Min fru och mina barn har dubbla medborgarskap och dubbla pass. Som Lego och Areeya skriver så blandar man passen på resan så man reser in på det pass som är utfärdat i respektive land. Reser man till annat land än Thailand använder man det pass som passar bäst, till England svenska pass, till Laos Thaipass eller id-kort (men enklare med passet om man har barn med sig).
När man reser till annat land ska man använda samma pass vid in- och utresa. Vid utresa från Thailand får man med ett thaipass behålla ena delen av det papper man fyller i så man kan komma tillbaks, första gången går det bar ändå.
Fördelar med dubbla pass är ju att slippa strulet med visa och fast track, om man inte ha småbarn då får man ju gå före i BKK (ja Lego gubbar med käpp kan också få gå före
).
Vid incheckning till flyg vill de se giltigt pass till destinationen och att man har rätt att komma tillbaks, så båda passen gäller här.
Har man olika namn i thainamn i passen kan det bli ett problem vilket namn man använder på biljetten. Har ingen erfarenhet då min fru bytt efternamn i Thailand till mitt efternamn. Kolla med flygbolaget vad de rekommenderar i det fallet innan du bokar biljett. Gränspolisen bryr sig inte då de bara ser det ena passet.
Är det inte problem med olika namn i Sverige och Thailand av andra sammanhang med papper som vigselbevis, födelseattest på barn etc.?
Lego jag förstår inte vad tullverket bryr sig om passen, eller jobbar gränspoliserna hos tullverket?