Medborgarskap

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej alla därute jag har lite funderingar på dubbla medborgarskap.
Min sambo skall ansöka om svenskt medborgarskap i början av
Oktober jag undrar om hon kan ha dubbla samt både thaipass
& svenskt.
Är det någon som har info om detta är jag tacksam för svar.
M V H Doorslammer

Man måste bor vissst många år i sverige innan man kan söka svenskmedborgarskap. Om hon bli svenskmedborgare så behöver hon bara svenska pass.

Det går utmärkt för thailändare att ha dubbla medborgarskap. De kan ha både svensk och thailändskt pass.

Dubbelt eller flerfaldigt medborgarskap!
Vad innebär svenskt medborgarskap?
Medborgarskap är ett rättsligt bindande förhållande som uppstår mellan en stat och en individ (medborgare) antingen automatiskt vid födelsen eller efter en anmälan eller en ansökan.

Det mest påtagliga beviset på medborgarskapet är det svenska passet och att man som svensk medborgare har en ovillkorlig rätt att vistas i Sverige. Skillnaden mellan svenska medborgare och utländska medborgare bosatta i Sverige är dock liten.

Utländska medborgare som har permanent uppehållstillstånd (PUT) och är folkbokförda i Sverige har, i princip, samma rättigheter och skyldigheter som svenska medborgare. Det finns dock vissa skillnader. Bara svenska medborgare har en absolut rätt att bo och arbeta här i landet och bara svenska medborgare har rösträtt till riksdagsvalen. Man kan inte heller bli invald i riksdagen om man är utländsk medborgare. Det finns också vissa yrken som till exempel polis, yrkesmilitärer och vissa skyddstjänster som enbart får tillsättas med svenska medborgare. En annan praktisk fördel som följer av svenskt medborgarskap är möjligheten att kunna arbeta i andra EU-länder.

Om du är svensk medborgare och blir medborgare i ett annat land får du behålla ditt svenska medborgarskap om det andra landet tillåter det. Likaså får du som blir svensk medborgare behålla ditt utländska medborgarskap om lagen i det andra landet tillåter det.

Dubbelt eller flerfaldigt medborgarskap
En svensk medborgare som förvärvar medborgarskap i ett annat land får behålla sitt svenska medborgarskap om det andra landet inte kräver att han eller hon befriar sig från medborgarskapet. Likaså får den som blir svensk medborgare behålla sitt utländska medborgarskap om lagen i det andra landet tillåter detta.

Varför dubbelt medborgarskap?
Den trygghet och de fördelar det innebär att bli svensk medborgare och dessutom ha kvar det gamla medborgarskapet bidrar till ökad trivsel och en snabbare integrering i Sverige. Att behålla det gamla medborgarskapet kan underlätta för dem som har tankar på att så småningom återvända till sitt ursprungsland. Man kan också besöka det gamla landet utan att söka visum.

Rättsskydd utomlands
Bara den som endast har svenskt medborgarskap kan räkna med fullt svenskt rättsskydd utomlands. Den som även har ett annat medborgarskap än svenskt betraktas nämligen i det andra landet som medborgare endast där. Sverige har då små möjligheter att hjälpa personen om han eller hon råkar illa ut.

Mvh Thaikonsult

Om du vill bli svensk medborgare måste du ha ett permanent uppehållstillstånd (PUT) eller permanent uppehållsrätt i Sverige.

Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka? Då kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige.

Mvh Thaikonsult

Thaikonsult, jag ser att Du har kopierat texten direkt från Migrationsverkets hemsida. Enligt mitt förmenande hör det till god ton att man anger sin källa, och inte falskeligen försöker framstå som att man själv är författare till något.

Texten bygger dessutom på ett teoretiskt resonemang. Vi har i bekantskapskretsen två stycken, av varandra oberoende, personer som har blivit av med sina thailändska medborgarskap, sedan den thailändska tullen upptäckt deras respektive europeiska pass (ett brittiskt och ett holländskt) i deras bagage. Detta alltså, trots att de reste in på sina thailändska pass. Detta var naturligtvis inte vad de hade räknat med. Något att tänka på!

Självklart har Thailändska myndigheter rätt att dra in ett thailändskt medborgarskap om personen även har annat medborgarskap. Detta förfarande är dock mycket ovanligt. Enligt gammal thailändsk lagstiftning var det inte tillåtet med bubbla medborgarskap men även thailand moderniseras och numera accepteras dubbla medborgarskap.

Om det sedan kan anses som ett teoretiskt resonemang eller en praktiskt tillämpning, överlåter jag till myndigheterna som ska tillämpa regelverken, att avgöra.

Migrationsverket ursäktar säkert ombudet Thaikonsult för att denne glömde ange källan.

Mvh Thaikonsult

Tänkte damma av en gammal tråd.

Frugan har tiden inne nu och kan söka svenskt medborgarskap. Vi har haft en del diskussioner här hemma om hur det fungerar rent praktiskt när vi skall besöka Thailand. Vilket är bäst för henne, resa på det svenska eller thailändska passet? Finns det någon risk för komplikationer?

Här i Sverige har hon tagit mitt efternamn och har kvar sitt thailändska som mellannamn. Här gäller det ju att vara konsekvent när man t ex bokar flygbiljetter, där måste namnet exakt stämma överens med stavningen i passet.

Det är ju egentligen inte nödvändigt med ett svenskt medborgarskap utöver vad Thaikonsult har beskrivit ovan när hon har PUT, men för mig känns det som att hon och barnen får en extra trygghet.

Tacksam för svar från er som har färska praktiska erfarenheter. :wai:

Ja jag tänkte något liknande också, men hon är skeptisk och rädd att det kan bli problem. Varför vet jag inte, kanske överdriven oro??

Berra o Lego...Jo Lego har rätt! Min dotter har thaipass o Svenskt...precis de turerna som lego nämner fungerar! Och inga problem med dubbla pass om man sköter korten rätt!!

I november kommer vi att söka Svenskt för hustrun..då 3 år i Sverige!Helt klart..rätt.. för din hustru Berra att bli Svensk medborgare...även om ni kommer att besöka Thailand mer o mer i framtiden!

Areeya

Jag tjuvlyssnade på Thaiambassaden nær en Svensk hæmtade ut pass till sin dotter med dubbelt medborgarskap, och dom førklarade precis som Lego skriver. Nær hon reser ut ur Thailand skall hon visa det Thailændska passet (før finns ingen inresestæmpel i det Svenska) nær hon ankommer Sverige skall hon anvænda sig av det Svenska. Sen viceversa nær hon læmnar Sverige skall hon anvænda sitt Svenska (før finns ingen inrese stæmpel i det thailændska och hon har ju inget visum till Sverige i det), nær hon kommer till Thailand skall hon anvænda sitt Thailændska.

"ledarn " sa:
Hon blandar alltså sina pass vid resor Swe - Thai....??

Har fått berättat att det inte går att göra...
Om du reser ut med Svenskt pass måste du också göra inresan på det..
Inte byta till Thai passet...

Jo det går,..men namnen o stavningen måste vara lika i båda passen. Vi har gjort det tre gånger med dottern! Frågade i somras när vi åkte ner vid incheckningen i köpenhamn hur vi skulle göra..hon tittade i båda passen och sa vi andvänder Thaipasset! Dock vid passkontroll före gaten visar man upp det Svenska.

Areeya

Samma här, detta var ganska okänt för oss faktiskt. Tack alla för er hjälp, facit blir att man skall söka medborgarskap för henne och barnen. Så när tillökningen har kommit hoppas jag att hon vill köra igång med detta. :wai:

Min fru och mina barn har dubbla medborgarskap och dubbla pass. Som Lego och Areeya skriver så blandar man passen på resan så man reser in på det pass som är utfärdat i respektive land. Reser man till annat land än Thailand använder man det pass som passar bäst, till England svenska pass, till Laos Thaipass eller id-kort (men enklare med passet om man har barn med sig).

När man reser till annat land ska man använda samma pass vid in- och utresa. Vid utresa från Thailand får man med ett thaipass behålla ena delen av det papper man fyller i så man kan komma tillbaks, första gången går det bar ändå.

Fördelar med dubbla pass är ju att slippa strulet med visa och fast track, om man inte ha småbarn då får man ju gå före i BKK (ja Lego gubbar med käpp kan också få gå före :D ).

Vid incheckning till flyg vill de se giltigt pass till destinationen och att man har rätt att komma tillbaks, så båda passen gäller här.

Har man olika namn i thainamn i passen kan det bli ett problem vilket namn man använder på biljetten. Har ingen erfarenhet då min fru bytt efternamn i Thailand till mitt efternamn. Kolla med flygbolaget vad de rekommenderar i det fallet innan du bokar biljett. Gränspolisen bryr sig inte då de bara ser det ena passet.

Är det inte problem med olika namn i Sverige och Thailand av andra sammanhang med papper som vigselbevis, födelseattest på barn etc.?

Lego jag förstår inte vad tullverket bryr sig om passen, eller jobbar gränspoliserna hos tullverket?

Nackdelen med dubbla pass är ju att dessa ska förnyas var femte år, och har man två barn har vi alltså sju pass, varav alltid något ska förnyas. Sen behöver man ju inte förnya thaipasset om man bara ex.vis stannar 30 dagar åt gången.

En annan sak är killar som skaffar thai medborgarskap, de kan bli kallade till militärtjänst i Thailand även om de inte bor där. Jag vill minnas min fru sa att man lottar vilka som ska göra militärtjänst. De frågade om vi visste det och accepterade det. Jag svarade att blir han uttagen får han välja bor han i Sverige kan han ju avsäga sig thai medborgarskapet hos kungen. Om han inte gör det och reser in på sitt thaipass kan det bli fängelse. Bor man i Thailand är det nog bara att på med uniformen. Någon som vet om detta stämmer?

"legolas " sa:
Så gubbarna som står där och kollar ditt baggage är ifrån polisen??? Jag tror inte det!! Det är svenska tullverket som står för gränsbevakningen och det innefattar också koll av pass och slika saker.

I Thailand så ingår icke immigration Bureau i thais polisväsende, de ingår i thailändska customs.....

legolas

Då kan jag förtälja att i Sverige står polisen för utfärdande av pass och det är också poliser som kontrollerar passen på flygplatsen, kolla in uniformen nästa gång du flyger.
Tullen bryr sig enbart om varuinförsel.

Vet dock inte hur det är i Thailand men normalt har ju polisen ansvaret för männislor.

Men du får väl fördel med att ha gjort militärtjänst lägre ränta på lån etc. Har en kompis som gjort militärtjänsten och fattat det som att han fick förmånligare lån då och kunde bygga sig ett hus.

"legolas " sa:
Så gubbarna som står där och kollar ditt baggage är ifrån polisen??? Jag tror inte det!! Det är svenska tullverket som står för gränsbevakningen och det innefattar också koll av pass och slika saker.

I Thailand så ingår icke immigration Bureau i thais polisväsende, de ingår i thailändska customs.....

legolas
Nja Lego du är nog ute på hal is här :D Alla som jobbar på en flygplats är inte anställda på tullen. De som kollar passen på Svenska flygplatser är vanliga poliser eller gränspoliser som lyder under Rikspolisstyrelsen. De som kollar på ditt bagage jobbar på tullverket, dock kan polis sköta narkotika- och smuggelspaning i samarbeta med tullen.

Vad gäller Thailand så lyder Immigration Bureau under den thaländka polisen enligt deras hemsida http://www.immigration.go.th/ Det står följande på den engelska versionen under "About us" och där under "Authority":

Serves as a strategy intendance for Royal Thai Police to plan, control, examine, recommend and suggest about immigration procedures according to related laws.

Jag tolkar det som de lyder under den thailändska polisen ... Inte så viktigt men lite kul att se Lego halka omkring på hal is i Thailand :D

"legolas " sa:
Tack Janne för att du rättade till det felaktiga inlägget av mig (mackes också), hade alldeles för bråttom och glömde att googla fram bekräftelse. Ni får bägge karma för gott jobb..

legolas
Vilken pudel, den får du karma för!

Igår skickade jag in en medborgarskapsansökan för frugan och barnen via webben. Skall skicka in pass och UT-kort idag. Enl hemsidan är det 9 månaders väntetid för webbansökan och 10 för vanlig ansökan. Vi får se hur länge det dröjer.

Hej Berralund! Varför är det så stor skillnad tro? ??? Med webb-ansökan 9 mån !!!

Har för mig att det förut bara tog 1-2 mån. Ja, det är väl bråda dagar på immigrationsverket med alla från Syrien på väg hit...Frugan har varit här 3 år i november...så då skall vi göra ansökan för henne.

Areeya

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka