Många frågetecken att räta ut!

 
A

Anonym

Gäst
Hej!

Har suttit och läst på olika ställen här på forumet och försökt få svar på frågor utan större framgång.
Jag får helt enkelt bita huvudet av skammen och ställa frågan här:

Min far avled nyligen hastigt.
Han reste mycket till Thailand på senare år och har väl som många andra västerländska män blivit förförd av både landet och kvinnorna...

Eftersom jag är ensam delägare av hans dödsbo så har jag fått tillgång till hans bankkonton och ser att han har gjort många transaktioner till thailändska bankkonton i olika kvinnors namn.

Han var bla involverad i ett husköp tillsammans med en kvinna (som han tog hit för ett antal år sedan och som är bosatt här i Sverige, men de är separerade). Han har dock vid något tillfälle sagt att han har dragit sig ur det huset (som han enligt egen utsago hade "sponsrat" lite på...). Att utlänningar inte får äga fastigheter i Thailand känner jag till, men kan man stå som delägare tillsammans med en thailändsk kvinna tex?

Kan en utlänning ha ett bankkonto i en Thailändsk bank, och hur tar man reda på det? Jag har inte hittat något i hans bostad (papper, dokument, kort etc) som tyder på att han skulle ha ett thailändskt bankkonto, men jag är givetvis intresserad av att veta om han fick tillbaka pengarna han hade "sponsrat" med och vad de i så fall blev av...

Han lär också ha köpt en bil i Thailand (har hittat banköverföringar där det står "for car" i meddelanderaden). Kan en utlänning äga ett fordon i Thailand? Om man har regnumret (har sett bilder där han poserar vid en bil med synlig regskylt), kan man ta reda på vem som står som ägare på fordonet? Om det visar sig att han står som ägare till fordonet, vad säger lagen om ägaren är avliden? Tillfaller det fordonet mig?

Sedan verkar det som att han har försökt få hit en ny kvinna. Har hade även skaffat personbevis för "inbjudan", betalat in 1500 SEK till Migrationsverket samt fört över en summa av 20000 Baht till en kvinna (som jag för övrigt har adressen till), allt vid samma veva i somras. Någon kvinna hade han dock inte på besök i somras. En blåsning som hette duga??

Ja, det är ju inte förbjudet att vara "dum" och låta sig luras att skicka pengar, men själv anser jag att det är bedrägeri. Hur ser man på detta enligt Thailändska lagar? Man flinar och skakar på huvudet åt ännu en blåögd och lättlurad västerlänning? "Skyll dig själv"?

Men för att summera:
Hur tar jag reda på ifall min far hade några bankengagemang i Thailand? (Har talat med ambassaden i Sthlm och enligt dem så får man ställa frågan till respektive bank... Låter lite svårjobbat!)
Hur tar jag reda på om min far är ägare till fordonet som jag har ett foto på, med väl synlig regskylt?
OM han äger fordonet, vad händer nu när han är avliden?

/euphoria
 
Visst kan du aga en bil eller mc ,fullt ut , aven en lagenhet ,hus borjar bli krangligt ,da du inte utan vissa kontrakt mm inte kan aga mark, du kan leasa av flickvan etc etc men finns en hel del fall gropar
 
Visst kan du aga en bil eller mc ,fullt ut , aven en lagenhet ,hus borjar bli krangligt ,da du inte utan vissa kontrakt mm inte kan aga mark, du kan leasa av flickvan etc etc men finns en hel del fall gropar

Hej, vet du möjligen hur man tar reda på om han hade några tillgångar (bankmedel, fordon mm) i Thailand? Ambassaden verkade måttligt intresserade av att hjälpa mig, utan hänvisade till varje enskild bank i Thailand (det finns väl några?!)
 
Skulle tro att du maste aka ner ,var trordu att hade den kvinnan ,och har du bilder eller kanske regnr pa fordonen
 
Det finns en Turist polis i Thailand , har han sina tillgangar i Chonburi /Pattaya /Rayong sa kan jag ge dig kontakter , men du maste ha en Thaitalsnde ,som du litar hundra pa,det ar inte latt kanske ,men gar nog stt ordna
 
Kontakta svenska ambassaden i Bangkok.

Vill minnas att @Jonas hade kontakt med en jurist i Thailand som pratar svenska, han kanske kan hjälpa till med ersättning.

Men om du inte vet vad bilen är och har nycklar blir det nog svårt. Du kan säker efterlysa den, men ...

Att bli lurad av kvinnor kan vara bedrägeri, men om det handlar om några tusenlappar är ju en rättegång mer kostsam och man måste ju ha bevis för att hon är återbetalningsskyldig ...

Krångligt läge!
 
Beklagar din fars bortgång.

Vill inte verka okänslig, men huset din far varit med och sponsrat till ett ex, lär du tyvärr inte ha någon tillgång till eller göra anspråk på om det inte finns en skriftlig överenskommelse vilket jag tror är ovanligt.

Beträffande pengar han överförde till olika damer i Thailand är förmodligen förbrukade, så ser ingen chans att göra några anspråk där. Frågan är om det finns något thaikonto då han fört över från svenskt konto till damerna.

Personligen hade jag släppt allt som har med anspråk att göra i Thailand, tror utan att veta att det kostar mer än det smakar att jaga tillgångar där, om han nu inte va extremt förmögen och att du hittar överföringar till konto i hans namn.

Hoppas det ordnar upp sig för dig med alla frågetecken.
 
Ambassaden gör inget för dig vid dödsfall, det enda dom kan hjälpa till med är ev. översättning och styrkande av intyg.
 
Beklagar din fars bortgång.

Vill inte verka okänslig, men huset din far varit med och sponsrat till ett ex, lär du tyvärr inte ha någon tillgång till eller göra anspråk på om det inte finns en skriftlig överenskommelse vilket jag tror är ovanligt.

Beträffande pengar han överförde till olika damer i Thailand är förmodligen förbrukade, så ser ingen chans att göra några anspråk där. Frågan är om det finns något thaikonto då han fört över från svenskt konto till damerna.

Personligen hade jag släppt allt som har med anspråk att göra i Thailand, tror utan att veta att det kostar mer än det smakar att jaga tillgångar där, om han nu inte va extremt förmögen och att du hittar överföringar till konto i hans namn.

Hoppas det ordnar upp sig för dig med alla frågetecken.

Hej, ja det är väl knappast ”värt besväret” att lägga tid och pengar på att åka ner för att göra efterforskningar. Det är inga jättesummor var för sig det handlar om, utan snarare det faktum att han har gjort transaktioner till höger och vänster som i mina ögon känns ogenomtänkta. Jag får väl bara finna mig i att han var ”snäll” och trodde gott om damerna
 
Hej, ja det är väl knappast ”värt besväret” att lägga tid och pengar på att åka ner för att göra efterforskningar. Det är inga jättesummor var för sig det handlar om, utan snarare det faktum att han har gjort transaktioner till höger och vänster som i mina ögon känns ogenomtänkta. Jag får väl bara finna mig i att han var ”snäll” och trodde gott om damerna
Som vanligt da ,
 
Kontakta svenska ambassaden i Bangkok.

Vill minnas att @Jonas hade kontakt med en jurist i Thailand som pratar svenska, han kanske kan hjälpa till med ersättning.

Men om du inte vet vad bilen är och har nycklar blir det nog svårt. Du kan säker efterlysa den, men ...

Att bli lurad av kvinnor kan vara bedrägeri, men om det handlar om några tusenlappar är ju en rättegång mer kostsam och man måste ju ha bevis för att hon är återbetalningsskyldig ...

Krångligt läge!

Ja, krångligt är förnamnet... Förmodligen dessutom dömt att misslyckas!
 
Senast redigerad av en moderator:
Det finns ett fordonsregister där man kan få rätt på ägare. Skicka bilden på reg-skylten till någon som kan ringa och fråga på thai.
Vad gäller bankkonton kanske du kan se om han fört över pengar till sig själv, i så fall finns en Swift-kod som anger vilken bank det är. Hans svenska bank har ju förstås kontonumret också.
Hittar du ett sånt är det bara att skicka ett email till banken och fråga. Passnummer och fullständigt namn som det står i passet.
Finns det pengar där har du rätt att få igen dom.
 
Hej, ja det är väl knappast ”värt besväret” att lägga tid och pengar på att åka ner för att göra efterforskningar. Det är inga jättesummor var för sig det handlar om, utan snarare det faktum att han har gjort transaktioner till höger och vänster som i mina ögon känns ogenomtänkta. Jag får väl bara finna mig i att han var ”snäll” och trodde gott om damerna

Kolla med den SWE banken om det finns överföringar månadsvis till ett visst konto, tex. överföringar av pension.Då kan det vara hans eget. På det viset kan du få reda på om han hade konto i Th bank, och dessutom vilken.
Har du hans dödsbevis? Det och hans pass,samt bankbok erfordras för att kunna göra överföring av ev. belopp till Swe.
 
Det finns ett fordonsregister där man kan få rätt på ägare. Skicka bilden på reg-skylten till någon som kan ringa och fråga på thai.
Vad gäller bankkonton kanske du kan se om han fört över pengar till sig själv, i så fall finns en Swift-kod som anger vilken bank det är. Hans svenska bank har ju förstås kontonumret också.
Hittar du ett sånt är det bara att skicka ett email till banken och fråga. Passnummer och fullständigt namn som det står i passet.
Finns det pengar där har du rätt att få igen dom.

Det där med fordonsregistret kan vara intressant att kolla upp, om inte annat för att stilla min nyfikenhet så jag kan släppa den tanken sen.
Ang banköverföringarna så har jag namn (fullständig adress) på mottagaren, en kvinna. Jag tänkte mer om och när han drog sig ut ur huset, om han då öppnade något konto för att stoppa in pengar på. Har dock inte hittat något i hans bostad (dokument, bankkort eller liknande) som tyder på det.
 
Kolla med den SWE banken om det finns överföringar månadsvis till ett visst konto, tex. överföringar av pension.Då kan det vara hans eget. På det viset kan du få reda på om han hade konto i Th bank, och dessutom vilken.
Har du hans dödsbevis? Det och hans pass,samt bankbok erfordras för att kunna göra överföring av ev. belopp till Swe.

De konton han har fört över pengar till har jag mottagarens namn och adress till, en kvinna. Samma kvinna som han förmodligen skulle ta hit men som sa tack och hej när han hade satt in 20000 baht...
 
Det där med fordonsregistret kan vara intressant att kolla upp, om inte annat för att stilla min nyfikenhet så jag kan släppa den tanken sen.
Ang banköverföringarna så har jag namn (fullständig adress) på mottagaren, en kvinna. Jag tänkte mer om och när han drog sig ut ur huset, om han då öppnade något konto för att stoppa in pengar på. Har dock inte hittat något i hans bostad (dokument, bankkort eller liknande) som tyder på det.
De konton han har fört över pengar till har jag mottagarens namn och adress till, en kvinna. Samma kvinna som han förmodligen skulle ta hit men som sa tack och hej när han hade satt in 20000 baht...
Du verkar ju ha haft lite kontakt med din far och hans förehavanden, kanske dessa kvinnor gjorde han lycklig, kanske dom spenderade mer tid med honom än ni hans barn, vill inte vara otrevlig men låter så.

Att han har skickat 20.000 baht när han var i livet, det kommer inte ge dig något, det hade inte gett dig något i Sverige heller man kan inte komma och kräva tillbaks pengar efter bortgång, det var inte en del av ditt arv då.
Sen om det hade gått så kan du glömma det ändå, ingen myndighet i Thailand som kommer gå din väg.
Om din far haft ett förhållande med en Thaitjej och dom köpt en bil ihop, släpp det han köpte den inte till dig, hon behöver den säkert bättre och hon tog kanske hand om honom bättre.

Vill jag inte låta för rå, men släpp hela skiten, du kommer inte få ut något av det, förstår ju på dina inlägg att du var inte nöjd med din fars beslut att ha förhållande med Thailändska men antar att han inte var omyndighetsförklarad och kunde ta vara på sig själv.
Det du har fått i arv finns i Sverige nöj dig med det, finns det inget ville han inte att du skulle ha nåt.

För egen del finns det ingen i Sverige som skall få något av mig om jag dör och skulle någon börja luska om det på forum så hoppas jag att ni klargör det ;)
 
Du verkar ju ha haft lite kontakt med din far och hans förehavanden, kanske dessa kvinnor gjorde han lycklig, kanske dom spenderade mer tid med honom än ni hans barn, vill inte vara otrevlig men låter så.

Att han har skickat 20.000 baht när han var i livet, det kommer inte ge dig något, det hade inte gett dig något i Sverige heller man kan inte komma och kräva tillbaks pengar efter bortgång, det var inte en del av ditt arv då.
Sen om det hade gått så kan du glömma det ändå, ingen myndighet i Thailand som kommer gå din väg.
Om din far haft ett förhållande med en Thaitjej och dom köpt en bil ihop, släpp det han köpte den inte till dig, hon behöver den säkert bättre och hon tog kanske hand om honom bättre.

Vill jag inte låta för rå, men släpp hela skiten, du kommer inte få ut något av det, förstår ju på dina inlägg att du var inte nöjd med din fars beslut att ha förhållande med Thailändska men antar att han inte var omyndighetsförklarad och kunde ta vara på sig själv.
Det du har fått i arv finns i Sverige nöj dig med det, finns det inget ville han inte att du skulle ha nåt.

För egen del finns det ingen i Sverige som skall få något av mig om jag dör och skulle någon börja luska om det på forum så hoppas jag att ni klargör det ;)
Det är nog sant, men finns det ett konto i hans namn och bankboken finns i Sverige bör han kanske kolla upp det. Så verkar ju dock inte var fallet.
 
Det där med fordonsregistret kan vara intressant att kolla upp, om inte annat för att stilla min nyfikenhet så jag kan släppa den tanken sen.
Ang banköverföringarna så har jag namn (fullständig adress) på mottagaren, en kvinna. Jag tänkte mer om och när han drog sig ut ur huset, om han då öppnade något konto för att stoppa in pengar på. Har dock inte hittat något i hans bostad (dokument, bankkort eller liknande) som tyder på det.
Ta kontakt med kvinnan skriv att din pappa dött och om hon kände till att han ägde något i Thailand, kan ju bli win för båda (om du delar med dig).
 
Det är nog sant, men finns det ett konto i hans namn och bankboken finns i Sverige bör han kanske kolla upp det. Så verkar ju dock inte var fallet.
Var det ju inte hennes/hans möjligheter mitt inlägg rikta sig emot.
Tycker jag gjorde klart i mitt inlägg vad jag tyckte om ts och hens jakt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Hade jag riktigt utryckt mig som jag tycker/känner efter ts inlägg hade jag antagligen fått skäll av @Kycklingen eller någon moderator imorrn eller blivit avstängd.
Så jag körde den snälla tonen så det inte blev nåt gnäll ;)
 
 
 
Tillbaka
Topp