Hej
I stora delar av Isaan är mark av typen Sorporkor mycket vanlig och det tror jag beror på att Thailand tog den här delen av landet i krig mot Laos, sen delade staten ut marken där i bitar om max 50 rai till bönder, den mark min fru ärvde av sin far är av typen Sorporkor, jag var med på myndigheten när marken skrevs över och när vi sen hämtade det nya markdokumentet i frugans namn.
Många falanger anser att det bara är mark med titel Chanot som är något att ha eftersom den ger bäst villkor och är tryggast för ägaren, men den är också mycket dyrare, så att köpa mark med Chanot för att bedriva jordbruk är knappast någon bra affär, det kommer att ta väldigt lång tid innan det man odlar har kunnat återbetala det man gav för marken.
Det förekommer också handel med mark av typen Sorporkor och det har det gjort enda sedan marken delades ut av staten en gång i tiden, detta trots att marken egentligen inte ska eller får säljas, det går till så att man använder en speciell blankett som säljare och köpare undertecknar, denna överenskommelse bevittnas sedan av bychefer och några betrodda bybor, sedan överlämnas det markdokument med karta till den nye ägaren, men denne har då inte sitt eget namn på dokyåumentet.
Mark av den här typen kan ha bytt ägare 1-10 gånger sedan den en gång delades ut, den kan även ha styckats i bitar, hela byar som vår ligger på mark av typen Sorporkor, även hela städer som Fao Rai som är vår nörmaste Amphoe ligger på Sorporkor mark med sina butiker, sjukhus, banker, guldbutiker, marknad och bostäder m.m.
Att få ett papper på mark av annan typ än Chanot har absolut ett värde och risken att bli av med den är relativt liten, det är väl närmast om ex.vis en stor väg ska dras fram genom ett område som en del bönder kan bli av med delar av sin mark, men vid såna tillfällen drar man ju vägarna utanför byarna så att hus berörs är nog väldigt ovanligt, dessutom ökar markens värde rejält om en landsväg eller motorväg dras fram genom ett område.
Mvh isan lover