Mark

Thaigren

Medlem
I januari var min svärmor på någon myndighet i Korat för att skriver över delar av sin mark till min fru som var med vid tillfället.
Nu kräver "myndigheten" att hon ska infinna sig på myndigheten i juli för att överföringen av marken ska genomföras, (hon bor i Sverige)
Är det någon som har varit med om något liknande ?

I januari var min svärmor på någon myndighet i Korat för att skriver över delar av sin mark till min fru som var med vid tillfället.
Nu kräver "myndigheten" att hon ska infinna sig på myndigheten i juli för att överföringen av marken ska genomföras, (hon bor i Sverige)
Hej

En gissning ifrån mig är att det inte handlar om mark klassad som Chanot med full äganderätt utan någon annan typ av mark ex.vis Sorporkor som är mark tilldelad av staten för jordbruk, även denna kan kan överföras ifrån föräldrarna till barnen.

Då går man till ett Sorporkor kontor där myndigheterna kan skriva över mark till barnen enligt föräldrarnas önskemål, då får mottagarens ett eget Sorporkor markfokument med en karta i dennes namn som ger nyttjanderätt.

Det finns fyra kategorier av mark med olika klassning och rättigheter, se länken nedan.

Thailand Land Title Deeds and Taxes​

What are the different types of title deeds to land in Thailand?

Chanot (Nor Sor 4): This type of title deed is registered at the Land Department in the province in which the land is located. It grants the holder of the documents full rights over the land. It is therefore the strongest type of title deed. The title deed contains a legal description of the land boundary markers that are carefully ascertained and referenced by satellite images.

Nor Sor 3 Gor: This land title designates ownership of land with fairly certain boundaries, however it is not yet a full land title (chanot). A final official measuring is required by the land department along with the placing of official markers. This type of land title may be sold, transferred, or mortgaged. If the owner of the land files a request with the Land Department, surveyors from the land department will measure the land, the title may be changed to Chanot.

Nor Sor 3: Although ownership of the land covered in this title is relatively ascertained, the Land Department has never measured or recognized the boundaries. Therefore boundary markers are normally placed by property owners rather than government authorities. Accordingly, the main risk is whether the boundaries and size of the land is accurate.

Sor Por Kor 4-01: This is an agricultural title deed, usually found in rural areas. It is Government land that is transferred for agricultural purposes to needy families. Residence is allowed on a portion of the land. It is difficult for a non-Thai to obtain an interest in this type of land deed.

There are also other legal rights in Thailand that are of a lesser nature than a title deed such as:

1. Possessory Right: a type of title deed, but one that is rarely used as it is one of the weakest types of land rights. It is normally an inherited land right proven by tax payments at the local administrative office.
  2. Right of habitation: the right to stay in a house, or other dwelling, without having to pay rent.
  3. Right of usufruct: the right to use or obtain a profit or benefit from property belonging to another person.
  4. Right of superficies: a right to build upon land without owning it.

Mvh isan lover

Hej

I stora delar av Isaan är mark av typen Sorporkor mycket vanlig och det tror jag beror på att Thailand tog den här delen av landet i krig mot Laos, sen delade staten ut marken där i bitar om max 50 rai till bönder, den mark min fru ärvde av sin far är av typen Sorporkor, jag var med på myndigheten när marken skrevs över och när vi sen hämtade det nya markdokumentet i frugans namn.

Många falanger anser att det bara är mark med titel Chanot som är något att ha eftersom den ger bäst villkor och är tryggast för ägaren, men den är också mycket dyrare, så att köpa mark med Chanot för att bedriva jordbruk är knappast någon bra affär, det kommer att ta väldigt lång tid innan det man odlar har kunnat återbetala det man gav för marken.

Det förekommer också handel med mark av typen Sorporkor och det har det gjort enda sedan marken delades ut av staten en gång i tiden, detta trots att marken egentligen inte ska eller får säljas, det går till så att man använder en speciell blankett som säljare och köpare undertecknar, denna överenskommelse bevittnas sedan av bychefer och några betrodda bybor, sedan överlämnas det markdokument med karta till den nye ägaren, men denne har då inte sitt eget namn på dokyåumentet.

Mark av den här typen kan ha bytt ägare 1-10 gånger sedan den en gång delades ut, den kan även ha styckats i bitar, hela byar som vår ligger på mark av typen Sorporkor, även hela städer som Fao Rai som är vår nörmaste Amphoe ligger på Sorporkor mark med sina butiker, sjukhus, banker, guldbutiker, marknad och bostäder m.m.

Att få ett papper på mark av annan typ än Chanot har absolut ett värde och risken att bli av med den är relativt liten, det är väl närmast om ex.vis en stor väg ska dras fram genom ett område som en del bönder kan bli av med delar av sin mark, men vid såna tillfällen drar man ju vägarna utanför byarna så att hus berörs är nog väldigt ovanligt, dessutom ökar markens värde rejält om en landsväg eller motorväg dras fram genom ett område.

Mvh isan lover

Chanotte som är full äganderätt var min fru tvungen åka till lokala markkontoret för att få chanotten överskriven på henne från familj, både den som gav och mottog var där.
Ena gången var det pengar inblandat och då var jag tvungen åka med och signera att jag inte gjorde typ framtida anspråk.
Samma var det för exet.
Skall ju registreras på kontor både av säljare och köpare.
Samma med husköpet här nere frugan och säljare också chanotte.
Tycker låter rätt självklart att båda skall närvara eller alternativt ett ombud som en advokat skulle kunna anlitas.
Annars hade man ju kunna flyttat mark mellan folk utan den andres vetskap.
Sen kanske inte så på alla kontor men dem vi har erfarenhet ifrån har det varit så.

Liknande trådar

T
Svar
72
Visningar
16 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K