Måste man bära med sig sitt pass?

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Det har ju sagt ifrån myndighetshåll på senare år att utlänningar alltid ska ha med sig sina pass som dom ska kunna visa upp på begäran, men enligt myndigheterna i Pattaya är detta inte nödvändigt, det ska räcka med att ha en kopia av passet med sig, detta informerades 7 länders ambassadörer om.

Pattaya to ambassadors: Tourists can carry copy of passport
By Jetsada Homklin
April 13, 2018
1289-n18-countries.jpg

Pattaya officials told seven visiting ambassadors that tourists need not carry their passports at all times, but should have a copy or be prepared to wait to have their identifies verified.
Pattaya officials told seven visiting ambassadors that tourists need not carry their passports at all times, but should have a copy or be prepared to wait to have their identifies verified.

http://www.pattayamail.com/news/pattaya-ambassadors-tourists-can-carry-copy-passport-207004

Mvh isan lover
 
Kanske ska ta en kopia och bära med mig då
Det är i sig ingen nyhet... För 5-6 år sedan fick vi informationen via ambassaden i Bangkok att aldrig bära med sig sitt pass i original. Utan ta en kopia, plasta in den och ha den med i fickan. Lämna aldrig ifrån dig ditt original pass till en polis eller annan person i Thailand. Eftersom Thailand var väldigt korrupt så kunde man få stora problem om någon tog ditt pass. Man kunde bli tagen av polis för påhittade brott. Men om du betalade polisen gick du fri.
Betalade du inte så behöll de ditt pass. Och du kunde inte resa mer. Men om du visar en kopia kan du bekräfta din identitet.
Om du måste visa originalet måste en ärlig polischef och helst en advokat vara med.
Det var mycket skriverier i Phuket News då om detta..
Nog om det.. Ta en kopia. det räcker långt..
 
Det är i sig ingen nyhet... För 5-6 år sedan fick vi informationen via ambassaden i Bangkok att aldrig bära med sig sitt pass i original. Utan ta en kopia, plasta in den och ha den med i fickan. Lämna aldrig ifrån dig ditt original pass till en polis eller annan person i Thailand. Eftersom Thailand var väldigt korrupt så kunde man få stora problem om någon tog ditt pass. Man kunde bli tagen av polis för påhittade brott. Men om du betalade polisen gick du fri.
Betalade du inte så behöll de ditt pass. Och du kunde inte resa mer. Men om du visar en kopia kan du bekräfta din identitet.
Om du måste visa originalet måste en ärlig polischef och helst en advokat vara med.
Det var mycket skriverier i Phuket News då om detta..
Nog om det.. Ta en kopia. det räcker långt..
Har fått samma tips från ambassaden. Och om man ombeds visa passet på stan och inte har det med sig, ska man INTE gå med polisen till hotellet och hämta passet, utan gå till polisstationen först och därefter ordna fram passet (om det går så långt).
 
Det är i sig ingen nyhet... För 5-6 år sedan fick vi informationen via ambassaden i Bangkok att aldrig bära med sig sitt pass i original. Utan ta en kopia, plasta in den och ha den med i fickan. Lämna aldrig ifrån dig ditt original pass till en polis eller annan person i Thailand. Eftersom Thailand var väldigt korrupt så kunde man få stora problem om någon tog ditt pass. Man kunde bli tagen av polis för påhittade brott. Men om du betalade polisen gick du fri.
Betalade du inte så behöll de ditt pass. Och du kunde inte resa mer. Men om du visar en kopia kan du bekräfta din identitet.
Om du måste visa originalet måste en ärlig polischef och helst en advokat vara med.
Det var mycket skriverier i Phuket News då om detta..
Nog om det.. Ta en kopia. det räcker långt..

55555, jag får frångå mitt tidigare att aldrig svara dig, så mycket skit du skriver. Fattar du inte att det du skriver får ju personer som läser detta forum en helt fel bild av Thailand. Du vräker ur dig en massa konstigheter och vad folk skall göra och inte göra.

Lämna aldrig ifrån dig ditt original pass till en polis eller annan person i Thailand
Eftersom Thailand var väldigt korrupt så kunde man få stora problem om någon tog ditt pass, jaha så det är inte korrupt nu
Man kunde bli tagen av polis för påhittade brott?????? var då, har aldrig blivit det
Men om du betalade polisen gick du fri. Är det det här du vill förmedla till blivande Thailandsresenärer?

5555555, Om du måste visa originalet måste en ärlig polischef och helst en advokat vara med, ja fullständigt galet, jag uppmanar alla som är nya som medlemmar eller gäster i detta forum att tänka både en och två gånger innan ni läser denna mannens inlägg, fullständigt befängt???
 
55555, jag får frångå mitt tidigare att aldrig svara dig, så mycket skit du skriver. Fattar du inte att det du skriver får ju personer som läser detta forum en helt fel bild av Thailand. Du vräker ur dig en massa konstigheter och vad folk skall göra och inte göra.

Lämna aldrig ifrån dig ditt original pass till en polis eller annan person i Thailand
Eftersom Thailand var väldigt korrupt så kunde man få stora problem om någon tog ditt pass,
jaha så det är inte korrupt nu
Man kunde bli tagen av polis för påhittade brott?????? var då, har aldrig blivit det
Men om du betalade polisen gick du fri. Ä
r det det här du vill förmedla till blivande Thailandsresenärer?

5555555, Om du måste visa originalet måste en ärlig polischef och helst en advokat vara med, ja fullständigt galet, jag uppmanar alla som är nya som medlemmar eller gäster i detta forum att tänka både en och två gånger innan ni läser denna mannens inlägg, fullständigt befängt???
Information vi fått från svenska ambassaden... Inget hittepå.. Läs även Frogfich inlägg nr 4..
Har Songkran börjat slå på??? ;)
 
Här ingetdera dock svenskt körkort och när jag kör Ikk, aldrig blivit stoppad hittills så fortsätter på samma bana.

Hej

Bär inte heller med mig pass eller någon annan id-handling i Thailand under normala förhållanden på landet, men åker vi på en semestertripp till havet eller så tar vi ju med våra pass eftersom en del hotell kräver att få se och kopiera passen.

Mina Thailändska körkort brukar jag dock ta med mig om jag lämnar vårt område och beger mig ut på tur i landet, hemma i byn och närområdet har aldrig någon vare sig frågat efter körkort eller brytt sig om att man kanske tar några öl.

Mvh isan lover
 
55555, jag får frångå mitt tidigare att aldrig svara dig, så mycket skit du skriver. Fattar du inte att det du skriver får ju personer som läser detta forum en helt fel bild av Thailand. Du vräker ur dig en massa konstigheter och vad folk skall göra och inte göra.

Lämna aldrig ifrån dig ditt original pass till en polis eller annan person i Thailand
Eftersom Thailand var väldigt korrupt så kunde man få stora problem om någon tog ditt pass,
jaha så det är inte korrupt nu
Man kunde bli tagen av polis för påhittade brott?????? var då, har aldrig blivit det
Men om du betalade polisen gick du fri. Ä
r det det här du vill förmedla till blivande Thailandsresenärer?

5555555, Om du måste visa originalet måste en ärlig polischef och helst en advokat vara med, ja fullständigt galet, jag uppmanar alla som är nya som medlemmar eller gäster i detta forum att tänka både en och två gånger innan ni läser denna mannens inlägg, fullständigt befängt???
Funderar lite... Du säger du aldrig skall svara mig och nu har du hela dagen gjort det med mögsnack!!! :D:D
Tror du tände till när inte skatten kom in för Thaitjejerna på Songkran.. VP vännen... ;)
Har farbror firat songkran lite för mycket eller blivit glömsk.. :p:p:p :wai::wai::wai:
Men du är en underbar gammal man jag hyllar.. Kocken Lyco!!! Kraaam!!!
 
55555, jag får frångå mitt tidigare att aldrig svara dig, så mycket skit du skriver. Fattar du inte att det du skriver får ju personer som läser detta forum en helt fel bild av Thailand. Du vräker ur dig en massa konstigheter och vad folk skall göra och inte göra.

Lämna aldrig ifrån dig ditt original pass till en polis eller annan person i Thailand
Eftersom Thailand var väldigt korrupt så kunde man få stora problem om någon tog ditt pass,
jaha så det är inte korrupt nu
Man kunde bli tagen av polis för påhittade brott?????? var då, har aldrig blivit det
Men om du betalade polisen gick du fri. Ä
r det det här du vill förmedla till blivande Thailandsresenärer?

5555555, Om du måste visa originalet måste en ärlig polischef och helst en advokat vara med, ja fullständigt galet, jag uppmanar alla som är nya som medlemmar eller gäster i detta forum att tänka både en och två gånger innan ni läser denna mannens inlägg, fullständigt befängt???

Jag tycker det ligger mycket i dina reflektioner. Jag har bara en enda i viss mån dålig erfarenhet av thailändsk polis från alla mina år i Thailand. Jag tycker de är reko och gör sitt jobb i stort sett. Trevliga och hjälpsamma tycker jag ofta att de är också. :)

När det kommer till det här med passet så tycker jag snarast att det är en icke-fråga. Det är aldrig någon som har krävt ID av mig annat än när jag har gjort saker som kräver ID. Körkort vill de inte alltid se heller trots att de har stoppat en.
 
Jag tycker det ligger mycket i dina reflektioner. Jag har bara en enda i viss mån dålig erfarenhet av thailändsk polis från alla mina år i Thailand. Jag tycker de är reko och gör sitt jobb i stort sett. Trevliga och hjälpsamma tycker jag ofta att de är också. :)

När det kommer till det här med passet så tycker jag snarast att det är en icke-fråga. Det är aldrig någon som har krävt ID av mig annat än när jag har gjort saker som kräver ID. Körkort vill de inte alltid se heller trots att de har stoppat en.

Hej

Håller med, själv har jag i princip inga dåliga erfarenheter av Thailändsk polis, en bot på 33 år är facit än så länge och den förtjänade jag verkligen, men jag har ju även stött på stupfulla poliser som inte har kunnat stanna sin motorcykel utan att ramla omkull, besökt bordeller som polischefer har drivit, känner folk som betalar polisen för att få hugga ned och sälja fridlysta träd o.s.v.

Men trots detta så har jag personligen antingen bara haft tur eller så har polisen av någon anledning inte tyckt att jag var ett lämpligt offer att plocka på lite pengar.

Mvh isan lover
 
Jag har själv bara positiv erfarenhet av polisen i Thailand. Nu kör jag iofs nykter när jag kör motorcykel eller moppe och har aldrig varit problem vid stopp. Försökte visa körkortet en gång men polisen tackade och vinkade mig vidare. Säger det igen, jag tror alla dessa mutor och skit dyker upp först när folk faktiskt begått brott eller varit dyngraka och retat upp polis/lokalbefolkningen eller när du driver företag. Blir säkert problem om du krockar också och inte har en kamera som filmade händelsen då det blir ditt ord mot en Thai och det lär du inte vinna.

Som turist tror jag faktiskt inte du har några större problem på turistorterna i alla fall. Verkar inte vara några som helst problem i områden som där Isan Lover bor men han är nog så integrerad att till och med ögonen är sneda nu ;) (Förlåt Isan Lover, kunde inte låta bli :) ). Jag menar det så positivt det bara är möjligt då hans inlägg om livet på landet och upplevelser i Thailand är oerhört intressanta att läsa.

Hur som helst så kopierar jag mitt pass, brukar göra det på hotellet och har även med mig körkort och i allra värsta fall får väl tjejen börja kackla och jag vara tyst :)
 
55555, jag får frångå mitt tidigare att aldrig svara dig, så mycket skit du skriver. Fattar du inte att det du skriver får ju personer som läser detta forum en helt fel bild av Thailand. Du vräker ur dig en massa konstigheter och vad folk skall göra och inte göra.

Lämna aldrig ifrån dig ditt original pass till en polis eller annan person i Thailand
Eftersom Thailand var väldigt korrupt så kunde man få stora problem om någon tog ditt pass,
jaha så det är inte korrupt nu
Man kunde bli tagen av polis för påhittade brott?????? var då, har aldrig blivit det
Men om du betalade polisen gick du fri. Ä
r det det här du vill förmedla till blivande Thailandsresenärer?

5555555, Om du måste visa originalet måste en ärlig polischef och helst en advokat vara med, ja fullständigt galet, jag uppmanar alla som är nya som medlemmar eller gäster i detta forum att tänka både en och två gånger innan ni läser denna mannens inlägg, fullständigt befängt???

Vad är det här för trams, du är ju närapå värre än jag.. Pepsi har ju helt rätt och skriver väl inga dumheter i det här inlägget ? Satte du groggen i halsen eller vad?
 
Hej

Håller med, själv har jag i princip inga dåliga erfarenheter av Thailändsk polis, en bot på 33 år är facit än så länge och den förtjänade jag verkligen, men jag har ju även stött på stupfulla poliser som inte har kunnat stanna sin motorcykel utan att ramla omkull, besökt bordeller som polischefer har drivit, känner folk som betalar polisen för att få hugga ned och sälja fridlysta träd o.s.v.

Men trots detta så har jag personligen antingen bara haft tur eller så har polisen av någon anledning inte tyckt att jag var ett lämpligt offer att plocka på lite pengar.

Mvh isan lover

Ja, det är ju så det. Jag tror att det kan bero på att många av dessa trots sin bristande moral ändå har någon slags grundläggande respekt för folk som försöker följa lagar och regler och därför går på dem som är "svarta får" eller "i gråzonen" i förstahand. :)

Sedan anser jag att man har ett eget ansvar också. Insisterar man på att det ska gå rätt till och inte går med på att betala mutor så är det vad man får också, är min erfarenhet. :) Jag har sett många faranger som själva tar initiativ till korruption, och sedan dissar thailändarna totalt och lägger hela ansvaret för korruptionen på thailändarna. Huvudansvaret bör ligga på den aktiva parten, anser jag, men den andra parten har förståss sin del av ansvaret också.
 
Ja, det är ju så det. Jag tror att det kan bero på att många av dessa trots sin bristande moral ändå har någon slags grundläggande respekt för folk som försöker följa lagar och regler och därför går på dem som är "svarta får" eller "i gråzonen" i förstahand. :)

Sedan anser jag att man har ett eget ansvar också. Insisterar man på att det ska gå rätt till och inte går med på att betala mutor så är det vad man får också, är min erfarenhet. :) Jag har sett många faranger som själva tar initiativ till korruption, och sedan dissar thailändarna totalt och lägger hela ansvaret för korruptionen på thailändarna. Huvudansvaret bör ligga på den aktiva parten, anser jag, men den andra parten har förståss sin del av ansvaret också.

Hej

Tror du har helt rätt här.

Skulle jag ex.vis starta en karaokebar och anställa 5 tjejer ifrån Laos som skulle gå med kunderna skulle jag säkert få betala mutor till poisen, men då är man ju också ute på hal is.

Mvh isan lover
 
Hej

Tror du har helt rätt här.

Skulle jag ex.vis starta en karaokebar och anställa 5 tjejer ifrån Laos som skulle gå med kunderna skulle jag säkert få betala mutor till poisen, men då är man ju också ute på hal is.

Mvh isan lover

Ja, eller bara medvetna mindre saker som t. ex. att köra mc utan hjälm eller körkort. Båda dessa visar att man inte respekterar Thailand och kan trigga en korruptionssituation. Vem som tar initiativet och blir den mest skyldiga återstår att se när det kommer till kritan... :)
 
 

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
uffe22
U
A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonym
A
S
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp