MC och allt som hör till oavsett land

Ubon

Forumveteran
Vad är det för dimension på däcken? Över 3 kg skall du nog inte gå. Min KTM har ju trycksensorer i däcken och jag kan läsa av däcktrycket live via instrumenteringen. Trycket går upp några hg när dom är varma.

Om jag fattat detta riktigt så ska dimensionerna på däcken vara:

Fram 110-90-16

Bak 130-90-15

Nam Falang

Forumveteran
Om jag fattat detta riktigt så ska dimensionerna på däcken vara:

Fram 110-90-16

Bak 130-90-15
Ja normal ”stora” däck för storlek på hoj. Jag skulle nog inte gå över 3kg i alla fall. Viktigt är att det inte blir för lågt tryck. Då bygger det massa värme i däcken. När det slingrar sig som du beskrev måste ju trycket varit under 2kg?

Ubon

Forumveteran
Ja normal ”stora” däck för storlek på hoj. Jag skulle nog inte gå över 3kg i alla fall. Viktigt är att det inte blir för lågt tryck. Då bygger det massa värme i däcken. När det slingrar sig som du beskrev måste ju trycket varit under 2kg?

Kan nog tänka mig att det i vart fall varit c:a 2 kilo drygt, släpper lite luft över tid, som en pyspunka, vilket jag inte har vad jag vet, så nu blir det att prova sig fram, börjar med 2.5 kilo.....

Mr.Jo

Forumveteran
Kan nog tänka mig att det i vart fall varit c:a 2 kilo drygt, släpper lite luft över tid, som en pyspunka, vilket jag inte har vad jag vet, så nu blir det att prova sig fram, börjar med 2.5 kilo.....
Var på Honda med frugans lilla mc och frågade mekanikern. Han sa att 2 bar räcker, testade och måste säga att den spårade men inte så mycket som förut när jag hade mera tryck. Sedan är det lite frågan hur mycket vikt man har på hojen förstås.

A

Anonym

Gäst
Var på Honda med frugans lilla mc och frågade mekanikern. Han sa att 2 bar räcker, testade och måste säga att den spårade men inte så mycket som förut när jag hade mera tryck. Sedan är det lite frågan hur mycket vikt man har på hojen förstås.
Nu tänker jag sticka ut hakan , Hur kan detta överhuvudtaget vara ett problem , bara att kolla på däckets anliggningsyta , klarar man inte att lufta ett MC däck korrekt så kanske man behöver hjälp på skithuset också, men alla respekt MR Jo,:wai: Visst fn klarar du detta utan experthjälp

PDT

Medlem
Jag funderar på att köpe ny motorcykel i Thailand.
Jag gillar BMW 1250 GS eller RT, men tycker, dom är för dyra (stor importtull ?)

Jag har hittat ett möjligt alternativ, en Honda NC 750 X, som jag tror blir tillverkat i Thailand.
Fås med och utan DCT.

Någon, som har erfarenhet av denne motorcykel och evt. DCT ?

2018-Honda-NC750X-Accessorized-ADV-motorcycle-7.jpg

Nam Falang

Forumveteran
Jag funderar på att köpe ny motorcykel i Thailand.
Jag gillar BMW 1250 GS eller RT, men tycker, dom är för dyra (stor importtull ?)

Jag har hittat ett möjligt alternativ, en Honda NC 750 X, som jag tror blir tillverkat i Thailand.
Fås med och utan DCT.

Någon, som har erfarenhet av denne motorcykel och evt. DCT ?

Visa bilaga 87946
Enda erfarenhet jag har är att jag stod bredvid en sådan vid ett rödljus. Satt en icke original ljuddämpare på och den lät himla mysigt :)
En Honda kan man alltid lita på. Sittställningen ser ut som man klarar många mil i sadeln. Jag skulle nog inte välja DCT. Gillar att växla själv på en riktig MC, vespa en annan sak. Googlade lite på Honda DCT problem och det dök upp en hel del träffar.

• Like
Reactions: PDT

PDT

Medlem
Enda erfarenhet jag har är att jag stod bredvid en sådan vid ett rödljus. Satt en icke original ljuddämpare på och den lät himla mysigt :)
En Honda kan man alltid lita på. Sittställningen ser ut som man klarar många mil i sadeln. Jag skulle nog inte välja DCT. Gillar att växla själv på en riktig MC, vespa en annan sak. Googlade lite på Honda DCT problem och det dök upp en hel del träffar.
Jag har själv googlat på DCT problem, och riktigt, dom har haft problem, men nu har Honda erbjudat DCT sedan 2009, och eventuella inkörningsproblem borda vara förtid nu. Man kan ju också växla själv via kontrollerna på styret.
Jag gillar absolut sittställningen, skulle inte vilja välja Honda CBR hoj.

Om jag någonsinn fick råd med en Porche 911, vilja jag också välja en med dubbelkuppling, snabbväxling !

Nam Falang

Forumveteran
Jag har själv googlat på DCT problem, och riktigt, dom har haft problem, men nu har Honda erbjudat DCT sedan 2009, och eventuella inkörningsproblem borda vara förtid nu. Man kan ju också växla själv via kontrollerna på styret.
Jag gillar absolut sittställningen, skulle inte vilja välja Honda CBR hoj.

Om jag någonsinn fick råd med en Porche 911, vilja jag också välja en med dubbelkuppling, snabbväxling !
Absolut håller med dig om Porschen. Min KTM har quick shifter och blipper. Det innebär att jag inte behöver använda kopplingen vare sig vid uppväxling eller nedväxling. Jag tycker det är en perfekt combo. Den har ju ingen automat funktion. I bilen har jag automat med dubbelkoppling. Man kan växla manuellt med paddlar men dom använder jag ytterst sällan. Bilen tar man för att det är praktiskt och bekvämt. Bilen åker jag med medans hojen kör jag, nä vill nog inte ha automat på hojen.

Walter

Aktiv medlem
Önskar jag behållit min Ducce men var för opraktisk för en gubbe som jag idag, hahaha ;) . Hann dock med 1300 svenska mil innan ny ägare i skåne tog över:'(. Tror inte att dessa 1300 cc trivs så bra här i den Thailänska värmen och köbildningar...

20180622_150201 (1) (2018_12_09 16_33_03 UTC).jpg

IMG_3469 (2018_06_24 08_22_57 UTC).JPG
IMG_2060 (2018_03_17 08_40_33 UTC).JPG

Walter

Aktiv medlem
Min nya cykel idag som jag fick en unik tidig säsongs premiär på mitten av februari med Siljan i bakgrundeno_O. En fin mc med bra vrid, dock lite anpassad "rally" och hög(68cm), men mycket orginal från start. Har beställt Endurostan väskor som tillbehör innan jag for. Vill ha hit den upp till isaan men då blir det till ett äventyr via transibiriska och Mongoliet....:eek:

20200219_131958.jpg

PDT

Medlem
Hmmm, det är ju nästan vår, så jag tänkte, det var tid att provköra ett par motorcyklar, så det gjorde jag i dag.
Men skitkalt var det , tycker jag, är ju van vid att åke motorcykel i Thailand, och Thailand temperatur var det inte i dag !

Jättebra båda, men stor skillnad på pris, utan tanke på priset skulle det såklart bli BMW !

20200317_143936.jpg
20200317_145638.jpg

Tobie

Nedtystad
Senast ändrad:

PeterSfa

Forumräv
Hmmm, det är ju nästan vår, så jag tänkte, det var tid att provköra ett par motorcyklar, så det gjorde jag i dag.
Men skitkalt var det , tycker jag, är ju van vid att åke motorcykel i Thailand, och Thailand temperatur var det inte i dag !

Jättebra båda, men stor skillnad på pris, utan tanke på priset skulle det såklart bli BMW !

Visa bilaga 89382Visa bilaga 89384
Igår blev jag passerad i en trafikljuskorsning av ett gäng sådana GS. De fortsatt upp längs 304'an.
De är bra för den blandade kvalitén på vägarna här och verkar populära då jag ser sådana rätt ofta.

Topp