MC och allt som hör till oavsett land

Ubon

Forumveteran
Nu denna , mer körvänlig på små vägar anser jag , inte alls för litet med 500cc om någon trodde det , Funkar även med damen bak ,men kör helst ensam på japansk kvalitet

Visa bilaga 85830
En fråga, vad har Du för lufttryck i dina däck? fram bak?

Min bike går som en slingrad orm om det är det minsta spår i asfalten, provade att trycka i några extra hg, blev bättre, men hur många kilo ska jag våga mig på att trycka i däcken?

A

Anonym

Gäst
En fråga, vad har Du för lufttryck i dina däck? fram bak?

Min bike går som en slingrad orm om det är det minsta spår i asfalten, provade att trycka i några extra hg, blev bättre, men hur många kilo ska jag våga mig på att trycka i däcken?
Vad var det för hoj mera exakt, Honda Phantom 150 eller 200 cc ?? Jag kör med ca 80 bar både fram och bak , Att det slingrar handlar ibland om annat m Typ av däck , bredd på däcken , mm

Ubon

Forumveteran
Tack, det var bra, då kan jag trycka i lite till, alltså. desto mindre luftutrymme i däck, desto mer tryck....utan att komma ihåg, det är så många år sedan jag var med i en cykelklubb och jag har för mig att det var 8 kilo som gällde i däcken på cyklarna...

Mr.Jo

Forumveteran
Tack, det var bra, då kan jag trycka i lite till, alltså. desto mindre luftutrymme i däck, desto mer tryck....utan att komma ihåg, det är så många år sedan jag var med i en cykelklubb och jag har för mig att det var 8 kilo som gällde i däcken på cyklarna...
Då måste du mena landsvägsracer. Jag brukar trycka 8 och har bara 23 mm däck, stenhårda
För mig låter allt över 3 bar mycket på en mc även om den är en liten 125 cc. Jag skall kolla på manualen dock.
Jag brukar ibland trycka 6 bar på mountainbike men då är det för mycket att köra på asfalt.

Nam Falang

Forumveteran
Jag har ställt denna fråga förut men aldrig fått något riktigt bra svar. Har kollat manualen till Clicken men inte hittat något vettigt. På motorcyklarna har jag följande
KTM 1290 SD GT
Fram 2,5
Bak 2,7
HD Road King
fram 2,53kg
bak 2,81kg
Översatt från PSI därav ojämna siffror.
Thailand är ju något varmare och värme bygger tryck. Däcktryck mäts alltid på kalla däck. ”Kalla” däck i Thailand är ju nästan varma i Sverige :)
På Clicken brukar jag ha i drygt 2 kg både fram och bak. Tycker däremot att man tappar tryck i Thailand och måste fylla på/kontrollera ofta. Nej jag har inte pyspunka :)

Ubon

Forumveteran
Då måste du mena landsvägsracer. Jag brukar trycka 8 och har bara 23 mm däck, stenhårda
För mig låter allt över 3 bar mycket på en mc även om den är en liten 125 cc. Jag skall kolla på manualen dock.
Jag brukar ibland trycka 6 bar på mountainbike men då är det för mycket att köra på asfalt.

Visst menar jag landsvägsracer, slang och däck i ett, 23 m/m kan stämma, kanske ännu mindre diameter, som ett långt korvskinn, klistras fast på fälgen.

Ubon

Forumveteran
Jag har ställt denna fråga förut men aldrig fått något riktigt bra svar. Har kollat manualen till Clicken men inte hittat något vettigt. På motorcyklarna har jag följande
KTM 1290 SD GT
Fram 2,5
Bak 2,7
HD Road King
fram 2,53kg
bak 2,81kg
Översatt från PSI därav ojämna siffror.
Thailand är ju något varmare och värme bygger tryck. Däcktryck mäts alltid på kalla däck. ”Kalla” däck i Thailand är ju nästan varma i Sverige :)
På Clicken brukar jag ha i drygt 2 kg både fram och bak. Tycker däremot att man tappar tryck i Thailand och måste fylla på/kontrollera ofta. Nej jag har inte pyspunka :)
Samma här, uppfattar det som pyspunka som inte finns, och rent spontant när jag tittar på dina siffror så kanske jag borde ligga på ett däcktryck 3-3.2 kilo, jag får prova mig fram, tills jag hittar på vad fabrikanten rekommenderar.

Nam Falang

Forumveteran
Samma här, uppfattar det som pyspunka som inte finns, och rent spontant när jag tittar på dina siffror så kanske jag borde ligga på ett däcktryck 3-3.2 kilo, jag får prova mig fram, tills jag hittar på vad fabrikanten rekommenderar.
Vad är det för dimension på däcken? Över 3 kg skall du nog inte gå. Min KTM har ju trycksensorer i däcken och jag kan läsa av däcktrycket live via instrumenteringen. Trycket går upp några hg när dom är varma.

A

Anonym

Gäst
Jag håller koll på slitytan , den ser man riktigt bra på ett MC däck , för smal slityta= för mycket pumpat för bred =för litet luft , Mina däck håller trycket väldigt bra därnere ,måste jag säga , Kollar och runt 38-40 Psi kör jag med , behöver inte fylla

Topp