Markiser?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Hej
Har suttit och Kollat hus lite överallt och lagt märke till att man ofta har gardinerna fördragna fö att stänga ute solen. Finns det inte markiser i Thailand, och om det gör det är dom för dyra??
mvh Rolf

Jo Jo självklart så är det ju den goda smaken som ska styra. Jag funderade bara om det fanns och varför folk i så fall inte hade satt dit sådana där det går.
Det ser ju så jävla tråkigt ut med fördragna gardiner. Både utifrån och inne.
Har fönster tätt ihop så dunka dit en terassmarkis vet ja.
Men smaken som baken. Jag fick svar på min fråga allafall.
Rolf

Jaha men då träder ju visheten in, man lejer folk för en billig penning ;D
Rolf

"rolfove " sa:
Jaha men då träder ju visheten in, man lejer folk för en billig penning ;D
Rolf

Markiser är snyggt Men som ni säger, med för många fönster kanske det ser lite väl pråligt ut.
Man behöver ju bara ha nere markiserna på solsidan. Kanske man ska ha markiser i åtanke när man som falang, bygger hus i thailand. :)

Ja hur som så är det fan så mycket snyggare med en markis än fördragna gardiner. Tycker allafall jag.
Vad jag kan förstå så gör dom ju samma nytta och då kan ju fruga välja vilken gardinupphängning hon vill har, utan att ta hänsyn till att dom måste gå att dra för.
Rolf

Har varken markiser eller gardiner men frugan vill ha samma typ av gardiner vi använder oss av här hemma typ panel

de bärmaste en markis vi kommer att komma är när ja kommer att spänna upp segel duken mellan huset o en stolpe ;)

Thailanddec2010639.jpg

Snyggt hus, mycket glas på övre plan,
är de allrummet eller arbetsplatsen :laugh:

"Wanpen " sa:
Snyggt hus, mycket glas på övre plan,
är de allrummet eller arbetsplatsen :laugh:

Ja du wanpen arbetsrummet får ja nog säga tillbringar ju nätterna där ;)
bara en sak som e jobbigt me allt glas de e när ja får ta o tvätta glaset :(
glimten66

Det ser riktigt riktigt " Home sweet Home"

Grattis att du lyckas att uppfylla din dröm. :wai:

"Phirawan " sa:
Det ser riktigt riktigt " Home sweet Home"

Grattis att du lyckas att uppfylla din dröm. :wai:

Tackar ja vi trivs riktigt bra där men de e långt i från färdigt tanten har fått lite nya ideer sen hon va här

ska aldri ta me henne på en mässa igen :)

Jäkligt stilig kåk där Glimt,

Är det du eller frugan som valde den rosa färgen? Jag kan förstå att du hatar att putsa fönsterna... Minst två Chang kräves för att kliva upp där o gno. :D ;)

"Gazton " sa:
Jäkligt stilig kåk där Glimt,

Är det du eller frugan som valde den rosa färgen? Jag kan förstå att du hatar att putsa fönsterna... Minst två Chang kräves för att kliva upp där o gno. :D ;)

Färgerna va hennes ide för hon sa att min da e ljusblå o hennes va visst rosa så så fick de bli...

ja du ska veta att de e högt när du står där ;)
ja chang eller leo blir de innan ja går upp :)

Kul att du gillar den för den ser inte ut som andra (farang) kåkar gör

glimten66 :wai:

"glimten66 " sa:
Färgerna va hennes ide för hon sa att min da e ljusblå o hennes va visst rosa så så fick de bli...

ja du ska veta att de e högt när du står där ;)
ja chang eller leo blir de innan ja går upp :)

Kul att du gillar den för den ser inte ut som andra (farang) kåkar gör

glimten66 :wai:
Instämmer helt i de tidigare inläggen ! Ni har byggt er ett mycket trevligt och stillfullt hem. Lycka till :wai:

Räcker det inte att ha markiser e d på västsidan?
Eftersom solen står mycket högre mitt på dagen i Thaland, så kan det väl gå att lösa genom att ha husets långsida mot söder, bygga envånings och dra ut taket lite mer så att solen inte träffar söderfönstren ? I alla fall tänker jag RÄKNA på om det kan vara bra :) då husplanerna ska bestämmas.

I andra varma länder som Karibien finns det ju sådana här luckor för fönstren:
/
/
/
/
Kanske ett bra alternativ. I alla fall tycker många det där :)

Kanske behöver de justeras, men menar du att munkarna skulle invända emot om man drar ut taket så att det skyddar fönstren på sydsidan? :)

F ö pratade jag så sent som för några dagar sedan med en thai, som har byggt 2 hus (=åt sina föräldrar respektive åt sig själv) som är klarar sig bra utan AC.
Dessutom lärde hon mig vilken höjd man behöver bygga för att undvika ormar och kryp. Ingen aning om det stämmer, eller om det är olika i olika delar av landet, men hon hävdade i alla fall att (60 helst) 90 cm stoppar det mesta,
och huset 3 meter upp på pålar tar sig inga oönskade in i.

"legolas " sa:
Bra att ta till tips från de lokala. Hört själv av min släkt att främsta anledningen till att bygga högt är framför allt att man får gratis aircondition i form av att vinden/brisen kommer till mycket bättre och den andra anledningen är de allstädes närvarande översvämningarna. En bieffekt är ju då att typ ormar har det svårare att ta sig in.....
Well. Rimligt att vinden RUNT huset blir bättre då,
men blir det inte bättre korsdrag UTAN den effekten?

Översvämningsrisken tänkte jag i första hand försöka undvika genom försöka högre mark att bygga på så att överflödigt vatten kan rinna undan. (Men inte där det är så brant att det finns jordskredsrisk.)

(((Där jag verkar hamna är det 30 - 40 meter högre än floden, som är 1 kilometer bort.)))

Helt klart markiser før våran del,,,,vi kollar runt på olika Homepro om eventuell automatiskt styrning vid soliga och klara dagar.Markiser ær en enkel løsning på direktljuset nær væl ett eller flera fønster "råkar" hamna fel placerat då markiser snabbt kan rullas in efter 16 tiden nær det børjar bli svalare och dærigenom inte påverkar utseendet på varken huset eller seendet innifrån vilket ett långt tak gør enligt oss.

Hej
Kolla på det här huset. Dom har bygg nån slags pergola av träreglar. Vad ska man med det till. Plantera nåt som klänger nä. Det samlas ju bara en massa insekter. Om man ber byggarena att skippa trä kontruktionen och bankar dit terass markiser i ställt.
Vad tycker ni, kom med förslag

Casa Garden6.jpg

"ledarn " sa:
På vårat nya hus blir det ordentlig altan men allt under tak...

Vet ju hur "less" man blir på solen efter ett tag i Thailand... Då vill man bara ha skugga och lite vind..

Skuggan är underbar :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp