åskoväder. Internet är skakigt. Blev några rutor under dagens strosande....håll till godo.

23-1049 Matställe PKK.jpg

Ett av otaliga, snarlika matställen runt om i Thailand. Här gick de flesta turister förbi, medan lokalbefolkningen gick in. Gott tecken, tänkte jag och gick också in och fick en av mina bästa pad krapao khai dao någonsin för 40 Baht.

23-1050 Soi Hua Hin 94 PKK.jpg

Soi Hua Hin 94 mot järnvägen.

23-1051 Båtar på stranden PKK.jpg

Vilande båtar nere på playan i Hua Hin.

23-1053 Badande ödla PKK.jpg

I brist på badande turister passade en ödla på att ta sig ett dopp.

Nam Falang

Forumveteran
Söndag efter ännu ett åskoväder. Internet är skakigt. Blev några rutor under dagens strosande....håll till godo.

23-1049 Matställe PKK.jpg

Ett av otaliga, snarlika matställen runt om i Thailand. Här gick de flesta turister förbi, medan lokalbefolkningen gick in. Gott tecken, tänkte jag och gick också in och fick en av mina bästa pad krapao khai dao någonsin för 40 Baht.

23-1050 Soi Hua Hin 94 PKK.jpg

Soi Hua Hin 94 mot järnvägen.

23-1051 Båtar på stranden PKK.jpg

Vilande båtar nere på playan i Hua Hin.

23-1053 Badande ödla PKK.jpg

I brist på badande turister passade en ödla på att ta sig ett dopp.
Tack för bilderna. Alltid spännande när du är ute och flaxar :)

Lung-Nok

Aktiv medlem
Fortfarande VARNING att växla kontanter i Thailand. De flesta växlare tar inte ens emot de skandinaviska valutorna och de mest välvilliga ger inte mer än 2,58 THB för en svensk riksdaler i dagsläget. Bäst är att ta ut via kort i ATM, trots thailändska bankens avgift på 220 THB. Ta ut minst 10000 per gång och skaffa gärna Northmills kort, som inte har någon valutaväxlingsavgift.

Lung-Nok

Aktiv medlem
I förrgår hände något vid mitt guesthouse i Hua Hin. En l*dyboy kom farande med en bunt officiella handlingar (såg det ut som) och letade hyresvärdinnan, som dock inte var på plats just då. I stället började hon prata med mig, som satt helt fredligt i utemöblerna. Det visade sig att hon var ute efter en tysk. Hon visade foto på honom och undrade om jag hade sett honom där. Tydligen hade han uppgett att han bodde på stället. Jag hade inte sett honom och det sa jag också. "Damen" satt då kvar och inväntade värdinnan. Någon förklaring till varför tysken var eftersökt fick jag inte, men kanhända var det frågan om overstay.

Värdinnan berättade senare för mig att tysken hade bott hos henne, men stuckit redan efter en natt. Han hade egen motorcykel. Skäl finns alltså att vara försiktig då myndigheterna verkar vara på hugget.

PanPan

Forumveteran
I förrgår hände något vid mitt guesthouse i Hua Hin. En l*dyboy kom farande med en bunt officiella handlingar (såg det ut som) och letade hyresvärdinnan, som dock inte var på plats just då. I stället började hon prata med mig, som satt helt fredligt i utemöblerna. Det visade sig att hon var ute efter en tysk. Hon visade foto på honom och undrade om jag hade sett honom där. Tydligen hade han uppgett att han bodde på stället. Jag hade inte sett honom och det sa jag också. "Damen" satt då kvar och inväntade värdinnan. Någon förklaring till varför tysken var eftersökt fick jag inte, men kanhända var det frågan om overstay.

Värdinnan berättade senare för mig att tysken hade bott hos henne, men stuckit redan efter en natt. Han hade egen motorcykel. Skäl finns alltså att vara försiktig då myndigheterna verkar vara på hugget.
Kanske bara en l*dyboy som letade efter sin gamla pojkvän, Tyskarna verkar ha en förkärlek till ladyboys det har man sett många dock har jag alldrig sett en l*dyboy med en tjänst inom sådan myndighet som jagar faranger och heller inte märkt att myndigheter skulle vara nåt extra på hugget tvärtom vid imm verkade allt ges ut extra lätt i förrgår mot för 2 månader sen.

Lung-Nok

Aktiv medlem
Kanske bara en l*dyboy som letade efter sin gamla pojkvän, Tyskarna verkar ha en förkärlek till ladyboys det har man sett många dock har jag alldrig sett en l*dyboy med en tjänst inom sådan myndighet som jagar faranger och heller inte märkt att myndigheter skulle vara nåt extra på hugget tvärtom vid imm verkade allt ges ut extra lätt i förrgår mot för 2 månader sen.
5555...ja, det mesta är ju möjligt i Thailand

kurant

Forumveteran
Hittade en blomma i en vägkant i Hua Hin. Den verkade bekant på något vis och googlande föreslog en potatisväxt. Troligen en vildväxande art. Något för gamla Alströmmer....

23-1062 Lila blomma PKK.JPG
Red Pea Eggplant.

Solanum trilobatum is a widely used plant in the Indian indigenous systems of medicine. It is mainly used in the treatment of respiratory diseases like bronchial asthma.

Lung-Nok

Aktiv medlem
Red Pea Eggplant.

Solanum trilobatum is a widely used plant in the Indian indigenous systems of medicine. It is mainly used in the treatment of respiratory diseases like bronchial asthma.
Tack Kurant. Du verkar ha bra koll på växtriket. Har för mig att du hjälpte mig förra resan också....då med ett mysko träd.

Lung-Nok

Aktiv medlem
Pratade sjukdomar med en schweizare bosatt i Hua Hin häromdagen. Man har ju kommit till den åldern...555. I alla fall förordade han Hua Hin Hospital alla dagar i vecka. Bäst i klassen på både vård, service och prisvärdhet. Enl honom behövde man aldrig vänta mer än 20 min för att träffa en doktor. Skulle vara Sverige det.....

Topp