Måste man bära med sig sitt pass?

 
Som ID-handling är körkortet bättre, men i den situation som tråden gäller så verkar det som att det är kopia av passet är ett säkrare alternativ.
KK plus passkopia inkl visum är det som gäller. Att pass nr står i KK hjälper ingenting, ex jag själv har ju fått ett nytt pass mitt i kk 5 årsperiod så nu stämmer inte längre pass nr i mitt kk.
 
Min erfarenhet är följande. Jag har aldrig problem med polisen utan jag försöker stanna i Chiangmai vid kontroller så jag får träna på min Thai. Alltid trevliga. Jag visar upp körkort, har hjälm och tydligt skattebevis. Nåja men det var inte det jag skulle beätta. Tråden handlade om pass kopia.

Förra månaden tog jag inrikes flyg med Airasia (CNX-DMN) men hade glömt mitt pass. Jag visade mitt Thailändska "rosa" ID kort och plötsligt utbröt en diskussion mellan incheckningsdiskarnas personal. Satan tänkte jag. Nu gäller det snabbt åka hem (20 minuter) till Hangdong och hämta passet. Men, kom på att jag har ett kopia (liten som idkortet) på passet i börsen. Air Asia accepterade detta. men inte ID kortet? Så passkopia starkare än ID kortet?

Hem till CNX flög jag med Thaiair och det var inga problem heller. Så en kopia på passet inplastat (80 bath) rekommenderar jag att man bär med sig. Kanske är de snälla vid inrikesflyg.....så vid flygresor skall man ÄNDÅ uppvisa originalpasset.
 
KK plus passkopia inkl visum är det som gäller. Att pass nr står i KK hjälper ingenting, ex jag själv har ju fått ett nytt pass mitt i kk 5 årsperiod så nu stämmer inte längre pass nr i mitt kk.

Jag antar att du har en bättre referens än @Isan Lover att dela med dig av då? ;-) I annat fall är det ju vad du själv tycker och tror i frågan, vilket iofs är mycket uppskattat också, men kanske inte så lyckat om det framställs som fakta.

Hur som helst så står det ju där klart och tydligt att det som gäller är passkopia _eller_ vara beredd att vänta medan ens identitet verifieras.
 
Temporärt 2 år mc expired 18 Januari 2019, fortfarande hittar jag inget passnummer, nu har Ubon hittat felet, stämmer bra fast inte, jag tog ut ett nytt pass så ID numret stämmer med gamla passet, så om Ni byter pass så stämmer det inte.

Det gör inget att man har det "gamla" passnumret, slår man in det gamla så kommer infon om dig upp ändå. Eftersom det gamla nr. inte är annullerat.
 
Det gör inget att man har det "gamla" passnumret, slår man in det gamla så kommer infon om dig upp ändå. Eftersom det gamla nr. inte är annullerat.
Det förutsätter att det samkörs med IM register och fler. Den adress som står på mitt KK har jag inte bott på i över två år på. Det säger inget om mitt visum, om jag är på overstay mm.
Att dom får fram tillräcklig data tror jag men det kan ta lång tid och onödig väntan.
 
Det förutsätter att det samkörs med IM register och fler. Den adress som står på mitt KK har jag inte bott på i över två år på. Det säger inget om mitt visum, om jag är på overstay mm.
Att dom får fram tillräcklig data tror jag men det kan ta lång tid och onödig väntan.

Tar samma tid som jag beskrev om du har gammalt eller nytt passnr.
 
Det förutsätter att det samkörs med IM register och fler. Den adress som står på mitt KK har jag inte bott på i över två år på. Det säger inget om mitt visum, om jag är på overstay mm.
Att dom får fram tillräcklig data tror jag men det kan ta lång tid och onödig väntan.

Mitt passnr. går till IM registret, gör inte ditt det då.
 
En vanlig Polis har bara rätt att skriva ut böter, men du behöver aldrig lämna ifrån dig ditt Th kk. Bara hålla upp det och visa att det är ditt foto... och se ditt namn. Bara IM Polisen har rätt att fråga efter ditt pass.
Polisen har två gånger tagit frugans
Th kk ifrån henne och hon fått åka till polisstationen o betala böter o sen fick hon kk tillbaka vad menar du att man behöver aldrig lämna ifrån sig sitt kk till polisen?
 
Polisen har två gånger tagit frugans
Th kk ifrån henne och hon fått åka till polisstationen o betala böter o sen fick hon kk tillbaka vad menar du att man behöver aldrig lämna ifrån sig sitt kk till polisen?
Frugan din får skärpa sig... ;) En tröst är i alla fall att ni har nära till polisstationen, det är ju nästan gångavstånd om man inte är en latmask. :)
 
En vanlig Polis har bara rätt att skriva ut böter, men du behöver aldrig lämna ifrån dig ditt Th kk. Bara hålla upp det och visa att det är ditt foto... och se ditt namn. Bara IM Polisen har rätt att fråga efter ditt pass.
Jag har fått visa pass flera gånger i vanliga trafikkontroller , de två senaste gångerna var det även militär blandat med polis i kontrollerna.
Varför skulle inte en polis få fråga efter att se ditt pass?
 
Polisen har två gånger tagit frugans
Th kk ifrån henne och hon fått åka till polisstationen o betala böter o sen fick hon kk tillbaka vad menar du att man behöver aldrig lämna ifrån sig sitt kk till polisen?

Det är det normala om man har gjort något fel. Så bör man alltid insistera på att göra om inte de tar initiativet. I värsta fall kan man annars betala till polisbefälet om det är en större kontroll, men betala på polisstationen är absolut bäst.
 
Senast ändrad:
Jag har fått visa pass flera gånger i vanliga trafikkontroller , de två senaste gångerna var det även militär blandat med polis i kontrollerna.
Varför skulle inte en polis få fråga efter att se ditt pass?

Det var konstigt. Det har aldrig hänt mig.

Hursomhelst så är det bra att vara vänlig och tillmötesgående. Är man det så brukar man få detsamma tillbaka. :)

Är man däremot vrång och tjurig så är det så man bör förvänta sig att bli bemött.
 
Polisen har två gånger tagit frugans
Th kk ifrån henne och hon fått åka till polisstationen o betala böter o sen fick hon kk tillbaka vad menar du att man behöver aldrig lämna ifrån sig sitt kk till polisen?

Man kan förresten betala elektroniskt och få körkortet skickat till sig med post också. Jag har dock inte fått tillfälle att prova det ännu. :)
 
Vid förnyelse av körkort eller från polisstationen?

Det är om polisen bötfäller dig. Då behåller de ditt körkort tills böterna är betalda. Och det kan du göra elektroniskt och få kortet skickat till dig senare.

Förnyelse av körkort gör man via ett transportdepartementskontor, och de tar bara kontant betalning och lämnar ut det nya körkortet vid samma tillfälle vad jag vet.
 
 

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
uffe22
U
A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonym
A
S
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp