Hej
Det värsta hittills var väl återkommande värk och smärtor i magen under drygt 10 år, jag drabbades ibland bara en gång om året och ibland några gånger, det gjorde riktigt ont ibland och jag fick feberfrossa och molande värk, varje gång jag sökte läkarhjälp dök det upp nya idéer om vad det kunde vara och läkemedel skrevs ut, men problemet återkom ändå inom 6-12 månader igen.
Vid ett besök på vår vårdcentral var det en ung kvinnlig läkare på plats tillfälligt, hon reagerade annorlunda, det första hon frågade var hur länge det här hade pågått och när jag svarade snart 10 år blev hon förskräckt och lite arg, och ännu har ingen gjort någon riktig undersökning på dig sa hon, nej egentligen inte svarade jag.
Då blev det massor av provtagning och bl.a ett bajsprov som påvisade spår av blod i avföringen, då skrev hon en remiss till vårt närmaste stora sjukhus där en Ensdoskopi skulle genomföras, jag blev tilldelad 4 liter bedrövlig vätska som jag skulle dricka för att tömma mage och tarmar innan den stora dagen, det smakade så illa att jag bsra fick i mig ca 2 liter men det räckte mer än väl för att tömma systemet. 555
Sen tog jag bilen till sjukhuset och där frågade den sköterska som skulle ge mig något lugnande och bedövande hur jag hade kommit till sjukhuset, jag körde hit svarade ja, då måste vi ställa in den här undersökningen och boka en ny tid sa hon, du kan inte köra hem igen om du får lugnande och bedövning sa hon.
Nej nu har jag druvkit den där skiten och är här sa jag, så vi kör ändå utan, det går inte sa hon, men vi kan pröva och så får vi avbryta när du säger till, en läkare matade i sitt instrument i aktern och jag följde med på en TV skärm bredvid, nu är vi i ändtarmen sa han, sen vidare till tjocktarmen och tunntarmen o.s.v, han berättade vad vi såg och jag kallsvettades och hade en sköterska som baddade mig i pannan med en kall och blöt hannduk.
Han körde liksom fast några gånger och då kändes det väldigt otrevligt, men jag bet ihop och tänkte att jag skulle klara mig hela vägen och slippa dricka den där skiten igen och det gick vägen, läkaren hittade också vad han sa var mitt problem, det fanns några fickor (gropar) på tjocktarmen där han sa att ex.vis en fruktkärna kan hamna och orsaka en inflammation som ger mig feber och värk, i värsta fall kan det bli så att det värker hål på tarmväggen och att blod kommer ut i avföringen sa han. Han hittade också några små polyper som har tog bort och skickade på analys, men det var inget farligt blev beskedet.
Nu händer det fortfarande att jag får värk i magen och feberfrossa någon gång om året men då har jag inflammationshämmande läkemdel och rejäla värktabletter att ta till, det brukar häva värken på några dagar och sen är det bra i ca 6 månader igen, men det kändes bra att få reda på vad problemet var, man befarar ju alltid det värsta.
Mvh isan lover