MC i Thailand

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Mr.Jo, 10 oktober 2017.

Taggar:
  1. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Det finns väl en del trådar som handlar om mc men tänkte mera på vad man skall välja.
    Antar att jag har bara lite feber för har bara en liten Honda idag som jag köpte till Noi fast det är nog jag som använder den mest.
    Visst vi har en Revo men vem fasiken vill köra bil här i värmen när man kan vara ute i friska luften.
    Nu har jag betalat till husbyggare, håller på och gör kök och tvättrum, thai kan inte sånt.
    Nu är det dags att köpa en hoj, är inne på en 650 cc ungefär, större motor och så blir det tungt.
    Honda är ok och görs i Thailand så inhemskt är bra har ju en racercykel Infiniti som också är thai.
    Sedan en hundra tusen bath till så finns det Ducati, tänker mest på Hyperstrada, bara namnet ger ju vissa vibbar som bara mc folk förstår, nu pratar jag på beg mc förstås för det finns ju nästan nya men halva priset borta. Kawa har också några ärtiga hojar har inte haft någon sedan nittiotalet men den var bra.
    Jo jag vet det om att pappren skall vara ok så inte det snacket tack.
    Hur tänker ni som förstår sånt här?
    Det skall bli att åka av på resor sedan, gjorde det i Europa och nu blir det i Asien. :cool:
    :police:

2. pontiac-51

pontiac-51 Aktiv medlem

Trevligt ,själv ska jag kolla in en med kardandrift runt 600cc men jag gillar Easy rider ,hippi bike stil skönt att sitta å kolla in landskapet tex eller bygga om min Honda cv 400c 2 cylinder med kardan om det funkar me besiktning.:confused:

3. mackes

mackes Forumveteran

Det viktiga för mig är att jag kan hitta verkstäder och delar där jag är, oavsett om det är långt bort från civilisationen!

Honda, Kawasaki och andra hojar som tillverkas i Thailand är för mig det bästa valet. Ducati kan du glömma om du vill åka utanför storstäderna, likaså HD. Det är reservdelar det faller på.

Jag fastnade för Kawans Ninja eller Versys men Honda CBR är ju också ett säkert kort.

Vill du köra glidare så har ju Kawasaki också några modeller som funkar i Thailand. Hos Honda är det lite tunnare. Jag tycker personligen man tröttnar rätt snabbt på glidare.

Om du vill lite utanför allfarvägar så är det bra med hyfsat hög frigång och stora hjul som klarar hål i vägen. Det finns det gott om.

Phonta, Mr.Jo och pontiac-51 gillar detta.
  4. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Har haft lite liknande tankegångar.
    Själv hade jag sist Honda Cbf 1000 men tycker det är något tung här, annars en härlig hoj.
    Glidare är inget för mig är inte den typen bara.
    Annars måste berömma vägarna här uppe i norr även vägar mellan mindre samhällen är i regel fina. Det kanske är bättre även i övriga landet. Isaan var det sämre för några år sedan men det kanske har bättrats där också. Tänk om förarna hade utvecklats lika mycket :rolleyes:
    Tack för dina åsikter, delar dom i stora drag.

5. Phonta

Phonta Forumveteran

Tycker nu efter ett antal olika storlekar och modeller samt år av hojåkande att jag hittat nåt som passar mig ,500 eller 650cc torde vara optimalt . en 500 CBR eler en 650 cb är ju hyfsat billiga samt lätt att hitt delar eller meka själv med , iofs aldrig eller mycket sällan problem , utan byta kedja olja mm sen bara att åka
    tro att toppfarten på 200 km /tim samt 0-100 på 5 sek räcker för dig med ;) Denna hoj har ett par år på nacken , mycket välskött , med en del extraprylar så kostade den mig 120 000 thbt , 1000 svenska mil på mätaren , vilket torde vara överresntämmande med verkligeheten , riktigt lättkörd och lagom tung maskin 200kg,, kolla gärna på alla tester om denna påYoutube ,, bara bra omdömen , samt en bra beprövad motor 20170409_082805.jpg

6. nmax

nmax Forumveteran

En polare köpte precis en Kawa Vulcan 650. Riktigt fin hoj med rätt körställning.
    240.000 helt ny.

Phonta och Ledarn gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. nmax

nmax Forumveteran

Personligen så föredrar jag en sån här. 1300 Fury, nice fabrikshoj [​IMG]

Phonta och pontiac-51 gillar detta.
  9. pontiac-51

pontiac-51 Aktiv medlem

Ja kardandrift å lite små justering ,styre strålkastare ,sissybar ,små blinkers tex enligt mig ,då kan jag tänka att provköra före köp pris 500000bath???

10. Phonta

Phonta Forumveteran

Jag skall åke sporthoj ett tag nu , har tröttnat på alla cruiser , Min 18000 var iofs en dröm hoj ,var en Svensk som köpte den av mig , Ennnan på detta forum försökte byta sin hoj mot den men så blev det inte , sist jag såg den stod den hos Samat VS motor för 360,000 ,, men lite för tung i stadstrafik ...
    Annars blev denna rätt ball , sålde den till en kille i Hua Hin

Visa bifogad bild IMG_20170220_170534.jpg

11. Phonta

Phonta Forumveteran

Made in Thailand ,nu görs det mesta , eller sätts i alla fall ihop i Thailand ,,men får jag välja så föredrar jag Honda före Kawasaki .Men helst skulle jag vilja ha en Ducati , en gammal twin runt 1000 cc ,

12. Phonta

Phonta Forumveteran

20131113_083202.jpg

Min 1800 , en grymt fin maskin ,men fy fn så tung i städer, drygt 400 kilo är inte kul att vända u sväng på trånga gator med grus på asfalt

Kycklingen gillar detta.
  13. Norrsken

Norrsken Medlem

Min fru har en liten Honda . Det är mest jag som kör den .
    Ser att Thailändarna när dom ska svänga höger över vägen . Blinkar till höger . Men ligger kvar på vänster sida Om det kommer någon bakifrån där dom ska svänga så står dom på dikeskanten på vänster sida och väntar medan dom blinkar höger . När ingen kommer bakifrån så svänger dom höger .
    Själv blinkar jag först höger . Kör upp mot mittlinjen i god tid så alla ska se vad jag gör .
    Märker att det kan vara livsfarligt verkar som dom inte sett något liknande .
    Men många förstår att dom ska köra om mig på vänster sida .
    Har ju alldrig varit till några turistorter .
    Är vi från byarna 5 mil från Buriram efter turistorterna kanske 30 år . Någon som vet ?

14. Jonas

Jonas Forumveteran

Samma sak får du lära dig på trafikskolan i Sverige!
    Skall du göra vänstersväng och det är mycket trafik ligg till höger och släpp förbi trafiken för att sedan utföra vänstersvängen alternativt fortsätt till nästa korsning gör en U-sväng.
    Detta gäller om du skall göra en vänstersväng på landsväg utan korsning blir då högersväng här nere.
    Har du inte gått på trafikskolan i Sverige ;)

Nam Falang och Mr.Jo gillar detta.
  15. Norrsken

Norrsken Medlem

Verkar som du inte har råkat ut för problemet i Thailand .
    Man ligger inte på vänster sida av vägen och blinkar höger som Thailändarna häromkring gör .
    Även mötande trafik kan börja köra om på sin sida när jag ligger mot mittlinjen och blinkar höger .
    Jag var tvungen avbryta en gång annars hade han frontalkrocka med mig .
    Kanske du kommer från ett mera utvecklad trafikområde och inte stött på mina problem med trafiken här ?

Med bil är det inga problem med högersväng då förstår dom vad vi gör .
    Jag har körkort kör bara på mitt Svenska körkort här i Thailand och jag kan reglerna du skrev om
    Även jag är tvungen stanna och vänta ibland men då blinkar jag inte höger

16. Jonas

Jonas Forumveteran

Jag har kört runt i så gott som hela Thailand så har varit i alla olika trafikområden men nog inte tänkt på det då jag bara kör 55555 ;)

17. Norrsken

Norrsken Medlem

Dom kör så idiotiskt så det tar några år att förstå vad dom håller på med

18. nmax

nmax Forumveteran

Standard att Thai gör så, dom har noll koll på placering i trafiken, riktigt irriterande

19. Jonas

Jonas Forumveteran

Dom har ju placerat sig riktigt enligt trafikregler problemet var väl att dom står och blinkar samtidigt?
    Som sagt samma trafikregel gäller i Sverige hur placerar du dig?

Mr.Jo gillar detta.
  20. nmax

nmax Forumveteran

Ingen aning om priset. En granne har en röd som han stylat rätt snyggt.
    Gillar inte heller dessa stora fula blinkers som sticker ut. Hade rundstrålande i styret på en chopper i Sverige, riktigt snyggt. Dvs bara en liten kupol lampa längst ut i handtagen.

Tycker att trafiken är för intensiv här för att köra stor hoj annars hade jag köpt en direkt. Mer sugen på en fet jeep med cab, gärna med V8.

Last edited: 15 oktober 2017
  21. Phonta

Phonta Forumveteran

Jag har funderat en del på detta ,, Om vi i Sverige skulle ha kanske 20miljoner MC på våra gator ?? Hur skulle då olycksstatistiken se ut , tycker även jag att många kör som idioter ,men kör ju massor med MC i Thaialnd varje år, hittils aldrig en incident ,,, Märkligt i och för sig :) Men någon logik måste det ju vara med trafiken , eller så är det just så att alla tänker bara på sig själva och att alla därför kör på ett sätt som passar denna vansinniga trafik ,Backspegel, varje sekund gäller tillex.. Alltid veta vad som ligger bakom ,, samt att aldrig köra över korsning som första MC vid omslag till grönt ,detta då det i stort sett alltid kommer någon mot rött i 120 km :eek:

Last edited: 15 oktober 2017
    Mr.Jo och Jonas gillar detta.

Dela sidan

Laddar...
Liknande ämnen -
  1. Mickey666
    Svar:
    0
    Visningar:
    109
  2. Lara Croft
    Svar:
    0
    Visningar:
    82
  3. Tulpan
    Svar:
    125
    Visningar:
    3.158
  4. Phonta
    Svar:
    24
    Visningar:
    563
  5. Jonas
    Svar:
    12
    Visningar:
    357
  6. Mickey666
    Svar:
    6
    Visningar:
    295
  7. Christopher
    Svar:
    43
    Visningar:
    929
  8. Jonas
    Svar:
    89
    Visningar:
    1.985
  9. Henry11
    Svar:
    19
    Visningar:
    761
  10. Jonas
    Svar:
    84
    Visningar:
    1.680
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?