magsjuka

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hur säger man magsjuka på thai? Och det är så svårt att förklara för thailändare, för magsjuka för dom är ju om man tex ätit dålig mat. Men i sverige så smittar det ju och är ett virus. hur förklarar man det för thailändare?

hej!

ปวดท้อง ,จุกเสียด แน่นในท้อง หรือ ท้องเสีย เพราะอาหารเป็นพิษ du får fråga mariane

om du kan inte läsa på thailanska.det är svårt för mig att stava hur man uttalas./mvh phirawan

hej phirawan

maria kan läsa thai men här kommer den transkriberade texten i alla fall

bpùat tóng , jòok sìat nâen nai tóng rĕu tóng sĭa prór aa-hăan bpen pít

marianne

Tack så mycket!
Men jag ville inte säga "pra ahan pen pid" för magsjuka kan man ju få ändå om man ätit bra mat...

Hej

โรคท้องร่วง การกิน หรือ ปรุง อาหารไม่ถูกสุขอนามัย.ไม่ล้างมือให้สะอาด ก่่อนกิน ทำให้ร่างกาย
เรารับเชื้อแบคทีเรีย จะป่วยเป็นไข้ขึ้นสูง อาเจียน...เรียกว่า ไข้อหิวาห์

ฉันพยายามแล้วนะ ฝรั่งน้อย

คิดว่าน่าใช่คำตอบที่ถูกต้อง/ Marianne och Lenart hjälper mig please :wai:/mvh phirawan

โรคท้องร่วง การ กิน หรือ ปรุง อาหาร ไม่ ถูก สุขอนามัย . ไม่ ล้างมือ ให้ สะอาด ก่่อน กิน ทำให้ ร่างกาย
rôhk tóng rûang gaan gin rĕu bproong aa-hăan mâi tòok sòok à-naa-mai . mâi láang meu hâi sà-àat gòn gin tam hâi râang gaai

om man inte sköter sin handhygien och inte använder färska råvaror när man lagar mat kan man orsaka magsjuka

เรา รับ เชื้อ แบคทีเรีย จะ ป่วย เป็นไข้ ขึ้น สูง อาเจียน ... เรียก ว่า ไข้อ หิวาห์
rao ráp chéua bàek-tee-ria jà bpùay bpen kâi kêun sŏong aa-jian ... rîak wâa kâi-อ̀ hì-waa

detta kan resultera i en bakterie som i sin tur ger feber, kräkningar och diarré

ฉัน พยายาม แล้ว นะ ฝรั่ง น้อย
chăn pá-yaa-yaam láew ná fà-ràng nói

jag försöker lära mig lite "västerländska"

คิดว่า น่า ใช่ คำตอบ ที่ ถูกต้อง /
kít wâa nâa châi kam dtòp têe tòok dtông /

jag tycker det är bättre att försöka än att inte göra något

hej phirawan....

jag tycker du är skitduktig... det är däremot inte jag men jag gör som du. jag försöker... jag är mycket medveten om att jag inte har så lätt att förstå thai text men det kostar inget att testa... den som kan får gärna lära ut och förklara felen på ett schysst sätt, eller vad säger du?

marianne

hej phirawan

vi gör så gott vi kan, ingen kan begära mer..

ha en toppenhelg

kram marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp