Måste man alltid vara registrerad på samma adress, när frun bara har begränsad uppehållstillstånd ?

PDT

Nykomling
Hej,
Min fru har just nu uppehållstillstånd för två år.
Hon vill ganska enkelt jobba, och då vi inte hittat något jobb nära min bostad har hon hittat ett jobb ungefär 17 mil härifrån.
Det innebär, att hon hyr ett rum och bara kommer hem på helgerna.

Om hon nu flyttar sin address till det rum, hon hyrar, får det någon betydelse för hennes uppehållstillstånd ?

Vi planerar, at hon ska jobba där i 6-12 månader, och sedan måste vi hitta ett jobb nära min bostad, eller jeg måste flytta dit i stället.

Men om Migrationsverket ser upp med, om vi är registrerad på samma address och drar tillbaka uppehållstillståndet, gåt det ju inte.

Någon, som har erfarenhet av det ?

Samet

Forumräv
Hej,
Min fru har just nu uppehållstillstånd för två år.
Hon vill ganska enkelt jobba, och då vi inte hittat något jobb nära min bostad har hon hittat ett jobb ungefär 17 mil härifrån.
Det innebär, att hon hyr ett rum och bara kommer hem på helgerna.

Om hon nu flyttar sin address till det rum, hon hyrar, får det någon betydelse för hennes uppehållstillstånd ?

Vi planerar, at hon ska jobba där i 6-12 månader, och sedan måste vi hitta ett jobb nära min bostad, eller jeg måste flytta dit i stället.

Men om Migrationsverket ser upp med, om vi är registrerad på samma address och drar tillbaka uppehållstillståndet, gåt det ju inte.

Någon, som har erfarenhet av det ?
Tillfälligt boende på annan ort är inte skäl för att ändra sin folkbokföring.

När man förlänger UT efter två år kommer såklart frågan varför ni inte bott på samma adress. Kan man då svara bra och trovärdigt är det inga problem, men varför ens skapa en situation så att frågan uppstår.

Finns ingen post som inte kan vänta till helgen. Fortsätt vars folbokförd hos dig.

Hyra rum/bo någon annanstans betyder inte att folkbokföringen ändras. Det är något man själv behöver göra på skatteverket alt. adressändring.

PDT

Nykomling
Tillfälligt boende på annan ort är inte skäl för att ändra sin folkbokföring.

När man förlänger UT efter två år kommer såklart frågan varför ni inte bott på samma adress. Kan man då svara bra och trovärdigt är det inga problem, men varför ens skapa en situation så att frågan uppstår.

Finns ingen post som inte kan vänta till helgen. Fortsätt vars folbokförd hos dig.

Hyra rum/bo någon annanstans betyder inte att folkbokföringen ändras. Det är något man själv behöver göra på skatteverket alt. adressändring.
Av privata skäl kan jag inte skriva om anledningen till att jag ställde denna fråga, men det finns viktiga skäl för att ändra hennes adress.

Och som det ser ut nu, blir det inte aktuellt att stanna mer än två år i Sverige, och därför behövs ingen förlängning av UT.

Så om någon har en åsikt om frågan, (se nedan) var snäll och skriv.

TS73

Medlem
Av privata skäl kan jag inte skriva om anledningen till att jag ställde denna fråga, men det finns viktiga skäl för att ändra hennes adress.

Och som det ser ut nu, blir det inte aktuellt att stanna mer än två år i Sverige, och därför behövs ingen förlängning av UT.

Så hon måste skriva sig på en annan adress än din men hon kommer inte ansöka om en förlängning av UT.

Nej borde då inte vara ett problem om hon inte bli misstänkt för brott och man undrar varför ni bor på olika adresser eller om hon söker om bostadsbidrag etc. Men har man en förklaring som kan styrkas är det väl inget problem. Har dock ert förhållande blivit förändrade ska det väl anmälas till MIG då skälet för UT förändrats.

Samet

Forumräv

Betydelse för hennes nuvarande uppehållstillstånd har det absolut ingen, sålänge ingen anmäler det. Man får bo vart man vill, flytta hur många gånger man vill.

Däremot är TS73 inne på nått, har förutsättningarna förändrats? Om ni t.ex. skiljt er under tiden hon är i Sverige. Då är skälet till UT (gift med dig) förändrat och hon behöver uppvisa nya skäl. Det kan t.ex. vara att hon har haft jobb hela perioden, sköt sig juridiskt och inte uppvisat att hon varit oärlig i samband med ansökan om UT.

Så när de två åren närmar sig sitt slut och hon ansöker (om hon nu skall göra det) då kommer frågorna om samlevnad med dig, arbete, bostad osv. Är nog många saker i ordning... då finns det inga skäl att neka ett förlängt UT.

Då hon just nu har ett giltigt UT kommer ingen prövning göras innan det är dags för förlängning.

Men man kan få sitt UT återkallat också om förutsättningarna förändrats men det krävs då att Migrationsverket uppmärksammas på detta, vilket inte sker utan att någon gör en anmälan eller att en ny ansökan lämnas in.

Saxat från Migrationsverkets hemsida:

Om ert förhållande tar slut
Om förhållandet tar slut under den tid som du har tidsbegränsat uppehållstillstånd kan du bara i undantagsfall förlänga ditt uppehållstillstånd. Migrationsverket kan även återkalla uppehållstillståndet. I varje enskilt fall tar vi hänsyn till om det finns skäl att ändå bevilja fortsatt uppehållstillstånd.
Om ditt förhållande tar slut under tiden som du har ett tidsbegränsat tillstånd bör du själv lämna in en ny ansökan till Migrationsverket och berätta om dina skäl för att stanna i Sverige.
Läs mer om uppehållstillstånd om förhållandet tar slut

Migrationsverket kan återkalla ett tillstånd
Ditt tillstånd kan återkallas om du i din ansökan uppgav oriktiga uppgifter eller inte berättade om något som hade betydelse för ditt uppehållstillstånd. Tillståndet kan också återkallas om förutsättningarna för tillståndet inte längre är uppfyllda.

Liknande trådar

Topp