MC och allt som hör till oavsett land

StefanXErixon

Forumräv
Det skall nog ganska många kunna fixa , behöver inte vara expert , sen byta ut defekt komponent, du kan u dutta på varje komponent , kanske kan hitta just den som felar
Jag vet en firma som kanske kan kolla i Berraland och det ska finnas en nere i enklaven Malmö som jag inte lyckats att få fram vad den heter eller ligger.
 

Joker

Forumveteran
Jag har börjat räkna ner , mindre än en månad kvar .. Grymt kul hoppas jag att det skall bli, 5 veckor på egen hand utan någon som bestämmer att nu skall det och det göras , Bara min egen känsla och frihet för vad jag vill göra . Gillar att köra precis när det ljusnar på morgonen , är en morgonpigg glad polack .Sen kör jag 6 timmar , avverkar kanske 35 mil på den tiden inklusive en liten rast . Funkar bara om man kör singel
 

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Jag har börjat räkna ner , mindre än en månad kvar .. Grymt kul hoppas jag att det skall bli, 5 veckor på egen hand utan någon som bestämmer att nu skall det och det göras , Bara min egen känsla och frihet för vad jag vill göra . Gillar att köra precis när det ljusnar på morgonen , är en morgonpigg glad polack .Sen
kör jag 6 timmar , avverkar kanske 35 mil på den tiden inklusive en liten rast . Funkar bara om man kör singel
Det inlägget hade funkat som kontaktannons ;)
Hur som, har du 5 härliga veckor att se fram emot, har själv nedräkning. Åker 28/10
 

Nam Falang

Forumveteran
Jag har börjat räkna ner , mindre än en månad kvar .. Grymt kul hoppas jag att det skall bli, 5 veckor på egen hand utan någon som bestämmer att nu skall det och det göras , Bara min egen känsla och frihet för vad jag vill göra . Gillar att köra precis när det ljusnar på morgonen , är en morgonpigg glad polack .Sen kör jag 6 timmar , avverkar kanske 35 mil på den tiden inklusive en liten rast . Funkar bara om man kör singel
Jag har också börjat räkna ner. Snart dags att ställa in hojarna för vintern :'(:thumbsdown:
 

Nam Falang

Forumveteran
Klar för min del , står i garaget på centralstödet på mössan på, men den andra står i värmen ,ny olja samt filter redan klart i April , bara koppla in batteriet samt kolla däcktryck sen bär det av söderut ;)
ja det låter härligt. Jag får hålla mig till min Honda Click två veckor i januari.
 

Nam Falang

Forumveteran
Klar för min del , står i garaget på centralstödet på mössan på, men den andra står i värmen ,ny olja samt filter redan klart i April , bara koppla in batteriet samt kolla däcktryck sen bär det av söderut ;)
För min del så har jag inte hunnit gnida av HDn efter Umeå trippen för några veckor sedan. Dessutom står det nu en massa badrumsmöbler mm i vägen i garaget. I söndags var det fint tvättväder men hann inte då annat skulle göras. Hann dock gnida av frugans bil så hon blev ju glad i alla fall :)
Hoppas på någon sväng till innan vintern men då får det bli med KTMn. Den är gör skitig redan men dessutom lätt att tvätta.
 

Joker

Forumveteran
För min del så har jag inte hunnit gnida av HDn efter Umeå trippen för några veckor sedan. Dessutom står det nu en massa badrumsmöbler mm i vägen i garaget. I söndags var det fint tvättväder men hann inte då annat skulle göras. Hann dock gnida av frugans bil så hon blev ju glad i alla fall :)
Hoppas på någon sväng till innan vintern men då får det bli med KTMn. Den är gör skitig redan men dessutom lätt att tvätta.
Skall bli sol samt 12 grader varmt på Söndag i Östergötland ,tror samma uppe i fjollträsk
 

Joker

Forumveteran
Såg även att de har ett par tre MC shoppar i HH , Dem skall jag besöka , en som heter Handlebar MC , De har tvätt samt kedjesmörjning för 250 thbt . behövs var 50 e mil ungefär , har alltid en liten burk med Motul Chainspray i Tankväskan , men behövs en tvätt emellan då och då även just på kedjan
 

Nam Falang

Forumveteran
Såg även att de har ett par tre MC shoppar i HH , Dem skall jag besöka , en som heter Handlebar MC , De har tvätt samt kedjesmörjning för 250 thbt . behövs var 50 e mil ungefär , har alltid en liten burk med Motul Chainspray i Tankväskan , men behövs en tvätt emellan då och då även just på kedjan
Ja jag smörjer också kedjan ofta och alltid efter tvätt eller kört i regn. KTMn är känslig verkar det som. Känns i hojen direkt när man inte smort tillräckligt ofta. Såg ett test på Youtube där dom testade och diskuterade hur viktigt det var att smörja kedjan nu när O-ring, X-ring och allt vad det heter sitter på så gott som varje hoj. Dom kom fram till att det inte var så noga men känslan i min KTM säger något annat så jag smörjer ofta. Går ju så smidigt. Jag har inget centralstöd men väl ett depåstöd. Bara lyfta upp och spruta på. Har en färdig kartongbit i garaget som skydd. Jobbet kirrat på några minuter. HDn har rem så där behöver man inte smörja. Kardan är ju såklart mindre underhåll på. Kedja ger minst effekt förlust sedan rem och sist kardan.
 

Joker

Forumveteran
Ja jag smörjer också kedjan ofta och alltid efter tvätt eller kört i regn. KTMn är känslig verkar det som. Känns i hojen direkt när man inte smort tillräckligt ofta. Såg ett test på Youtube där dom testade och diskuterade hur viktigt det var att smörja kedjan nu när O-ring, X-ring och allt vad det heter sitter på så gott som varje hoj. Dom kom fram till att det inte var så noga men känslan i min KTM säger något annat så jag smörjer ofta. Går ju så smidigt. Jag har inget centralstöd men väl ett depåstöd. Bara lyfta upp och spruta på. Har en färdig kartongbit i garaget som skydd. Jobbet kirrat på några minuter. HDn har rem så där behöver man inte smörja. Kardan är ju såklart mindre underhåll på. Kedja ger minst effekt förlust sedan rem och sist kardan.
Problemet med kardan på motorstarka hojar är att hela hojen svänger /vrider när man vrider fullt På en VTX med med 160 nm i vrid så känns det verkligen . Försvinner mycket kraft där tror jag , Rem hade jag på min gamla HD 80 tal samt kedja på den första , riktigt gamla hojar som mest var skruva med . Min Matchless 500 comp som jag byggde chopper på körde jag Lidingö -Amsterdam utan minsta problem , vi var ett större gäng, Japsarna inga problem heller , men Triumph samt gamla HD mest på flaket (följebilen )
 

PeterSfa

Forumräv
Problemet med kardan på motorstarka hojar är att hela hojen svänger /vrider när man vrider fullt På en VTX med med 160 nm i vrid så känns det verkligen . Försvinner mycket kraft där tror jag , Rem hade jag på min gamla HD 80 tal samt kedja på den första , riktigt gamla hojar som mest var skruva med . Min Matchless 500 comp som jag byggde chopper på körde jag Lidingö -Amsterdam utan minsta problem , vi var ett större gäng, Japsarna inga problem heller , men Triumph samt gamla HD mest på flaket (följebilen )
Det där hänger ihop med en underdimensionerad ram har jag en känsla av. Äldre hojar med rörramen har jag känt detta på.
Nyare hojar med typ Yamaha's Deltaboxram är problemet obefintligt.
Jag har ju mestadels haft kedjecyklar, men den 1300 jag hade nu sist fanns inte det problemet på. Customhojar dras ju med undermåliga ramar per design. t.ex. V-Max'en hade ju rätt gott om byggbeskrivningar för att stärka upp ramen så köregenskaper kunde räddas i någon mån.
 

Joker

Forumveteran
Det där hänger ihop med en underdimensionerad ram har jag en känsla av. Äldre hojar med rörramen har jag känt detta på.
Nyare hojar med typ Yamaha's Deltaboxram är problemet obefintligt.
Jag har ju mestadels haft kedjecyklar, men den 1300 jag hade nu sist fanns inte det problemet på. Customhojar dras ju med undermåliga ramar per design. t.ex. V-Max'en hade ju rätt gott om byggbeskrivningar för att stärka upp ramen så köregenskaper kunde räddas i någon mån.
Hittar jag e V max i Thailand med bra maskin så slår jag till , en 1700 cc så ,inte den lilla .Min drömcykel , vilket pulver i den :p MIn VTX 1800 i Thailand samt min 750 shadow

VTX Phonta 1.jpg


DSC05827.JPG


Min Hoj.jpg
 

Liknande trådar

 
Topp