Måste man bära med sig sitt pass?

 
Ja, eller bara medvetna mindre saker som t. ex. att köra mc utan hjälm eller körkort. Båda dessa visar att man inte respekterar Thailand och kan trigga en korruptionssituation. Vem som tar initiativet och blir den mest skyldiga återstår att se när det kommer till kritan... :)

Hej

Det är åtminstone inget som polisen i vårt område bryr sig om, själv kör jag ju nästan alltid utan hjälm precis som alla andra människor i området inklusive polisen själva, det enda som kan få folk att ta på sig hjälm på landet är väl regn eller en period med ovanligt mycket insekter i luften.

Men jag tror du kan ha rätt när det handlar om turistorter, här kan nog polisen se turister utan hjälm och körkort som en möjlig inkomst, det är nog härifrån dom flesta negativa historier om polisen härstammar.

Själv tror nog att det mest är andra saker som spelar in, ger mig på att försöka rangordna dessa:

1: Språkkunskaperna.

2: Var man befinner sig i landet.

3: Attityden.

4: Grad av integration.

5: Klädsel och smycken.

Vad tror du om detta?

Mvh isan lover
 
Det är en myt som har kokats ihop "runt stenbordet", anser jag. Det blir inte farangens fel per automatik, är min egen erfarenhet. :)

Har ingen egen erfarenhet av det och inga planer på att skaffa mig :) Men det är i alla fall det mina vänner, Thai och utlänningar är 100% överens om.

Ser inte ens det konstiga i det, Thai är väl rätt så uppväxta med att Thai skyddar Thai och kan du inte språket när du ska förklara olyckan så har du nog ett underläge.

100%-igt lär det inte vara åt något håll men att man skulle vara i underläge som farang det betvivlar jag inte en sekund. Menar det inte som något gnäll utan snarare att man kanske ska försöka att inte hamna i situationer där man får reda på hur det ligger till ;)
 
Jag har själv bara positiv erfarenhet av polisen i Thailand. Nu kör jag iofs nykter när jag kör motorcykel eller moppe och har aldrig varit problem vid stopp. Försökte visa körkortet en gång men polisen tackade och vinkade mig vidare. Säger det igen, jag tror alla dessa mutor och skit dyker upp först när folk faktiskt begått brott eller varit dyngraka och retat upp polis/lokalbefolkningen eller när du driver företag. Blir säkert problem om du krockar också och inte har en kamera som filmade händelsen då det blir ditt ord mot en Thai och det lär du inte vinna.

Som turist tror jag faktiskt inte du har några större problem på turistorterna i alla fall. Verkar inte vara några som helst problem i områden som där Isan Lover bor men han är nog så integrerad att till och med ögonen är sneda nu ;) (Förlåt Isan Lover, kunde inte låta bli :) ). Jag menar det så positivt det bara är möjligt då hans inlägg om livet på landet och upplevelser i Thailand är oerhört intressanta att läsa.

Hur som helst så kopierar jag mitt pass, brukar göra det på hotellet och har även med mig körkort och i allra värsta fall får väl tjejen börja kackla och jag vara tyst :)

Hej

Håller med här, jag förstår inte alls varför så många uppger sig ha problem med polisen och därför ogillar dessa.

Dom enda poliserna som jag kan uppleva som lite jobbiga är dom som är riktigt fulla, dom kan precis som alla andra bli riktigt tjatiga och svåra att bli av med, dom vill skåla och dricka hur länge som helst.

En annan sak som jag inte känner mig riktigt bekväm med är ju att dom poliser man möter oftast har en redig revolver på sig och ibland en bössa på sin MC eller i bilen, det hände en gång att några poliser som jag och en kompis drack med i Suratthani tog fram sitt vapen när ägaren till baren ville stänga, detta upplevde jag som ytterst pinsamt.

Polisen viftade med pistolen och sa till personalen att inte stänga utan fortsätta servera, då ville jag bara komma bort därifrån så fort som möjligt, jag tyckte synd om ägare och personalen som inte fick stänga utan tvingades ha öppet mitt i natten.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är åtminstone inget som polisen i vårt område bryr sig om, själv kör jag ju nästan alltid utan hjälm precis som alla andra människor i området inklusive polisen själva, det enda som kan få folk att ta på sig hjälm på landet är väl regn eller en period med ovanligt mycket insekter i luften.

Men jag tror du kan ha rätt när det handlar om turistorter, här kan nog polisen se turister utan hjälm och körkort som en möjlig inkomst, det är nog härifrån dom flesta negativa historier om polisen härstammar.

Själv tror nog att det mest är andra saker som spelar in, ger mig på att försöka rangordna dessa:

1: Språkkunskaperna.

2: Var man befinner sig i landet.

3: Attityden.

4: Grad av integration.

5: Klädsel och smycken.

Vad tror du om detta?

Mvh isan lover

Om det är norm att inte bry sig om lagar och regler i ett visst område, så kan man ändå "se det som ok" tycker jag. Lagar och regler är ju stiftade på en högre abstraktionsnivå för att främja landets utvecklig utifrån beslutsfattarnas uppfattning, och det kanske är helt motsatt från uppfattningen som man i stort sett har i en viss by (t. ex. den du bor i). Problem kan isåfall uppstå när man kommer utifrån och inte känner till de lokala "lagarna".

När det gäller hjälm så har jag den för min egen skull, så där spelar det ingen roll vad som är lag så länge det är tillåtet att ha hjälm. :) När det gäller körkort så har jag det för att visa respekt för thailändska lagar samt föregå med gott exempel, eftersom jag själv redan vet att jag kan köra ordentligt. :xmas_smiley:

Nummer 2 och 3 tror jag är de viktigaste. 1, 4 och 5 ser jag som en del av detsamma. :)

Många faranger blir arga och otrevliga redan från början baserat på tidigare dåliga erfarenheter (kan vara båda andras och egna erfarenheter), och då är man i en extremt mycket sämre sitts redan från början och helt i onödan, och konsekvenserna av det är nog värre i turistorter. Så min ordning skulle bli 3 följt av 2 och sedan 1, 4 och 5. :)
 
Senast ändrad:
Har ingen egen erfarenhet av det och inga planer på att skaffa mig :) Men det är i alla fall det mina vänner, Thai och utlänningar är 100% överens om.

Ser inte ens det konstiga i det, Thai är väl rätt så uppväxta med att Thai skyddar Thai och kan du inte språket när du ska förklara olyckan så har du nog ett underläge.

100%-igt lär det inte vara åt något håll men att man skulle vara i underläge som farang det betvivlar jag inte en sekund. Menar det inte som något gnäll utan snarare att man kanske ska försöka att inte hamna i situationer där man får reda på hur det ligger till ;)

Tar man det lugnt och kräver att få förklara sin situation så bör man få det till sist, men det är klart att man är i underläge om man inte har så mycket förståelse för landet och språket.

Jag ser ingen anlednig att ta på sig skulden bara för att de eventuellt ger en skulden från början. :)
 
Om det är norm att inte bry sig om lagar och regler i ett visst område, så kan man ändå "se det som ok" tycker jag. Lagar och regler är ju stiftade på en högre abstraktionsnivå för att främja landets utvecklig utifrån beslutsfattarnas uppfattning, och det kanske är helt motsatt från uppfattningen som man i stort sett har i en viss by (t. ex. den du bor i). Problem kan isåfall uppstå när man kommer utifrån och inte känner till de lokala "lagarna".

När det gäller hjälm så har jag den för min egen skull, så där spelar det ingen roll vad som är lag så länge det är tillåtet att ha hjälm. :) När det gäller körkort så har jag det för att visa respekt för thailändska lagar samt föregå med gott exempel, eftersom jag själv redan vet att jag kan köra ordentligt. :xmas_smiley:

Nummer 2 och 3 tror jag är de viktigaste. 1, 4 och 5 ser jag som en del av detsamma. :)

Många faranger blir arga och otrevliga redan från början baserat på tidigare dåliga erfarenheter (kan vara båda andras och egna erfarenheter), och då är man i en extremt mycket sämre sitts redan från början ocg helt i onödan, och kosekvenserna av det är nog värre i turistorter. Så min ordning skulle bli 3 följt av 2 och sedan 1, 4 och 5. :)

Hej

Gillade ditt svar att om det är vad som är ”norm” som gäller i ett område, att innevånarna inte bryr sig om och inte ens polisen försöker tillämpa vissa lagar i vissa delar av landet är ju helt riktigt, detta kan nog upplevas som lite förvillande när man som Svensk är van med att i princip alla lagar används och tillämpas i hela landet.

Själv tror jag också att en del utlänningar blir arga om dom stoppas och kanske tror att dom ska bötfällas, men minst lika många tror jag känner sig osäkra eftersom dom kanske inte förstår vad polisen säger, har hört att man måste muta polisen, kanske själv tar fram pengar och erbjuder polisen utan att denne har begärt detta o.s.v.

Mvh isan lover
 
Själv tror jag också att en del utlänningar blir arga om dom stoppas och kanske tror att dom ska bötfällas, men minst lika många tror jag känner sig osäkra eftersom dom kanske inte förstår vad polisen säger, har hört att man måste muta polisen, kanske själv tar fram pengar och erbjuder polisen utan att denne har begärt detta o.s.v.

Ja, jag tycker det verkar uppenbart att de i första hand är rädda. Jag ser ingen grund till att generellt vara rädd för polisen, men hade jag hamnat i den situationen du hamnade i så hade jag absolut blivit rädd och försökt komma därifrån så fort som möjligt.
 
Läste det Du skrev, vi tycks ha olika kk, tog fram mitt kk och pass, inte hittar jag passnummer på mitt kk

Du har kanske ett gammalt körkort? På de gamla korten brukade ha formatet passnummer, bindestreck och ett annat nummer (som jag inte vet vad det betyder). På det nya korten som jag fick i slutet av förra året så står passnumret nedtill på kortets framsida.

Jag vet dock inte hur bra körkort fungerar i den här situationen, men jag misstänker att kopia av pass skulle fungera bättre.
 
Du har kanske ett gammalt körkort? På de gamla korten brukade ha formatet passnummer, bindestreck och ett annat nummer (som jag inte vet vad det betyder). På det nya korten som jag fick i slutet av förra året så står passnumret nedtill på kortets framsida.

Jag vet dock inte hur bra körkort fungerar i den här situationen, men jag misstänker att kopia av pass skulle fungera bättre.

Hej

Ett Thailändskt körkort fungerar utmärkt i dom flesta situationer, det är ju dessutom något som polisen är vana med och litar på.

Mvh isan lover
 
Som ID-handling är körkortet bättre, men i den situation som tråden gäller så verkar det som att det är kopia av passet är ett säkrare alternativ.

Ska passa på att förtydliga att med kopia av passet så menar jag förstasidan och sidan med inresestämpeln som visar när man kom in och hur länge man får stanna. Det är information som körkortet inte har.
 
Du har kanske ett gammalt körkort? På de gamla korten brukade ha formatet passnummer, bindestreck och ett annat nummer (som jag inte vet vad det betyder). På det nya korten som jag fick i slutet av förra året så står passnumret nedtill på kortets framsida.

Jag vet dock inte hur bra körkort fungerar i den här situationen, men jag misstänker att kopia av pass skulle fungera bättre.

Temporärt 2 år mc expired 18 Januari 2019, fortfarande hittar jag inget passnummer, nu har Ubon hittat felet, stämmer bra fast inte, jag tog ut ett nytt pass så ID numret stämmer med gamla passet, så om Ni byter pass så stämmer det inte.
 
Temporärt 2 år mc expired 18 Januari 2019, fortfarande hittar jag inget passnummer, nu har Ubon hittat felet, stämmer bra fast inte, jag tog ut ett nytt pass så ID numret stämmer med gamla passet, så om Ni byter pass så stämmer det inte.

Stämmer. Så kan det bli också. Där har du precis hittat en svag punkt. :)
 
 

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
uffe22
U
A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonym
A
S
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp