MC och allt som hör till oavsett land

 
Blir till o putsa i helgen så den blir fin till våren som närmar sig
20180529_184950 (3).jpg
 
Jag har inte så många bilder. Jag själv tog inga, utan det var sambon till en av mina kusiner som knäppte då och då. Jag fick några kopior av henne.
RD500 YPVS är en kanonkul motorcykel.
YPVS står för den variabla styrningen av avgasportar.
Två-takt V4. De bakre avgasrören är korsade under sadeln för att få bättre längd på dem jämfört med de främre.
Det var ju separata rör till varje cylinder med expasionskammare.
Original vill minnas att det var 87hk på ca 190kg motorcyckel. Jag bytte mina expansionskammare och gjorde lite annat jobb med förgasare så jag hamnade på närmare 100hk.
När man startar lät den som en moped och gick som en sådan då ettan var rejält låg så man var tvungen slira igång den.
När varven passerade 7000rpm, eller redan vid 5-6000 hände saker, för att mellan 7-8000 förvandlas till en månraket. Hästarna bara öste på.
Ramen var stabil, inte en tvekan eller felaktig rörelse ram och sving oavsett hur jag pressade den i kurvor men broms in i sista tusendelen för att ge max kraft från ungefär halva kurvan och fortsätta maxa ut till nästa broms för kurva.
Det var helt enkelt en civilt utrustad banmaskin.
Jag var smalare på den tiden som synes. Lite för lång dock.
Mina knän kändes som glödande kolbitar som frätte in benmärgen när jag passerade brännerpasset.
Inte lämpad som Touringmaskin, försök inte.
Jag reste till Venedig med den. En av mina kusiner hade en GPZ1100R, vi låg mest i vänsterfilen på autobhan.
Min andra kusin som också var med, hade dock sin fru gravid så han tog bilen.
Passade oss perfekt då vi kunde lasta vår packning i hans bil och vara fria på cykeln.
Ett gult regnställ var min enda packning på cykeln.
Det var tider det. Jag saknar den motorcykeln. Den hade en eldig själ.

Peter g_r sin racer f_rdig f_r en snabb etapp genom tyskland.JPG


_vernattningl_ger p_ en toalett i tyskland.JPG
 
Och så här såg det ut vid maten.
Min kusin sittande och jag stående.
Andra typer av skinnställ då mot nu.
Den jag har i bilden, har min son för tillfället. Men, han kör inte MC.
Gav den till honom när jag flyttade ned hit.
Den här bilden tror jag är när vi passerade Danmark. Vi gjorde ett besök på Legoland där.

Frukost i Danmark p_ v_g s_derut.JPG
 
Gänget på plats i Italien.
Ordningen är från vänster till höger och även från äldst till yngst och längst till kortast. D.v.s. jag som både yngst och kortast till höger i bilden.
Vad gäller Italienarna så var de mest intresserad av min kusins GPZ1100R, kanske för att det inte var så vanligt med mycket kubik där. Jag vill minnas att skatten låg på kubik i italien och det var dyrt med sådana cyklar.
I Tyskland var det vissa som reagerade på blåröken från min cykel på morgonen.
Tänk er tidig morgon vid Villa Löwenherz och jag kickar igång en två-takt V4 och röken lägger sig som en dimma runt villan.
Det är ju olja i bensinen så det är normalt med blårök.
Jag rekommenderar från min erfarenhet från 1988, villan. Idag vet jag inte. Då fanns det en rejält snygg tjej i baren där.
Villa Löwenherz - die einzigartige Villa nur für Motorradfahrer

Kent, Ove och Peter turistar i staden.JPG
 
Resmålet i Italien var Venedig, jag åkte inte längre söderut än så.
Jag slog läger på en camping som jag vill minnas hette Atlanta och låg i staden Cioggia, samma lagun som Venedig men på södra änden lagunen.
Campingen var mycket tillmötesgående, även trots jag kom mitt i natten och det enligt lokal lag inte var tillåtet öppna för nya gäster på natten. Man skulle vänta utanför egentligen.
Men vi kom och och de bjöd på Grappa som välkomstdricka.

Jag sade att resmålet var Venedig. Men det stämmer inte riktigt.
Det resmålet jag hade när jag åkte hemifrån var Hamburg.
Det hade varit en regnsommar i Sverige och när det också regnade i Hamburg slog det slint, jag sade, vi åker tills vi hittar solen igen.
Den hittade vi först på andra sidan alperna.
 
Jag minns inte om jag lagt upp den här tidigare.
En FZR 1000 -87.
De såg inte ut sådär från fabrik, självklart.
Jag köpte den från Värmland i ett bekymmersamt skick. Ägaren hade egentillverkade krashkåpor på den och den har haft minst en dikeskörning.
Jag hade lite tråkigt över en vinter och det här var vad jag rullade ut ur mitt förråd efter den vintern.
All text, stripes och fält är lackat, Renault svart metallic och grunden är grov silver.
Det ser mycket modernare ut än -87 efter detta.

Skall jag välja mellan denna och RD500, väljer jag helt klart RD500, det var en mycket potentare cykel än denna 1000cc.

DCP_0050.jpg
 
Senast ändrad:
Jäklar vilka trevliga historier och fina hojar. Tack @PeterSfa
Jag har haft motorcykel hela mitt liv. Vår släktgren blev med MC ända sedan morfar blev yrkesmilitär och pendlade till regementet med MC. De hade inte råd med bil på den tiden.
Mamma och hennes syskon växte upp i sidovagn, mamma tog också MC-kort direkt hon kunde.
Historien förtäljer att uppkörningsmannen tappade bort henne i staden, men hade sett henne i vissa korsning men inte hunnit ikapp. Det hade sett bra ut och hon fick sitt kort.
Sedan dess sitter MC i vår släkt.
Vad gäller resor.
Att utforska Europa på MC, det är helt enkelt underbart och något man inte vill ha missat i sitt liv.
Man får en helt annan kontakt med naturen och människorna man möter i städer och byar.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
13 K
Gazton
G
W
Svar
46
Visningar
4 K
W
P
Svar
1
Visningar
2 K
boonkaan
B
 
Tillbaka
Topp